Verlijmde PVC Vloer vervangen door keramisch parket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkZegGewoonDoen
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06-2022
Hi!

Ik ga mijn verlijmde PVC vloer verwijderen om deze te laten vervangen door een keramisch parket, vloerverwarming ligt al onder de pvc vloer. De huidige vloer is met de bouw van het huis (2013) geplaatst. Ik wil niets beschadigen wat mijn tijdlijn tussen verwijderen en tegelzetter is vrij kort en kan vrij moeilijk schuiven.

Ik dacht dus het volgende; met een verfpistool en afsteekmes in de weer om de vloer te verwijderen. Is even werk, maar geeft denk ik de kleinste kans op schade op de ondervloer.

Mijn vraag daarbij; is het een probleem voor de tegelzetter wanneer er lijmresten achterblijven op de betonvloer? Ik kan hier weinig informatie over vinden dus hopelijk weet iemand van jullie dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met föhn of hete luchtpistool, en lijmresten ook verwijderen. Zo kun je een zo strak mogelijke vloer creëren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Klinkt alsof je de tegelzetter al hebt gevonden. Kun je hem niet bellen? Als hij de lijmresten weg wil hebben is het argument dat ze op Tweakers zeiden dat het niet nodig was weinig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkZegGewoonDoen
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06-2022
eLScha schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:22:
Klinkt alsof je de tegelzetter al hebt gevonden. Kun je hem niet bellen? Als hij de lijmresten weg wil hebben is het argument dat ze op Tweakers zeiden dat het niet nodig was weinig waard.
Klopt, maar die is deze week aan de andere kant van de wereld en dus bar slecht bereikbaar helaas.. Dus ik probeer alvast informatie in te winnen voor wanneer hij terug is :).
Hackus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:13:
Met föhn of hete luchtpistool, en lijmresten ook verwijderen. Zo kun je een zo strak mogelijke vloer creëren
Mijn gedachte was dat de vloerlijm van de tegels het verschil zou opvangen in dit geval. Weet niet of dat klopt.

[ Voor 26% gewijzigd door IkZegGewoonDoen op 30-06-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:12
Dat kan wellicht, maar het is gewoon troep wat je vloer minder fijn maakt om te verwerken, zeker als een lijmrest net samenvalt met bobbel in de vloer en een verdikking in de onderkant van de tegel.

PVC wordt volledig verlijmd, dus wellicht een tapijtstripper overwegen? https://www.boels.com/nl-be/huren/tapijtstripper/p/10114

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:08
Het hangt af van de lijm die voor PVC werd gebruikt, als die niet compatibel is met de tegellijm kan je een probleem hebben.
Is er een stukje wat je vooraf (nu?) al kan even losmaken om een idee te hebben wat er onder het PVC zit?
Trouwens, je weet dat je een stuk omhoog gaat? Dikte tegel + lijm (en afhankelijk van formaat en gebruikte lijm komt er nog een ontkoppelingsmat tussen) zit je snel op 17 mm waar PCV veel dunner is.
Ook kan je wellicht met PVC uitzetvoegen negeren: dat lukt niet met tegels. Vooraf goed uitmeten waar ze zitten en proberen net in een voeg uit te komen zorgt voor het mooiste resultaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zou een tapijt stripper bij Boels huren.
Ipv met een afbreekmesje lopen kloten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 09:26
jack zomer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:24:
Zou een tapijt stripper bij Boels huren.
Ipv met een afbreekmesje lopen kloten.
Herkenbaar idee, maar ik lees ook wel dat je hiermee heel gemakkelijk de bovenlaag van je beton sloopt en weer kunt afegaliseren, ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
IkZegGewoonDoen schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:25:
[...]
Mijn gedachte was dat de vloerlijm van de tegels het verschil zou opvangen in dit geval. Weet niet of dat klopt.
De dikte is niet perse het probleem (vereist alleen mogelijk een dikker lijmbed, dus meer materiaal), maar de hechting.
Grote kans dat de tegelzetter geen garantie gaat geven op goede hechting op die vloerlijm. Dat risico zou ik persoonlijk niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:48
Misschien heeft een van jullie nog tips! Ik heb net als @IkZegGewoonDoen een verlijmde pvc vloer die ik eruit wil halen voor een tegelvloer.

Ik heb vandaag een plankje weggehaald met een heatgun en een spatel. Ging wat moeizaam.. maar is denk met een aantal man wel te doen in een dagje (45m2)

Wat is een handige manier om het weg te halen? Is er een andere tool misschien beter? Dacht zelf misschien een soort strijkbout idee?

Ik had misschien de heatgun te heet staan - pvc begon heel erg te stinken… ben bang dat dat giftige troep is. Had een van jullie daar ook last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ls789 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:29:
Misschien heeft een van jullie nog tips! Ik heb net als @IkZegGewoonDoen een verlijmde pvc vloer die ik eruit wil halen voor een tegelvloer.

Ik heb vandaag een plankje weggehaald met een heatgun en een spatel. Ging wat moeizaam.. maar is denk met een aantal man wel te doen in een dagje (45m2)

Wat is een handige manier om het weg te halen? Is er een andere tool misschien beter? Dacht zelf misschien een soort strijkbout idee?

Ik had misschien de heatgun te heet staan - pvc begon heel erg te stinken… ben bang dat dat giftige troep is. Had een van jullie daar ook last van?
Met een tapijtstripper? ik zou in iederegval niet een hele vloer met een fohn en spatel doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
twain4me schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:12:
[...]

