Gelijk gekregen van rechtbank | Handelsrecht | Eigen kosten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Lang verhaal kort;

Ik ben als zelfstandige voor de rechter gedaagd ivm een geleverd pakket, wat ik niet heb ontvangen, bla bla...
Bij de rechtbank heb ik zelf verweer gevoerd, zonder advocaat of iets dus. Gisteren heeft de rechter uitspraak gedaan en mij in het gelijk gesteld, de eisende partij moet alle kosten dragen van het proces, etc.

Nu toch eens de vraag; het heeft mij best wat tijd gekost om naar de rechtbank te gaan, alles uit te schrijven, bewijzen aan te leveren e.d.
Als je de zaak verliest, brengt een incassobureau allerlei kosten bij jou in rekening zoals het bezorgen van het vonnis e.d.

Kan ik nu ook zoiets doen? Of is dit een heel rare vraag?
De rechter heeft uitgesproken dat de eisende partij alle kosten draagt, waarbij de proceskosten laag zullen zijn omdat ik mijn eigen verweer heb gevoerd. Maar stel dat dit mij totaal 5 uur heeft gekost, kan ik dan zomaar een uurtarief als nog in rekening brengen bij de eisende partij?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:48
Lang verhaal kort: nee, je kan niet een rekening naar de eisende partij sturen voor de eigen tijd die je eraan hebt besteed.

Een proceskostenvergoeding krijg je alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan (maw, je moet er kosten voor hebben gemaakt zoals uittreksels opvragen, advocaat ingehuurd hebben, etc). Dan gaat het daar ook nog eens om forfaitaire bedragen die eigenlijk niet kostendekkend zijn. Tot slot moet je de rechtbank ook verzoeken om een veroordeling in de proceskosten. Je kan nooit zelfstandig een rekening indienen (althans, dat kan je natuurlijk doen maar die hoeft dan door de wederpartij niet betaald te worden).

Hier is bij jou geen sprake van omdat je je eigen verdediging hebt gevoerd en dergelijke kosten die voor vergoeding in aanmerking komen dus niet hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
stutrecht schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:18:
Lang verhaal kort: nee, je kan niet een rekening naar de eisende partij sturen voor de eigen tijd die je eraan hebt besteed.

Een proceskostenvergoeding krijg je alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan (maw, je moet er kosten voor hebben gemaakt zoals uittreksels opvragen, advocaat ingehuurd hebben, etc). Dan gaat het daar ook nog eens om forfaitaire bedragen die eigenlijk niet kostendekkend zijn. Tot slot moet je de rechtbank ook verzoeken om een veroordeling in de proceskosten. Je kan nooit zelfstandig een rekening indienen (althans, dat kan je natuurlijk doen maar die hoeft dan door de wederpartij niet betaald te worden).

Hier is bij jou geen sprake van omdat je je eigen verdediging hebt gevoerd en dergelijke kosten die voor vergoeding in aanmerking komen dus niet hebt gemaakt.
Dank je wel. Een helder antwoord. Mijn vraag is beantwoord hiermee.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimbleGenius
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-10 00:29
Toch wel jammer dat je niet de duurste advocaat had ingehuurd achteraf gezien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
NimbleGenius schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:17:
Toch wel jammer dat je niet de duurste advocaat had ingehuurd achteraf gezien :)
Hahaha absoluut! En dan te bedenken dat het om een pakketje ging met een waarde van nog geen € 50,-.

[ Voor 16% gewijzigd door freddyathlon op 04-07-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
freddyathlon schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:58:
[...]

Hahaha absoluut! En dan te bedenken dat het om een pakketje ging met een waarde van nog geen € 50,-.
En zoals al gezegd heb je geen wettelijke basis om dit te doen.

Echter; ik heb een collega die structureel facturen stuurt voor verloren tijd igv niet komen opdagen monteurs en daarvoor vrij moeten nemen etc etc.

In zowat de helft van de gevallen krijgt hij betaald.

Dus ik zou gewoon een poging wagen....

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 04-07-2022 09:47 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

jeroenkb schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:21:
In zowat de helft van de gevallen krijgt hij betaalt.
Het is maar de vraag of het een bewuste betaling is door het bedrijf, of dat ze eigenlijk niet weten waarvoor de factuur uiteindelijk is, en het maar blind betalen omdat het bedrag (slechts een paar uur) wel mee valt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In zowat de helft van de gevallen krijgt hij betaalt.
offtopic:
In het kader "sterke verhalen van horen zeggen" O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Qwerty-273
@naitsoezn

Jullie hebben beide helemaal gelijk.

Ik zou TS toch adviseren om die factuur te sturen. Al is het maar dat ze dan meer geld kwijt zijn aan de advocaat / jurist om hem te antwoorden dat ze niet gaan betalen dan aan de eigenlijke onkosten van TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
jeroenkb schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:50:
@Qwerty-273
@naitsoezn

Jullie hebben beide helemaal gelijk.

Ik zou TS toch adviseren om die factuur te sturen. Al is het maar dat ze dan meer geld kwijt zijn aan de advocaat / jurist om hem te antwoorden dat ze niet gaan betalen dan aan de eigenlijke onkosten van TS.
Vooruit, ik heb een poging gewaagd. Want wie niet waagt... ;)
Nu maar afwachten of ik reactie of een betaling krijg.

Pagina: 1