thuis netwerk gigabit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satstarter
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-07-2022
Hoi, ik ben nieuw hier en zit met een vraag
Er is namelijk iets dat ik niet goed begrijp en hoop hier een antwoord te krijgen
alvast bedankt ;)

de vraag is als je bvb 2 ssd's in je pc hebt neem aan dat ze bvb beide een lees snelheid
hebben van 500 mb en een schrijf snelheid van 300mb
en je zet bestanden over van de ene naar de andere ssd dan haal ik inderdaad de 300mb
nu de eigenlijke vraag als ik ditzelfde doe van een pc naar een andere ook dus beide met die ssd's
en een gigabit netwerk dan haal ik max 118mb is dit normaal of zou ik dan ook tegen de 300mb moeten zitten ?

Beste antwoord (via satstarter op 01-07-2022 00:57)

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 18:09
Je moet kijken naar de meest beperkte schakel tussen de 2 ssd's: ssd1-netwerkkaart1-kabel1-switch-kabel2-netwerkkaart2-ssd2. De netwerkkaarten, kabels en de switch zullen vermoedelijk 1Gbps aankunnen (=125 MB/s). Ssd1 wordt gelezen en heeft een snelheid van 500 MB/s, ssd2 wordt beschreven en heeft een snelheid van 300 MB/s. De meest beperkende factor is dan het netwerk met een snelheid van 125 MB/s.

Alleen is 125 MB/s de theoretische snelheid. In het echt gaat daar nog wat van af door elektrische of andere hardware eigenschappen en de impact van het besturingssysteem of andere software. Het scheelt ook of je 1 groot bestand wil overdragen (snelst) of allemaal kleine bestanden (traagst). In een vergelijkbare setup kan ik een groot bestand overdragen aan een snelheid van +/- 108 MB/s.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:01
Gigabit is geen gigabyte.

Jij vergelijkt Megabit (Mb) met MegaByte (MB). 1 Byte = 8 bits. Op een netwerk heb je ook nog wat overhead.

Dus met een gigabit verbinding (1000 megabit) heb je ongeveer een beschikbare snelheid van 100 MegaByte. Dus 118MB/s klopt.

Je moet je even wat verdiepen in eenheden. Want je praat over snelheid, maar je zegt "300MB". Je bedoelt bij een snelheid een hoeveelheid per tijdseenheid. Dus waarschijnlijk 300MB/s :).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 17:07
En 500 mb staat voor 500 millibit, wat niet kan want 1 bit is de kleinste eenheid. O-)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 18:09
Je moet kijken naar de meest beperkte schakel tussen de 2 ssd's: ssd1-netwerkkaart1-kabel1-switch-kabel2-netwerkkaart2-ssd2. De netwerkkaarten, kabels en de switch zullen vermoedelijk 1Gbps aankunnen (=125 MB/s). Ssd1 wordt gelezen en heeft een snelheid van 500 MB/s, ssd2 wordt beschreven en heeft een snelheid van 300 MB/s. De meest beperkende factor is dan het netwerk met een snelheid van 125 MB/s.

Alleen is 125 MB/s de theoretische snelheid. In het echt gaat daar nog wat van af door elektrische of andere hardware eigenschappen en de impact van het besturingssysteem of andere software. Het scheelt ook of je 1 groot bestand wil overdragen (snelst) of allemaal kleine bestanden (traagst). In een vergelijkbare setup kan ik een groot bestand overdragen aan een snelheid van +/- 108 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satstarter
ja ok ik begrijp het half denk ik )p
maar als ik de voortgangs balk in windows zie tijdens de overdracht
tussen 2 ssd's in dezelfde pc dan zie ik dus 2 a 300 staan en tussen 2 pc's
zie ik dus die 118 staan MB bedoel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satstarter
dus als ik het goed begrijp word met een gigabit netwerk eigenlijk een snelheid
bedoeld van 125 MB en geen 1000 MB niet zoals een lees of schrijf snelheid op een ssd van 300MB
thanx alvast giganetwerk is dus 1000 megabit en niet megabyte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@satstarter jij snapt hem :)

Het zijn 2 verschillende notities die door elkaar gebruikt worden.
JE zou ook kunnen zeggen dat je schijf kan schrijven met 2.4gbit/second

Speel anders op deze site een beetje met de getallen/converts: https://convertilo.com/30...second-to-gigabits-second

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 30-06-2022 14:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

satstarter schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:53:
dus als ik het goed begrijp word met een gigabit netwerk eigenlijk een snelheid
bedoeld van 125 MB en geen 1000 MB niet zoals een lees of schrijf snelheid op een ssd van 300MB
thanx alvast giganetwerk is dus 1000 megabit en niet megabyte
Ja. Let gewoon op hoofdletters, dan ga je nooit de fout in :)

1B=8b
1MBps = 8Mbps

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satstarter
Ok iedereen hier een grote dank u
voor de duidelijke uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:20
De laatste tijd worden 10Gbit netwerken wel meer en meer beschikbaar voor consumenten.

nieuws: 10Gbit/s-switches van TP-Link verschijnen bij Britse webshop vanaf 27...

Dus met 10Gbit/s kom je wel op hogere snelheden

Maar goed, dat is voor nu niet van toepassing bij jou.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1