Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Beste iedereen,

M'n pc doet, of in ieder deed raar. Lage 3.3v warning in bios nadat ie meerdere keren opnieuw opstarten tijdens het gamen. Voeding is een Seasonic Focus Plus Gold 750watt.

Het laagste wat ik gezien heb in het bios is 2.9v, dat is onder de +-5% tolerantie. Ook meerdere keren 3.088v gezien via HWiNFO64. Heb de 45° 24-pin adapter van Cooler Master verwijderd en de kabel direct in het moederbord gedaan.

Er waren ook problemen met 1 RAM stick nadat ik deze eventjes verwijderd had om die 24-pin adapter te verwijderen. Pc starten niet verder op en licht op mobo van RAM bleef branden. Stick eruit gehaald, wat perslucht in, of naja over DIMM slot gespoten en RAM stick weer erin. Tot nu toe geen problemen, lijkt tot nu toe opgelost te zijn.

Het probleem probeer ik weer te laten verschijnen door alles onder load te zetten. Met programma's zoals Aida64, Memtest64, OCCT en Kombuster. (Niet tegelijkertijd). Ook geprobeerd zoveel mogelijk informatie te kunnen vinden, maar kon niet heel veel vinden op het gebied wat ik precies zoek.

Mijn vraag.
Misschien een domme vraag, maar het is gewoon normaal dat het 3.3v rail fluctueert tussen de 3.200 en 3.344. Het is niet stabiel rond de 3.3v de hele tijd. De 12v en 5v blijven de hele tijd stabiel rond de 12v

Hoef eigenlijk in eerst instantie alleen een antwoord op m'n vraag.
Alvast bedankt!

Groet,
Johan

Beste antwoord (via johan501 op 04-07-2022 17:08)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat opstarten tijdens gamen had ik over heen gelezen.

Maargoed punt wat ik bedoelde is een beetje het kán toeval zijn en na een eenmalig iets is het lastig om direct te zeggen dat de voeding niet goed is.Gebeurt vaker of zijn er vaker vreemde klachten kun je pas een patroon gaan herkennen.
Sowieso goed om dingen in de gaten houden en alert te zijn (zegt een persoon die standaard MSI Afterburner open heeft staan 8)7 ) maar ga je in dit stadium niet blindstaren op softwarematige metingen na 1 incident :)

Gabriël AM5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Uhh niemand die kan/wil reageren op m'n vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Misschien beginnen om je volledige setup te benoemen? Dus welke hardware en software heb je exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De test hier laat een waarde van 3,26V zien. Wat voor andere componenten zitten er in je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
corporalnl schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:53:
Misschien beginnen om je volledige setup te benoemen? Dus welke hardware en software heb je exact?
martyw schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:54:
De test hier laat een waarde van 3,26V zien. Wat voor andere componenten zitten er in je PC?
Wist niet dat het perse nodig was aangezien ik het specifiek over de PSU had, maar:

Asus ROG Strix X570-E Gaming
Ryzen 5 3600
Corsair DDR4 16GB (2x 8GB)
2x sata 2.5inch SSD
2x M.2 SSD
1x 3.5inch HDD
MSI RTX 2070
Meerde fans
En zo'n kleine Corsair hub voor 2 RGB strips.

Dagelijks laat ik HWINFO64 op de achtergrond draaien en tot nu toe gelukkig geen lagere voltage gezien zoals ik eerst had. (2,9v, 3.088v, onder de 3.135)

Maar het is normaal dat deze fluctueerd tussen de 3.2 en 3.3v?
De 12v en 5v blijven ook rond de 12v en 5v, vandaar m'n vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De Seasonic Focus Plus 750 Gold heeft volgens de datasheet van de fabrikant een tolerantie van +/- 3% op de 12V, 5V en 3,3V lijn - voor 3,3V is dat dus 3,2V - 3,4V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
martyw schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:38:
De Seasonic Focus Plus 750 Gold heeft volgens de datasheet van de fabrikant een tolerantie van +/- 3% op de 12V, 5V en 3,3V lijn - voor 3,3V is dat dus 3,2V - 3,4V
Dus het is gewoon normaal dat deze fluctueerd tussen de 3.2 en 3.3v?
De 12v en 5v blijven rond de 12v en 5v, vandaar m'n vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johan501 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:06:
Uhh niemand die kan/wil reageren op m'n vraag?
Het helpt als je je vraag in het juiste subforum opent. Voedingen zijn geen processor, moederbord of geheugen, dus vragen erover horen in Overige Hardware. Grotere kans dat je daar antwoorden krijgt. Uitgebreidere informatie helpt ook - dan weten we hoe zwaar de voeding op z'n staart getrapt wordt.

