87 graden GPU, alleen bij Warzone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymouslyJR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09-2023
Mijn vraag
Ik heb een Gigabyte 2060 Super Windforce OC 8G GPU. Ik speel regelmatig Warzone op hoge settings, sinds enkele maanden wordt mijn GPU 87 graden. Ik heb de koelpasta en cooling pads vervangen, maar dit mocht niet baten. Iemand anders een idee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpTbVKcKSqdkam_ncYO9q4xrPDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uBepDqkHRncKAmJv5euh5WyX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkh9GKbl4bCN4BQbCa5tGBO_ciQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZk95vl5glJDzkjPTcvaW7gj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX9rqPZOSH1AJkaIi-bLd6BXzbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oA1U3RShndvKoZ9Uq1ycKfd.jpg?f=fotoalbum_large

Als er meer data nodig is, hoor ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:54

br00ky

Moderator Harde Waren
In de titel staat "alleen bij Warzone". Ik begrijp dat het dus niet gebeurt bij een stresstest?

Wat doen de fans op dat moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:56

Eren

Boss of this gym

Hey een heette videokaart hebben heeft meerdere factoren. Hoe heet is het in je kamer? We hebben namelijk wel een heette tijd gehad. Tweede hoe is de airflow in je kast?

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:27
Ik neem aan dat warzone de gpu volledig belast en daar de temp vandaan komt en de andere games die je speelt niet zo zwaar zijn.
Mijn 690XT draait onder full load gewoon op 92 graden. 87 is dus niets om je zorgen om te maken tenzij je gpu gaat throttlen en je dus prestatie verliest.

Meten is weten. MSI afterbutner+rivatuner aan en meten. Is je gpu 100% load dan is 897 geen probleem. is he gpu load lager dan is er mogelijk iets vreemds aan de hand maar ik verwacht het niet. Warzone is vrij zwaar voor wat het is en een 2060 is niet meer de meest moderne kaart.

Ik denk dat er niets aan het handje is maar je kan altijd even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Als je met 690XT een 6900XT bedoeld en met 92C de GPU core vind ik dat best hoog. Zal prima kunnen maar mijn 3080 ti word zelfs niet zo heet en die trekt 450 watt.

Voor OP; de Windforce 2060 heeft gewoon geen geweldige koeler. Je kan de fanspeed opkrikken en proberen daarmee de temperatuur te drukken of je videokaart een stukje undervolten. Volgens mij begint de 2060 op 88 of 89 graden te throttlen, je zit dus nog goed, maar wel krapjes.

Wat voor PC kast heb je, hoeveel ventilatoren hangen d'r in en hoe staan ze geörienteerd? Je zou door je ventilatoren te veranderen misschien ook nog wel wat graden kunnen winnen.

Sowieso hoor ik vaak dat Warzone de GPU keihard raakt, dus dat je temperatuur in andere games lager is, is niet heel verassend.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:27
Neekee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:04:
Als je met 690XT een 6900XT bedoeld en met 92C de GPU core vind ik dat best hoog. Zal prima kunnen maar mijn 3080 ti word zelfs niet zo heet en die trekt 450 watt.

Voor OP; de Windforce 2060 heeft gewoon geen geweldige koeler. Je kan de fanspeed opkrikken en proberen daarmee de temperatuur te drukken of je videokaart een stukje undervolten. Volgens mij begint de 2060 op 88 of 89 graden te throttlen, je zit dus nog goed, maar wel krapjes.

Wat voor PC kast heb je, hoeveel ventilatoren hangen d'r in en hoe staan ze geörienteerd? Je zou door je ventilatoren te veranderen misschien ook nog wel wat graden kunnen winnen.

Sowieso hoor ik vaak dat Warzone de GPU keihard raakt, dus dat je temperatuur in andere games lager is, is niet heel verassend.
Ja 6900Xt en dat is een typo ja. En dat is de hot spot temp. Maar nee dat is niet hoog. Het is simpelweg hoe de bios ingesteld staat. Als je even een custom fan profiel aan maakt dan gaat er al 10 graden vanaf maar stock is dat dus 92 als hot spot. De fan gaat vervolgens sneller of langzamer draaien en de clock snelheid blijft gelijk. Het is gewoon de target temp zoals ingesteld door AMD.
Mijn vorige kaart een GTX 1070OC had een target temp van 82 graden en draaide daar dus altijd op en de MHZ was altijd 1975. Het enige dat er veranderd is de fan rmp.

