Beste tweakers,
Ik ben al enige tijd aan het nadenken over zonnepanelen en ik denk dat ik inmiddels een redelijke offerte te pakken heb voor mijn situatie, maar ik twijfel toch nog over wat het beste zou zijn voor mijn situatie.../f/image/8BHawRSZ2kCpd779b7TorYoB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E7hF7t6Wq8Ob1uz16FmhoTso.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jZPhrDJeWa5ynBjYx6L1KJ5y.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heb ik een golfplaten dak (sandwich panelen, geen asbest) op de garage, op het zuidoosten gericht. Daar zouden zeker 9 panelen op passen.. helling is echter maar ca 9-10 graden./f/image/8qg9PlGBfndLf6XwFiiSKomi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rRUtNbh4xiMS9xZZre4RqNZm.png?f=fotoalbum_large)
Met name de 'gesplitste' variant lijkt me interessant. Er zouden dan 2 aparte strings worden gemaakt. De opbrengst van de panelen op de garage leek niet tegen te vallen (op basis van de berekeningen van het bedrijf dat ter plaatse heeft gekeken+een simulatie heeft uitgevoerd). De panelen zouden echter op een hellingshoek van 9-10 graden liggen. Is dit bezwaarlijk ivm vuil op de panelen dat minder snel weg zal spoelen? En stel dat spelende kinderen een bal op het garagedak gooien, ben ik dan gelijk de klos? Of kunnen panelen wel wat hebben?
Twee andere bedrijven hebben op basis van een lagere opbrengstwens offertes uitgebracht voor een SolarEdge systeem met enkel 8 panelen op het dak van het huis. Lijkt mij geen logische optie, omdat de panelen niet in de schaduw liggen? Daarnaast is het een stuk duurder..
Ik ben benieuwd wat jullie van de offerte vinden! En of een 1-fase omvormer voor mijn huidige en toekomstige situatie aan te raden is of niet? Het bedrijf zegt dat 3-fase omvormers momenteel niet te leveren zijn ivm schaarste .
Ik ben al enige tijd aan het nadenken over zonnepanelen en ik denk dat ik inmiddels een redelijke offerte te pakken heb voor mijn situatie, maar ik twijfel toch nog over wat het beste zou zijn voor mijn situatie...
Foto's
/f/image/8BHawRSZ2kCpd779b7TorYoB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/E7hF7t6Wq8Ob1uz16FmhoTso.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jZPhrDJeWa5ynBjYx6L1KJ5y.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Op het dak van het huis (zuid-west oriëntatie) kunnen ongeveer 7 panelen in de volle zon geplaatst worden. Naast de schoorsteen zou er nog 1 horizontaal kunnen, maar die ligt dan dus deels in de schaduw. Optioneel: 2 panelen extra op de dakkappel en 3 eronder (zou nét kunnen bij 360w panelen), maar zal onderhoud dakkapel bemoeilijken.Daarnaast heb ik een golfplaten dak (sandwich panelen, geen asbest) op de garage, op het zuidoosten gericht. Daar zouden zeker 9 panelen op passen.. helling is echter maar ca 9-10 graden.
Schaduw
Zie hierboven.Jaarverbruik
Ca 4300 KWHHuidige elektriciteitsaansluiting
Volgens Stedin heb ik een hoofdaansluiting van 50A. Hier ben ik onlangs pas achter gekomen en ik weet niet zo goed hoe 'future proof' dit is, of dat ik sowieso in de toekomst moet gaan nadenken over 3x25A. Momenteel hebben we weinig apparaten die heel veel electriciteit verbruiken, maar we gaan zeer waarschijnlijk volgend jaar de keuken vernieuwen en als we een fornuis met inductieplaten willen, dan moeten we mogelijk de stap naar 3x25A al maken? Daarnaast willen we in de komende jaren mogelijk al de overstap maken naar een warmtepomp en mogelijk ook een laadpaal. De huidige groepenkast is hopeloos verouderd (deels smeltzekeringen), dus het ligt voor de hand om gelijk de groepenkast te vernieuwen. Ik heb begrepen dat het een optie is om een 3-fase groepenkast te nemen en deze in eerste instantie (eerste jaren?) aan te sluiten op 1-fase.. Qua omvormer zou ik, als ik het goed heb begrepen, ook redelijk uit de voeten kunnen met een 1-fase omvormer, zelfs als ik later de overstap maak naar een 3-fase hoofdaansluiting..het is niet aannemelijk dat ik ooit meer dan ca 12-14 panelen zou willen leggen.Budget en doel
Ca 6000-7000 euro, ik wil graag mijn jaarlijks verbruik (ca 4200 KWh) opwekken.Wie gaat het project uitvoeren
Het liefste wil ik één bedrijf zowel de groepenkast als de zonnepanelen laten plaatsen ivm de BTW teruggave.Bijhouden van data
Basic info op smartphone is voldoende voor mij.Reeds verkregen offertes
/f/image/8qg9PlGBfndLf6XwFiiSKomi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rRUtNbh4xiMS9xZZre4RqNZm.png?f=fotoalbum_large)
Met name de 'gesplitste' variant lijkt me interessant. Er zouden dan 2 aparte strings worden gemaakt. De opbrengst van de panelen op de garage leek niet tegen te vallen (op basis van de berekeningen van het bedrijf dat ter plaatse heeft gekeken+een simulatie heeft uitgevoerd). De panelen zouden echter op een hellingshoek van 9-10 graden liggen. Is dit bezwaarlijk ivm vuil op de panelen dat minder snel weg zal spoelen? En stel dat spelende kinderen een bal op het garagedak gooien, ben ik dan gelijk de klos? Of kunnen panelen wel wat hebben?
Twee andere bedrijven hebben op basis van een lagere opbrengstwens offertes uitgebracht voor een SolarEdge systeem met enkel 8 panelen op het dak van het huis. Lijkt mij geen logische optie, omdat de panelen niet in de schaduw liggen? Daarnaast is het een stuk duurder..
Regio
UtrechtIk ben benieuwd wat jullie van de offerte vinden! En of een 1-fase omvormer voor mijn huidige en toekomstige situatie aan te raden is of niet? Het bedrijf zegt dat 3-fase omvormers momenteel niet te leveren zijn ivm schaarste .
:strip_exif()/f/image/lX680ppxeAsQyeaWRdLTofDf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/MpIKT3cjmlGHH4Pa4fbJZvco.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z4DFH8NWj7lKDig5X1GykejQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/X95OZBMo9MBVYNLoJQUbkiFN.png?f=user_large)
/f/image/PRimctShsb4MxQs6037ehkQ5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g4nzhSkDRTva68LqlP2Ik3rb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RaugRkiBh1rnqJlzULOHi2QF.png?f=fotoalbum_large)