Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte zonnepanelen en elektra in goede richting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14
Beste tweakers,

Ik ben al enige tijd aan het nadenken over zonnepanelen en ik denk dat ik inmiddels een redelijke offerte te pakken heb voor mijn situatie, maar ik twijfel toch nog over wat het beste zou zijn voor mijn situatie...
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCgdRDgO41IseBC5Fzsd07y8eHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8BHawRSZ2kCpd779b7TorYoB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMpwrezhkIWt6IJCTZiIO_lTgwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7hF7t6Wq8Ob1uz16FmhoTso.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DI8YviOrgxP7dJ7Nx8QCMG1znQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZPhrDJeWa5ynBjYx6L1KJ5y.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Op het dak van het huis (zuid-west oriëntatie) kunnen ongeveer 7 panelen in de volle zon geplaatst worden. Naast de schoorsteen zou er nog 1 horizontaal kunnen, maar die ligt dan dus deels in de schaduw. Optioneel: 2 panelen extra op de dakkappel en 3 eronder (zou nét kunnen bij 360w panelen), maar zal onderhoud dakkapel bemoeilijken.

Daarnaast heb ik een golfplaten dak (sandwich panelen, geen asbest) op de garage, op het zuidoosten gericht. Daar zouden zeker 9 panelen op passen.. helling is echter maar ca 9-10 graden.
Schaduw
Zie hierboven.
Jaarverbruik
Ca 4300 KWH
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens Stedin heb ik een hoofdaansluiting van 50A. Hier ben ik onlangs pas achter gekomen en ik weet niet zo goed hoe 'future proof' dit is, of dat ik sowieso in de toekomst moet gaan nadenken over 3x25A. Momenteel hebben we weinig apparaten die heel veel electriciteit verbruiken, maar we gaan zeer waarschijnlijk volgend jaar de keuken vernieuwen en als we een fornuis met inductieplaten willen, dan moeten we mogelijk de stap naar 3x25A al maken? Daarnaast willen we in de komende jaren mogelijk al de overstap maken naar een warmtepomp en mogelijk ook een laadpaal. De huidige groepenkast is hopeloos verouderd (deels smeltzekeringen), dus het ligt voor de hand om gelijk de groepenkast te vernieuwen. Ik heb begrepen dat het een optie is om een 3-fase groepenkast te nemen en deze in eerste instantie (eerste jaren?) aan te sluiten op 1-fase.. Qua omvormer zou ik, als ik het goed heb begrepen, ook redelijk uit de voeten kunnen met een 1-fase omvormer, zelfs als ik later de overstap maak naar een 3-fase hoofdaansluiting..het is niet aannemelijk dat ik ooit meer dan ca 12-14 panelen zou willen leggen.
Budget en doel
Ca 6000-7000 euro, ik wil graag mijn jaarlijks verbruik (ca 4200 KWh) opwekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Het liefste wil ik één bedrijf zowel de groepenkast als de zonnepanelen laten plaatsen ivm de BTW teruggave.
Bijhouden van data
Basic info op smartphone is voldoende voor mij.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT5l0vh86_DC_T_L44UFV7PByFY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8qg9PlGBfndLf6XwFiiSKomi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTUR3H-Sa8rnWHQL7UCjGzk2RZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rRUtNbh4xiMS9xZZre4RqNZm.png?f=fotoalbum_large

Met name de 'gesplitste' variant lijkt me interessant. Er zouden dan 2 aparte strings worden gemaakt. De opbrengst van de panelen op de garage leek niet tegen te vallen (op basis van de berekeningen van het bedrijf dat ter plaatse heeft gekeken+een simulatie heeft uitgevoerd). De panelen zouden echter op een hellingshoek van 9-10 graden liggen. Is dit bezwaarlijk ivm vuil op de panelen dat minder snel weg zal spoelen? En stel dat spelende kinderen een bal op het garagedak gooien, ben ik dan gelijk de klos? Of kunnen panelen wel wat hebben?