Als dit gedrag dus in je VGA bios zit kan je daar niet zo veel aan doen maar het is ook totaal niets om je zorgen over te maken. Eerst zal je fan speed naar de max gaan en als die niet meer sneller kan gaat je gpu pas op een lagere clock werken en dus throtlen. over het algemeen zal er dus niets aan de hand zijn. de meer high end gpu's hebben vaak een veel groter koelblok en daardoor lagere temps maar op pepier maakt het voor de prestatie niets uit. alleen voor de geluids productie.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 02-07-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Hot spot op 92 valt idd reuze mee, ik dacht dat 't je core was.

Je maakt wel een goed punt met betrekking tot target temp. Zouden moeten weten hoeveel % de fans draaien, als die ruimte over hebben i.c.m. een prima core klok dan hoeft OP zich nergens zorgen over te maken.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Neekee schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:04:

Warzone raakt alles hard omdat die gasten daar het minst geoptimaliseerde spel ooit proberen vast te houden.

Doorgaans is het wel meer CPU bound though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:04
br00ky schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:31:
In de titel staat "alleen bij Warzone". Ik begrijp dat het dus niet gebeurt bij een stresstest?
Dit is nog steeds niet beantwoord.

Als ie met een stresstest ook zo warm wordt: dan gebruikt Warzone meer van je GPU dan andere games.
Als ie met een stresstest minder warm wordt, dan draaien waarschijnlijk de fans om een of andere reden sneller bij de stresstest of langzamer bij Warzone.

Ook sinds een paar maanden. Daarvoor niet? Is het sinds de nieuwe map en de Ricochet anti cheat? Die draait namelijk wel net iets zwaarder allemaal dan het oude Verdansk deed.
Of heb je instellingen veranderd? Warzone zegt soms na een update dat ie automatisch de beste settings wil toepassen voor jouw systeem, misschien dat er op die manier een keer een setting is veranderd?
Bij mij, Warzone op 3070 op 4k, veel settings low of medium, 60 hz v sync aan, constant 60 fps, gpu meestal tussen de 75 en 85% belast, rond de 76 graden. V sync uit, of een monitor die op 4k veel meer hz kan weergeven met vsync aan, constant 100% belasting gpu, temperatuur ook 85 graden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymouslyJR
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09-2023
Sorry voor de late reactie. Afgelopen weekend niet in de buurt van mijn pc geweest.

Bij een stresstest wordt de GPU 85-87 graden en max 30 FPS, geen idee of dat normaal is bij een stresstest. Ik gebruik de MSI Kombuster. Tijdens de stresstest gaan de fans 2100 RPM.

Tijdens een potje Warzone haal ik tussen de 50 en 70 FPS afhankelijk van de situatie, met redelijk hoge settings. 'Gewoon' op 1080. Ik heb settings op low gezet, maar de load en de temp werden daar niet lager op. Ik heb een 144Hz scherm. De GPU load schommelt tussen de 90 en 99%. Daar draaien de fans ook 2100 RPM. Soms als ie heviger blaast gaan ze 2700 RPM.

Het is denk ik wel sinds de nieuwe map, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen... Het enige probleem is dat ik de 87 graden ook in het hoofdmenu ervaar. Was het nou alleen tijdens de nieuwe map, had dat het wel kunnen zijn.

De kast die ik heb is: Cooler master mastercase H500P Mesh Mid Tower. In de case zitten 3 fans, 2 voorop die naar binnen blazen en 1 aan de achterkant die naar buiten blaast. Zelf heb ik 3 fans toegevoegd die door de radiator voor mijn CPU koeler naar binnen blazen. Dus 5 in, 1 uit. Ik had het plan om er 2 om te draaien. Zodat het 3 in en 3 uit is, wellicht dat daar inderdaad wat graden te winnen valt.

