Warmte uit huis krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.829 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sero
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 23:53
Beste Tweakers,

Zoals jullie waarschijnlijk zelf al hebben gemerkt is het behoorlijk warm. Wij zijn net klaar met de verbouwing in het huis en zijn nog niet aan maatregelen toegekomen waarmee wij voorkomen dat de warmte het huis in komt (zonwering en airco). Ik zet dus ‘s avonds en begin van de nacht de ramen en deuren open zodat het even kan afkoelen.

Om 01:00 was het dan ook afgekoeld tot 20,5C graden waarna ik mijn bed opzocht en ramen en deuren weer heb gesloten. Rond 03:00 werd ik wakker van de warmte en ben ik de thermostaat gaan controleren welke aangaf dat het opnieuw 24 graden was.

Er staan geen apparaten aan behalve een aantal ventilatoren.

Mijn vraag: hoe kan het dat het opnieuw weer warmer wordt in huis terwijl het buiten afkoelt en er geen actieve warmtebronnen zijn.

Heeft er iemand ervaring mee of een idee waar dit aan kan liggen?

Wij hebben overal dubbel glas, vloerisolatie en spouwisolatie. De thermostaat is ingesteld op 5 graden dus verwarming slaat niet aan.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De warmte wordt overal opgeslagen in alle stenen van je huis. Dan kan met de ramen open de luchttemperatuur koel zijn terwijl de stenen nog een tijd warmte blijven afgeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 21:13
de temperatuur die jouw thermostaat aangeeft is waarschijnlijk zo laag omdat er koude luchtstroom is. Zodra die stopt zal de thermostaat de echte temperatuur aangeven.

Verder zit de warmte gewoon in de muren en zo, dat krijg je er niet eventjes uit met wat frisse lucht. Dat moet je echt lang door laten tochten om ook de warmte uit de muren te krijgen.

Ik ga er zelf ook mee aan de slag overigens, ik ga op zolder een ventilatie naar buiten creëren dat sterk genoeg is om veel lucht te verplaatsen. Dit gaat dan alleen aan als het buiten kouder is dan binnen. En de ramen gaan dan op kiep. Dan komt er gegarandeerd koude lucht naar binnen, en meer dan wanneer je alleen de ramen openzet. Want dan heb je vaak alsnog dat er veel lucht gewoon blijft hangen (omdat het verschil met buiten niet groot genoeg is om convectie te creëren.)

Maar dan is het wel aan te raden om iets tegen muggen voor het raam te plaatsen. Maar dat moet je dan zo lang mogelijk laten draaien om een nuttig verschil te creëren voor de volgende dag (dat weer het huis opgewarmd gaat worden door de zon),

De warmte is overigens nog moeilijker uit huis te krijgen als een huis goed geisoleerd is. Helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door TJRef op 30-06-2022 04:03 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:05
Soldaatje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 03:57:
De warmte wordt overal opgeslagen in alle stenen van je huis. Dan kan met de ramen open de luchttemperatuur koel zijn terwijl de stenen nog een tijd warmte blijven afgeven.
Precies. De hele nacht een stevige afzuiger in bv. het zolderraam zetten en eventueel ramen op een kier...

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je wakker wordt van de warmte en de thermostaat maar 24 graden aangeeft dan klinkt dat alsof het op je slaapkamer nog een stuk warmer is, want met 24 graden is nog goed te slapen.

Ik zou eens beginnen met wat van die digitale thermometers die ook een min en max onthouden neer te zetten in alle woonruimten, dan weet je zeker wat de temperaturen ongeveer zijn. Ook goedkopere meters zijn accuraat genoeg om een idee te geven van hoe het verschil tussen ruimtes zit.

Ook niet vergeten dat het vaak ook niet waait wanneer het warm is, dus dan kun je ramen en deuren openzetten zo veel je wil maar als er geen luchtstroom is dan duurt het heel lang voor de temperatuur binnen gelijk trekt met buiten en ga je het nooit koeler krijgen dan het gemiddelde inclusief evt. opgeslagen warmte in je stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:42
De isolatie werkt twee kanten op, in de winter stook je minder maar in de zomer blijft de warme goed hangen.

