Als ik het zo redeneer ga je hier in de praktijk geen problemen mee krijgen. Even afhankelijk van je oven uiteraard. Ga ik even uit van mijn nieuwe Siemens ovens:
Trekt op opwarmstand 3000W continu totdat temp is behaald (7 minuten voor 250 graden) en een turbo stand waarbij 3680W wordt gebruikt (ruime 5 minuten voor 250 graden). Als de temp gehaald is, gaat die aan/uit om de temp te houden, ongeveer 40% vd korte pieken naar 2400w = 10A, gemiddeld dus 4A om oven 'aan/ op temp' te houden.
Ga je beide ovens tegelijk aanzetten, hoef je de turbostand niet aan te zetten, dan gaat het op 3000W = 13A * 2 = 26A op 20A groep. Dit is dus 30% overbelasting. Ik weet de exact tijd niet hoe lang een b-karakteristiek het volhoudt met 30% overbelasting maar volgens mij moet dat ruimschoots boven de 10 minuten. Allebei tegelijk aan op turbo stand, dus 6 minuten boven de max kan tricky zijn.
Maar als een oven eenmaal warm is, is de kans praktisch 0 dat die uit zal schakelen.
Maw, ik denk dat je er mee weg komt en in de praktijk nooit problemen zal ervaren, met enige reminder is als je werkelijk beide ovens tegelijk gaat aanzetten, dat je ze niet op de turbo opwarmstand zet.
Netjes is het niet. Eerder een keuze als eigenaar, maar als professional zou ik het dan weer altijd netjes willen opleveren volgens de theorie.
[
Voor 6% gewijzigd door
padoempats op 01-07-2022 13:56
]