Binnen unit airco, waar moet de fase en waar de nul?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 02-07 22:03
Ik ben er bijna uit wat betreft de bedrading van de binnen unit van mijn airco. Het enigste waar ik nog over twijfel is waar de fase en waar de nul draden moeten.

Ik denk zelf dat aansluiting S1 voor fase is en S2 voor de nuldraad, dit gebaseerd op het schema van de buitenunit, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik heb wat foto's ingevoegd die van belang zijn, wellicht dat een techneut onder jullie dit simpelweg 100% kan duiden.

Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNO-oq5A-OAONODOmEHzNVqqW0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnFjRNp7wfVP2GpegtD2SUEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfqSQd76yPhKlk7SpUGNdCjN9po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4t8W0fPAmMa1LQ7S060MG0G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXs11MMqXJzDhpY_a1o2Vc6WNmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBGxdkvrOD3qmRzy2Zvth24Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Qn0Fa9NR9YXTKznsSAWozcv9wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnFmX9z5xa6ljJIodf8j7ECl.jpg?f=fotoalbum_large

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Beste antwoord (via MvdO79 op 30-06-2022 21:25)

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Fase en nul (voeding) op de buitenunit aansluiten, niet op binnendeel. Dan stuurkabel binnendeel aansluiten. Stuurkabel sluit je dan aan met s1->S1, s2->s2, s3->S3, aarde-aarde. S1 is de fase S2 nul, S3 sturing (maar meestal is de kabel genummerd).

[ Voor 31% gewijzigd door plaspvd op 30-06-2022 20:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Fase en nul (voeding) op de buitenunit aansluiten, niet op binnendeel. Dan stuurkabel binnendeel aansluiten. Stuurkabel sluit je dan aan met s1->S1, s2->s2, s3->S3, aarde-aarde. S1 is de fase S2 nul, S3 sturing (maar meestal is de kabel genummerd).

[ Voor 31% gewijzigd door plaspvd op 30-06-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Volgens mij wordt de binnenunit door de buitenunit gevoed. Dus een directe kabel tussen beide, dan S1 naar S1, S2 naar S2, etc.

Lees de handleiding nog eens goed door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06 09:15
Je moet de binnenunit volgens mij niet op een apart snoer aansluiten.

De buitenunit voed je met fase-nul en aarde. En de binnenunit verbind je vervolgens met de buiteunit.

Hier zit een doorverbind blokje met s1, 2 & 3+ aarde. Die moet je met een vier aderig snoer verbinden met je binnen unit op s1, 2&3+aarde

Ff snel op YouTube zoeken levert dit op:

YouTube: How to Install a MSZ/MUZ-GE09NA Heat Pump | Mitsubishi Electric Cool...

Buitenunit voedt binnenunit waarbij S1 op S1 moet enz.

[ Voor 43% gewijzigd door BBB-Nick op 30-06-2022 20:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-07 22:32
Waarom sluit je zoiets aan als je eigenlijk niet weet waar je mee bezig bent?

Just my 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
elke binnen unit gaat meteen 4 aderige kabel aangesloten worden.
S1
S2
S3
en aarde. deze kabel gaat naar de buiten unit. Elke binnen unit heeft een eigen 4 aderige kabel naar de buiten unit.

de buiten unit sluit je aan op de stroom. zoals op jouw afbeelding 1

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:36
Ze maken het makkelijk er gaat 1 4polige kabel van de buiten naar de binnen unit. S1>S1, S2>S2, S3>S3, aarde>aarde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@Thomox sommige dingen leer je door het te doen, maar om iets goeds te doen heb je herhaling nodig of een goede leermeester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
plaspvd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:01:
Helder, super bedankt!

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

• Draaier2356
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09-2022
Welke kleur is dan de nul, fase en sturing? Hier zijn de draden niet genummerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekevers
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
Ja prima gelukt. Door een installateur in werking laten stellen en loopt als een zonnetje.

Pagina: 1