Mogelijke optie is screens aan de buitenkant hierdoor filter je al voordat de warmte in je woning komt. Gordijnen aan de binnenkant kunnen ook helpen maar dan is de warmte al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ramen open en ventilatoren ervoor die de koudere lucht naar binnen zuigen. Desnoods op een krukje.

Wel zorgen dat je een stroom creëert, dus ergens anders een raampje open.

Ramen bij voorkeur open s nachts.

Ik vind het helemaal nog niet warm nu, het wordt pas vervelend als het een paar dagen boven de 30 is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
De verhoudingen tussen warmtecapaciteit van de lucht en de woning hangt af van veel factoren. Voor "zware" bouw met veel beton kan de warmtrcapaciteit van de woning zomaar 100x die van de lucht zijn.

In eerste instantie heeft de woning dus een koelend effect op de warme lucht. Na verloop van tijd draait dit om, dit merk jij nu.

De sleutel is echt zoninstraling buiten houden, zonder buitenzonwering is oververhitting vrijwel onvermijdelijk.

Verder is de strategie alles dicht zodra de temperstuur buiten hoger is dan binnen. Wanneer dit andersom is alles open en ventilatie maximaal.

Vergeet niet, voor ieder uur dat de lucht binnen bijvoorbeeld 22 geweeest heb je daarna een uur op 18 graden nodig om die temperstuur er weer uit te krijgen.

En nogmaals, screens aan de buitenkant maken echt veel meer verschil dan de meeste mensen zich realiseren. De accumulatie over tijd is waar het om draait en dat is niet direct zichtbaar. Zoninstraling is in de meeste woningen echt de grootste factor en buitenzonwering reduceert dit zomaar met 95%.

Leesvoer:
https://www.vakbeursenerg...heeft-meerwaarde-in-BENG/

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 30-06-2022 07:20 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

assje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:14:
En nogmaals, screens aan de buitenkant maken echt veel meer verschil dan de meeste mensen zich realiseren. De accumulatie over tijd is waar het om draait en dat is niet direct zichtbaar. Zoninstraling is in de meeste woningen echt de grootste factor en buitenzonwering reduceert dit zomaar met 95%.
Toch zou ik, als ik het opnieuw mocht doen, niet weer/meer investeren in zonnewering.

Case:
Aan de achterzijde van de woning komt de zon op, achterzijde van de woning heeft een behoorlijke glaspartij. Oftewel warmte komt daar al vroeg binnen. Enfin, buren hebben geen rolluiken, * FeaR wel. Het is zeker waar dat het bij mij sneller minder warm wordt in de woning. Echter is het bij de buren bijvoorbeeld (!) na één week 27 graden binnen, bij mij duurt dat simpelweg iets langer. Nu ben ik zeer content met de rolluiken voor het verduisterende effect maar voor de warmte tegen te houden? Dan ben ik toch een stuk meer content met de airco die er een jaar later is gekomen. Het jaar daarvoor dacht ik namelijk de zomer wel te overleven door de zon buiten te houden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 12:06
Oon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 04:22:
Als je wakker wordt van de warmte en de thermostaat maar 24 graden aangeeft dan klinkt dat alsof het op je slaapkamer nog een stuk warmer is, want met 24 graden is nog goed te slapen.

Ik zou eens beginnen met wat van die digitale thermometers die ook een min en max onthouden neer te zetten in alle woonruimten, dan weet je zeker wat de temperaturen ongeveer zijn. Ook goedkopere meters zijn accuraat genoeg om een idee te geven van hoe het verschil tussen ruimtes zit.

Ook niet vergeten dat het vaak ook niet waait wanneer het warm is, dus dan kun je ramen en deuren openzetten zo veel je wil maar als er geen luchtstroom is dan duurt het heel lang voor de temperatuur binnen gelijk trekt met buiten en ga je het nooit koeler krijgen dan het gemiddelde inclusief evt. opgeslagen warmte in je stenen.
Dat verschilt echt per persoon... Bij 24 graden in de slaapkamer/huis oel ik me al knap waardeloos. ;)
18-19 is veel fijner... En voor mij wel echt de max om me comfortabel te voelen.
M'n vriendin gedijt inderdaad juist weer prima bij 27 en dan gerust nog een dekbed erover... :+ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Externe zonnewering is zeer belangrijk als je het zonder airco goed wil houden. Verder gaan materialen zoals steen en beton warmte bufferen. Zoals gezegd is dit eerst positief want ze nemen warmte op zodat de temperatuur langzamer stijgt. Maar je krijgt het er ook minder goed uit.

