Computer Hitte Probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 09:10
ik heb sinds kort mijn windows opnieuw geinstalleerd en ondervind ineens problemen met mijn toetsenbord die random uit valt tijdens het gamen , het was een tijdje opgelost maar sinds vandaag is het weer terug ,

Specs :
Ryzen 5 2600x
geforce 2060
toetsenbord msi gamen vigor GK40

temperaturen lopen tijdens deze warme dagen enorm op
Cpu temp is idle rond de 50 - 60 graden - tijdens gamen rond de 70 of 80 dacht ik
Gpu temp is idle 46 tot 50 -54 graden - tijdens het gamen max 82 graden gemeten

wat ik zelf geprobeerd heb
alle drivers geüpdate
de software opnieuw gedownload en geïnstalleerd van mijn toetsenbord

windows updates en externe update,s geïnstalleerd

het stomme is .. tijdens normaal windows gebruik dus non gaming is er niks aan de hand . zodra ik een game opstart zoals red dead redemption gaat het na een tijdje mis en vallen mijn rgb lichtjes uit en hoor ik ook het windows geluid dat hij word ontkoppeld .. het bovenste msi gaming lampje blijft gewoon branden , de rest van de toetsen gaan uit en werken niet meer . enige oplossing is om dan de usb er opnieuw in te doen en snel het spel af te sluiten .. kan dus wel alles in windows doen maar niet in een game .

mocht dit liggen aan de temperaturen dan moet ik even kijken naar meer case fans denk ik , helemaal met deze zomer dagen

psn: taker-mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je temps zijn niet zo schokkend.

Hoe ziet je systeem eruit?
Met name je voeding en moederbord

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
jack zomer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:23:
Je temps zijn niet zo schokkend.

Hoe ziet je systeem eruit?
Met name je voeding en moederbord
kwa specs of kwa temperatuur ?

specs
msi b450 gaming pro carbon ac

voeding is een pure power 11 500 w be quiet

ik draai op 3 schermen , 2 van 60 hz 1920x1080 en 1 op 144hz 2560x1440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik vind het meer als een stroom probleem klinken.
En een snelle Google actie kom ik minimaal een 550watt Psu voor je videokaart tegen.

Kan je stresstesten draaien.
Cpu en gpu om te kijken of hij er dan ook mee stopt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 08:53
Je CPU en GPU temperaturen zijn nog binnen de marges, dat is het probleem niet.

Mogelijk heeft je kast alleen wel te weinig airflow waardoor andere componenten wel te warm worden.
Wat voor kast heb je en hoeveel case fans hangen er eigenlijk in? Het kan namelijk maar zo zijn dat er te weinig airflow in de kast zelf aanwezig is.

Heb je al is geprobeerd om je toetsenbord op een andere USB poort aan te sluiten? Het kan namelijk nog steeds een driver issue zijn. Zit hij nu op de zwarte USB poorten of de rode? Indien ie op rood zit dan is omwisselen naar een zwarte of andersom. Of probeer bijvoorbeeld is je front USB poorten.

En het probleem is echt ontstaan NADAT je Windows opnieuw geïnstalleerd hebt toch?

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
jack zomer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:31:
Ik vind het meer als een stroom probleem klinken.
En een snelle Google actie kom ik minimaal een 550watt Paul voor je videokaart tegen.

Kan je stresstesten draaien.
Cpu en gpu om te kijken of hij er dan ook mee stopt.
Volgens de Be Quiet calculator zit je met een 500watt Pure Power nog steeds binnen de marges.
Gebaseerd op:
Your configuration

CPU: Ryzen 5 2600X
GPU: GeForce RTX 2060
Drives: S-ATA 2x, P-ATA 0x
M.2 SSD: 2x
RAM: 2x
Fans: 4x
Water cooling: 0x
USB 3.1 Gen. 2: No
Overclocked: CPU: 0%, GPU: 10%

Dan zou zelfs nog een 400watt kunnen (oke je zit dan gelijk op 96% load maar het kan).
Een 500watt pure power 11 zou een max load moeten hebben van 77%

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
richardboer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:32:
Je CPU en GPU temperaturen zijn nog binnen de marges, dat is het probleem niet.

Mogelijk heeft je kast alleen wel te weinig airflow waardoor andere componenten wel te warm worden.
Wat voor kast heb je en hoeveel case fans hangen er eigenlijk in? Het kan namelijk maar zo zijn dat er te weinig airflow in de kast zelf aanwezig is.

Heb je al is geprobeerd om je toetsenbord op een andere USB poort aan te sluiten? Het kan namelijk nog steeds een driver issue zijn. Zit hij nu op de zwarte USB poorten of de rode? Indien ie op rood zit dan is omwisselen naar een zwarte of andersom. Of probeer bijvoorbeeld is je front USB poorten.

En het probleem is echt ontstaan NADAT je Windows opnieuw geïnstalleerd hebt toch?
mijn kast is een cooler master h500
andere usb poort heeft nog niet echt effect gehad , het rare is dat dit ook niet elke dag zo is , ik heb er dus een tijd geen last van gehad en sinds vandaag is het terug
het is echt gekomen na dat ik windows 11 opnieuw heb geinstalleerd , toen heb ik het opgelost door de drivers te updaten dacht ik .. maar nu ineens is het terug toen ik red dead roleplay aan het doen was ( redm) gister hele avond gespeeld zonder problemen en vandaag ineens problemen 8)7

welk stress test programma raden jullie aan die gratis is ?

ik draai natuurlijk wel op 3 schermen waar verschillende dingen op gebeuren , daarnaast stream ik ook vaak op twitch zonder problemen . dan heb ik streamlabs open staan , discord , soms nog internet browser en dan nog de game op mijn middelste scherm

[ Voor 10% gewijzigd door taker1987 op 30-06-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
Voor de GPU stress test zou je bijvoorbeeld GPU-z of Furmark kunnen gebruiken
En dan tegelijk Prime95 aanzetten voor een CPU stress test.