Move PMG -> OH

Verder inhoudelijk:

Als je je afvraagt of bepaalde waardes acceptabel zijn, kijk in specificaties.

Voor 3.3V:
Range, min. to max. (V) +3.135 V to +3.465
Jouw metingen in je laatste alinea liggen daar allemaal tussen. Die 3.088V ligt dat niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Het helpt als je je vraag in het juiste subforum opent. Voedingen zijn geen processor, moederbord of geheugen, dus vragen erover horen in Overige Hardware. Grotere kans dat je daar antwoorden krijgt.
Oh wist niet dat ik dus echt verkeerd zat. Voor mij was het nogal onduidelijk waar ik het topic moest openen.
Move PMG -> OH
Wat betekend dit?
Jouw metingen in je laatste alinea liggen daar allemaal tussen. Die 3.088V ligt dat niet.
Ja, dat klopt. Alleen ik zie steeds 3.3v meer fluctueren dan de 12v en 3.3v in HWINFO64, vandaar m'n vraag of dit gewoon normaal is. (de fluctuatie, niet de voltage zelf)
En dat 3.088 te laag is wist ik al, tot nu toe gelukkig niet meer gehad.
Had voor de zekerheid een nieuwe voeding besteld, maar die gaat binnenkort weer terug als ik geen grote verschillen meer zie qua voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johan501 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Oh wist niet dat ik dus echt verkeerd zat. Voor mij was het nogal onduidelijk waar ik het topic moest openen.
Tip: zoek over een onderwerp en kijk in welke subfora de meest relevante hits zijn. Als je op "voeding" zoekt komt OH gelijk naar boven.
[...]

Wat betekend dit?
Ik heb jouw topic van Processors Moederborden & Geheugen naar Overige Hardware verplaatst.[/]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:54
Ik zou wel denken dat je PSU defect is.
Een te laag voltage kan wijzen op overbelasting, maar de 3.3V wordt vandaag de dag nog nauwelijks gebruikt.
Vrijwel alles zit op 12V.

Daarnaast, zo te lezen heeft de fabrikant een marge van 3% op de 3.3V, maar in werkelijkheid haalt de PSU niet eens de officiele 5% tolerantie.
Zo te zien, wordt de voeding al 3 jaar niet meer gemaakt.
Heb je er nog garantie op?
Anders "gewoon" vervangen en/of testen met een andere voeding.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:38:
Ik zou wel denken dat je PSU defect is.
Een te laag voltage kan wijzen op overbelasting, maar de 3.3V wordt vandaag de dag nog nauwelijks gebruikt.
Vrijwel alles zit op 12V.

Daarnaast, zo te lezen heeft de fabrikant een marge van 3% op de 3.3V, maar in werkelijkheid haalt de PSU niet eens de officiele 5% tolerantie.
Zo te zien, wordt de voeding al 3 jaar niet meer gemaakt.
Heb je er nog garantie op?
Anders "gewoon" vervangen en/of testen met een andere voeding.
Daar twijfel ik dus over. Eerst wist ik het vrijwel zeker aangezien de 3.3v rail onder de 3.1v en zelfs onder de 3.0v zat. Alleen nadat ik de 90 graden adapter (Cooler Master) voor de 24-pin connector had weggehaald en een RAM stick eruit/erin gedaan heb zit het nu boven de 3.2v. Laagste voltage volgens HWINFO64 is 3.280v

Maar als ik vragen mag, waarop baseer jij precies dat de voeding mogelijk defect is? Dan kan ik namelijk ff verder kijken.

De voeding heb ik in 2019 aangeschaft via Bol.com (externe verkoper) en de PSU heeft totaal 10 jaar fabrieks garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar in hoeverre zijn de metingen van HWInfo betrouwbaar? Lijkt me als je goed voltages wilt meten je beter een multimeter kunt pakken en die aan de 3,3V lijn hangen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:59:
Maar in hoeverre zijn de metingen van HWInfo betrouwbaar? Lijkt me als je goed voltages wilt meten je beter een multimeter kunt pakken en die aan de 3,3V lijn hangen.
Dat weet ik niet, maar toen ik lagere voltages had heb ik meerde keren voltages onder de 3.1v gezien via HWINFO64.

