Goede single fan AiO koeler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 12:50
Beste mensen,

Sinds nog geen week heb ik mijn nieuwe setje binnen met een AiO koeler, de CoolerMaster Masterliquid ML240L V2.
Nu wil het dat de tweede fan niet past; het koelblok van het moederbord boven de processor (MSI MAG B560 Torpedo) laat dat niet toe.
Maar slechts één fan koelt niet genoeg.
Tweede er toch een beetje halfbakken bij gehangen, maar ik ben toch niet tevreden als dat ding under load ineens naar de 100 graden C schiet.

Nouja, ik ga hem terug sturen en wil/moet gaan voor een enkele 120mm fan koeler.
Dus; uitzoeken wat nu de beste is!
Dat valt nog niet mee.....
Wat je het meest tegen komt, zijn "reviews" van allerlei koelers van mensen die die dingen schijnbaar niet eens in het echt gezien hebben: aan de hand van de specs kiezen zij -met een mooi verhaaltje- de beste uit met direct een link naar een verkoopsite erbij. Ook is koeler X daar de beste en bij de volgende is diezelfde koeler juist de slechtste.

Dan reviews waar de temperaturen ook echt gemeten zijn: bomvol met twee- en driefan koelers en een enkele, verouderde vaak, enkelfan erbij.

Iets fatsoenlijk heb ik niet kunnen vinden dus. Maar zijn er hier experts of mensen met goede ervaringen die wél een goede weten?
Of een merk die eruit schiet bijvoorbeeld?

Het gaat hierbij gewoon om een stock i5 11400f die niet overklokt gaat worden; zou te doen moeten zijn toch?
Dus; alle tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Misschien niet helemaal kloppend maar als je nu met een 240mm radiator met één fan je CPU niet gekoeld krijgt waarom denk je dan dat een radiator die de helft kleiner is ook met één fan dat wel goed gaan kunnen ?

Welke behuizing heb je, wellicht dat een andere wel past of met slim fans?

Als een AIO niet past kun je beter een fatsoenlijke luchtkoeler overwegen lijkt me. Goede lucht koeler doet weinig onder voor een matige AIO.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Misschien is dit ding wel niet goed; het lijkt me toch dat dit gewoon zou moeten werken, zeker op deze processor?
De kast is een Sharkoon TG5 en de radiateur hangt aan het plafond.
Met een enkele fan, zou ik hem nog aan de achterzijde kunnen maken ook; dan heb ik nog opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
rad en fan aan de voorkant van de kast een optie?

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 30-06-2022 10:04 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Kun je de AIO niet front-mounten en dan de fans gebruiken als front intake?

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Dat zou nog kunnen, maar dan moet ik drie fans aan de voorzijde weghalen om dat ding er te plaatsen.
Die front intake ben ik niet zo weg van omdat hij via twee smalle luiken aan de zijkant aanzuigt, midden voor is glasplaat.
Dan gaat de flow wel behoorlijk minder worden lijkt mij.

Maar met alle respect; een stock i5 11400f zou toch gewoon met een goede AiO prima moeten werken? Hoeft toch geen 3 fan apparaat te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
sapphire schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:52:
Goede lucht koeler doet weinig onder voor een matige AIO.
Daarom zoek ik nu ook een goede AiO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Laat de fans gewoon zitten aan de voorkant, en schroef de radiator tegen die fans aan.. je rad is 120mm je fans aan de voorkant zijn 120.

Dus 2 fans los, deze tegen je rad. En dan het hele pakket tegen de voorkant.

PS. Ik geloof niet niet dat een ml240 moeite heeft met jou CPU wanneer er maar 1 fan op zit.

Dus optie 1 is stuk, kijk even in de bios of je je pomp rpm ziet, voel even aan de pomp wanneer het systeem uit staat, start dan het systeem zonder je hand van de pomp te halen. Je zult wat moeten voelen wanneer de pomp aan gaat.

Optie 2 user error. Goed gemonteerd? Kabels op de goede plek?
Rpm zichtbaar in bios? Koelt hij met de 2de fan buiten de kast wel oke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-06 18:31
Heb je je AIO goed gemonteerd, zowel de fan rotation op de radiator als het blok op de cpu zelf?
Zit de thermal paste er nog goed op, niet toevallig aangeraakt bij het monteren dat er nu bubbels ontstaan zijn?
Geprobeerd om je AIO buiten je kast te hangen en te kijken of hij dan wel goed werkt?

Een ML240 zou met een fan alsnog je cpu moeten kunnen koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Die fans aan de voorzijde zijn niet zo indrukwekkend hoor ;)

User error had ik aan gedacht en diverse zaken geprobeerd. Kast is mooi glas, dus kan mooi zien of alles wel draait en dat doet het.
Ook de toerentallen in de bios zie ik keurig verschijnen........

