Een goedenavond,
Ik heb recent een upgrade gedaan aan mijn gamePC.
Het nieuwe spul:
Gigabyte B660M DS3H
Core i3-12100 @stock en stockcooler
Corsair 16 GB DDR4-3200 (CMK16GX4M2E3200C16, Vengeance LPX, XMP 2.0)
MSI RTX2060 Ventus OC 6G (sinds dinsdag jl.)
Wat er al in zat:
Crucial MX500 500GB SSD
WD 500GB HDD 7200RPM
WD 1TB HDD 5400RPM
Voeding & Kast:
- Gigabyte B700H (december 2019)
- Antec NX600, volledige cablemanagement en perfecte airflow door de aanwezige fans
Een kleine maand geleden ben ik overgegaan van een Core i7 4771 met 16gb DDR3 HyperX Fury naar de Core i3-12100 met 16GB DDR4 en heb de MSI RX480 4GB gehouden. Sinds de upgrade draai ik Windows 11 Pro en heb ik geen problemen gehad ermee. Spellen als GTA V, Far Cry 6, DiRT Rally, Battlefield 4, SimCity 2013, Forza Horizon 4 en Forza Horizon 5 draaiden als een tierelier, doch op medium settings (BF4 op high, FC6 op low). Spellen staan (m.u.v. Battlefield 4) op mijn 1TB 5900RPM schijf.
Het moederbord bevat de nieuwste BIOS, mede nodig om het XMP-profile zonder problemen te kunnen draaien. XMP staat dus ook aan. Heb het ook allemaal al getest met XMP uit, biedt helaas geen soelaas bij de problemen die hieronder zijn beschreven.
Windows 11 Pro is volledig up to date, alle chipsetdrivers zijn geïnstalleerd, als antivirus gebruik ik Malwarebytes Anti-Malware (MBAM), daar heb ik namelijk een lifetime license voor.
Door een meevaller kon ik afgelopen week een RTX2060 kopen (splinternieuw, uit de winkel dus). DDU over de PC heengegooid, de AMD drivers gedeïnstalleerd, PC uit, RTX2060 erin, PC opnieuw opgestart, de nieuwste nVidia drivers geïnstalleerd (516.59).
Zo, dat is even de intro in een nutshell.
Het probleem waar ik mee zit, is dat sommige spellen echt brute performancewinsten geven t.o.v. de oude RX 480, waar andere spellen gigantisch dramatisch inzaken v.w.b. fps/speelbaarheid.
Spellen die perfect werken zonder tweaken:
- Battlefield 4 maxed out
- Far Cry 6 maxed out (om een of ander reden kan ik geen HD-graphics aanvinken, die is greyed out...wel draait het spel op Ultra)
- SimCity 2013 maxed out
- Forza Horizon 4 maxed out
- Forza Horizon 5 maxed out
- Cyberpunk 2077 high settings / DLSS 20% / Geen Raytracing (loopt als een tiet)
Spellen die perfect werken met tweaken:
- PGA Tour 2K21 (minder dan 20fps op Ultra met shadows aan, nu 60 fps op Ultra met shadows uit. is een bekend probleem met RTX-kaarten bij dit spel)
Spellen die ronduit *** zijn met deze nieuwe upgrade, waarbij tweaken helaas niet werkt:
- DiRT Rally 1.0
- DiRT Rally 2.0
- ETS 2 (zowel offline als MP via TruckersMP)
Nog te testen:
- C̶y̶b̶e̶r̶p̶u̶n̶k̶ ̶2̶0̶7̶7̶
- AC Odyssey
- AC Valhalla
- Tomb Raider (uit 2018, ben de gehele titel even kwijt)
DiRT Rally (vind 'm leuker dan DR2.0) is een spel waar ik naar uit keek om hem maxed out lekker te spelen.
Ben al sinds begin jaren 90 een groot fan van Rally-spellen, dus het was wel even een GVD-momentje toen ik geconfronteerd werd met de uiterst belabberde performance.
Op low settings krijg ik niet meer dan 24fps, op medium rond de 18 en op high/ultra max 12,5fps.
Ter vergelijking: op de oude i7 4771 met de RX 480 4GB zat ik op high rond de 60 fps.
Shaders aan/uit, geen oplossing.
Vsync aan/uit, geen oplossing.
Allerlei andere settings, ook geen oplossing.
