Remote powerswitch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jc1982
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-09 07:48
Hi mede-tweakers,

Mijn eerste forum topic ooit die ik hier start, dus ik hoop dat het meteen in de juiste categorie staat.

Ik ben (werk gerelateerd) opzoek naar een remote powerswitch, die ik kan aansluiten op een modem, maar ik merk dat goede informatie over dit onderwerp lastig is te vinden op het internet. Of ik zoek gewoon niet goed genoeg!

De modem is verstopt in een serverhok en voorzien van een aansluiting op een UPS.
Het idee is dat de modem wordt herstart, op het moment de verbinding met het internet verloren lijkt te zijn. In de praktijk komt dit zelden voor, maar de keren dat ik het heb meegemaakt, bleek het uitzetten en weer aanzetten van de modem het probleem verholpen te hebben.

Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot remote powerswitches?
Wat raden jullie mij aan?

Met andere woorden, ik ben opzoek naar meer informatie over dit onderwerp. :*)

Beste antwoord (via jc1982 op 05-07-2022 23:22)

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:11
Wij gebruikten intern iBoot van Dataprobe, hebben een interne webserver voor remote on/off, maar kunnen ook een heartbeat doen, bij geen response wordt er een power cycle gedaan. Heb er nog wel een aantal 2e hands in de aanbieding.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 13:59
hoe remote moet het zijn ? off premise of on-premise
heb je ook WLAN ? en zo ja welk apparaat is de handler is dat het modem ?

als het off premise geen ervaring (gezien je verbinding naar buiten vervalt)
als het on premise zou is gaan kijken naar een domotica oplossing (433,zigbee etc), allen hebben wel weer een gateway nodig (bedraad via switch)

keuze zat
https://tweakers.net/schakelaars/vergelijken/

[ Voor 7% gewijzigd door xtrme op 01-07-2022 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Het klinkt een beetje als lapwerk, kun je het modem niet beter vervangen? Anders, hoe professioneel moet het zijn, met bv een raspberry pi zal zoiets vrij eenvoudig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jc1982
xtrme schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:59:
hoe remote moet het zijn ? off premise of on-premise
heb je ook WLAN ? en zo ja welk apparaat is de handler is dat het modem ?

als het off premise geen ervaring (gezien je verbinding naar buiten vervalt)
als het on premise zou is gaan kijken naar een domotica oplossing (433,zigbee etc), allen hebben wel weer een gateway nodig (bedraad via switch)

keuze zat
https://tweakers.net/schakelaars/vergelijken/
Het is geen must dat we er persé bij zouden moeten kunnen. Dus 'remote' zou misschien eruit kunnen en scheelt weer security issues die op de loer liggen.
Het klinkt een beetje als lapwerk, kun je het modem niet beter vervangen? Anders, hoe professioneel moet het zijn, met bv een raspberry pi zal zoiets vrij eenvoudig te maken.
De modem wordt natuurlijk vervangen als dit vaker voor gaat komen, maar niet als het incidenteel is. Vervangen zegt namelijk niet dat we nooit meer een dergelijke situatie gaan hebben. Wat betreft een rasberry pi, hoe makkelijk ook, dat is geen optie. Als ik iets maak, moeten collega's dat kunnen beheren/overnemen of wat dan ook. Liever een kant-en-klare oplossing waarbij we ons kunnen beroepen op garantie en ondersteuning!

Ik heb inmiddels wel iets voorbij zien komen: https://www.phone-master.nl/MSN_Switch/MSN_SWITCH.html

Dan blijft wel de vraag of er mede-tweakers zijn met ervaringen omtrent dit onderwerp en deze producten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Laatst online: 16:53
Misschien een APC 7921 rack PDU switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jc1982
plizz schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:25:
Misschien een APC 7921 rack PDU switch?
@plizz Bedankt voor je input.

Ik zal van het weekend eens in de documentatie duiken.
Mijn eerste gedachte is wel dat de APC niet de modem van het stroom kan halen en er weer opzet (reset).
Heb jij ervaringen met de APC 7921 rack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Laatst online: 16:53
@jc1982 ik gebruikte voor lab doeleinde vooral. Remote vanuit mijn luie stoel switches\routers uitzetten via webinterface. Het wordt vooral vaak in datacenter gebruikt om remote servers of netwerkapparatuur herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Om een probleem in je netwerk op te lossen door een modem te resetten is natuurlijk een lapmiddel.
Zoek in plaats daarvan uit wat het probleem is.
Zolang je niet weet wat de oorzaak is los je zo natuurlijk niets op.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:35
Je zou eens kunnen kijken naar een 'smart' plug. Deze meld je echter wel vaak aan op het WiFi. Een alternatief zou dan bijvoorbeeld Zigbee of Z-wave kunnen zijn.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 13:59
maar als ik dit zo lees. dan is een verlengsnoer met een schakelaar ook afdoende

