Toon posts:

Cloudservices ervaringen ML&Data Science: AWS, MS of Google?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MPJansen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-01 15:59
Hi mede tweakers,

Ik werk sinds kort als data scientist in de industrie, waar ik hiervoor altijd in academia heb gewerkt. Nu willen we mogelijk overgaan op een cloud omgeving in combinatie met Snowflake of Databricks. Door deze combinatie ligt volgens mij een van de grote drie (AWS, MS, Google) voor de hand. Mijn vraag is dan ook, welke cloud dienst gebruiken jullie graag en waarom? Hoe kan ik het beste een keuze maken tussen deze drie platformen. Uit tijdsoverwegingen kan ik ze denk ik niet alledrie uitproberen voor we een keuze gaan maken, dus ik dacht ik win hier informatie in :).

We gaan in eerste instantie vooral gebruik maken van data opslag in lake houses/ware houses, ML operations en mogelijk in de toekomst ook voor andere, complexere doeleinden.

Eigen onderzoek:
Ik heb zelf weinig ervaring met de cloud omgevingen, maar heb een paar mensen gevraagd. Zij geven vaak verschillende antwoorden, dus dat hielp me niet echt verder. Op het web vindt ik het ook moeilijk om een goede guide te vinden, van een betrouwbare bron. Ik hoor dus graag wat meer van mensen die hier ervaringen/inzichten hebben O-) .

Alvast bedankt voor jullie tips!

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vanuit welke optiek zoek je ervaringen? Gebruik als data scientist / performance / beheer / kosten / etc? Ik denk (heb er alleen van een afstand wat van meegekregen) dat de ervaringen bijv. erg afhangen van de specifieke inrichtingskeuzes.

Misschien goed om eerst voor jezelf inzicht te hebben in soort / frequentie van huidig gebruik. In de wolken kan je grotendeels naar gebruik betalen, dan wil je de orde van grootte van gebruik vooraf kennen als je geen langdurige pilots kunt hebben :)