2 polige inductie op aparte groep of niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatronDuMonkey
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-11-2023
Mijn vraag

Ik heb een Perilex 2 stopcontact in de keuken en daarnaast ook nog gewone stopcontacten.
Nu ben ik op zoek naar een elektrische kookplaat en zie ik platen die in een standaard stopcontact kunnen. Moet dit stopcontact dan op een aparte groep zitten, of kan dit op dezelfde groep zoals de koelkast , magnetron etcetera.
Er staat namelijk niks bij vermeld, mijn vermoeden
is dat continu de stoppen eruit vliegen op het moment dat je gaat koken.

Klopt dit, of kan ik hem wel gewoon op de "keukengroep" aansluiten.

Mocht dit niet kunnen wil ik er eentje kopen met een Perilex aansluiting, nadeel daarvan is dat je
weer met die stekker moet gaan prutsen. De een zegt dat je dit makkelijk zelf kan, de ander zegt
dat je hier echt wel een elektricien voor nodig hebt. ( De aansluiting is al in de woning gaat enkel om de stekker ).

Overigens vind ik het heel vreemd dat schijnbaar ieder Perilex aansluiting verschilt. Waarom dit niet gewoon universeel is gemaakt is mij een raadsel.

Wie kan mij hierover informeren.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Beste antwoord (via PatronDuMonkey op 30-06-2022 14:21)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

PatronDuMonkey schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:48:
Ik vraag me dan af waarom ze 4 pits hebben voor een gewoon stopcontact.
Omdat het gemakkelijk is... Scheelt gepruts met een kookgroep of krachtstroomgroep... En je conclusie klopt verder, je kunt zo'n plaat nooit volledig gebruiken. Gebruik je één of twee zones per keer, dan werkt het prima. Wil je echt fatsoenlijk koken, met drie of vier zones gelijktijdig in gebruik dan kun je tegen het feit aanlopen dat sommige zones zichzelf uitschakelen of op een beperkt vermogen te gebruiken zijn.

Hoe is die perilex stekker nu aangesloten? Is dat een kookgroep (één fase), of een krachtstroomgroep met meerdere fases? Dat kan eventueel nog een beperking opleveren in de keuze voor kookplaat.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:17
Als je plaat ongeveer de max van je 16A groep gebruikt en dat doen ze eigenlijk allemaal lijkt me dat wel verstandig.

En de meesten zitten zelfs met een perilex op 2 groepen. ALs je dus een plaat hebt met 4 kookzones zou ik zo wie zo voor de perilex gaan want de plaat regelt het te verdelen vermogen automatisch en als je deze op 1 groep zet wordt koken op 4 zones drama helemaal als je plaat boost ondersteund.

[ Voor 60% gewijzigd door Skywalker27 op 30-06-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Het maximaal vermogen op één groep is 16A x 230V = 3680 watt. Het hangt er dus helemaal vanaf hoeveel vermogen die kookplaat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:34
Een 'standaard' kookplaat met vier zones is meestal 7.4 kW en hoort op een kookgroep of krachtgroep aangesloten te worden. De varianten met schuko stekker zijn begrensd op 3.7 kW (wat bepaalde nadelen mbt gelijktijdig gebruik kan opleveren) en zitten dus ook aan de 16A grens van een enkele groep. Absoluut onverstandig om deze te combineren op dezelfde groep met bv een oven of magnetron. Je hebt verloopstekkers van perifplex naar schuko, maar dan zul je alsnog de bekabeling moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatronDuMonkey
De kookplaat met standaard aansluiting heeft :

2x 1500 W
2x 2000 W

Je kan dit apparaat dus nooit volledige gebruiken.

Gaat om een : ETNA KIV264RVS

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

[ Voor 15% gewijzigd door PatronDuMonkey op 30-06-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Je kan dit apparaat dus nooit volledige gebruiken.
Klopt, maar je kunt je afvragen hoe vaak je daar last van hebt.

Hoe veel pitten gebruik je gemiddeld en op welk vermogen?
Snel water koken zal de grootste limitatie zijn, maar dat duurt dan iets langer.

Ik zou er nooit voor kiezen. Maar als je de installatie van het huis moet gaan omgooien kijk je ook in potentie tegen flinke kosten en werk aan. Dus ik snap wel dat ze er zijn.
Jij hebt al een installatie voor een 7.4kW kookplaat. Dan zou ik dat altijd gebruiken.
PatronDuMonkey schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:40:
Overigens vind ik het heel vreemd dat schijnbaar ieder Perilex aansluiting verschilt. Waarom dit niet gewoon universeel is gemaakt is mij een raadsel.
een van de grote issues met perilex is dat hij voor verschillende toepassingen wordt gebruikt:
- 3-standen mechanische ventilatie
- 2 polige kookgroep (vrijwel alleen in Nederland)
- krachtgroep
Daarmee is het per definitie al niet meer universeel te maken zonder 2 van deze toepassingen te verbannen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Omdat het gemakkelijk is... Scheelt gepruts met een kookgroep of krachtstroomgroep... En je conclusie klopt verder, je kunt zo'n plaat nooit volledig gebruiken. Gebruik je één of twee zones per keer, dan werkt het prima. Wil je echt fatsoenlijk koken, met drie of vier zones gelijktijdig in gebruik dan kun je tegen het feit aanlopen dat sommige zones zichzelf uitschakelen of op een beperkt vermogen te gebruiken zijn.

Hoe is die perilex stekker nu aangesloten? Is dat een kookgroep (één fase), of een krachtstroomgroep met meerdere fases? Dat kan eventueel nog een beperking opleveren in de keuze voor kookplaat.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatronDuMonkey
Question Mark schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:55:
[...]

De Perilex is aangesloten op 2 fasen. Denk dat ik hier dan maar voor kies en door de leverancier het laat aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door PatronDuMonkey op 30-06-2022 14:05 ]

Pagina: 1