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:11
Wij gebruikten intern iBoot van Dataprobe, hebben een interne webserver voor remote on/off, maar kunnen ook een heartbeat doen, bij geen response wordt er een power cycle gedaan. Heb er nog wel een aantal 2e hands in de aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jc1982
@jwillemsen Tnx voor de info. Dit lijkt op wat ik zoek en komt overeen met wat ik zelf tegen was gekomen. Ik zal mij verder verdiepen in de informatie die de site biedt. De aanbieding sla ik vooralsnog over, toch bedankt O+

Voor alle anderen, lapmiddel of niet, het is een kosten baten ding (speelt vaker bij bedrijven). Er is al teveel tijd gestoken om uit te zoeken waar het in zit. Gezien de minimale aantal keren dat er sprake is geweest van een dergelijke situatie, moeten we voor nu de risico's in elk geval proberen te minimaliseren. Dat blijkt dus goed te kunnen op deze manier!

Ik ben door jullie goed opweg geholpen. Dank daarvoor! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jc1982 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:32:
[...]

@plizz Bedankt voor je input.

Ik zal van het weekend eens in de documentatie duiken.
Mijn eerste gedachte is wel dat de APC niet de modem van het stroom kan halen en er weer opzet (reset).
Heb jij ervaringen met de APC 7921 rack?
Jawel, daar zijn ze voor. Je krijgt er 8 outlets op die elk individueel aan en uit te schakelen zijn via een webinterface, ssh, of snmp.

Enige is wel dat ze niet bedoeld zijn voor wat jij wilt, dus om dat te automatiseren bij uitval van je internetverbinding heb je ook iets nodig wat de internetverbinding in de gaten houdt en dan de pdu instrueert om de relevante outlet(s) te switchen.

De bovengenoemde iBoot past m.a.w. beter bij wat je wilt bereiken want die heeft dan weliswaar maar 1 outlet maar heeft dat automatiseringsdeel ingebouwd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Blijf het onzin vinden.
Kijk eens naar de kosten/baten als die verbinding op een kritisch moment eruit valt.

Problemen los je op, die ga je niet verstoppen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jc1982
Ben(V) schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:59:
Blijf het onzin vinden.
Kijk eens naar de kosten/baten als die verbinding op een kritisch moment eruit valt.

Problemen los je op, die ga je niet verstoppen.
Ik ben blij dat je zo duidelijk je mening ventileert en ik begrijp je. Natuurlijk is het onzin dat ik van een dergelijke oplossing kennis wil op doen en dat het probleem opgelost moet worden i.p.v. verstopt.

Voor jouw beeld, er zit meer achter dan wat ik hier kwijt kan en wil!

Ik was wel benieuwd naar mogelijkheden en ervaringen van mede-tweakers om zo een beter beeld te krijgen en voor een keuze te gaan met de nodige onderbouwing. Gelukkig heb ik voor nu wel goed beeld bij de mogelijkheden en kunnen we hier keuzes gaan maken. Iedereen nogmaals bedankt voor de informatie.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hebben enterprise modems/switches niet gewoon IPMI of iets dergelijks? Of gewoon de mogelijkheid om iedere 10 seconden een ping naar een aantal willekeurige domeinnamen te doen, en als ze allemaal mislukken een reboot aftrappen?
Zelfs een TP-Link router met DD-WRT heeft de optie om scripts te draaien. Als je die optie niet hebt dan is je apparatuur zeker niet bestand tegen commerciëel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zet er gewoon een Shelly Plug S tussen, geen gedoe met extra gateways enzo en kost geen drol en een super simpele API om dat ding te bedienen.

En anders zou ik eens kijken of je dat ding niet gewoon een reboot kunt geven door er een request naar toe te sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 05-07-2022 08:52 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RobIII schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:51:
...
En anders zou ik eens kijken of je dat ding niet gewoon een reboot kunt geven door er een request naar toe te sturen.
Ja! Raad de TS aan om uPNP aan te zetten
[/sarcasm]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:03
Wat ik grappig vind is dat niemand lijkt te beseffen dat een remote powerswitch niet benaderd en bediend kan worden als de internet verbinding weg is. Tenzij je daar weer een extra, separate, internet verbinding voor gaat regelen.

Verder met anderen eens dat je het probleem moet oplossen, er is een reden waarom de herstart nodig is. Zoek uit waarom vervang desnoods het modem door een nieuw exemplaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Drardollan op 05-07-2022 11:23 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Drardollan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
Wat ik grappig vind is dat niemand lijkt te beseffen dat een remote powerswitch niet benaderd en bediend kan worden als de internet verbinding weg is. Tenzij je daar weer een extra, separate, internet verbinding voor gaat regelen.

Verder met anderen eens dat je het probleem moet oplossen, er is een reden waarom de herstart nodig is. Zoek uit waarom vervang desnoods het modem door een nieuw exemplaar.
Belangrijke nuance in de suggestie van @RobIII is dat de Shelly apparaten ook een lokaal bereikbare API hebben, dus dan kan het wel zolang het interne netwerk online is.