Daarom probeer ik hier thuis met de externe zonnewering op tijd te zijn met de zon buiten te houden ook al is het nog niet te warm. Zo kan je die buffer langer gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
FeaR schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:28:
Dan ben ik toch een stuk meer content met de airco die er een jaar later is gekomen. Het jaar daarvoor dacht ik namelijk de zomer wel te overleven door de zon buiten te houden.
Airco zonder zonwering is dan wel dweilen met de kraan open. Ik zou ook eerder opteren voor zipscreens dan rolluiken omdat je die veel makkelijker gewoon dicht laat.

Onze doorzonwoning met veel glas pal op zuid komen we de zomer gewoon door zonder dat de temperatuur boven de 24 komt. Actieve koeling is dan luxe voor beetje extra comfort maar geen absolute noodzaak.

Edit:
In de zomer pas op zuid kan de zoninstraling een intensiteit van 1.000w/m2 hebben. Ik heb een raam van 6m2 pal op zuid, dat is 6kW door dat ene raam.

Per uur zoninstraling staat een airco van gemiddelde afmeting daar dus 2 uur voor te koelen. Met een COP van 5 kost dat 1,2kWh per uur zoninstraling. Met huidge energietarieven verwacht ik wel een positieve terugverdientijd voor mijn zonwering.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 30-06-2022 08:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

assje schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:54:
[...]
Airco zonder zonwering is dan wel dweilen met de kraan open. Ik zou ook eerder opteren voor zipscreens dan rolluiken omdat je die veel makkelijker gewoon dicht laat.
Lastig vergelijken aangezien de ene zomer de andere niet is maar ik merk weinig tot geen verschil in het verbruik van mijn airco's als ik wel of geen zonnewering naar beneden heb. Maar zoals gezegd lastig in te schatten omdat ik de airco niet op vaste tijden laat draaien en de temperatuur per dag verschilt. Ik lig er ook niet zo wakker van, weekendje beetje zon is genoeg opbrengst om de airco een maand te laten draaien.

Het is puur mijn eigen ervaring waardoor ik vooral geld zou stoppen in een airco en zonnepanelen ten opzichte van screens of rolluiken. Ik ben ook afgegaan op wat velen zeggen: zon buiten houden is key dus vandaar eerst in die opties geïnvesteerd om daarna alsnog voor airco te gaan. Puur kijkende naar warmte buiten houden. Andere voordelen zoals ook bescherming van je kozijnen, verduisterende werking, et cetera niet meegenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 30-06-2022 08:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 22:48
Zoals eerder gezegd blijft warmte opgeslagen in de stenen(en andere materialen). De luchttemperatuur binnen kan best tijdelijk afkoelen, maar zal daarna weer vereffenen met de warmte in de stenen en objecten.

Een grote ventilator op zolder ben ik niet zo kapot van, om een degelijke flow te krijgen produceer je behoorlijk wat geluid. Naast dat ik zelf behoorlijk allergisch ben voor geluid in de nacht, is het ook voor de buren niet fijn. Een kleine ventilator maakt minder geluid, maar zet ook geen zoden aan de dijk.

Isolatie is in deze een zegen en een vloek. Isolatie zorgt voor het langzaam opwarmen of afkoelen, de zogenaamde faseverschuiving. Hoe beter de isolatie, hoe langer het duurt om de warmte van buiten te vereffenen met binnen. Hier op zolder is onze faseverschuiving zo'n 9 uur, als in de tijd tussen een piek buiten en binnen ligt zo'n 9 uur van elkaar verschoven. Dat betekend dat opwarmen 9 uur duurt, maar afkoelen ook bij een gelijk temperatuur verschil.
Voor de geïnteresseerden, de faseverschuiving van een constructie kan berekend worden op ubakis.de. De rapportages daarvan zijn erg interessant.

Wat hier in huis het beste werkt is om savonds alle ramen en binnendeuren open te zetten. Dus ook alle deuren van de slaapkamers, de deur bijna de trap etc. Doordat ook op zolder alles openstaat ontstaat er een natuurlijke trek(schoorsteen effect) waardoor alles afkoelt naar de buitentemperatuur. Smorgens dan alles weer dicht en op naar de volgende avond. Door het lang open te zetten geef je de constructie de tijd om de warmtecapaciteit te 'legen'.