Met de tweede fan erbij is het wel wat beter, maar ben ik nog steeds niet onder de indruk: 90 graden bij 150 Watt........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Interceptor101 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:12:
Dat zou nog kunnen, maar dan moet ik drie fans aan de voorzijde weghalen om dat ding er te plaatsen.
Die front intake ben ik niet zo weg van omdat hij via twee smalle luiken aan de zijkant aanzuigt, midden voor is glasplaat.
Dan gaat de flow wel behoorlijk minder worden lijkt mij.

Maar met alle respect; een stock i5 11400f zou toch gewoon met een goede AiO prima moeten werken? Hoeft toch geen 3 fan apparaat te zijn?
Bijvoorbeeld een Noctua NH-D15 komt gewoon goed mee met een goede AIO en presteert zelfs beter dan een matige (iig stiller) ;)

Maar zoals gezegd monteer je AIO aan de voorkant.

Heel suf maar je pomp staat wel aan?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Pomp staat wel aan ja, volgens de bios in ieder geval. Heeft ook een toerental en ik voel hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ergens klopt er iets niet.

Jou cooler master heeft een tdp waarde van 200. Dat is 3 keer zo veel als jou CPU doet

Heb net even naar de tdp waarde gekeken van de CPU's die ik met een 120mm rad en fan koelde.

Mijn i7 860 had een Corsair h50 en daarna een h80
Geen problemen stock, met een hogere tdp als jou cpu

Daarna 240 mm en 2 fans.

Mijn i7 8700k had een Corsair h100 en daarna een h115
Geen problemen zelfs met een kleine oc. Tdp ook hoger als jou CPU.

Ryzen 9 5950x vind een 2 fan rad niet cool.
Met een Corsair h150 is het te doen, maar niet een allcore overklok naar 5ghz. En wou een stil systeem, dus "echte" water-cooling ook voor de gpu

Dus, er zou geen probleem moeten zijn. Of verplaats je rad naar de voorkant, of laat je rad even los in de kast met 2 fans. En test of de temp beter gaat worden. Zo niet, en alles lijkt te werken. Dat stel ik voor dat je hem helemaal los haalt alles nakijkt en weer terug plaatst
Let op plastic tussen de pomp en CPU. Corsair heeft daar altijd plastic om de pasta te beschermen. Misschien cooler master ook.

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 01-07-2022 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ben nog even verder wezen kijken; ik kan er niets anders van maken dat d pomp draait, de fans draaien, airflow de goede kant op is.......
Nu heb ik wel het voorstel van de radiateur gedaan: vooraan, achter de casefans.
Halverwege dat stuk had ik reeds een fan midden in de kast (op de "tunnel") staan om wat extra lucht naar de videokaart toe te voeren; daar past hij mooi tussen.
En dus: casefans x3, radiateur x2, sneldraaiecde 120mm x1 achter elkaar........

Bij 130 Watt (ben nu met Prime 95 bezig geweest) is de temperatuur 78 graden, bij 160 Watt wordt dat heel snel 100 graden en zet ik hem snel uit.

Bij het spelen van games wordt de CPU voor pakweg 40% gebruikt en is de temp zo'n 45 graden, maar de videokaart wordt wel zo'n 6 tot 8 graden warmer; iets waar ik ook zeker niet vrolijk van wordt........
Wat overigens wel weer aangeeft dat de pomp werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Moet ff bestellen:
- Asus Rog Strix
- NZXT Kraken
- EKWB EK
- Be Quit Pure Loop

Allen 120 mm.
Deze gaat nu terug; welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:57
Zie site over Sharkoon TG5. Kast is gemaakt voor 360mm AIO aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Interceptor101 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:25:

Deze gaat nu terug; welke zouden jullie kiezen?
corsair h150 het is dat de gpu fans te luid waren, anders had ik deze nog steeds in mijn systeem gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ehh.....ik was wat ongeduldig en heb maar besteld.......

Die radiateur aan de voorzijde? Dan valt het hele mooie van die fans met kleur toch weg?

Afijn, het is deze geworden: iCUE H60i RGB PRO XT Liquid CPU Cooler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Is het niet zo dat al die AiO's allemaal zo'n beetje hetzelfde design zijn vanwege patenten, en dat ze dus ook onderling weinig zullen verschillen? En kleiner gaan met je AiO zal de prestaties niet ten goede komen, en daar ben je nu al niet over te spreken?

Misschien niet de meest voor de hand liggende oplossing voor je maar je blijft zo aan je kast vasthouden. Je probleem is ook opgelost met een andere case lijkt me. Heb je wel gewoon profijt van je 240mm rad met meer koelvermogen.

OK je hebt al besteld. Dan voegt dit niks meer toe :P

[ Voor 6% gewijzigd door toimoi op 01-07-2022 21:56 ]

Pagina: 1