Beo4 Bang & Olufsen afstandsbediening generiek maken.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
Ik heb een Bang & Olufsen versterker (Beomaster 7000) die ik bedien met een Beo4 afstandsbediening. Dit is een heerlijke afstandsbediening die ook graag voor andere apparatuur zou willen gebruiken. Nu kan je hiervoor een printkaartje kopen waarmee je de Beo4 ook kan gebruiken voor bijvoorbeeld een Samsung TV zie RMB4

Hiermee soldeer je 2 draadjes op het originele board van Beo4 en verbreek je een printlijn. Handleiding

Deze Rmb4 heeft volgens mij 2 problemen. Hij is vrij duur voor een vrij simpele schakeling en dan kan je nog steeds maar 1 apparaat toevoegen.

Nu vroeg ik mij af. Kan ik hetzelfde bereiken met een Arduino pico of een Raspberry pi pico? En hoe dan te werk gaan?

De Arduino lijkt af te vallen die heeft te veel spanning nodig 7-12 volt (of 5 volt). De 1.8–5.5V DC voor de rsp lijkt wel te voldoen. Even als de 21 mm × 51 mm form factor.

Maar wat voor signaal komt er van de Beo4. De aansluiting is op de pin4 van de 74HC393D chip. Dit zou volgens de documentatie flip-flop output zijn. Geen idee? Iemand een idee of ik daar wat mee kan op een Raspberry pi?

[ Voor 22% gewijzigd door pacificocean op 01-07-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:01

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Interessant project! Het is lastig in te schatten waar die print op aangesloten wordt binnen de afstandsbediening, zonder de schema's. Ik vermoed dat de lijn richting de IR-LED afgesneden wordt en omgezet wordt door de extra print. Dat zou je eerst eens moeten controleren, door goed de print in je afstandsbediening te bekijken.

Als je een Arduino of Pi inbouwt in je afstandsbediening, zal de batterij bijzonder snel leeglopen. Ik raad dat af. Mijn oplossing zou zijn om een los kastje te maken, dat de IR-signalen van de afstandsbediening ontvangt, omzet en naar je tv stuurt. Dat is makkelijker, ook qua voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Natuurlijk kan je het ook met iets anders doen, zelfs ook extern, je zult gewoon iets moeten maken met een vertaal tabel. Je moet dus een volledige list van de B&O codes hebben en een volledige lijst aan Samsung (of een ander merk) codes.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden