Meterkast voorrangsschakelaar als installatieautomaat

Pagina: 1
Acties:

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 23:20
Ik heb een garagebox met een 1x10A aansluiting.
Voor (na) 't kleine kluswerk heb ik een keukenboilertje van 2000W op 't oog. En omdat de groepenkast nogal gedateerd is wil ik die ook gelijk vervangen.

Graag zou ik willen dat de boiler geen stroom krijgt wanneer ik meer dan 400W afneem op de rest van de installatie om ervoor te zorgen dat de groep er niet uit klapt.

Nou ben ik wel bekend met de prioriteitsschakelaars voor wasmachine/droger combi's in de vorm van een stekkerblok zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x0Q1WD6.png

Maar ik zou 't graag
  1. laten schakelen bijvoorkeur bij 400W om de totale belasting niet over de 10A te laten komen
  2. In de meterkast (schakelautomaat) willen verwerken
  3. Betaalbaar, want ik kwam wel iets tegen voor drie-fase en regelbaar bij welke ampere hij moet schakelen, maar dit ging richting de 400 euro.
Als alternatief zou ik de groep kunnen laten verzwaren, maar dat kost 334 euro per jaar aan aansluit en transportkosten(!) en dat is geen tweaken.

• jls9782
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik zou een Shelly Pro 4 PM overwegen. Die schakelt 4 uitgangen en meet het opgenomen wattage per kanaal. Als je die informatie koppelt aan een domoticasysteem kun je bij >400watt opname de andere uitgang uitzetten.
De Shelly heeft ook een ingebouwde script-editor en werkt met MQTT.

Hij past op een DIN-RAIL, ook nog en kost net iets meer dan 100 euro.

Ik gebruik er eentje naar volle tevredenheid, maar heb geen aandelen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 13:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou denken aan iets als een Shelly 2PM plus. Die kan het verbruik op 2 ingangen meten en beide ingangen los schakelen. Je kunt dan een regel instellen 'als verbruik A groter is dan 400W, schakel B uit'. Is met een extra beugeltje ook op een DIN-rail te hangen.

Deze kost €29 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 01-07-2022 08:09 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-01 10:16

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik denk niet dat je iets er tussen hoeft te zetten. Als het een boiler met reservoir is, dan kan hij als je hem niet gebruikt bijwarmen. Daar gebruikt hij alleen niet zijn volle vermogen voor. Als het een boiler zonder reservoir is dan gebruikt hij alleen vol vermogen op het moment dat je heel veel heel heet water afneemt.
Als je met jezelf nou af kan spreken om niet je slijptol of lasapparaat te gebruiken terwijl je met heel heet water je handen aan het wassen bent dan zit dat wel goed. ;)

Een andere idee. Kan je je 10A niet vervangen door een 16A?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 13:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

E-Vix schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:24:
Als het een boiler met reservoir is, dan kan hij als je hem niet gebruikt bijwarmen. Daar gebruikt hij alleen niet zijn volle vermogen voor.
Weet je dat laatste zeker? Vaker zijn die dingen vrij eenvoudig en zijn ze uit- of aan, zonder tussenstappen. Dus gaat hij bijvoorbeeld 10 seconden aan op vol vermogen en dan weer een paar minuten uit. Dat is niet prettig als je maar 10A in totaal tot je beschikking hebt.

Het vermogen terugregelen kost meer onderdelen, dus meer geld en maakt de boel ook complexer (meer kans op defecten). Zo'n boiler is super simpel en klikt alleen maar tussen aan en uit. Zelfs mijn niet al te goedkope Quooker doet dat, die laat de hele dag pieken zien van 2200W en de rest van de tijd 0W.
Als het een boiler zonder reservoir is dan gebruikt hij alleen vol vermogen op het moment dat je heel veel heel heet water afneemt.
Dat is een doorstroomverwarmer, geen boiler. En die gebruiken veel meer vermogen dan 2kW, of je moet genoegen nemen met een paar druppels water :)
Een andere idee. Kan je je 10A niet vervangen door een 16A?
Daar schrijft de TS al over, het verzwaren van de aansluiting kost veel geld. Het hangt van de netbeheerder af, maar bij mijn netbeheerder (Liander) kost tot 10A €97,95 per jaar en de stap daarboven (tot 1x 40A) €248,34.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 01-07-2022 09:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 23:20
De shelly's zijn wel out-of-the-box in positieve zin. Ik zat bij Eaton e.d. te zoeken naar oplossingen.
29 euro is ook een leuk bedrag om mee te beginnen.

Heb zelf ook even naar de verwarmingskant van 't verhaal gekeken.
10Leen delta van 55° verwarmen met 2kW (à 4,19kj /L ) is 19 minuten opwarmen bij volledig leeg.
10L is ook een beetje overkill, maar deze is aanzienlijk beter geïsoleerd dan de kleine budgetmodellen, en was per saldo goedkoper in gebruik.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Een hotfill boiler is 500 watt, is dat geen optie?

Please state the nature of the technical emergency

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
Je kunt ook kijken naar een stroomrelais.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1