Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Huidige PC upgrade (videokaart en evt voeding)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• YorickE
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-11 14:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn huidige systeem upgraden met een nieuwe videokaart. Dit systeem heb ik circa midden 2021 gekocht en gebouwd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De videokaart wil ik voor circa 800 euro kopen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-E GAMING€ 229,90€ 229,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair 5000D Airflow Tempered Glass Wit€ 169,90€ 169,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i RGB PRO XT 360mm€ 165,96€ 165,96
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18€ 139,90€ 139,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,-€ 109,-
2Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 91,61€ 183,22
Totaal€ 1.306,88

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit zelf te denken aan de RTX 3080. Zou de 10G of 12G veel verschil uitmaken?

https://tweakers.net/pric...aming-z-trio-10g-lhr.html
https://tweakers.net/pric...s-3x-plus-12g-oc-lhr.html

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn merkvoorkeur gaat uit naar NVIDIA door de goede ervaring hiermee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau houd ik graag beperkt

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vraag is eigenlijk of mijn huidige voeding geschikt is voor deze build. Ik heb een power calculator gedaan op be quiet en die gaf aan dat mijn maximum wattage op 671 watt ligt. Raden jullie aan om mijn huidige voeding te vervangen naar 850 watt?

Misschien ook een goede vraag: Is het het waard om te wachten op de nieuwe generatie videokaarten in eind 2022 of begin Q1 2023? Of gaan we hierbij weer te weinig aanbod verwachten?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
YorickE schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:14:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit zelf te denken aan de RTX 3080. Zou de 10G of 12G veel verschil uitmaken?
Dat hangt van je game, van je resolutie, en van wat je monitor aan kan af zie bijvoorbeeld een clip als

om een idee te krijgen. Welke monitor heb je?
Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vraag is eigenlijk of mijn huidige voeding geschikt is voor deze build. Ik heb een power calculator gedaan op be quiet en die gaf aan dat mijn maximum wattage op 671 watt ligt. Raden jullie aan om mijn huidige voeding te vervangen naar 850 watt?
De 12GB versie slurpt zo'n 384 Watt tijdens gaming (bron), de 10GB versie zo'n 50 Watt minder.
Als je niet overklokt gebruikt de Ryzen 7 5800X zo'n 112 Watt (bron), reken nog 100 Watt voor moederbord, ventilatoren en SSD, dan zit je maximaal op zo'n 600 Watt, daar heeft de Corsair RM750x geen problemen mee - als je niet gaat overklokken zou ik hem houden.
Misschien ook een goede vraag: Is het het waard om te wachten op de nieuwe generatie videokaarten in eind 2022 of begin Q1 2023? Of gaan we hierbij weer te weinig aanbod verwachten?
Mijn glazen bol heeft geen idee, er zijn wel anderen met meer informatie, bv hier

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 30-06-2022 18:38 ]

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:22
Lastige keuze tussen die 2 kaarten.
Een 12GB 3080 voor 30 euro meer is in principe echt een no brainer, al puur voor die 2GB extra.

Probleem is wel dat een Ventus al eerder low-end is voor een 3080. Echt goed gaat die koeling niet zijn op een kaart van 350W TDP.

Persoonlijk zou ik voor deze 3080 TUF 10GB kiezen. TUF is ietsje beter dan Gaming Z Trio, en in dit geval ook 10 euro goedkoper.

Je RM750X is voldoende

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Zoals @Anton.net al noemde, waarschijnlijk heb je aan je 750W PSU genoeg. ASUS raadt voor hun STRIX-serie een 850W PSU aan, maar die kaarten hebben hogere power limits (en ook hogere portemonnee limits 8)7 ). In praktijk zul je de 750W waarschijnlijk niet halen.

Het is lastig te zeggen wat de volgende generatie gaat doen, maar ik schat in dat er wel veel mensen zijn die op de 4000-serie zitten te wachten vanwege de prijzen deze generatie. Als je het risico wilt nemen kun je vaak vlak na de release van de nieuwe kaarten wel een order plaatsen voor een normale prijs, maar als de vraag weer wordt onderschat heb je kans dat de leverbaarheid een tijdje slecht gaat zijn. De 4000-serie belooft wel een prijs-kwaliteits upgrade te zijn, dus mogelijk streept een prijsverhoging dat voordeel weg, en maakt het niet zo veel uit waarvoor je kiest. Als je nu een 3080 inbouwt kun je sowieso misschien een paar generaties overslaan en hoef je er ook niet meer over na te denken. Daarmee kun je met het volste vertrouwen je eigen keuze maken, want er zijn geen foute keuzes.