Twee andere bedrijven hebben op basis van een lagere opbrengstwens offertes uitgebracht voor een SolarEdge systeem met enkel 8 panelen op het dak van het huis. Lijkt mij geen logische optie, omdat de panelen niet in de schaduw liggen? Daarnaast is het een stuk duurder..
Regio
Utrecht

Ik ben benieuwd wat jullie van de offerte vinden! En of een 1-fase omvormer voor mijn huidige en toekomstige situatie aan te raden is of niet? Het bedrijf zegt dat 3-fase omvormers momenteel niet te leveren zijn ivm schaarste .

Beste antwoord (via RedruM op 30-06-2022 21:43)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Dan kom je uit op €1,22/Wp excl btw, excl de meterkast Dit is redelijk voor wat geboden wordt, maar niet het scherpste. Ik zou wel panelen onder de dakkapel leggen!
Ze zijn bij jouw makkelijk te bereiken. Een steigertje huren kost niet veel, en panelen zijn met maximaal 4 boutjes los te halen. Bij loskoppelen wel de omvormer UIT (!!)... anders vuurwerk. Met omvormer uit geheel veilig (maar in de kern van de connectors staat spanning, dus niet de connectoren van + en - bij elkaar in de buurt houden)

De €500 voor meterkast inclusief plaatsing is wel heel goed, dus samen komt het denk ik prima uit.
Het plaatje is een ABB kast, dat is prima, zorg dat je dat dan ook krijgt en niet meningen-zeer-verdeeld Emat oid.

De 1/3 fase voorbereiding is positief en ook zeker aan te raden.
Het plaatje heeft echter maar 2 aardlekschakelaars. Dat betekend dat je als je over gaat naar 3 fase je maar 2 fasen gebruikt. Je wil dus een versie met 3, en dan je eindgroepen mooi verdelen. (Let op met eindgroepen waar wasmachine en andere grootverbruikers op zitten, aansluiten op verschillende aardlekschakelaars zodat je een 25A hoofdzekering er niet makkelijk uit tikt.

Een standaard meterkast voldoet niet bij een 50A aansluiting. Die zijn bedoeld tot 40A. Weet je zeker dat het echt 50A is? Wat betaal je aan vastrecht? 50A is vast 600 euro per jaar duurder, maar ik zie dat niet eens als optie bij Liander en Enexis op 1 fase, wellicht historisch?

Een meterkast met maximaalstroom beveiliging, zie https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html en de gelinkte technische uitleg (zou elke elektricien horen te snappen!), is sowieso een dikke aanrader als je zonnepanelen hebt op een 1 fase aansluiting (Iets minder kritisch bij 3 fase 25A). Deze maximaalstroom beveiliging maakt een standaard kast meteen veilig op een 50A aansluiting - maar dan gebruik je max 40... Zonde als je wel veel vastrecht betaald...

Verlichten is voor zo ver ik weet niet meer gratis, dus als je 50A hebt, vee vastrecht betaald gewoon 3x25A doen, dan ben je klaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Dan kom je uit op €1,22/Wp excl btw, excl de meterkast Dit is redelijk voor wat geboden wordt, maar niet het scherpste. Ik zou wel panelen onder de dakkapel leggen!
Ze zijn bij jouw makkelijk te bereiken. Een steigertje huren kost niet veel, en panelen zijn met maximaal 4 boutjes los te halen. Bij loskoppelen wel de omvormer UIT (!!)... anders vuurwerk. Met omvormer uit geheel veilig (maar in de kern van de connectors staat spanning, dus niet de connectoren van + en - bij elkaar in de buurt houden)

De €500 voor meterkast inclusief plaatsing is wel heel goed, dus samen komt het denk ik prima uit.
Het plaatje is een ABB kast, dat is prima, zorg dat je dat dan ook krijgt en niet meningen-zeer-verdeeld Emat oid.

Het plaatje heeft echter maar 2 aardlekschakelaars. Dat betekend dat je als je over gaat naar 3 fase je maar 2 fasen gebruikt. Je wil dus een versie met 3, en dan je eindgroepen mooi verdelen. (Let op met eindgroepen waar wasmachine en andere grootverbruikers op zitten, aansluiten op verschillende aardlekschakelaars zodat je een 25A hoofdzekering er niet makkelijk uit tikt.