Het enige wat we savonds dicht doen zijn de buitendeuren en ramen op de begane grond om evidente redenen. We laten ze voordat we naar bed gaan echter zo lang mogelijk openstaan.

Oh, en al merk je dat de binnentemperatuur op zolder overdag hoger is dan buiten, zet het raam dan vast maar open, maar houdt een tussendeur dicht om trek te voorkomen. Wat beneden koud is wil je graag zo houden. Trek zorgt immers voor het vervangen van koude lucht voor warme lucht van buiten.

Wat ook goed werkt zoals eerder vermeld zijn screens en zonneschermen, alle warmte die niet binnenkomt hoeft er ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:01
Wij hebben een mobiele airconditioning gekocht in huis en wordt heerlijk koel.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:59
Zou het een (stom?) idee zijn om 's-avonds de buitenmuren te koelen met water? Just a thought.

[ Voor 9% gewijzigd door segil op 30-06-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:45
segil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:18:
Zou het een (stom?) idee zijn om 's-avonds de buitenmuren te koelen met water? Just a thought.
Verwaarloosbaar aangezien je een flink hoeveelheid water moet spuiten als je de muren wilt afkoelen.

Ik liet laats een bad leeglopen rond 17:00 uur onder de zon en na nog niet eens een half uur waren de tegels weer helemaal droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik laat 's nachts altijd 2 ramen tegenover elkaar open staan. Dat helpt tegen de eerder genoemde warmte die zich ophoopt in het beton. Ik heb het idee dat die luchtstroom ook helpt tegen het vliegende gespuis.
Eventueel kan je ook nog je ventilatie aanzetten. Het idee is inderdaad dat je als het buiten kouder is dan binnen dat je zoveel mogelijk lucht. door je huis laat blazen.

Mijn ervaring is verder dat bij een hittegolf je kansloos bent: als het 3 of 4 dagen warm is en het 's nachts niet goed afkoelt, dan zit te warmte echt in je beton en is het ontzettend warm binnen. Dat krijg je er dan pas uit als het weer 2 nachten goed koud is. Zo'n mobiele airco helpt dan om 1 kamer koud te krijgen maar zodra die uit gaat is het binnen een kwartier weer warm

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Een mobiele airco is helaas ook niet zaligmakend, zie deze uitleg

YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Samenvattend:
- Minder efficiënt omdat warmte afvoerslang in ruimte ligt, en koele lucht weer wordt aangezogen om te koelen.
- Doordat lucht naar buiten wordt verplaatst, verandert de luchtdruk in de ruimte en wordt warme lucht van buiten de ruimte aangezogen.
- Veel lawaai
- Hoog stroomverbruik

Split unit is het beste, maar ook het duurste en meest ingrijpend.

[ Voor 15% gewijzigd door segil op 30-06-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 12:06
Mobiele airco is zeker minder efficiënt ja, maar wel een van de beste uitvindingen voor een paar warme dagen vind ik... De warme luchtslang moet je natuurlijk naar buiten leiden, maar dat lijkt me logisch?!
Ik heb er een adapter aan geknutseld voor door de brievenbus... Raam is te hoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
GeeEs schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:47:
Mobiele airco is zeker minder efficiënt ja, maar wel een van de beste uitvindingen voor een paar warme dagen vind ik... De warme luchtslang moet je natuurlijk naar buiten leiden, maar dat lijkt me logisch?!
Ik heb er een adapter aan geknutseld voor door de brievenbus... Raam is te hoog..
Uiteraard, dat spreekt voor zich... alleen is die slang niet geïsoleerd en wordt dus warm. En straalt die warmte weer af naar de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 22:48
com2,1ghz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Verwaarloosbaar aangezien je een flink hoeveelheid water moet spuiten als je de muren wilt afkoelen.

Ik liet laats een bad leeglopen rond 17:00 uur onder de zon en na nog niet eens een half uur waren de tegels weer helemaal droog.
Ter indicatie, ons dak heeft een warmtecapaciteit van ongeveer 50 kJ per m2 per °C. Bij 10 °C temperatuurverschil met de omgeving is dat ongeveer 10 kWh. Vergis je niet hoeveel warmte er in stenen kan gaan zitten als de zon erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:46

de Peer

under peer review

MvdO79 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 04:02:
[...]

