Heel vreemd probleem met Wacom tablet(s) op Mac Air M1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik wil een tekentablet gebruiken op mijn Mac voor wat heel licht designwerk. Hiervoor heb ik momenteel een Wacom One liggen (CTL-672), heel simpel ding met een draadje. Ik heb ook een Intuos M bluetooth liggen. Ik krijg het echter niet goed werkend, en beiden vertonen het zelfde euvel!

De 'installatie' van de One is retesimpel. Je sluit hem aan. Het ding heeft echter een USB-A stekker, dus dat moet op de M1 via een dock of hub. Het ding word herkend, het lampje gaat aan en als je met de pen over het oppervlak beweegt, beweegt de cursor mee. So far, so good.

De Intuos kun je via kabel aansluiten, maar ook via Bluetooth, wat ik ook heb gedaan.

Wat me direct opvalt is dat de tablets geen aanraken lijken te detecteren (een muisklik dmv een 'tap' op het oppervlak registreert niet). Als ik een tekenprogramma open (ik heb b.v. Paint X geprobeerd) en je begint met een blanke pagina, dan kun je bewegen dat het een lieve lust is, maar je krijgt geen stip op papier. ECHTER. Als je een 'beginnetje' maakt met de muis (een stip of een lijn) en je drukt daarna de pen op de tablet (en je beweegt een beetje rond) zal na een/twee seconden streep verschijnen die begint op het punt waar de muis laatst getekend heeft, het einde van die streep begint vervolgens de bewegingen te tekenen die jij maakt met de pen.

Haal je de pen los en je gaat weer tekenen, herhaalt dit zich, dus er komt eerst weer een streep tevoorschijn vanaf het laatst getekende punt naar een ander punt, en daarna 'volgt' hij weer.... ik zal pogen dit te illustreren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iahRliRWQV-wsdmsaARI8yaVhxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vLKESAVCnkR2WORrpMWaua0X.png?f=fotoalbum_large

De linker cirkel is met de muis getekend. De tweede en derde met de pen/tablet.

Het super vreemde is dat zowel de bedrade als de draadloze wacom exact hetzelfde gedrag vertonen. Ik dacht eerst dat het een euvel met bluetooth was (dus ik heb al mijn andere BT devices uitgezet maar dat hielp uiteraard niet) en heb ook al de Wacom software verwijderd (geen verschil in gedrag).

Het lijkt in feite op een enorme latency op het apparaat. Ik heb de bedrade wacom via 2 verschillende dockings geprobeerde (die mij met geen enkel ander device issues geven, alles wat ik daar verder op test (usb sticks, muizen, keyboards, harde schijven etc etc) werken vlekkeloos. Ik vermoed dus een issue tussen mijn Mac en Wacom tablets in het algemeen.

Hoe kan ik dit nog verder uitpluizen en oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik denk dat je toch echt even de software dient te installeren.

Waarschijnlijk zijn de drivers e.d. niet up to date.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ja, dat had ik gedaan, maar dat hielp niet. Toen heb ik het verwijderd, dat hielp ook niet.

Toen opnieuw geinstalleerd, en nu werkt het wel 8)7.