Een standaard meterkast voldoet niet bij een 50A aansluiting. Die zijn bedoeld tot 40A. Weet je zeker dat het echt 50A is? Wat betaal je aan vastrecht? 50A is vast 600 euro per jaar duurder, maar ik zie dat niet eens als optie bij Liander en Enexis op 1 fase, wellicht historisch?

Een meterkast met maximaalstroom beveiliging, zie https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html en de gelinkte technische uitleg (zou elke elektricien horen te snappen!), is sowieso een dikke aanrader als je zonnepanelen hebt op een 1 fase aansluiting (Iets minder kritisch bij 3 fase 25A). Deze maximaalstroom beveiliging maakt een standaard kast meteen veilig op een 50A aansluiting - maar dan gebruik je max 40... Zonde als je wel veel vastrecht betaald...

Verlichten is voor zo ver ik weet niet meer gratis, dus als je 50A hebt, vee vastrecht betaald gewoon 3x25A doen, dan ben je klaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

RedruM schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:23:
Volgens Stedin heb ik een hoofdaansluiting van 50A.
Daar zou ik niet zo snel van uit gaan, vaak wordt dat alleen als categorie aangehouden. Welke meter hangt er en wat is de waarde van je hoofdzekering(en) ? Overigens valt 50A bij consumenten gewoon in de 1x25 t/m 3x25 vastrecht categorie.

Hoe dan ook een nette aanbieding, zeker als je rekening houdt met de diversiteit aan montage.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 30-06-2022 16:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RedruM
Ronald schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:51:

Dank voor je uitgebreide reactie! Je zegt dat je de panelen ook onder de dakkapel zou leggen. Bedoel je hiermee te zeggen dat je de 'garage variant' een minder aantrekkelijke optie vindt dan het huis zelf vol leggen?

Ik zal inderdaad vragen of ze gegarandeerd een ABB kast zouden plaatsen en of die echt 3-fase gereed is dan.. Ik ging zelf ervan uit dat ik een 1x25 hoofdaansluiting had.. maar de huidige groepen hebben 25A zekeringen erin zitten. Ik heb contact opgenomen met Stedin en die zeggen dus 1x50 hoofdaansluiting! Ik betaal volgens mij niet dermate veel/meer vastrecht...

Dank voor de link, ik ga het lezen!

• RedruM
DukeBox schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Daar zou ik niet zo snel van uit gaan, vaak wordt dat alleen als categorie aangehouden. Welke meter hangt er en wat is de aarde van je hoofdzekering(en) ? Overigens valt 50A bij consumenten gewoon in de 1x25 t/m 3x25 vastrecht categorie.

Hoe dan ook een nette aanbieding, zeker als je rekening houdt met de diversiteit aan montage.
Ik betaal Stedin tarief tm 3x25A! Iets van 230 euro pj.. ik heb zo'n oude meter (ferraris schijf) en in de groepen zitten smeltzekeringen van 25A.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

RedruM schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 16:23:
...in de groepen zitten smeltzekeringen van 25A.
3 groepen ? Dus al 3 fasen ?
Ah.. smeltzekeringen in eindgroepen :P
Die zou ik ook vervangen ja, denk ook meteen aan ruimte voor de toekomst (meer keuken groepen, laadpaal, meer PV).

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2022 09:39 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
Interessant, normaal zitten (hoofd) smeltzekeringen verborgen en kan je niets zien?!

@RedruM Foto's zeggen meer dan 1000 woorden enzo ;-)

• RedruM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8ca_cDahYW3VJCe89ks_GxSgV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lX680ppxeAsQyeaWRdLTofDf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgCNXzGgkvxrptfkFVJGEj2cgss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MpIKT3cjmlGHH4Pa4fbJZvco.png?f=fotoalbum_large

Wellicht is het zo duidelijker?