Undervolten heb ik geen ervaring mee en nog niets over uitgezocht. Kan een oplossing zijn. De fans speed opkrikken is wellicht ook een optie. Maar wellicht beide niet genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Als je load zo hoog is, dan ligt het daar aan.
Dan denk ik dat 87 graden dan redelijk te verwachten is. In andere games heb je dat misschien niet en blijft ie koeler?
Geloof dat het wel redelijk op de grens van het maximale zit, 88 graden ofzo is de max wat ie mag worden geloof ik.
Maar zelfs met lage settings gaat ie op een 144 hz scherm op 1080p heel hard moeten werken, dus je gaat altijd zo'n hoge load hebben met een 2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
ik speel zelf modern warfare 2019

met normal settings 140fps cap op 144hz scherm
1080p wordt mijn gpu rond de 55-60c
ikzelf heb een rtx 3070ti met een ryzen 7 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Ja, een 3070 hoeft niet 95% belast te worden voor 140 fps op 1080p, dus kan je een veel lagere temperatuur verwachten.

Maar ik dacht dat een 2060 op 1080p toch wel makkelijk hoger zou gaan dan 50-70 fps.
Dacht wel boven de 100.
Heb je een hogere render resolutie ingesteld dan 1080p? Je kan in warzone namelijk de render resolutie in procenten van je output resolutie instellen. 100% render resolutie met 1080p output is dus dat er ook daadwerkelijk 1080p gerenderd wordt. Alles hoger dan 100% is veel zwaarder om te berekenen voor je GPU, terwijl je monitor die extra pixels toch niet weer kan geven. Beetje zonde van je rekenkracht. Of heb je raytracing ofzo aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:40
AnonymouslyJR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:41:
Sorry voor de late reactie. Afgelopen weekend niet in de buurt van mijn pc geweest.

Bij een stresstest wordt de GPU 85-87 graden en max 30 FPS, geen idee of dat normaal is bij een stresstest. Ik gebruik de MSI Kombuster. Tijdens de stresstest gaan de fans 2100 RPM.

Tijdens een potje Warzone haal ik tussen de 50 en 70 FPS afhankelijk van de situatie, met redelijk hoge settings. 'Gewoon' op 1080. Ik heb settings op low gezet, maar de load en de temp werden daar niet lager op. Ik heb een 144Hz scherm. De GPU load schommelt tussen de 90 en 99%. Daar draaien de fans ook 2100 RPM. Soms als ie heviger blaast gaan ze 2700 RPM.

Het is denk ik wel sinds de nieuwe map, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen... Het enige probleem is dat ik de 87 graden ook in het hoofdmenu ervaar. Was het nou alleen tijdens de nieuwe map, had dat het wel kunnen zijn.

De kast die ik heb is: Cooler master mastercase H500P Mesh Mid Tower. In de case zitten 3 fans, 2 voorop die naar binnen blazen en 1 aan de achterkant die naar buiten blaast. Zelf heb ik 3 fans toegevoegd die door de radiator voor mijn CPU koeler naar binnen blazen. Dus 5 in, 1 uit. Ik had het plan om er 2 om te draaien. Zodat het 3 in en 3 uit is, wellicht dat daar inderdaad wat graden te winnen valt.

Undervolten heb ik geen ervaring mee en nog niets over uitgezocht. Kan een oplossing zijn. De fans speed opkrikken is wellicht ook een optie. Maar wellicht beide niet genoeg...
Dit zijn wel waardes die je kan verwachten op basis van jouw specificaties.

zie https://pc-builds.com/gam.../1R/call-of-duty-warzone/

Alleen de temperatuur van je GPU is best hoog. Je zou eens je videokaart los kunnen halen en deze voorzien van nieuwe koelpasta. En gelijk schoonmaken (lees: stof verwijderen).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Wylana schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Dit zijn wel waardes die je kan verwachten op basis van jouw specificaties.

zie https://pc-builds.com/gam.../1R/call-of-duty-warzone/

Alleen de temperatuur van je GPU is best hoog. Je zou eens je videokaart los kunnen halen en deze voorzien van nieuwe koelpasta. En gelijk schoonmaken (lees: stof verwijderen).

[YouTube: GIGABYTE RTX 2060 OC WINDFORCE (GPU Cleaning and Disassembly)]
OP zegt dat cooling pads en koelpasta vervangen zijn...
Pagina: 1