Met een tapijtstripper? ik zou in iederegval niet een hele vloer met een fohn en spatel doen
Hmm - sloop ik dan de egaline laag niet mee? Die hoopte ik te sparen hehe. Reden van de post is ook wel dat ik het idee heb dat ik mijzelf op het werk verkijk. Zeker gezien de vloer er zeg maar op maandag uit moet omdat de nieuwe vloer komt.. ik reken nu za en zo om de huidige vloer eruit te halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 01:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

ls789 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:45:
[...]

Hmm - sloop ik dan de egaline laag niet mee? Die hoopte ik te sparen hehe. Reden van de post is ook wel dat ik het idee heb dat ik mijzelf op het werk verkijk. Zeker gezien de vloer er zeg maar op maandag uit moet omdat de nieuwe vloer komt.. ik reken nu za en zo om de huidige vloer eruit te halen
note; ik ben geen pro maar heb zelf vloerbedeking, tegels en laminaat verwijderd. Met de vloerbedeking een ding zoals dit gebruikt: https://www.boels.com/nl-nl/huren/tapijtstripper/p/10114
Blijft klote, zeker als het oude tapijt lekker met 100 kuub lijm is vast gezet. Ondergrond was hard beton dus ik kon dat ding een beetje misbruiken om lijm weg te krijgen.

Laminaat; daar zat ook, verassing, allemaal zooi onder. Ik wilde pvc gieten, dus iets zoals dit gebruikt: https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962
Daarna wel nog eerst een soort van egaline laag gedaan, maar (IMO, nogmaals geen pro) was de ondergrond prima voor tegelen.

M.b.t. toen ik tegels eruit ging halen en nieuwe tegels.. Dat was gewoon beunen. Eigenlijk met bijtels de lijm weg tikken. Het waren lijnen en afhankelijk van de type lijm/specie kan je met een bijtel het redelijk weg krijgen. (bijtel er een beetje onder, tikje, en soms komt er een heel stuk los). Kan mij ook voorstellen dat een betonschuurmachine zou werken. Kwestie van proberen en als het slecht gaat met een groot oppervlakte; naar een andere oplossing zoeken.
Hmm - sloop ik dan de egaline laag niet mee?
Ik heb zelf mijn tegels gelegd en voor mij is het vooral van belang dat er geen hoge stukken uitsteken. Ik heb 30x60 tegels. Als er links en rechts wat putten of w/e in zit dan boeit dat echt niet. Zeker met tegelen kan je prima een laagje lijm plaatsen. Dus als 95% van je vloer goed is, kun je (IMO) prima tegelen. Dus enkele putten = prima, echter enkele hobbels = vervelend. Althans, mijn ervaring..

tl;dr: kijk per situatie wat handig is en wat de beste manier is.

edit
. Reden van de post is ook wel dat ik het idee heb dat ik mijzelf op het werk verkijk.
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
Douweegbertje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 03:47:
[...]

note; ik ben geen pro maar heb zelf vloerbedeking, tegels en laminaat verwijderd. Met de vloerbedeking een ding zoals dit gebruikt: https://www.boels.com/nl-nl/huren/tapijtstripper/p/10114
Blijft klote, zeker als het oude tapijt lekker met 100 kuub lijm is vast gezet. Ondergrond was hard beton dus ik kon dat ding een beetje misbruiken om lijm weg te krijgen.

Laminaat; daar zat ook, verassing, allemaal zooi onder. Ik wilde pvc gieten, dus iets zoals dit gebruikt: https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962
Daarna wel nog eerst een soort van egaline laag gedaan, maar (IMO, nogmaals geen pro) was de ondergrond prima voor tegelen.

M.b.t. toen ik tegels eruit ging halen en nieuwe tegels.. Dat was gewoon beunen. Eigenlijk met bijtels de lijm weg tikken. Het waren lijnen en afhankelijk van de type lijm/specie kan je met een bijtel het redelijk weg krijgen. (bijtel er een beetje onder, tikje, en soms komt er een heel stuk los). Kan mij ook voorstellen dat een betonschuurmachine zou werken. Kwestie van proberen en als het slecht gaat met een groot oppervlakte; naar een andere oplossing zoeken.

[...]

Ik heb zelf mijn tegels gelegd en voor mij is het vooral van belang dat er geen hoge stukken uitsteken. Ik heb 30x60 tegels. Als er links en rechts wat putten of w/e in zit dan boeit dat echt niet. Zeker met tegelen kan je prima een laagje lijm plaatsen. Dus als 95% van je vloer goed is, kun je (IMO) prima tegelen. Dus enkele putten = prima, echter enkele hobbels = vervelend. Althans, mijn ervaring..

tl;dr: kijk per situatie wat handig is en wat de beste manier is.

edit

[...]

Dat klopt.
haha dat laatste wordt mij steeds duidelijker ;)

zojuist de winkel gebeld met de vraag wat het evt zou kosten om de vloer te laten verwijderen door hun (zij werken met externe club die dat voor ze doet). Als het een beetje normale prijs is dan is dat misschien handiger.. huren van apparatuur + mijn eigen tijd is kost natuurlijk ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
49m2 pvc verwijderen - afvoeren en geen kopzorgen is 1800 euro. Dan heb ik er geen omkijken naar - en degene die komt leggen communiceert/werkt samen met degene die het verwijderen dus ook daar geen onduidelijkheid.

Is een hoop geld maar toch akkoord gegeven. Heb nu al minder stress 😄 is ook wat waard haha
Pagina: 1