Monitor blijft op standby springen

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Okay... om te beginnen: ik weet dat hier al heel veel topics over geweest zijn, maar de oplossingen daar hebben bij mij niet geholpen. Daarom nog maar eens op deze manier:

Na een schone Win98 install blijft mijn monitor (Philips 14B, Geforce 2 MX 32Mb) telkens na ongeveer 15 minuten op standby springen. Het is niet heel erg, maar ik wil het gewoon uit kunnen zetten ivm het branden van CDs enzo.

In het BIOS staan alle instellingen voor power managment UIT (inclusief 'allow PM control via APM') In Windows staat geen screensaver aan en in het energiebeheer staan zowel 'systeem op standby' en 'harde schijven uitschakelen' op 'nooit'.....

Het is niet waarschijnlijk dat het een probleem met de voeding of zo is, want het gebeurt iedere keer na ongeveer een kwartier niets doen.

Heeft iemand nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

dit heeft niets me je hardware te maken. :) :)

zijn de instellingen van je energieopties, kijk daar even in.

configuratie scherm, energieopties.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

je kunt die opties zoals deep sleep ook in het bios uitschakelen.

• Cpt.Morgan
gamertothemax > zijn de instellingen van je energieopties, kijk daar even in.
gamertothemax > configuratie scherm, energieopties

Cpt.Morgan > en in het energiebeheer staan zowel 'systeem op standby' en
Cpt.Morgan > 'harde schijven uitschakelen' op 'nooit'

:?

Jos_The_Boss > je kunt die opties zoals deep sleep ook in het bios uitschakelen
Cpt.Morgan > In het BIOS staan alle instellingen voor power managment UIT

:?

Verwijderd

wel een beetje dom ..... |:(

Verwijderd

Maar eh staat je monitor uitschakelen in windows energiebeheer ook op nooit ?

• Cpt.Morgan
Op zondag 26 augustus 2001 19:50 schreef Keescpk het volgende:
Maar eh staat je monitor uitschakelen in windows energiebeheer ook op nooit ?
Hmm hier begint volgens mij de oplossing van het probleem: Die optie staat er bij mij namelijk niet tussen! :?

Verwijderd

rechter muis op bureaublad dan eigenschappen dan schermbeveiliging en dan settings en klaar ben je

Verwijderd

laat maar, ik las weer es niet goed :( :P

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 20:30 schreef Cpt.Morgan het volgende:

[..]

Hmm hier begint volgens mij de oplossing van het probleem: Die optie staat er bij mij namelijk niet tussen! :?
Yeah Right!

Video Off Method

• Cpt.Morgan
Hier het bewijs voor de ongelovige thomassen Nld.DarIPP en tose (waarom zijn mensen hier toch altijd zo eigenwijs en doen ze gelijk zo bot als ze niet geloven wat een ander zegt, soms hebben jullie het zelf ook mis jongens! :r)

Afbeeldingslocatie: http://www.telebyte.nl/~raymaker/APM.jpg

• Cpt.Morgan
En dan nu: de oplossing van het raadsel!

En voor de geinteresseerden en degenen die de Search gebruiken, zal ik hieronder uitleggen hoe:

Het probleem: Mijn Win98 installatie laat om onduidelijke redenen bij het energiebeheer niet de optie 'Monitor uitzetten' of 'Turn off monitor' zien, waarbij je in kunt stellen na hoelang je monitor op standby moet springen (Deze is ook niet zichtbaar als je monitor niet op Energy Star Compliant staat, maar die instellingen stonden allemaal goed). Vreemd genoeg had Win98 deze waarde wel op 15 minuten gezet, waardoor de monitor dus altijd na een kwartier niets doen op standby ging, terwijl ik die tijd niet kon veranderen.

Na alle standaard oplossingen geprobeerd te hebben (alle drivers enzo opnieuw installeren etc...) heb ik het volgende gedaan:

Met behulp van het programma Advanced Registry Tracer heb ik bepaald in welke registry key de instellingen voor energiebeheer werden opgeslagen (registry image maken, instelling voor 'Turn off harddisk' wijzingen, nieuwe image maken en vergelijken). Dat bleek de volgende key te zijn:

HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\PowerCfg\PowerPolicies\

Hierin staan de instellingen voor de 3 standaard energie policies, 'Atijd aan', 'Thuis/Kantoor' en 'Draagbaar/Laptop'.

Elke policy (standaard 0-3 of 1-3) bevat een hexadecimale waardenreeks (Policies), bestaande uit 50 bytes.

Hierin liggen alle instellingen opgeslagen. Uit analyse van deze waardenreeks op een andere Win98 computer bleek dat de tijdsinstelling van 'Turn off monitor' opgeslagen werd in bytes 39 en 40. Elke instelling heeft zijn typische waarde in deze bytes, bijvoorbeeld:

15 minutes = 84 03
20 minutes = b0 04
1 hour = 10 0e
never = 00 00

Door nu de respectievelijke waarden ook in het register te veranderen in '00 00' op mijn computer is het probleem opgelost.

Niet zo'n erg eenvoudige oplossing en de instelling kan ik nog steeds niet bij energiebeheer wijzigen, maar het probleem is hiermee wel opgelost!

Dank aan Keescpk, want hij was degene die me op het juiste spoor zette!
Pagina: 1