NAS advies; 2x14Tb mirrored, of 4x6Tb RAIDZ1?

Pagina: 1
Acties:

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14
Mijn huidige NAS heeft helaas wat schijf problemen, dus moet ik een nieuwe oplossing verzinnen. Daarbij stuit ik echter op wat keuzes waarvan ik niet zeker weet wat de juiste is. De situatie is als volgt;

Momenteel heb ik een array van 5 stuks WD red plus 3Tb schijven, die samen in een ZFS RAIDZ1 configuratie zitten. Één daarvan vertoont gebreken, en omdat ze allen over de 50k uren zitten heeft het denk ik weinig zin om hier nog een nieuwe vervanger voor te kopen.

Bij mijn nieuwe NAS zou ik graag weer minimaal 12Tb ruimte hebben, maar nu komt de vraag;
Welke configuratie gebruik ik daarvoor? Ik kan voor 600 euro twee stuks 14Tb schijven aanschaffen en mirrored configureren. Maar voor de zelfde prijs kun je ook vier 6Tb schijven aanschaffen en in RAIDZ1 zetten.

Beide opties kunnen zich herstellen bij verlies van 1 schijf, echter hebben beide opties wat haken en ogen. Een 14Tb schijf is duurder om te vervangen, en bij RAIDZ1 kost het de overige schijven meer stress om te herstellen. Wel een bijkomend voordeel van de RAIDZ1 optie is een iets grotere bruikbare capaciteit, en theoretisch ook meer snelheid. Misschien mis ik nog iets.

Dus.. wat is nu wijsheid?

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:06
Als 1 van de 14Tb schijven moet worden hersteld dan geeft dat toch ook stress? En misschien nog wel veel meer omdat er meer data moet worden hersteld.

Wijsheid is dat RAID geen alternatief voor een backup is, maar dat wist je misschien al wel.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-10 19:00
Kies voor bewezen technologie, want je fouttolerantie is met die 12TB schijven zonder recente backups natuurlijk niet geweldig. Je hoeft maar twee maandagmorgenmodellen te hebben gekocht om al je recente data in één klap kwijt te raken. Je kunt beter 5x(4-6-8) kiezen dan 2x12.

• Freakaz0id
JukeboxBill schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:59:
Als 1 van de 14Tb schijven moet worden hersteld dan geeft dat toch ook stress? En misschien nog wel veel meer omdat er meer data moet worden hersteld.

Wijsheid is dat RAID geen alternatief voor een backup is, maar dat wist je misschien al wel.
Ik heb ergens gelezen dat het verzilveren van een RAIDZ1 langer duurt (want stripe ipv. 1:1 copy), en langer stress op meerdere schijven verhoogt de kans dat een tweede schijf het begeeft.

Mijn belangrijke datasets hebben een dagelijkse incrementele en wekelijkse volledige offsite backup, dus met mijn onververvangbare data zit het wel goed. ;)
biomass schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:13:
Kies voor bewezen technologie, want je fouttolerantie is met die 12TB schijven zonder recente backups natuurlijk niet geweldig. Je hoeft maar twee maandagmorgenmodellen te hebben gekocht om al je recente data in één klap kwijt te raken. Je kunt beter 5x(4-6-8) kiezen dan 2x12.
Op backblaze schijnen de 12 en 14Tb schijven het al redelijk goed te doen. Met name de HGST en WDC blijken het goed vol te houden. En Z2 is zeker een betere optie, maar misschien wat overtollig voor wat multimedia dingetjes. Is Z1 echt zo onveilig?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Hoe groter de schijven hoe hoger de data dichtheid en dus hoe hoger de kans op fouten.

Bij 2 disken ben je de helft kwijt aan data bescherming en bij 4 disken maar een kwart, dus veel minder overhead.
Kortom je houd netto meer ruimte over.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:59
Ik zou gewoon raid1 doen, voor consumenten het makkelijkst herstellen.

Echter zou ik wel met een filesystems dat bitrot kan herkennen dat doen.
Btrfs of zfs of iets andrrs

[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 01-07-2022 15:25 ]

• Freakaz0id
De lijkt erop dat meerdere drives met parity de voorkeur heeft, dus een set van vier 6 of 8Tb schijven zal dan voldoen aan mijn vereisten. Ik kan dan mijn oude 3Tb WD red schijven nog in een kluitje zetten voor het opvangen van minder belangrijke data, misschien 2 in mirror met nog 2 cold store reserve.

Ik heb al een beetje gekeken naar de schijf keuze, maar kom er niet helemaal aan uit;
Waarschijnlijk is een Western Digital Red Plus een goede keuze, maar ook daarin zijn dan nog tal van verschillende soorten. 7300 of 5200rpm class, verschillende cache capaciteiten, red/red plus/red pro, en dan is daar blijkbaar ook nog 'gold'. Is er zoiets als een 'go-to' keuze onder al deze soorten?
Pagina: 1