[ Voor 29% gewijzigd door RedruM op 30-06-2022 16:59 ]

• Ronald
Ik snap in elk geval waarom je een groepenkast aangesmeerd gekregen hebt ;-)
Niet onverstandig. Dit mocht, (en mag, mits je geen 'significant' werk doet aan de installatie)... Maar het voldoet niet aan de huidige ideeën.

Wat niet te zien is is hoofdzekering. Die zou onder de meter moeten zitten maar in een gesloten zwart kastje... Dus zouden we niets aan zien.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 14:39

Een standaard meterkast voldoet niet bij een 50A aansluiting. Die zijn bedoeld tot 40A. Weet je zeker dat het echt 50A is? Wat betaal je aan vastrecht? 50A is vast 600 euro per jaar duurder, maar ik zie dat niet eens als optie bij Liander en Enexis op 1 fase,
Die 1-fase 50A zekering kan er prima zitten hoor… Is ook niks duurder dan 25A.

Bij Enexis betaal je al sinds jaar en dag het lage (standaard) tarief bij een 3f aansluiting t/m 25A, óf bij een 1f aansluiting tot-en-met 80A. Zijn beiden even duur.
Pas als je hoger dan 1x80A gaat, of hoger dan 3x25A, kom je in de duurdere tarieven terecht.

https://www.enexis.nl/-/m...menten-vanaf-01012022.pdf

In mijn ouderlijk huis zit op een 1fase groepenkast een hoofd-smeltzekering onder de meter van 63A.
En ja, die kan ik gewoon zien (en aflezen) omdat ie in een transparante (verzegelde) behuizing zit, dus die zitten ook niet altijd in een dichte, zwarte behuizing.

Dit is trouwens in de hele straat hetzelfde… Alle huizen hebben vanaf de bouw standaard een 1x63A hoofdzekering (er komen wel 3f het huis binnen, maar zijn gewoon 2 schroefzekeringen standaard niet geplaatst), bouwjaar 1991.

De gehele groepenkast die erachter is geplaatst is dan weer een gewone standaard groepenkast met allemaal maximaal 40A componenten, dus klopte vanuit de bouw al helemaal niks van natuurlijk… maar ja.. daar keek toen blijkbaar geen kip naar…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• RedruM
Dank beiden, het is inderdaad een mooi moment om de boel eens te vernieuwen:)

Hoe kijken jullie aan tegen de twee verschillende opties qua plaatsing van de panelen? Zijn de lage hellingshoek/minder gunstige ligging (zowel qua richting als qua kwetsbaarheid) belangrijke factoren of maakt het weinig uit welke offerte ik zou kiezen?

• RedruM
Nu ik me er nog meer in heb verdiept, vraag ik me af of het niet beter is om een Goodwe 3600 ipv 4200 omvormer te nemen en die te overdimensioneren, dus met bv 4400-4500 Kwp panelen. Ik heb begrepen dat het rendement juist zou oplopen hierdoor..

Een belangrijke overweging hierbij zou ook zijn dat de omvormer dan op een 16A groep kan ipv een 20A groep. Ivm mijn gewenste upgrade naar 3x25, zou dit ook mooier uitkomen i.v.m. de selectiviteit...

Ik zie eigenlijk geen grote voordelen bij een 3-fase omvormer in dit scenario? Uitbreiden van de hoeveelheid panelen is in principe niet aan de orde.. en zelfs bij een 3-fase hoofdaansluiting is een 1-fase omvormer, voor zover ik heb kunnen lezen, geen issue. Fiscaal zou het niet moeten uitmaken en ook qua werking van het systeem zijn er volgens mij geen significante nadelen..

Daarnaast vraag ik me af of een 3-fase omvormer zinnig is bij deze relatieve geringe hoeveelheid panelen.. en de splitsing in 2 strings i.v.m. verschillende oriëntaties..

