Constante 2FA van een aantal bedrijven via SMS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 21:41
Goedemorgen,

Sinds kort ontvang ik dagelijks eigenaardige SMS'jes. Dit zijn aanbieders zoals Tiger (met allemaal Chinese tekens in de SMS), Joox, GoBanking (GoMoney). Er staat dan ook een verificatiecode in de SMS, alsof iemand probeert in te loggen bij een 2FA website en er dan automatisch een verificatiecode wordt verstuurd. Die van GoBanking is eigenaardig, omdat de code schijnbaar nodig is om geld op te halen.

Er staat nooit een link naar een website in de SMS, dus het is niet een traditionele phishing poging, lijkt mij. Ik ken al deze organisaties niet en heb er ook geen account en heb er niet op ingelogd, maar omdat het elke dag een aantal keer gebeurt, begin ik me toch wel af te vragen hoe dit kan en vooral wat iemand hiermee poogt te bereiken?

Ik blokkeer overigens de nummers, maar ze blijven vervolgens komen van andere aanbieders.

Heeft iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is je gmail gekoppeld aan je telefoonnummer?
Dat klinkt namelijk voor mij de verdachte waarbij iemand jouw gmail account gebruikt voor de Play store apps en die apps een SMS check doen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
DJMaze schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:18:
Is je gmail gekoppeld aan je telefoonnummer?
Dat klinkt namelijk voor mij de verdachte waarbij iemand jouw gmail account gebruikt voor de Play store apps en die apps een SMS check doen.
Ja, dit is wel gekoppeld! Als ik in de Play-store activiteit kijk zie ik deze apps echter nergens naar voren komen. Ook krijg ik een mail als iemand ergens anders probeert in te loggen met m’n Gmail/Google account, dus zou dat hier ook niet voor gelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon stokvis
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 13:08
Ik heb hetzelfde en wilde hier ook een topic over openen. Ik heb sms’jes gekregen van GoMoney, Notice / lmk en Pizzadog.

Ik heb wel een Google account maar gebruik die al tijden niet meer. Geen idee verder waar het vandaan komt…

Edit: foutje, het telefoonnummer is niet gekoppeld aan een Google account, maar wel aan een Office365 / werk account

[ Voor 20% gewijzigd door simon stokvis op 02-07-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
simon stokvis schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:27:
Ik heb hetzelfde en wilde hier ook een topic over openen. Ik heb sms’jes gekregen van GoMoney, Notice / lmk en Pizzadog.

Ik heb wel een Google account maar gebruik die al tijden niet meer. Geen idee verder waar het vandaan komt…

Edit: foutje, het telefoonnummer is niet gekoppeld aan een Google account, maar wel aan een Office365 / werk account
Ik krijg ze inmiddels ook van Small World, ook een partij waar je geld mee kunt versturen. Ik begrijp simpelweg niet wat ze willen door enkel die codes te versturen. Ik kan niet op een link klikken, er staat geen nummer bij, etc. Proberen ze wellicht een soort identiteitsfraude te voltrekken?

Heeft iemand een idee wat voor fraudepoging dit kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nee ik kan er ook geen bedenken. Hooguit dat je per ongeluk bent getarget terwijl men denkt dat je in een land zit waar deze diensten gebruikt worden - en mensen daar dan via ook andere manieren worden benaderd.

Je geeft aan dat het verschillende nummers / SMS-aanbieders zijn, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het gaat om een serverside bug (verkeerde landnummer) of een enkel persoon die per ongeluk (muscle memory, auto-fill, of zo) je nummer gebruikt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdore
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-09-2023
Je kan misschien bellen naar uw gsm provider en vragen dat ze dat soort sms'en kunnen blokkeren.
Als het betalende sms'en zouden zijn, is dit geen probleem.

Ik heb voor de rest ook geen idee wat ze hiermee willen bereiken.

Maar verander voor de zekerheid alle wachtwoorden maar van je accounts, moest het al een tijdje geleden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Inmiddels zijn de pogingen volledig gestaakt, maar ik heb niet iets bijzonders uitgevoerd om het te laten stoppen, behalve constant het blokkeren van de nummers.
Pagina: 1