Aanvraag vrije URL opeens heel duur, legaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 16:29

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Ik wilde een vrije URL registreren voor het normale bedrag van 20,- per jaar. Uiteraard zeg ik niet welke URL.

In ieder geval, na de bestelling krijg ik opeens het bericht dat het een 'premium' domein is en de kosten 1.152,- per jaar zullen zijn, en of ik hiermee akkoord ga.

Mag dit zomaar? Is hier iets aan te doen, een rechtszaak bijvoorbeeld?

Beste antwoord (via Malloot op 01-07-2022 14:06)

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:54

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Prijzen voor premium domeinen lopen erg uiteen. 3 karakters voor de extensie zit al snel 200/1000 +. als het op enige manier een algemene term is loopt het ook hard op. En voor tech / relevante domeinen gaan de prijzen helemaal hard.

Hoogste prijs die ik tot nu toe heb gezien is meer dan 20.000 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Patrock op 30-06-2022 12:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je bedoelt een domeinnaam?
Meest waarschijnlijke is dat je echt een premium domein te pakken hebt en die zijn vaak veel duurder.

Als het een hele onbekende/onbetrouwbare partij is kan het ook een soort bait-and-switch zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Juup op 30-06-2022 12:06 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock

Patrock

Ligt aan de extensie. .app en andere exotische domeinen hebben premium domeinen die extra geld kosten.
Deze zijn niet goedkoper vast te leggen.

Dit is niet bij elke registrar direct inzichtelijk. Het kan dus zijn dat je inderdaad dit bericht krijgt.

Echte premium domeinen zijn op registry level als premium gemarkeerd.
Deze prijs zal dan overal ongeveer gelijk liggen. (markup / conversiekosten daargelaten)

Het kan ook zijn dat het een geregistreerd domein is, wat als premium wordt verkocht.

[ Voor 33% gewijzigd door Patrock op 30-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Welke top level domain? .com/.nl/ etc.?

Als er maar een registrar is, ligt de prijsstelling heel anders.
Als er meerdere registrars zijn, probeer het eens elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 16:29

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Het is inderdaad een alternative extensie, dus dat kan dan eigenlijk al amper premium zijn. Het was immers nog vrij. Ik vind dit echt te bizar voor woorden. Er zal ook nooit iemand die URL gebruiken voor dat bedrag.

Zijn die registrars commerciële instanties dan? Dat verklaart in ieder geval waarom je bijna geen alternatieve extensies ziet als ze er zulke corrupte bedragen voor vragen. Naja dan toch maar sorryvoordelangenaammaareenandereextensieisteduur.nl registreren dan...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Patrock

Patrock

Prijzen voor premium domeinen lopen erg uiteen. 3 karakters voor de extensie zit al snel 200/1000 +. als het op enige manier een algemene term is loopt het ook hard op. En voor tech / relevante domeinen gaan de prijzen helemaal hard.

Hoogste prijs die ik tot nu toe heb gezien is meer dan 20.000 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Patrock op 30-06-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:04
Júist de alternatieve extensies zijn bij de commerciale registrars en daarmee premium.
Dat jij een hierheeftechthelemaalniemandnogaangedacht.extensie wilt, betekend niet dat die dan maar goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:15
Ik heb dit gehad met anonymous.email, ik begreep niet dat die nog vrij was...maar bleek ook premium te zijn.
Heel vervelend dat dit niet direct op de website van de verkoper (transip in dit geval) staat, maar dat zal dan niet kunnen gok ik?

Zelf heb ik er niets mee gedaan, het was gewoon grappig om te hebben voor 50 euro per jaar (oid).
Pagina: 1