Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 11:06
Goededag allen,

Ik heb eindelijk een huis kunnen kopen voor mijzelf. Ik zou hier dus graag zonnepanelen op willen hebben, gezien de prijzen van nu...
Ik ben echter een leek op dit gebied, en Tweakers heeft mij in het verleden al zo goed geholpen, dus ik hoop nog een keer :>
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEqk7cYXJxEj3eAZty896z0qorc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gQFHwdouvdaaWIm3FYyLvvF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxZVvbz38B5dk7uhWPrrGiYznpg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XAj7EXsTWIy9veIkY1Y4nVlD.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNMDhkvtrnMk-wANGK1gfLv6-Vk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dj1o7RdjtrtPp3kixM34u3gH.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Huis is 6x6 meter, Nok van de zolder is 1,5 m . Ik weet nog niet exact wat de effectieve ruimte gaat zijn.
Er zit ook een schoorsteen iets in de weg, alsmede een dakraampje.
Schaduw
Valt dit te zien op die zonnefoto? Er zijn geen bomen oid.
Jaarverbruik
3800
Huidige elektriciteitsaansluiting
Valt hier iets op te zien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F9Ko4T-5QKs_QP8In_cawULDac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsjUoDQvyoAG0EyHZOlq2H9F.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Ik zou graag mijn verbruik opwekken, indien mogelijk.
Ik heb onderzoek gedaan naar Solarwatt en Sunpower, met daarnaast de IQ7+ of IQ7A omvormer van Enphase.
Gezien de richtingen van het dak, is een individuele omvormer per paneel dan nog steeds beter? Of kan 1 omvormer ook prima?

Wat mij verteld is tijdens de 2 offertes is dat de prijs wat hoger is, maar ook het rendement.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Via een app OID
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSbkW1Rk5j9jKN2lr85nlH5qvCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CCL8kNzSs6JcOKRa1s4m0Afv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKHYvdao5iYYBoCMo6gJ-qXwakA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvcZIr68e9R8gFi6llNDUMTH.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Zeeland

Ik zou dus graag willen weten of de offertes wel echt zijn wat ik nodig heb, en wat ik verwacht. Of word er meer op de offertes gezet dan ik daadwerkelijk nodig heb?

Alle reacties

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 09:34

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou nog wat meer offertes opvragen zonder micro-omvormers.
Op Oost kunnen toch nog veel meer panelen, of zie ik iets over het hoofd?

Glas/Glas-panelen zijn leuk, maar vrij duur. Is dat de investering waard?
Het helpt als je de prijs/Wp (excl BTW) ook plaatst.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:06
Je gaat met deze offertes over de 2 euro per wp heen. Dat is duur te noemen.

Als er geen schaduw is van bomen en ik zie dat er voldoende ruimte is zou ik eerder voor een stringomvormer gaan. Je kan bij SunnyDesign daarvoor een berekening maken.

Is zelf installeren een optie? Dat scheelt snel 1500 euro.

Klik de onderdelen maar eens bijelkaar bij Winkelman zonnepanelen dan zie je dat er best prijsverschil is.

• _dizzy_
wmeester schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:48:
Je gaat met deze offertes over de 2 euro per wp heen. Dat is duur te noemen.

Als er geen schaduw is van bomen en ik zie dat er voldoende ruimte is zou ik eerder voor een stringomvormer gaan. Je kan bij SunnyDesign daarvoor een berekening maken.

Is zelf installeren een optie? Dat scheelt snel 1500 euro.

Klik de onderdelen maar eens bijelkaar bij Winkelman zonnepanelen dan zie je dat er best prijsverschil is.
Ik weet niet goed hoe ik per WP bereken, is dat de totale prijs gedeeld door verwachte opwekking?

Zelf installeren is niet echt een optie helaas, ik ben maar alleen, en mijn familie is niet bepaald handig. Ik zelf trouwens ook niet, mijn exman was dat wel, maarja, die is met de noorderzon verdwenen :+

• _dizzy_
timovd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:47:
Ik zou nog wat meer offertes opvragen zonder micro-omvormers.
Op Oost kunnen toch nog veel meer panelen, of zie ik iets over het hoofd?

Glas/Glas-panelen zijn leuk, maar vrij duur. Is dat de investering waard?
Het helpt als je de prijs/Wp (excl BTW) ook plaatst.
Ik kan inderdaad nog meer panelen kwijt aan de andere kant, is dat het ook waard met de zonstand?

Ik zit niet per see vast aan een merk, in mijn geval hebben de microomvormers geen meerwaarde?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:06
_dizzy_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Ik weet niet goed hoe ik per WP bereken, is dat de totale prijs gedeeld door verwachte opwekking?