Wat misschien wel een rol speelt in de marktcondities is dat er signalen zijn dat Etherium nu daadwerkelijk over gaat op Proof of Stake, en dat er met een beetje geluk in september niet meer gemined kan worden. In dat geval liggen de kaarten waarschijnlijk voor het oprapen.

Met de prijsinschattingen van insiders lijkt de 4070 dan wel de meest interessante kaart te zijn om te kiezen in plaats van een 3080. Maar houd er rekening mee dat die waarschijnlijk niet als eerste gelaunched gaat worden. Op dit moment is de inschatting als volgt: 4090 - september, 4080 - oktober, 4070 - november, 4060 - januari. Maar dit is tot nu toe speculatie van een aantal mensen die in het verleden wel eens betrouwbare informatie gedeeld hebben, dus neem het met een korrel zout totdat er officieel meer bekend is.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

• YorickE
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-11 14:01
martyw schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Dat hangt van je game, van je resolutie, en van wat je monitor aan kan af zie bijvoorbeeld een clip als
[YouTube: RTX 3080 10GB vs RTX 3080 12GB | Real Benchmark | Test in 6 Games | 1080p, 1440p, 4K]
om een idee te krijgen. Welke monitor heb je?

[...]

De 12GB versie slurpt zo'n 384 Watt tijdens gaming (bron), de 10GB versie zo'n 50 Watt minder.
Als je niet overklokt gebruikt de Ryzen 7 5800X zo'n 112 Watt (bron), reken nog 100 Watt voor moederbord, ventilatoren en SSD, dan zit je maximaal op zo'n 600 Watt, daar heeft de Corsair RM750x geen problemen mee - als je niet gaat overklokken zou ik hem houden.

[...]

Mijn glazen bol heeft geen idee, er zijn wel anderen met meer informatie, bv hier
Bedankt voor je reactie! Ik bezit momenteel de volgende monitor met 144hz en 1440P:

https://tweakers.net/pric...ragear-27gl850-zwart.html

In het filmpje is te zien dat de 12GB vrijwel altijd 5/10 meer FPS kan behalen. Dan zou je inderdaad denken dat de 12GB voor 30 euro meer een no brainer is.
Anton.net schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:26:
Lastige keuze tussen die 2 kaarten.
Een 12GB 3080 voor 30 euro meer is in principe echt een no brainer, al puur voor die 2GB extra.

Probleem is wel dat een Ventus al eerder low-end is voor een 3080. Echt goed gaat die koeling niet zijn op een kaart van 350W TDP.

Persoonlijk zou ik voor deze 3080 TUF 10GB kiezen. TUF is ietsje beter dan Gaming Z Trio, en in dit geval ook 10 euro goedkoper.

Je RM750X is voldoende
Anton geeft aan dat de koeling op de 12GB kaart van mindere kwaliteit is. Dat is misschien wel een belangrijk punt. Ik ga nog even wat kaarten vergelijken. Maar in ieder geval weet ik dat de 750 watt voeding voldoende is. Bedankt hiervoor.
Empheria schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:59:
Zoals @Anton.net al noemde, waarschijnlijk heb je aan je 750W PSU genoeg. ASUS raadt voor hun STRIX-serie een 850W PSU aan, maar die kaarten hebben hogere power limits (en ook hogere portemonnee limits 8)7 ). In praktijk zul je de 750W waarschijnlijk niet halen.

Het is lastig te zeggen wat de volgende generatie gaat doen, maar ik schat in dat er wel veel mensen zijn die op de 4000-serie zitten te wachten vanwege de prijzen deze generatie. Als je het risico wilt nemen kun je vaak vlak na de release van de nieuwe kaarten wel een order plaatsen voor een normale prijs, maar als de vraag weer wordt onderschat heb je kans dat de leverbaarheid een tijdje slecht gaat zijn. De 4000-serie belooft wel een prijs-kwaliteits upgrade te zijn, dus mogelijk streept een prijsverhoging dat voordeel weg, en maakt het niet zo veel uit waarvoor je kiest. Als je nu een 3080 inbouwt kun je sowieso misschien een paar generaties overslaan en hoef je er ook niet meer over na te denken. Daarmee kun je met het volste vertrouwen je eigen keuze maken, want er zijn geen foute keuzes.