Precies. De hele nacht een stevige afzuiger in bv. het zolderraam zetten en eventueel ramen op een kier...
Het punt is nu juist dat dat vrijwel geen zin heeft. Als ik dat doe is het over 2 weken misschien 1 of 2 graden afgekoeld.
Lucht heeft niet genoeg capaciteit om die warmte af te voeren met zo'n laag debiet.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 11:56 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zit 'm idd in de stenen.

Een airco helpt. Maar kijk hoe snel het oploopt zodra ie uit gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUB3SjXS4ApU1ZIJNrFtU6Rtml8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0FIhVqQOPmI9AoILVLecdxVS.png?f=user_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Oplossing: ga ondergrond wonen, altijd constante temperatuur! :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NeFoRcE schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:56:
Zit 'm idd in de stenen.

[Afbeelding]
Precies, ik gebruik de airco ook graag, maar het is goed om te realiseren dat je eigenlijk alleen de lucht koelt. En dat is ook prima. Daarom airco alleen aan bij aanwezigheid. Doorkoelen als je niet aanwezig bent is zonde, en zet niet veel zoden aan de dijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:05:
Ramen open en ventilatoren ervoor die de koudere lucht naar binnen zuigen. Desnoods op een krukje.

Wel zorgen dat je een stroom creëert, dus ergens anders een raampje open.
Ramen bij voorkeur open s nachts.
Bij moderne huizen werkt dit dus niet tot nauwelijks. Debiet is veel te laag.
FreakNL schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:05:
Ik vind het helemaal nog niet warm nu, het wordt pas vervelend als het een paar dagen boven de 30 is
En dan is een goed geisoleerd huis juist wel weer handig, want het kan prima 1 tot 2 weken duren voordat het binnen heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Precies, ik gebruik de airco ook graag, maar het is goed om te realiseren dat je eigenlijk alleen de lucht koelt. En dat is ook prima. Daarom airco alleen aan bij aanwezigheid. Doorkoelen als je niet aanwezig bent is zonde, en zet niet veel zoden aan de dijk.
Ik heb er overigens een met een losse slang die ook lucht van buiten aanzuigt. Die doet het beter dan degene van vroeger, met slechts 1 slang. Het blijft een houtje touwtje oplossing overigens. Zodra hij uit gaat warmt het snel op. Maar je creeert hier een stuk minder onderduk mee en hij lijkt zuiniger te zijn. Ik heb geen kwantitatief onderzoek gedaan helaas. Dat gezegd hebbende, gezien het lawaai heb ik 'm toch slechts 1 of 2 weken per jaar aan voor bij het thuis werken. 's nachts doe ik het mn buren niet aan dat lawaai :+

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Nou ik zie het zelf meer als dweilen met een druppelende kraan. En daar heb ik weinig problemen mee.

Maar in jouw geval met 6m2 raam is het wel een ander verhaal ja.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]
In de zomer pas op zuid kan de zoninstraling een intensiteit van 1.000w/m2 hebben. Ik heb een raam van 6m2 pal op zuid, dat is 6kW door dat ene raam.
Dit sommetje klopt niet helemaal. De 1000 w/m2 wordt zelden in de praktijk aangetikt en alleen als de zon hoog staat met strak-blauwe lucht. De hoek tussen de zon (die staat op 21 juni 1300 uur ruim 60 ° boven de horizon en het verticale raam zorgt er voor dat het effectieve oppervlak veel lager is (om precies te zijn, een factor 2). Er komt dus 3 kW binnen.

Zelfs met zonwering zal een gebouw opwarmen als gevolg van interne warmtelast. Een gemiddelde woning heeft 400 watt aan warmtelast door gebruik van apparatuur plus nog eens zo'n 80 watt per persoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik merk het nu ook, plat dak, achterkant vol op zuidwest. Beneden lukt het me nog om het rond de 24 graden te houden, 's avonds ff achterdeur open en afzuiging aan in de keuken zodat het doortocht.. maar boven blijft het al dagen boven de 25,5C. Ramen 's ochtends open doet niet genoeg om de warmte in de muren en het dak omlaag te krijgen. De zonnepanelen en 't groendak helpen wel iets, maar niet gigantisch.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:34
Zit volgens mij gewoon in de stenen. Ik zie het bij mij ook als het echt warm is, schuifdeur open savonds laat zie je het naar beneden vliegen. Maar die zal toch dicht moeten als je gaat slapen. Daarna gaat het met dezelfde gang weer omhoog.
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Het waait vaak ook niet op die dagen dat het echt heel warm word binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 16:35

Goku33

Ownage!