Onderstaande geldt voor alle spellen met problemen:
Ik heb de HPET uitgeschakeld. Dit brengt een kleine verbetering, max 6fps meer op Ultra. Nog steeds vrijwel onspeelbaar.
nVidia Experience - Overlay uitgeschakeld, brengt geen soelaas.
Verscheidene tweaks toegepast zoals geadviseerd in deze video, brengen 0 soelaas.
Ik heb daarbij ook optimalisatie toegepast vanuit de nVidia Experience voor elk spel dat ie vindt na het scannen (helaas vindt ie niet alle geïnstalleerde spellen
).
Ik begin een beetje aan het eind van mijn latijn te komen. Voor mij is deze upgrade een rib uit mijn lijf, maar welgewild omdat mijn oude i7 inmiddels 8 jaar oud was.
De i3-12100 is een weloverwogen keuze, mede omdat ie op single thread rating sneller is (IPC !!) dan een 11900K. Ik game namelijk niet alleen op mijn PC, ik doe ook (soms) muziekproductie en werk vanuit huis.
Wellicht onnodig om te vermelden, doch doe ik het uit voorzorg wel:
- Windows 11 Pro is legitiem
- Alle spellen zijn legitiem
- Alle software op mijn PC is legitiem
Waarschijnlijk niet van invloed, maar wie weet:
- Sharkoon Sharforce muis
- Roccat Skeltr toetsenbord
- 1x 27 inch full hd Samsung monitor (als tweede scherm)
- 1x 27 inch full hd AOC monitor (hoofdscherm)
Tevens hier mijn DXDiag, indien benodigd:
- https://ramteam.eu/Privat...Diag_30jun2022_1101pm.txt
En hier mijn Userbenchmark:
- https://www.userbenchmark.com/UserRun/53581223
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Mocht alles geen soelaas bieden, dan zal ik mogelijk weer terug moeten gaan naar Windows 10.
Al acht ik de kans klein dat dat een enorme winst oplevert t.o.v. de huidige Windows 11 (but who knows, het blijft Microsoft
).
Editje:
Geen 5900rpm, maar een 5400rpm 1TB HDD
Ik heb recent een upgrade gedaan aan mijn gamePC.
Het nieuwe spul:
Gigabyte B660M DS3H
Core i3-12100 @stock en stockcooler
Corsair 16 GB DDR4-3200 (CMK16GX4M2E3200C16, Vengeance LPX, XMP 2.0)
MSI RTX2060 Ventus OC 6G (sinds dinsdag jl.)
Wat er al in zat:
Crucial MX500 500GB SSD
WD 500GB HDD 7200RPM
WD 1TB HDD 5400RPM
Voeding & Kast:
- Gigabyte B700H (december 2019)
- Antec NX600, volledige cablemanagement en perfecte airflow door de aanwezige fans
Een kleine maand geleden ben ik overgegaan van een Core i7 4771 met 16gb DDR3 HyperX Fury naar de Core i3-12100 met 16GB DDR4 en heb de MSI RX480 4GB gehouden. Sinds de upgrade draai ik Windows 11 Pro en heb ik geen problemen gehad ermee. Spellen als GTA V, Far Cry 6, DiRT Rally, Battlefield 4, SimCity 2013, Forza Horizon 4 en Forza Horizon 5 draaiden als een tierelier, doch op medium settings (BF4 op high, FC6 op low). Spellen staan (m.u.v. Battlefield 4) op mijn 1TB 5900RPM schijf.
Het moederbord bevat de nieuwste BIOS, mede nodig om het XMP-profile zonder problemen te kunnen draaien. XMP staat dus ook aan. Heb het ook allemaal al getest met XMP uit, biedt helaas geen soelaas bij de problemen die hieronder zijn beschreven.
Windows 11 Pro is volledig up to date, alle chipsetdrivers zijn geïnstalleerd, als antivirus gebruik ik Malwarebytes Anti-Malware (MBAM), daar heb ik namelijk een lifetime license voor.
Door een meevaller kon ik afgelopen week een RTX2060 kopen (splinternieuw, uit de winkel dus). DDU over de PC heengegooid, de AMD drivers gedeïnstalleerd, PC uit, RTX2060 erin, PC opnieuw opgestart, de nieuwste nVidia drivers geïnstalleerd (516.59).
Zo, dat is even de intro in een nutshell.