Wat misschien wel een rol speelt in de marktcondities is dat er signalen zijn dat Etherium nu daadwerkelijk over gaat op Proof of Stake, en dat er met een beetje geluk in september niet meer gemined kan worden. In dat geval liggen de kaarten waarschijnlijk voor het oprapen.

Met de prijsinschattingen van insiders lijkt de 4070 dan wel de meest interessante kaart te zijn om te kiezen in plaats van een 3080. Maar houd er rekening mee dat die waarschijnlijk niet als eerste gelaunched gaat worden. Op dit moment is de inschatting als volgt: 4090 - september, 4080 - oktober, 4070 - november, 4060 - januari. Maar dit is tot nu toe speculatie van een aantal mensen die in het verleden wel eens betrouwbare informatie gedeeld hebben, dus neem het met een korrel zout totdat er officieel meer bekend is.
Dit is zeker goed om in gedachten te houden. Als ik wat langer twijfel en geluk heb dan zou ik dus eventueel begin 2023 al een 4070 in bezit kunnen hebben. Nu is het aan mij om een keuze te maken. Bedankt voor jullie hulp!

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
YorickE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:45:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik bezit momenteel de volgende monitor met 144hz en 1440P:

https://tweakers.net/pric...ragear-27gl850-zwart.html

In het filmpje is te zien dat de 12GB vrijwel altijd 5/10 meer FPS kan behalen. Dan zou je inderdaad denken dat de 12GB voor 30 euro meer een no brainer is.
Als het een verschil van €30 is, is het inderdaad een no brainer. Meer is vrijwel altijd beter, maaaarrrr....
Het is vooral heel afhankelijk van het spel en je settings (low, medium, high of ultra) of je echt veel voordeel haalt uit een hogere hoeveelheid vRAM. Met 12 GB in plaats van 10 GB kun je meer assets kwijt, en kun je gebruik maken van hogere resolutie textures en models. Maar je raakt pas in de problemen als je vRAM vol zit, want dan moet het systeem de data ineens in je normale RAM gaan opslaan en dan gaat je frame rate naar beneden.

De andere waarde die nog een rol speelt bij de framerates die je kunt halen is je geheugensnelheid: Die hangt af van de busbreedte van de GPU en de kloksnelheid van het geheugen. De RTX 3080 12 GB heeft een 20% grotere geheugenbus dan de 10 GB-variant.
Hoe hoger die beide waardes zijn, hoe sneller je assets in je vRAM kan laden. En dat betekent dus dat als je videokaart sneller alle nodige assets in geheugen kan plaatsen, dat je dan ook sneller je frame kunt renderen. Voor 60 fps heb je maar 17 ms om een frame te maken, maar dan moet je wel op tijd alles in je vRAM hebben staan, dan wel de nodige informatie uit je normale RAM kunnen halen. De 5/10 fps verschillen die in die video naar boven kwamen gaan ook gepaard met hogere kloksnelheden en een hoger energiegebruik.

Over het algemeen baseren gamedevelopers de settings van het spel op de generatie videokaarten die op dat moment het grootste deel van de markt vormt. Voor het gemak zouden we dan even kunnen stellen dat de settings overeen komen met de verschillende modellen:
  • low - 3060
  • medium - 3070
  • high - 3080
  • ultra - 3090
Maar dat geldt vooral voor next-gen releases en ook met name voor singleplayer titels. Veel multiplayer games en met name competitieve games worden juist vaak geoptimaliseerd om op zo veel mogelijk hardware goede frame rates te halen. Het is dus uiteindelijk zinvol om goed te kijken naar de games die je wilt spelen om te bepalen welke kaart je écht nodig hebt. Kijk dus vooral veel naar game benchmark videos als je zeker wilt zijn van je keuze.
YorickE schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:45:
Anton geeft aan dat de koeling op de 12GB kaart van mindere kwaliteit is. Dat is misschien wel een belangrijk punt. Ik ga nog even wat kaarten vergelijken.
Elke fabrikant maakt zijn eigen ontwerp voor de koeler van de videokaart, en sommige fabrikanten brengen meerdere modellen uit. Die gaan vaak ook van low- tot high-end. In het geval van MSI is Ventus hun "goedkopere instapmodel", en daarom kiezen ze ook voor lagere kloksnelheden en mag de kaart meer geluid maken etc.

Voor details kan ik deze video aanbevelen:

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Pagina: 1