[...]

En dan is een goed geisoleerd huis juist wel weer handig, want het kan prima 1 tot 2 weken duren voordat het binnen heet wordt.
Juist daarom staat de airco met dit soort weer hier gewoon non-stop op een laag pitje aan, puur om te voorkomen dat de warmte geleidelijk opbouwt in de muren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Niet alleen dat, in de zomer wil de buitentemperatuur 's nachts ook wel eens niet al te laag zijn. Volgens knmi.nl wordt het nu zo rond de 12 graden 's nachts, dat is het minimum dus een groot gedeelte van de nacht is het ook nog warmer. Als de stenen in je huis 24 graden zijn en daar blaas je lucht van 18 graden doorheen, dan koel je af met een temperatuurverschil van 6 graden. Dat gaat de stenen niet snel afkoelen, zeker niet i.c.m. een laag debiet (waardoor het overgrote deel van de lucht alsnog gewoon 24 graden is).

Een luchtstroom van 18 graden is natuurlijk wel prettig om jezelf af te koelen, dus je kan er wel beter van gaan slapen, maar als de ramen 's ochtends dicht gaan is die verkoeling meteen weer weg.

Ik stem zeker voor zonnewering, als je die nu nog moet bestellen wordt die natuurlijk pas geleverd na de zomer, maar toch. Met name bij de slaapkamers aan de zonkant ben ik toch blij dat ik gewoon de hele dag een rolluik dicht kan doen, het duurt echt weken voordat het daar echt heet wordt. Terwijl de buren zonder rolluik na een weekje gematigde zomerwarmte al klagen. Gordijnen zijn echt veel minder effectief.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 30-06-2022 13:25 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Goku33 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Juist daarom staat de airco met dit soort weer hier gewoon non-stop op een laag pitje aan, puur om te voorkomen dat de warmte geleidelijk opbouwt in de muren etc.
Dat zou hier een dure grap worden. Daar begin ik persoonlijk niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
segil schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:41:
Een mobiele airco is helaas ook niet zaligmakend, zie deze uitleg

YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Samenvattend:
- Minder efficiënt omdat warmte afvoerslang in ruimte ligt, en koele lucht weer wordt aangezogen om te koelen.
- Doordat lucht naar buiten wordt verplaatst, verandert de luchtdruk in de ruimte en wordt warme lucht van buiten de ruimte aangezogen.
- Veel lawaai
- Hoog stroomverbruik

Split unit is het beste, maar ook het duurste en meest ingrijpend.
De afvoerslang/pomp is buiten de deur bij mij. Het wordt heerlijk aangenaam om te zitten in de woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7Q3pmBGbFM6eTAKnXlikMwRkUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeFCMtBZf48FlOKYeBYjk6D0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6WjoAtMtJwlPJAjRFvpdzix9TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooQqAHKydx83U1tgb1nF0xUa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSA0uB_OwKGX0Z9E0Xx2eja2z2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSMf0m7hCVp0FWCRJCF7TZR9.jpg?f=fotoalbum_large

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Van der Berg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:03:
[...]

De afvoerslang/pomp is buiten de deur bij mij. Het wordt heerlijk aangenaam om te zitten in de woonkamer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is fijn, alleen doet niets af aan de nadelen van dit systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 16:15
Ja alleen die deur open op een kier is al een dik negatief punt, En idd zonwering in combi met ramen en duren dicht, met airco is het meest efficiënt.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zelf vind ik het vooral ook zonde van de energie voor iets wat je met zonnewering zonder enig energieverbruik voor elkaar kunt krijgen. Dan ga ik wel uit van een goed geïsoleerd huis, een oud huis is ook met zonnewering natuurlijk niet afdoende te koelen.