De gratis variant van 3D Mark zou ook kunnen, maar die gebruikt volgens mij niet gelijktijdig je CPU en GPU voor 100%

En dan iets van HWInfo32 of iets in die trend openzetten voor de temperaturen.
Maar CPU+GPU temperaturen zijn volgens mij niet het probleem.
Stel het is de CPU: Dan had de computer wel uitgegaan en in het geval van GPU had je waarschijnlijk wel artifacts gezien.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
richardboer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:46:
Voor de GPU stress test zou je bijvoorbeeld GPU-z of Furmark kunnen gebruiken
En dan tegelijk Prime95 aanzetten voor een CPU stress test.

De gratis variant van 3D Mark zou ook kunnen, maar die gebruikt volgens mij niet gelijktijdig je CPU en GPU voor 100%

En dan iets van HWInfo32 of iets in die trend openzetten voor de temperaturen.
Maar CPU+GPU temperaturen zijn volgens mij niet het probleem.
Stel het is de CPU: Dan had de computer wel uitgegaan en in het geval van GPU had je waarschijnlijk wel artifacts gezien.
dus dan zou het eerder de psu zijn denk je ? toetsenbord kan het niet zijn want de msi gaming lamp blijft wel branden en als het het toetsenbord was geweest dan had die in windows zelf ook raar moeten doen lijkt me

tijdens de benchmark met furmark heb ik 2 keer een test gedaan ,

eerste test

Max GPU Temp: 72°C
Resolution: 2560x1440 (W) - AA:8 samples
FPS: min:27, max:30, avg:28 - OPTIONS: DynBkg

tweede test
Max GPU Temp: 75°C
Resolution: 2560x1440 (FS) - AA:0 samples
FPS: min:77, max:81, avg:78 - OPTIONS: DynBkg

nog een 3de aan het draaien nu .. gpu temp 80 graden , hotspot 93,3
fan speed op 73 procent
cpu temp volgens gpu z 41 graden , die lijkt me te laag maar kan ook aan mij liggen .

toetsenbord valt niet uit
benchmark gestopt en de temps dalen gelijk weer onder de 60 graden

[ Voor 25% gewijzigd door taker1987 op 30-06-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
taker1987 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:48:
[...]

dus dan zou het eerder de psu zijn denk je ? toetsenbord kan het niet zijn want de msi gaming lamp blijft wel branden en als het het toetsenbord was geweest dan had die in windows zelf ook raar moeten doen lijkt me
Nee, zou eerder USB drivers of een oververhitte USB controller of iets dergelijks verwachten.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je 5V lijn niet stabiel is of inderdaad te zwak maar je hebt daar 15A op de 5V lijn.
Dus tenzij er bijvoorbeeld ook nog een hele bak aan hardeschijven aan hangt is dat het probleem niet.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:41
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskik
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:34
Uitvallende USB poorten heb ik een tijdje terug ook last van gehad, was toen een bekend probleem met B4XX en B5XX moederborden. Uitermate irritant! Uiteindelijk door een BIOS update opgelost. Wellicht ondervind jij hetzelfde probleem?

Zie ook dit artikel van Tom's Hardware; https://www.tomshardware....r-usb-connectivity-issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Thomaskik schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:26:
Uitvallende USB poorten heb ik een tijdje terug ook last van gehad, was toen een bekend probleem met B4XX en B5XX moederborden. Uitermate irritant! Uiteindelijk door een BIOS update opgelost. Wellicht ondervind jij hetzelfde probleem?

Zie ook dit artikel van Tom's Hardware; https://www.tomshardware....r-usb-connectivity-issues
lijkt me ergens sterk , ik heb al mijn usb poorten vol en dan zou specifiek alleen mijn toetsenbord uitvallen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskik
taker1987 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:37:
[...]

lijkt me ergens sterk , ik heb al mijn usb poorten vol en dan zou specifiek alleen mijn toetsenbord uitvallen ? :)
Was bij mij destijds ook maar 1 USB poort, diegene waar mijn DAC (koptelefoon) op aangesloten zat, ene moment keiharde explosies andere moment ijzige stilte :P
Wellicht handig om de site van MSI te raadplegen of jij de nieuwste BIOS versie hebt, zo niet dan raad ik je aan om deze te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taker1987
Thomaskik schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Was bij mij destijds ook maar 1 USB poort, diegene waar mijn DAC (koptelefoon) op aangesloten zat, ene moment keiharde explosies andere moment ijzige stilte :P
Wellicht handig om de site van MSI te raadplegen of jij de nieuwste BIOS versie hebt, zo niet dan raad ik je aan om deze te updaten.
hmm in dat geval zal ik de bios straks is een update geven :)

gpu temps zijn prima dus ? bij welke temps moet ik me zorgen maken ? want ik zie nu tijdens red dead dat de temp echt wel 81 graden word .. ik heb gpu-z er bij aan staan om de temp te checken

[ Voor 16% gewijzigd door taker1987 op 30-06-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskik
taker1987 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:52:
[...]

hmm in dat geval zal ik de bios straks is een update geven :)

gpu temps zijn prima dus ? bij welke temps moet ik me zorgen maken ? want ik zie nu tijdens red dead dat de temp echt wel 81 graden word .. ik heb gpu-z er bij aan staan om de temp te checken
81 graden is niks mis mee, ik zou me pas zorgen maken als deze boven 90-95 graden komt.
Pagina: 1