Met een multimeter is natuur beter, alleen dan moet ik uren lang zitten en staren na het schermpje. Plus daarnaast zegt iedereen steeds wat anders, dus weet eerlijk gezegd niet welke voltage ik dan precies zou moeten zien om te beslissen dat ik hem vervang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Staar je niet blind op de weergave van HWinfo. Dat zijn softwarematige metingen en kloppen vaker niet dan wel. Alleen een meting met een multimeter aan de voeding of een digitale meting door de voeding zelf, bijvoorbeeld bij de Corsair RMi en HXi, zijn accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:45:
Staar je niet blind op de weergave van HWinfo. Dat zijn softwarematige metingen en kloppen vaker niet dan wel. Alleen een meting met een multimeter aan de voeding of een digitale meting door de voeding zelf, bijvoorbeeld bij de Corsair RMi en HXi, zijn accuraat.
Sorry dat ik het zeg, maar hier heb ik alsnog niet veel aan. (ben gewoon eerlijk)
Ook zegt iedereen steeds wat anders qua de correcte (minimale) voltage van de 3.3v rail.

Het laagste wat de 3.3v rail volgens HWinfo aangeeft is 3.280v. Neem aan dat het goed is. Lager dan 3.1v heb ik niet meer gezien. Heb ook eerlijk gezegt niet zo veel zin om multimeter aan te sluiten en dan uren lang naar het schermpje te kijken of er dips zijn die te laag zijn. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:54
Zo'n 90 graden haakse connector moet niet zo'n enorme invloed hebben op je voltage.... tenzij de connector niet goed vast zit en de 3.3V pinnen niet goed contact maken.
Je zou deze er opnieuw tussen kunnen zetten en ff opletten dat ie echt goed zit aangedrukt en dat alle pinnen goed contact maken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
GarBaGe schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:31:
Zo'n 90 graden haakse connector moet niet zo'n enorme invloed hebben op je voltage.... tenzij de connector niet goed vast zit en de 3.3V pinnen niet goed contact maken.
Je zou deze er opnieuw tussen kunnen zetten en ff opletten dat ie echt goed zit aangedrukt en dat alle pinnen goed contact maken.
Misschien was dat het wel, het probleem was pas ontstaan nadat ik m'n pc tijdelijk verplaatst had naar een andere kamer.

Heb wel een nieuwe voeding, nog in plastic. Had ik voor de zekerheid besteld, maar die ga ik dan maar terug sturen. Alles lijkt nu in orde met m'n pc en die voeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
johan501 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar hier heb ik alsnog niet veel aan. (ben gewoon eerlijk)
Je hebt er inderdaad niks aan als je negeert wat er staat: dat je niks aan softwarematige metingen hebt :+. Gebruik die waardes dus gewoon niet. Wil je het checken zul je echt met hardware aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:31
Heb je de videokaart netjes met 2 kabels aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdnsAamRVTmBb0PDVlEOOCWc20g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KdG6QeafUdG7qSxoDHX56Zyt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
Djarune schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:18:
Heb je de videokaart netjes met 2 kabels aangesloten?

[Afbeelding]
Ja dat heb ik
Je hebt er inderdaad niks aan als je negeert wat er staat: dat je niks aan softwarematige metingen hebt :+. Gebruik die waardes dus gewoon niet. Wil je het checken zul je echt met hardware aan de slag.
Okay, dan ga ik in deze dagen ff aan de slag met de multimeter.
Moet natuurlijk wel eerst eventje de pin-out vinden op internet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar behalve een melding in de bios (UEFI) heb je problemen dan?

Als er verder geen problemen zijn waarom dan gaan meten?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:31:

Nee, maar ik wil zeker weten dat er niks mis mee is.
Volgens iedereen zijn software metingen niet betrouwbaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
sapphire schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:31:

Lage 3.3v warning in bios nadat ie meerdere keren opnieuw opstarten tijdens het gamen.
Blijkbaar dit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat opstarten tijdens gamen had ik over heen gelezen.

Maargoed punt wat ik bedoelde is een beetje het kán toeval zijn en na een eenmalig iets is het lastig om direct te zeggen dat de voeding niet goed is.Gebeurt vaker of zijn er vaker vreemde klachten kun je pas een patroon gaan herkennen.
Sowieso goed om dingen in de gaten houden en alert te zijn (zegt een persoon die standaard MSI Afterburner open heeft staan 8)7 ) maar ga je in dit stadium niet blindstaren op softwarematige metingen na 1 incident :)

Gabriël AM5

Pagina: 1