Het probleem waar ik mee zit, is dat sommige spellen echt brute performancewinsten geven t.o.v. de oude RX 480, waar andere spellen gigantisch dramatisch inzaken v.w.b. fps/speelbaarheid.
Spellen die perfect werken zonder tweaken:
- Battlefield 4 maxed out
- Far Cry 6 maxed out (om een of ander reden kan ik geen HD-graphics aanvinken, die is greyed out...wel draait het spel op Ultra)
- SimCity 2013 maxed out
- Forza Horizon 4 maxed out
- Forza Horizon 5 maxed out
- Cyberpunk 2077 high settings / DLSS 20% / Geen Raytracing (loopt als een tiet)
Spellen die perfect werken met tweaken:
- PGA Tour 2K21 (minder dan 20fps op Ultra met shadows aan, nu 60 fps op Ultra met shadows uit. is een bekend probleem met RTX-kaarten bij dit spel)
Spellen die ronduit *** zijn met deze nieuwe upgrade, waarbij tweaken helaas niet werkt:
- DiRT Rally 1.0
- DiRT Rally 2.0
- ETS 2 (zowel offline als MP via TruckersMP)
Nog te testen:
- C̶y̶b̶e̶r̶p̶u̶n̶k̶ ̶2̶0̶7̶7̶
- AC Odyssey
- AC Valhalla
- Tomb Raider (uit 2018, ben de gehele titel even kwijt)
DiRT Rally (vind 'm leuker dan DR2.0) is een spel waar ik naar uit keek om hem maxed out lekker te spelen.
Ben al sinds begin jaren 90 een groot fan van Rally-spellen, dus het was wel even een GVD-momentje toen ik geconfronteerd werd met de uiterst belabberde performance.
Op low settings krijg ik niet meer dan 24fps, op medium rond de 18 en op high/ultra max 12,5fps.
Ter vergelijking: op de oude i7 4771 met de RX 480 4GB zat ik op high rond de 60 fps.
Shaders aan/uit, geen oplossing.
Vsync aan/uit, geen oplossing.
Allerlei andere settings, ook geen oplossing.
Onderstaande geldt voor alle spellen met problemen:
Ik heb de HPET uitgeschakeld. Dit brengt een kleine verbetering, max 6fps meer op Ultra. Nog steeds vrijwel onspeelbaar.
nVidia Experience - Overlay uitgeschakeld, brengt geen soelaas.
Verscheidene tweaks toegepast zoals geadviseerd in deze video, brengen 0 soelaas.
Ik heb daarbij ook optimalisatie toegepast vanuit de nVidia Experience voor elk spel dat ie vindt na het scannen (helaas vindt ie niet alle geïnstalleerde spellen

Ik begin een beetje aan het eind van mijn latijn te komen. Voor mij is deze upgrade een rib uit mijn lijf, maar welgewild omdat mijn oude i7 inmiddels 8 jaar oud was.
De i3-12100 is een weloverwogen keuze, mede omdat ie op single thread rating sneller is (IPC !!) dan een 11900K. Ik game namelijk niet alleen op mijn PC, ik doe ook (soms) muziekproductie en werk vanuit huis.
Wellicht onnodig om te vermelden, doch doe ik het uit voorzorg wel:
- Windows 11 Pro is legitiem
- Alle spellen zijn legitiem
- Alle software op mijn PC is legitiem
Waarschijnlijk niet van invloed, maar wie weet:
- Sharkoon Sharforce muis
- Roccat Skeltr toetsenbord
- 1x 27 inch full hd Samsung monitor (als tweede scherm)
- 1x 27 inch full hd AOC monitor (hoofdscherm)
Tevens hier mijn DXDiag, indien benodigd:
- https://ramteam.eu/Privat...Diag_30jun2022_1101pm.txt
En hier mijn Userbenchmark:
- https://www.userbenchmark.com/UserRun/53581223
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Mocht alles geen soelaas bieden, dan zal ik mogelijk weer terug moeten gaan naar Windows 10.
Al acht ik de kans klein dat dat een enorme winst oplevert t.o.v. de huidige Windows 11 (but who knows, het blijft Microsoft
Editje:
Geen 5900rpm, maar een 5400rpm 1TB HDD
[ Voor 1% gewijzigd door Indifstublatia op 01-07-2022 17:27 . Reden: Cyberpunk getest, loopt als een tiet ]