Wie kan mij helpen met Ingewikkelde Excel Formules?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tes-com
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09-2022
Hallo,

Ik ben voor de Jeugd boulder competitie in Limburg een Excel bestand aan het maken om de wedstrijd gegevens in te verwerken. Een groot deel van de gegevens heb ik er al inzitten en afgevangen met verschillende formules. echter heb ik op dit moment nog twee openstaande Puntjes

1) in het werkblad is een voorwaardelijke opmaak actief. dit cellen een kleur geeft op een bepaalde waarde. Echter zou ik ook willen dat de zellen die dan een kleur krijgen ook geblokeerd worden. Wie kan mij hierbij helpen ?

2) Dit is wel de moeijlijkse vraag. In een boulder competitie wordt de winaar bepaald door wat deze aan routes geklommen heeft. Om dit te snappen zal ik het even uitleggen.

Tijdens de competitie moet iedere klimmer 6 routes klimmen. Voor iedere route heeft een klimmer 5 pogingen. een route is verdeeld in start-->Zone-->top. Het gaat erom dat je de Top haald in zo min mogelijk pogingen. Dus als een klimmer 6 tops haald in 6 pogingen (1 per route) is dit de winnaar.

Als er op een route geen enkele klimmer de top haalt, is de klimmer die hier de zone gehaald heeft de winaar. Snap dat dit een beetje verwarend is.

MAar nu Moet dit in een Excel formule gegoten worden. We weten van iedere klimmer hoeveel pogingen deze nodig heeft gehad om de top te halen en hoeveel pginigen voor de zone. Verder heb ik geen idee hoe dit verder aan te pakken.

Wie kan mij helepen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:07

lasharor

7 december 2004

"Als er op een route geen enkele klimmer..."

Waarom gebruik je voor punt 2 de "als" functie niet?

ALS, functie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Gaat het om de winnaar per route of de winnaar overall? Wat als bv klimmer a in 30 pogingen alle toppen bereikt en klimmer b in 6 pogingen 5 toppen beklimt en een zone?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bij jiujitsu is de scoring nog een stuk ingewikkelder. Wat ze daar doen is een full ippon (de top) belonen met 50 punten. Gewone ippons (de zones) zijn 2 punten. Een full ippon domineert dus alle andere punten en zijn daarmee leidend. Kan je daar iets mee?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 13:19
Zone = 10 strafpunten
Top = 1 strafpunt
Multiplier = aantal pogingen

Aantal pogingenhoogteAantal strafpunten
1top1
2top2
3top3
4top4
5top5
6top6
6zone60

Dus iemand die na 6 pogingen 'slechts' de zone bereikt scoort 60 strafpunten, iemand die na 1 poging de top bereikt scoort 1 strafpunt.

De persoon met de minste punten na alle pogingen en alle routes wint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 16:54
En hoeveel strafpunten voor iemand die na 6 pogingen niet eens de zone bereikt? Als je dat ook aangeeft, kan je prima een formule met geneste ALS, ALS.VOORWAARDEN of SCHAKELEN maken. Ik neem aan dat het niet uitmaakt hoeveel pogingen iemand nodig heeft gehad om de zone te bereiken als die persoon ook de top bereikt in een volgende poging? Vervallen die strafpunten dan?

Voorbeeld met een 'named' tabel. Als je dat niet gebruikt, kan je de [@[Aantal pogingen]] vervangen door A2

=ALS([@[Aantal pogingen]]<6;[@[Aantal pogingen]];ALS(hoogte="zone";60;'waarde zonder halen van zone))

in pseudo code=

ALS aantal pogingen < 6 DAN strafpunten = aantal pogingen
ANDERS
ALS zone gehaald DAN strafpunten = 60
ANDERS strafpunten = ?

Voor je eerste vraag: wat bedoel je met blokkeren?

[ Voor 18% gewijzigd door Teun_2 op 01-07-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mijn klimmaat en ik zijn even in de scoring gedoken (Excel oplossing zijn we minder goed in)

Aantal Tops is leidend (dus 1 top en verder niets versus 0 tops en 6 zones -> 1 top wint)
Aantal Zones gebruikt in geval van gelijk aantal Tops; complicerende factor: aantal pogingen om Tops te halen moet dan ook gelijk zijn, anders 1 top, 4 pogingen versus 1 top 3 pogingen -> laatste persoon wint)

Indien alles gelijk: resultaten uit vorige wedstrijden / rondes erbij betrekken. Lijkt me te ver gaan om in Excel te stoppen

Tekst van Boulder World Cup website (https://www.kletterretter...world-cup-scoring-system/)
A zone is considered “controlled” if the competitor has either completed the whole boulder or used the zone hold to reach a stable position.

A typical scoring table may look like this at the end of a round:
Rank 1: 4 tops, 5 zones, 5 top attempts, 7 zone attempts 4T5z 5 7
Rank 2: 4 tops, 4 zones, 4 top attempts, 4 zone attempts 4T4z 4 4
Rank 3: 4 tops, 4 zones, 5 top attempts, 4 zone attempts 4T4z 5 4
Rank 4: 3 tops, 5 zones, 3 top attempts, 5 zone attempts 3T5z 3 5

The competitor with the best top-score (i.e. highest number of controlled tops and the lowest number of attempts within the given time-limit) achieves first place. The zone-score is used in the case of a tie between two competitors (i.e. they have the same top-score). If two competitors have the same top-score and zone-score, the results from the previous round (semi-final or qualification) are taken into account. If the two competitors still have the same score in the semi-final or the final, they will be given an equal ranking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@tes-com

Ik heb in ieder geval een 'cheat' methode uitgewerkt zonder moeilijke formules.

Netjes per boulder bijhouden (top: ja/nee; top_pogingen / zone: ja/nee; zone_pogingen)
Deze per persoon optellen in kolommen totaal

De cheat is om er vervolgens een Sorteer overheen te gooien (moet je dan na elke invoer weer even doen, maar werkt wel). De sorteer zorgt dan voor de nette classificering.

Zie plaatjes voor (hopelijk) meer duidelijkheid

Onderstaand zou Jan op 1 moeten staan en Piet op 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3la9BawZW2lpOBPQ-tktbZ0eTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NA2ZvQM4VsMJuY6KlzpKPWNB.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de sorteerfunctie eroverheen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpoOCeIRwOveKALmv_cCbhVrB6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es9OuaCyOS6paVQIaqrDWNB6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

The competitor with the best top-score (i.e. highest number of controlled tops and the lowest number of attempts within the given time-limit) achieves first place. The zone-score is used in the case of a tie between two competitors
De ranglijst wordt dus eerst bepaald door het aantal tops, bij gelijk aantal tops door het aantal pogingen, als dat gelijk is door het aantal zones. Ik neem even aan dat bij gelijk aantal zones door het aantal zonepogingen.

Dat bereik je dus door een weegfactor mee te geven die groot genoeg is om minder belangrijke scores niet relevant meer te laten zijn. Bij 6 routes zou je de factoren 100 en 10 kunnen gebruiken. Een variant op wat @KabouterSuper en @goldcard schrijven:

Totaalscore=MAX(0;nTops*100 - nToppogingen) + nZones*10 - nZonepogingen.

Hoogste score wint. Eventueel nog fijn-tunen door npogingen te delen door een factor om te voorkomen dat als er heel veel pogingen kunnen worden gedaan om de top te bereiken dat die te zwaar gaan doortikken.

[ Voor 23% gewijzigd door Lustucru op 02-07-2022 09:47 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1