Zit ik in de juiste richting met mijn aannames? :P

• RedruM
Anyone? 😅

• RedruM

Inmiddels reageert het bedrijf niet meer waarvan ik deze offerte heb ontvangen.. :/

Ik heb nog wel een andere offerte ontvangen, die redelijk vergelijkbaar is. Zij adviseren 9x370 Longi panelen op de garage en 5x370 Longi op het huis i.c.m. een Sungrow SG4.0RS en een Eaton 3 fase groepenkast, alles bij elkaar voor €7000 (5789 ex Btw). In totaal zou dit een 5180 Wp hebben en een jaarlijkse opbrengst van 4507 kWh.

Ik denk echter dat het toch beter is om het dak van het huis zoveel mogelijk vol te leggen op 'onproblematische' plekken waar geen schaduw is, en dan kom ik uit op 7 panelen op het huis (z-w oriëntatie, 5 panelen onder de Velux-ramen, 1 ernaast en 1 erboven) en 9 op het garagedak (z-o oriëntatie).

In dat geval zou ik echter een Wp van 5920 hebben. Is het dan niet wijsheid om voor 2 kleinere omvormers te gaan, bv 2x 2500? Aangezien ik toch binnen een jaar naar 3x25A wil gaan, zit ik na de overstap dan in elk geval niet met een 4000 of 4200 omvormer op een 16A groep.. De opgewekte stroom verdelen over 2 fasen lijkt me daarnaast ook beter dan alles op 1 fase..

Ook verwacht ik dat een 4000 of 4200 omvormer regelmatig (veel) te veel gaat aftoppen bij een Wp van 5920 (ondanks 2 oriëntaties).. en hij zou juist ondermaats presteren gedurende de perioden dat maar 1 van de 2 daken in de zon ligt?

Een enkele 3-fase omvormer zou ook nog een optie zijn, maar ik vraag me af of dat goed zou werken gelet op de twee verschillende oriëntaties.. de z-o panelen krijgen immers enkele uren eerder zon dan de z-w panelen... en aan het eind van de dag zullen alleen de z-w panelen nog zon ontvangen...

Any thoughts?

• Ronald
De vragen die je hebt over omvormer dimensionering kun je beantwoorden met Sunny design.

Met handmatige planning hoef je niets te tekenen, alleen aantal, type panelen, azimut en helling ingeven.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:03
Ik lees alleen comments over groepen, zekeringen e.d.
Kijk eens naar de buurman en schaduw van schoorstenen e.d.

Ik zou je willen adviseren om te kijken naar een installatie met Enphase + micro inverters.
Schaduw op je panelen i.c.m. een string omvormer is dusdanig, dat als er genoeg schaduwwerking is op een string panelen, dat die hele string uit kan vallen.

Just my 2 cents

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Ronald
@toxict onzin. Dure apparatuur helpt bijna niets tegen harde schaduw van nabije objecten. Roepen dat de string in zijn geheel uitvalt blijkt niet van goed begrip op hoor PV systemen werken

• RedruM
Ronald schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:21:
De vragen die je hebt over omvormer dimensionering kun je beantwoorden met Sunny design.

Met handmatige planning hoef je niets te tekenen, alleen aantal, type panelen, azimut en helling ingeven.
Thanks, ik zal Sunny Design vanavond eens proberen! Ik ben benieuwd of ik ook de muur van mijn huis kan simuleren, omdat in de avonduren mijn garagedak momenteel volledig in de schaduw van het huis valt..
Ook wel benieuwd eigenlijk of de bedrijven dit tot nu toe in aanmerking hebben genomen bij het berekenen van de verwachte opbrengst van die panelen.. :)

Qua dak van het huis zijn dit volgens mij de enige plekken die gegarandeerd geen schaduw vangen van de schoorsteen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bc41LCCjDayXwuqKb-zCdiCT5DA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z4DFH8NWj7lKDig5X1GykejQ.png?f=user_large

Lijkt mij dat dit dus zeker goed zou moeten gaan in 1 string..

Verder ben ik benieuwd wat men van mijn 2x2500 omvormer idee vindt i.v.m. mijn groepenkast plannen..