Zelf installeren is niet echt een optie helaas, ik ben maar alleen, en mijn familie is niet bepaald handig. Ik zelf trouwens ook niet, mijn exman was dat wel, maarja, die is met de noorderzon verdwenen :+
Totale prijs / totaal geinstalleerd vermogen.

8779 / (12x380wp) = 1,93 euro/wp
8421 / 4000 = 2,11 euro /wp

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@_dizzy_
oost-west zie mijn dak met een mooie voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west op andere momenten hun top halen kan ik al 6430Wp op maar een 4kW omvormer zetten.
zeg maar een ruime 50% extra Wp.
hier mee doe ik +/-5500kWh per jaar.

grof gesteld: 3800kWh per jaar, daar heb je dan +/-5000Wp voor nodig.
en als je heel goedkoop wil doen een 3kW omvormer, maar 3,6kW is ook goed.

maar een jaar geleden dan snapte ik wel dat je alleen je gebruik wil opwekken.
alleen de kWh prijzen zijn nu zo hoog dat zelfs over productie nog erg loont.
dus produceer maar vast meer.
(heb je ook vast genoeg voor een warmtepomp of elektra auto, dat komt toch vroeg of laat wel een keer.)

dan de prijs (zonder dure optimizers of micro's):
18x Jinko JKM375M-6TL3-B Tiger Half Cel Full Black 375Wp
€ 3.582,00
1x Growatt MIN 3600 XE 1 fase Omvormer
€ 549,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 9 panelen
€ 892,00
1x Complete installatie 18 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.674,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 5.534,71
BTW€ 1.162,29
Totaal
€ 6.697,00

dus ex BTW 5.534,71 (BTW kun je gewoon zelf terug vragen, is niet moeilijk)
18x375Wp = 6750Wp
5.534,71 / 6750 = 0,82€/Wp wat het echt zou moeten kosten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
offtopic:
@_dizzy_ in het laatste screenshot van SunCalc zijn de coördinaten van je woning zichtbaar, kan mij voorstellen dat je dit niet publiekelijk wil delen?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@_dizzy_
zeeland.

zit je dicht genoeg bij de zee.
dan heb je mazzel, in de zomer wil er wel eens zee wint ontstaan tussen de koelere zee en het land.
hier door koelen de panelen extra goed en heb je al snel 20% meer opbrengst per jaar.
dit maakt over productie nog toffer.

neem grofweg je m3 gasgebruik en doe die x2 of x3, zoveel over productie wil je hebben voor een warmtepomp.
waarom duur gas kopen als je zelf elektra opwekt. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• _dizzy_
ThinkPad schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:16:
offtopic:
@_dizzy_ in het laatste screenshot van SunCalc zijn de coördinaten van je woning zichtbaar, kan mij voorstellen dat je dit niet publiekelijk wil delen?
Bedankt, heb dat aangepast.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Ik zie even niet welke Webshop @migjes heeft gepakt voor die prijzen... Maar houd er rekening mee dat er voor Zeeland waarschijnlijk nog wat bij komt omdat het voor de meeste webshops een pittige afstand is.

Verder heeft hij helemaal gelijk... Goedkoop en veel is (in zekere zin helaas) hoe het werkt in zonnepanelenland.

Je geeft geen budget aan, maar lijkt 7K ex btw beschikbaar te hebben. Leg beide daken dan vol ;-)
Van de opbrengst spaar je voor de verdere verduurzaming.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _dizzy_
BUMP

Ik had een mooie offerte gevonden, en wilde deze ook laten uitvoeren, maar helaas blijkt het bedrijf enorm slecht te zijn in communicatie, afspraak al 2x verzet, eerste keer kwam er niemand opdagen en wist van niks. Tweede keer heb ik een dag van tevoren gevraagd of ze nog kwamen, uren niets gehoord tot een appje dat het niet doorgaat want hij heeft geen materiaal...

Dit was mijn offerte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1jPapVLC-NWJZrExhzpSi9ZvSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X2L8eFlO2Q0uT9eRXDywzwu7.png?f=user_large
Ik had dit bedrijf aangesproken nadat een Tweaker een goede ervaring had, helaas had ik er geen mazzel mee.

Ik dacht dat dit wel een mooie prijs was, maar misschien heb ik het fout?

Mag je hier vragen naar goede ervaringen van leveranciers?

Zou ik deze offerte als richtlijn kunnen gebruiken voor het (weer) aanvragen van nieuwe?

[ Voor 10% gewijzigd door _dizzy_ op 02-11-2022 10:37 ]

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23:06
Balen man van de slechte ervaring! Dit was een hele scherpe prijs van (0,88 per watt piek). Denk dat het moeilijk wordt om die nu nog te vinden.

Ik zou de komende tijd veel offertes gaan opvragen, ook bij grote partijen. Mijn eigen ervaring is dat ik er binnen 2-3 weken een stuk of 7 terug had. En dan hier posten, kunnen we meedenken.
Pagina: 1