Voor de mierenneukers, de bediening van het rolluik is inderdaad ook elektrisch. Maar dat energieverbruik is natuurlijk verwaarloosbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 30-06-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bwerg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:20:
Zelf vind ik het vooral ook zonde van de energie voor iets wat je met zonnewering zonder enig energieverbruik voor elkaar kunt krijgen.
Als in met zonnewering voor elkaar krijgen wat je ook met een airco voor elkaar kan krijgen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bwerg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:20:
Zelf vind ik het vooral ook zonde van de energie voor iets wat je met zonnewering zonder enig energieverbruik voor elkaar kunt krijgen. Dan ga ik wel uit van een goed geïsoleerd huis, een oud huis is ook met zonnewering natuurlijk niet afdoende te koelen.

Voor de mierenneukers, de bediening van het rolluik is inderdaad ook elektrisch. Maar dat energieverbruik is natuurlijk verwaarloosbaar.
Een goed geisoleerd huis waar de zon een groot deel van de dag op staat kun je niet koel houden met zonwering, je kunt alleen de warmte langer buiten houden.

De woning koel krijgen en houden lukt alleen met airco, met een vrijwel verwaarloosbaar stroomverbruik tegenwoordig (fatsoenlijke airco, niet zo'n mobiel onding ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wij hebben ook zonnewering maar als nog niet uit te houden. Oke, airconditioning heeft nadelen en maakt wat lawaai maar wel die verkoeling, mijn woonkamer 24m2 totaal en sluit alle deuren ingang dicht.

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 30-06-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Stukje ervaring van mij:

Ik woon in een nieuwbouwoning die begin 2021 opgeleverd is. Opgetrokken uit witte stenen dus we hadden de hoop dat we met rolluiken, screens etc het binnen wel redelijk koel zouden kunnen houden.

Zoals hierboven ook al bevestigd is de ervaring tot nu toe dat het opwarmen alleen vertraagd wordt. In de hele wijk is het bij iedereen inmiddels +/- 25 graden in huis. Dus ook zonwering, ligging etc lijken onder de streep weinig verschil te maken. Uiteindelijk warmen alle huizen op.

Sinds eind april hebben we airco met een buitenunit en op elke verdieping 1 binnenunit. Ontzettend blij mee, want als je die 15-30 min aan zet is het al aanmerkelijk koeler en de herrie + stroomverbruik vallen tot nu toe erg mee. Op stand 1 en 2 (van de 4) hoor je hem nauwelijk. Stroomverbruik dekken we sowieso af met overcapaciteit van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Een goed geisoleerd huis waar de zon een groot deel van de dag op staat kun je niet koel houden met zonwerking, je kunt alleen de warmte langer buiten houden.
"De warmte buiten houden" lijkt mij zo ongeveer de definitie van koel houden. :+

En ja, natuurlijk, als het 10 weken lang 35 graden is wordt het ook in mijn huis wel warm. Dat gebeurt alleen nooit. De afgelopen zomers heb ik in ieder geval letterlijk nul keer de behoefte gehad aan een airco, dus dat noem ik wel "koel houden".

Misschiend dat 't met 50 jaar aan extra klimaatverandering zo erg wordt dat een airco de enige oplossing is maar met een nieuwbouwhuis is dat nu gewoon nog niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bwerg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:35:
[...]

"De warmte buiten houden" lijkt mij zo ongeveer de definitie van koel houden. :+

En ja, natuurlijk, als het 10 weken lang 35 graden is wordt het ook in mijn huis wel warm. Dat gebeurt alleen nooit. De afgelopen zomers heb ik in ieder geval letterlijk nul keer de behoefte gehad aan een airco, dus dat noem ik wel "koel houden".

Misschiend dat 't met 50 jaar aan extra klimaatverandering zo erg wordt dat een airco de enige oplossing is maar met een nieuwbouwhuis is dat nu gewoon nog niet het geval.
Tsja met eigen definities van koel houden daar kan ik natuurlijk niet tegen op. ;)
Als je de behoefte voor een airco niet hebt, dan is dat natuurlijk super. Houden zo.

Mijn goed geisoleerde woning uit 2006 met zonwering heeft in ieder geval af en toe de 30 graden aangetikt toen we nog geen airco hadden.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Laatst online: 12:52
jip_86 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:58:
Zit volgens mij gewoon in de stenen. Ik zie het bij mij ook als het echt warm is, schuifdeur open savonds laat zie je het naar beneden vliegen. Maar die zal toch dicht moeten als je gaat slapen. Daarna gaat het met dezelfde gang weer omhoog.

