Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 16:40
Een jaar geleden heb ik een nieuwbouw huis gekocht waar 6 zonnepanelen op zaten, deze heb ik enkele weken terug vervangen voor een volledig nieuwe installatie van Solaredge met 10 panelen.

Nu wil ik 5 van mijn oude panelen op mijn tuinhuisje (plat dak) gaan leggen in een oost west oriëntatie (Zie foto).

alle panelen zitten onder een hoek van 20-30 graden.

Panelen die ik gebruik zijn LG355N1K-N5 met een Goodwe-2000xs.

Nu heb ik al wat gezocht en lijkt het dat er tigo optimizers nodig zullen zijn door de Oost-west oriëntatie. Maar echt iets duidelijks krijg ik er niet over gevonden. kan iemand me helpen of dit de juiste ligging is of wat ik het beste kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m-jqTtqtjSo6Sx8atmLS1iPRqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azxoRFx8QgCMf5im2CU1ql4I.jpg?f=fotoalbum_large

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Frederik vd bal
oei, dit is een lastige, er is van alles mogenlijk maar de perfecte oplossing weet ik ook even niet. :?
het word dus een evenwicht vinden tussen kunnen en kosten.

oost-west: kan ook parallel.
mits beide kanten even veel cellen hebben.
(dus een 2x3x???Wp oplossing, check of dit echt niet kan dit is goedkoop.)

oost-west: kan met tigo.
aardige prijs, jep.

oost-west: kan met micro omvormers.
aardige prijs, jep.

oost-west: kan met solaredge omvormers + optimizers.
aardige prijs, jep.
(let wel op, normale solaredge kan niet maar er is ook een systeem voor kleine string)

probleem is eigenlijk dat je 2x een mpp nodig hebt (als je geen parallel kunt doen).
dan heb je geen andere keuze om een 2,5-3kW omvormer te scoren.
maar 3 panelen per mpp geeft erg weinig Vmpp, dus echt optimaal is dit niet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 19:50
@Frederik vd bal En ze gewoon helemaal plat leggen? Levert iets minder op maar veel is het niet.
Moet je enkel de panelen vaker schoonmaken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Parallel wordt lastig bij een oneven aantal panelen.

Ik zou de goodwe verkopen en daar een hoymiles HM-1500 + HM-400 voor inzetten, netto zou je redelijk uit moeten komen.

Andere optie is alles in zijn geheel verkopen en 4 grotere panelen nemen, ben je goedkoper uit qua materiaal.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2022 12:08 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• migjes
@Frederik vd bal
zoals @chrisborst ook zegt, plat een optie?

(je kunt zelfs gewoon extreem kunnen gaan en alle verlies die je krijgt door niet de zelfde richting op kijken gewoon nemen. ;)
het is niet dat het onmogelijk is, het zal vast een 10% verlies zijn, maar dat is nog steeds 90% winst.
je zou het dus ook gewoon kunnen proberen er 1 string van te maken en maar te zien of het echt zo erg is.
kost geen drol, dus verlies is beperkt. )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 01-07-2022 12:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:28
Ik heb zelf een Hoymiles (zie het topic daarover), en zou ze in dit geval gewoon lekker plat neerleggen. Scheelt je ook nog de kosten van de montagemateriaal. Zoveel verschil is er niet.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Frederik vd bal
@migjes Het liefst zou ik natuurlijk niet te veel aan willen schaffen omdat ik het systeem zie als erbij tegenover de 10 op het dak.

Parallel heb ik nog niet bekeken moet ik zeggen, zou dit kunnen met 5 panelen (2 en 3) van 355Wp en waar zou ik rekening mee moeten houden in deze opstelling?

Ik was/ben in de veronderstelling dat als ik ze zou plaatsen in serie zonder optimizer ze bijna niets deden omdat ze een heel andere hoek hebben maar dit zou dus mee kunnen vallen?

@chrisborst Dit gaat jammer genoeg niet omdat het dak niet groot genoeg is om ze vlak te kunnen plaatsten.

@DukeBox @SkiFan Ik ga eens even kijken wat de mogelijkheden zijn met de Hoymiles, bedankt!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Kun je niet alles op 1 schans naar oost OF west zetten (of zuid)? Qua opbrengst en ruimte scheelt dat bijna niks. Parallel is geen optie ivm de ongelijke stringlengte.

[ Voor 13% gewijzigd door Cr3ator op 01-07-2022 14:12 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Frederik vd bal
@Cr3ator Ik ben bang dat dit niet gaat passen, maar zuid had ik nog niet over na gedacht eigenlijk. Ik zal vanavond eens een afbeelding (solidworks) plaatsen wat de mogelijkheden zijn want misschien moet ik inderdaad afstappen van het oost-west idee.

• migjes
Frederik vd bal schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:03:
@migjes Het liefst zou ik natuurlijk niet te veel aan willen schaffen omdat ik het systeem zie als erbij tegenover de 10 op het dak.
dat snap ik.
Parallel heb ik nog niet bekeken moet ik zeggen, zou dit kunnen met 5 panelen (2 en 3) van 355Wp en waar zou ik rekening mee moeten houden in deze opstelling?
parallel kan allen als er in beide serieel Stringen even veel cellen zitten.
dus alleen 2x3=6 panelen, met 5 panelen lukt dat niet. :-(
Ik was/ben in de veronderstelling dat als ik ze zou plaatsen in serie zonder optimizer ze bijna niets deden omdat ze een heel andere hoek hebben maar dit zou dus mee kunnen vallen?
nop, je krijgt alleen een in efficiënt systeem, de mpp staat eigenlijk bijna nooit optimaal.
maar is dat verlies heel groot, nop het valt wel mee, ik gok een 10% verlies op jaar basis.
(grote kans dat je meer verlies hebt door schaduw, omdat je nu niet meer hoog op dak werkt maar laag in de tuin.)

als je dat niet erg vind, dan kun je het dus gewoon doen, zonder ook maar iets van optimizers te hoeven te kopen.
(en als je wil kun je het gewoon een jaar proberen en later de optimizers als nog er bij kopen.
dus je kunt het gewoon gratis even proberen zonder optimizers.)

• Frederik vd bal
@migjes
Ik heb het net even uitgemeten op het dak en kan er wel 6 kwijt (wilde er 1 verkopen) dus zou ik ze parallel kunnen leggen. Is dit nog verstandig of maakt dat niets uit? Schaduw is geen probleem namelijk.

Ik ga ze nu leggen zonder iets erbij dan kan ik inderdaad altijd nog kijken wat ik ermee doe.

• migjes
Frederik vd bal schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:30:
@migjes
Ik heb het net even uitgemeten op het dak en kan er wel 6 kwijt (wilde er 1 verkopen) dus zou ik ze parallel kunnen leggen. Is dit nog verstandig of maakt dat niets uit? Schaduw is geen probleem namelijk.

Ik ga ze nu leggen zonder iets erbij dan kan ik inderdaad altijd nog kijken wat ik ermee doe.
je kunt het gewoon proberen. ;)

koop een splitser(2x voor + en - ) hang het er tussen en je merkt het snel zat.
duur is dat toch niet.

maar begin gewoon met 6x serieel. dan maar verlies door dat het net niet lekker draait.
(denk dat je deze optie misschien al wel weer genoeg vind, kijk later maar eens of je dat nog wil ombouwen. ;) )

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Plat leggen levert meer op dan die 10 of weet ik veel wat % minder verlies nemen... simpels.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1