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:03
Ronald schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:04:
@toxict onzin. Dure apparatuur helpt bijna niets tegen harde schaduw van nabije objecten. Roepen dat de string in zijn geheel uitvalt blijkt niet van goed begrip op hoor PV systemen werken
Jij zal vast weten waar je hebt over hebt.
<knip> Iedereen zijn tenen weer binnenboord! Graag constructief blijven antwoorden, niet iedereen leest altijd alles mee. Dus als je iets aanraadt, vertel gelijk waarom.

[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 15-07-2022 14:08 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Ronald
@toxict <knip> hier een groot deel van de uitleg waarom: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Graag constructief blijven antwoorden, niet iedereen leest altijd alles mee. Dus als je iets aanraadt, vertel gelijk waarom.

[ Voor 40% gewijzigd door Septillion op 15-07-2022 14:07 ]

• timovd
  • Laatst online: 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

Je kunt altijd nog een Tigo optimiser onder het paneel hangen waar veel schaduw op valt. Al maakt 'ie er geen zon van en zelfs met de huidige energietarieven vraag ik mij af of je die terug gaat verdienen binnen 10 jaar.
Ik zou het dak zo vol mogelijk leggen, inclusief paneel rechts van het dakraam.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• RedruM
timovd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:22:
Je kunt altijd nog een Tigo optimiser onder het paneel hangen waar veel schaduw op valt. Al maakt 'ie er geen zon van en zelfs met de huidige energietarieven vraag ik mij af of je die terug gaat verdienen binnen 10 jaar.
Ik zou het dak zo vol mogelijk leggen, inclusief paneel rechts van het dakraam.
Bedoel je waar ik hem ook getekend heb, of tussen de dakramen in? In het geval van het laatste: daar past (net) geen 360+ Watt paneel :(

Een tweede paneel op landscape boven de ramen zie ik niet zo zitten ivm de enorme schaduw van de schoorsteen.

Panelen op en onder de dakkapel wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Onder is eigenlijk te krap.. volgens mij vloeit het regenwater dan over de dakgoot heen..

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RedruM zoals je hebt getekend, maar wel met twee panelen in landscape zoals in je eerste tekening en bij het "schaduw-paneel" kun je eventueel een optimiser plaatsen. De Goodwe heeft ook schaduw management en de panelen/diodes van tegenwoordig kunnen prima omgaan met schaduw.
8 panelen op zuid/zuidoost dus.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• RedruM
timovd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:37:
@RedruM zoals je hebt getekend, maar wel met twee panelen in landscape zoals in je eerste tekening en bij het "schaduw-paneel" kun je eventueel een optimiser plaatsen. De Goodwe heeft ook schaduw management en de panelen/diodes van tegenwoordig kunnen prima omgaan met schaduw.
8 panelen op zuid/zuidoost dus.
Dank voor de tips, ik was bang dat dat ene paneel de hele string zeer nadelig zou beïnvloeden, maar blijkbaar valt dat mee met een enkele optimizer/goede shadow management omvormer.

Ik zou dan in totaal naar 2960 Wp op het huis en 3330 Wp op de garage gaan.

Een enkele 1-fase omvormer wordt dan problematisch i.v.m. mijn voornemen om binnenkort naar 3x25 over te stappen. Ligt het voor de hand om in mijn situatie voor twee kleinere 1-fase omvormers van 2500 te gaan?

Het lijkt mij dat 1 grote 3-fase omvormer minder ideaal is, omdat op bepaalde dagdelen maar 1 set panelen aan het werk is? Met die kleinere 1-fase omvormers zou daarentegen wat aftopping kunnen plaatsvinden op beide sets.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RedruM Welke omvormer raadt SunnyDesign aan? Met zoveel Wp neig ik naar een 3-fase.
Of 1 fase of 3 fase efficienter is, hang vooral af van de DC-spanning. Met grofweg 8x40V per string zit je op 320V. Om dat naar 400V gelijkstroom te krijgen is meestal minder efficient dan naar 230V, maar er zijn vast grafieken te vinden van de specieke omvormer. Het blijft voor- en nadelen afwegen.