[...]

Het waait vaak ook niet op die dagen dat het echt heel warm word binnen.
Laat de schuifpui gewoon open staan op een kier van circa 10cm en dan op slot. Zo kan er de hele nacht koele lucht onder binnen komen.
Farmerwood schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:34:
Stukje ervaring van mij:

Ik woon in een nieuwbouwoning die begin 2021 opgeleverd is. Opgetrokken uit witte stenen dus we hadden de hoop dat we met rolluiken, screens etc het binnen wel redelijk koel zouden kunnen houden.

Zoals hierboven ook al bevestigd is de ervaring tot nu toe dat het opwarmen alleen vertraagd wordt. In de hele wijk is het bij iedereen inmiddels +/- 25 graden in huis. Dus ook zonwering, ligging etc lijken onder de streep weinig verschil te maken. Uiteindelijk warmen alle huizen op.

Sinds eind april hebben we airco met een buitenunit en op elke verdieping 1 binnenunit. Ontzettend blij mee, want als je die 15-30 min aan zet is het al aanmerkelijk koeler en de herrie + stroomverbruik vallen tot nu toe erg mee. Op stand 1 en 2 (van de 4) hoor je hem nauwelijk. Stroomverbruik dekken we sowieso af met overcapaciteit van de zonnepanelen.
Heb je overdag alles dicht gehouden ? Heb je snachts iedere keer alles 8+ uur open gehad om te koelen? Mijn nieuwbouw uit 2020 heb ik rond de 23 graden weten te houden en woon hier in het zuiden waar het ook nog eens 2+ graden warmer is geweest de afgelopen dagen. Heb geen rolluiken/screens.

[ Voor 52% gewijzigd door Mirved op 30-06-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mirved schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Laat de schuifpui gewoon open staan op een kier van circa 10cm en dan op slot. Zo kan er de hele nacht koele lucht onder binnen komen.
Qua debiet zet dat geen zoden aan de dijk, want stilstaande lucht en te kleine opening. Wil je echt 'nachtkoeling' inzetten dan moet er minimaal een hele deur open in combinatie met een volledig open raam op de bovenste verdieping, zodat je echt een trek naar boven krijgt. Technisch mogelijk maar in Nederland wordt hier nog weinig op ingezet helaas.

en zelfs dan moet er niet te veel van verwacht worden.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-06-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Laatst online: 12:52
de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Qua debiet zet dat geen zoden aan de dijk, want stilstaande lucht en te kleine opening. Wil je echt 'nachtkoeling' inzetten dan moet er minimaal een hele deur open in combinatie met een volledig open raam op de bovenste verdieping, zodat je echt een trek naar boven krijgt. Technisch mogelijk maar in Nederland wordt hier nog weinig op ingezet helaas.
Ben ik het toch niet mee eens en kan dit ook onderbouwen. Mijn NetAtmo temperatuursensor in de woonkamer (niet in de tocht) laat duidelijk zien dat de woonkamer 3-4 graden afgekoeld is. Lucht staat ook zeker niet stil want je ziet de gordijnen gewoon heen en weer waaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Mirved op 30-06-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mirved schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:45:
[...]

Ben ik het toch niet mee eens en kan dit ook onderbouwen. Mijn NetAtmo temperatuursensor in de woonkamer (niet in de tocht) laat duidelijk zien dat de woonkamer 3-4 graden afgekoeld is.
De vraag is natuurlijk wat er gebeurd zou zijn zonder dat je de ramen open zou zetten.
Wat je vaak ziet is dat de hete lucht in de woonkamer dan de muren in trekt en zich verspreid.
De avondpiek qua temperatuur is dus niet de juiste referentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-05 20:57
NeFoRcE schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:56:
Zit 'm idd in de stenen.

[Afbeelding]
Vergeet niet dat hij ook ontvocht. In mijn woonkamer waar ik nog geen airco heb is de temperatuur maar een paar graden lager maar door het ontvochtigen is het wel een stuk aangenamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De oorspronkelijke vraag van TS was na één reactie al beantwoord en verder dwaalt dit topic nu af naar allerlei losjes gerelateerde discussie die echter veel beter op zijn plek is in de relevante fora onder Wonen en mobiliteit

Daarom doe ik dit hier op slot.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.