En anders zou je desnoods nog een tweede 4G modem neer kunnen zetten voor kritieke apparatuur, maar het lijkt me überhaupt niet slim om in een bedrijfskritieke situatie gebruik te maken van apparatuur die rust op een verbinding naar een of andere server in China :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Ja! Raad de TS aan om uPNP aan te zetten
[/sarcasm]
Waar slaat dat op? Wat heeft dat in hemelsnaam met uPNP te maken :? Zélfs al moest het ding via de cloud dan nóg heeft het geen drol met uPNP van doen. Maar zoals @Oon aangeeft werken die pluggen ook prima zonder cloud/internetverbinding. Linksom of rechtsom heeft het niets van doen met uPNP.

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 05-07-2022 11:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Drardollan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
Met Zigbee niet nodig. Je kan bijvoorbeeld een ikea stopcontact nemen met een controller zonder HUB. Geen internet voor nodig. Idem voor lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
RobIII schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Waar slaat dat op? Wat heeft dat in hemelsnaam met uPNP te maken :? Zélfs al moest het ding via de cloud dan nóg heeft het geen drol met uPNP van doen. Maar zoals @Oon aangeeft werken die pluggen ook prima zonder cloud/internetverbinding. Linksom of rechtsom heeft het niets van doen met uPNP.
Wikipedia: Sarcasme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

FreakNL

Well do ya punk?

com2,1ghz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Met Zigbee niet nodig. Je kan bijvoorbeeld een ikea stopcontact nemen met een controller zonder HUB. Geen internet voor nodig. Idem voor lampen.
TS heeft het over "remote"... Daarmee lijkt het om een remote locatie te gaan...

Anders kun je toch ook gewoon naar het serverhok lopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Oon schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Belangrijke nuance in de suggestie van @RobIII is dat de Shelly apparaten ook een lokaal bereikbare API hebben, dus dan kan het wel zolang het interne netwerk online is.

En anders zou je desnoods nog een tweede 4G modem neer kunnen zetten voor kritieke apparatuur, maar het lijkt me überhaupt niet slim om in een bedrijfskritieke situatie gebruik te maken van apparatuur die rust op een verbinding naar een of andere server in China :+
Als het via het interne netwerk bediend moet worden, dan is het niet remote. Dan kan je ook gewoon de stroomstekker eruit trekken en er weer in doen, daar hoef je niets tussen te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 05-07-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
com2,1ghz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:29:
[...]

En hoe ga je remote met dat Zigbee netwerk verbinden als je geen internet hebt omdat het modem niet meer werkt en je die wil herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55
Drardollan schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:40:
[...]

En hoe ga je remote met dat Zigbee netwerk verbinden als je geen internet hebt omdat het modem niet meer werkt en je die wil herstarten?
FreakNL schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:38:
[...]

TS heeft het over "remote"... Daarmee lijkt het om een remote locatie te gaan...

Anders kun je toch ook gewoon naar het serverhok lopen :?
Mij is even ontgaan dat dit over het internet op afstand moest gebeuren. Mijn TV heeft immers ook een "remote".
Tja even langs het serverhok lopen...ik doe mijn lampen aan met mijn telefoon :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
com2,1ghz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:45:
[...]

[...]

Mij is even ontgaan dat dit over het internet op afstand moest gebeuren. Mijn TV heeft immers ook een "remote".
Tja even langs het serverhok lopen...ik doe mijn lampen aan met mijn telefoon :9
Mijn lampen gaan vanzelf aan, nog makkelijker.

Maar in IT terminologie is niet remote als je het lokaal bediend. Geeft enkel meer complexiteit en weer meer risico's op problemen (stekker kan kapot gaan).

Als je op dezelfde lokatie zit en het gebeurd zelden tot nooit dan is elke oplossing zonde van het geld en wat mij betreft onnodig. Stekker eruit en erin is goedkoop, effectief en betrouwbaar.

Maar zoals ik al aangaf, beter is het probleem op te lossen als dit vaker voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens kunnen wij specifieke apparatuur gewoon middels PDU outlets aan en uitzetten.

Zowel EATON als APC hebben managed PDUs

Als het om remote gaat moet je wel een backup verbinding hebben uiteraard.

Of je script het via een lokale server.

Prive heb ik PRTG die bij uitval van internet/ziggo een ON command stuurt naar een TPlink HS-110. Aan die HS-110 hangt een 4g modem met actieve Sim. En ik heb dan een dual-wan router, anders heb je er nog niks aan natuurlijk, remote een touwtje omprikken gaat lastig. Maar dat is voor een enterprise omgeving een beetje houtje-touwtje

[ Voor 82% gewijzigd door FreakNL op 05-07-2022 12:03 ]

Pagina: 1