• RedruM
timovd schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:22:
@RedruM Welke omvormer raadt SunnyDesign aan? Met zoveel Wp neig ik naar een 3-fase.
Of 1 fase of 3 fase efficienter is, hang vooral af van de DC-spanning. Met grofweg 8x40V per string zit je op 320V. Om dat naar 400V gelijkstroom te krijgen is meestal minder efficient dan naar 230V, maar er zijn vast grafieken te vinden van de specieke omvormer. Het blijft voor- en nadelen afwegen.
Ik heb de gegevens in SunnyDesign ingevoerd en ik krijg de volgende resultaten:

Overzicht bij automatisch bepalen (teruglevering op 3 fase heb ik aangezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9fNzsfYR7VcA8DTTI0NcUC9MEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X95OZBMo9MBVYNLoJQUbkiFN.png?f=user_large

Details van het meest aanbevolen resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdAmkjY9IaH6qJYjRBeNQXoOgKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRimctShsb4MxQs6037ehkQ5.png?f=fotoalbum_large

Dit is de optie die ik zelf dus voor ogen had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sud2FyZxuIxGphgPBWq9hEMrNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4nzhSkDRTva68LqlP2Ik3rb.png?f=fotoalbum_large

Hier de details van de 3-fase optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqPoY_cqQa4_xNImAaZVCyaPtwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RaugRkiBh1rnqJlzULOHi2QF.png?f=fotoalbum_large

Begrijp ik het goed dat het qua energieopbrengst allemaal weinig uitmaakt? (gaat tussen 98,5% en 100%)

Echter, in deze simulatie wordt dus niet in aanmerking genomen dat mijn garagedak laag ligt en er dus schaduw van het huis op valt later op de dag..

[ Voor 12% gewijzigd door RedruM op 15-07-2022 16:13 ]

• RedruM
Hoe duiden jullie dit soort resultaten? Het lijkt alsof de onderlinge verschillen minimaal zijn? Of kijk ik naar de verkeerde waarden? Jaarlijkse energieopbrengst is nagenoeg gelijk. DC spanning ligt dichter bij 230 dan 400, dus 1 fase is dan beter?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Energie rendementsfactor is voor alle drie de opties op een ideale hoogte van net onder de 100%, met hele kleine verwaarloosbare verschillen. Zou de 3 fase pakken, 1 fase 5kW kan net spanning problemem geven en gaat niet samen met een upgrade naar 3x25A. 2 kleine 1 fase lijkt me duurder dan 1 3fase model

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• RedruM
Dat_Doc schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:35:
Energie rendementsfactor is voor alle drie de opties op een ideale hoogte van net onder de 100%, met hele kleine verwaarloosbare verschillen. Zou de 3 fase pakken, 1 fase 5kW kan net spanning problemem geven en gaat niet samen met een upgrade naar 3x25A. 2 kleine 1 fase lijkt me duurder dan 1 3fase model
Dank voor je reactie, het is weer wat duidelijker :) Is 3-fase niet problematisch gelet op de twee verschillende orientaties (+schaduw van huis, waardoor garagedak aan het einde vd middag in de schaduw komt)? Een aanzienlijk aantal uren per dag zal slechts 1 string actief zijn. Dit kan ik niet volledig tot uitdrukking brengen in de berekening van SunnyDesign. Zou gedurende die perioden de 3-fase omvormer niet minder goed presteren dan die twee kleinere 1-fase omvormers? De 1-fase omvormers zouden gedurende de hele dag dichter in de buurt van hun maximale capaciteit zitten, hetgeen gunstig is voor de opbrengst als ik het goed begrijp.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Qua schaduw is de 3fase zelfs beter dan de 2x1 fase. Het mppt bereik van de 3 fase is 215-800V, van de sunny boy 2.5: 260-500. Dat betekent dat bij schaduw de 3fase overweg kan met ongeveer 1 paneel extra in volledige schaduw.
Optimale spanning van de 1 fase ligt op 360V vs 580 van de 3 fase. Als ik kijk naar je simulatie resultaten dan komt daar de 3 fase ook beter naar voren.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Pagina: 1