'Dualboot' geeft bij beide disks foutmelding.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:05
Mijn vraag
Heb sinds een maandje 2 SSD's in mijn pc, met op de een Windows 10 en op de ander Windows 11. Krijg geen dualbootscherm bij booten, maar kan via F11 kiezen welke systeem ik wil booten. Dat is voor het moment voldoende voor mij. Beiden systemen werken op zich goed.

Wél krijg ik geregeld (maar niet altijd) bij beide schijven bij booten melding dat er iets mis zou zijn met de schijf en dat deze gecheckt moet worden. Heb dat ook een keer of wat gedaan: soms lijkt er 'iets' te worden gefixed, soms ook niet. Booten gaat daarna zonder problemen verder.

Aangezien alles verder wel functioneert lig ik er niet erg wakker van, maar ik zou toch graag willen weten wat hier nou de logica van zou moeten zijn. Voor zover ik er iets van snap, zouden beide schijven/OS'en elkaar niet in de weg moeten zitten. Of toch wél? Of speelt hier iets anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10/11.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alleen aantal keer beide disks laten checken. Gegoogeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Staat de optie snel opstarten aan?
Dat kan met dit soort situaties dan wel problemen gaan geven met het bestandssysteem als dat niet volledig wordt afgesloten.
Bij gebruik van dual boot wordt dan ook aangeraden om snel opstarten uit te zetten.

How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
How To Geek: The Pros and Cons of Windows 10’s “Fast Startup” Mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 21:17
Wat is precies de melding, staat er een code bij?. Windows verteld je veel als je even oplet. Maak er eens een screenshot van aub.
offtopic:
Ik zou die f11 keuze niet meer kiezen.
Gewoon Windows 10 laten staan op de ene ssd.
En dan de pc booten en met bios boot naar je windows 11 installatie medium gaan, dus de installatie USB/DVD van win 11 die je hebt gemaakt.
Daarna moet ie gelijk naar de win 11 setup gaan. als dat niet zo is dan moet je je moederbord even vertellen dat je eerst de USB/DVD wil booten.
Alsde windows 11 setup start, kies je daar voor de Custom option(2de optie), en dan kan je eerst je hele 2de ssd partitie wissen, en daarna geheel selecteren om win 11 erop te zetten, windows maakt zelf weer de hele ssd geschikt.
Als het klaar is met installeren, krijg je bij elke keer als je de pc aan doet een keuze menu welke windows je wil starten.
Succes!

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Je kunt met EasyBCD makkelijk een bootmenu maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

EricJH schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 05:30:
Je kunt met EasyBCD makkelijk een bootmenu maken.
Ja, maar dat lost het probleem niet op.
@The_Doman heeft het bij het rechte eind: je moet "snel starten" uitzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Als dat booten met F11 verder het probleem niet is, dan hou ik het liever zoals het is. Bevalt me wel. Fast boot had ik op de Win10 disk al uitstaan, op de Win11 disk niet. Uitzetten maakt echter geen verschil.

Tenzij 'Memory fast boot" in het BIOS nog verschil zou moeten maken (wat me niet logisch lijkt, overigens)?

Er is verder niet letterlijk een foutmelding. Wel de melding bij het booten dat ik een willekeurige toets moet aanslaan om disk check te verhinderen.

Verder is er in beide Windows varianten soms de melding dat ik moet herstarten om fouten te herstellen op de disk. Iets wat verder niet lijkt te helpen, en ik dus ook niet meer doe. Welke fouten dat zouden moeten zijn, kan ik tot nog toe nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
flupke01 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:38:
Tenzij 'Memory fast boot" in het BIOS nog verschil zou moeten maken (wat me niet logisch lijkt, overigens)?
Probeer het eens uit?

Maar verder zou je kunnen proberen na te gaan wanneer het probleem precies optreedt?
Na normaal (volledig) afsluiten of ook na een herstart?
Alleen na het switchen van Windows versies of ook als je dezelfde Windows versie blijft gebruiken?

Maar misschien is er wel een ander probleem wat speelt vanwege toch wel verontrustende disk/fout meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik zag hier een keer een topic waarin het probleem bij de buffer condensator van een SSD lag.

Kijk eens in de Windows logboeken (eventvwr.msc) of er daar aanwijzingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Heb een tijdje gezocht naar een patroon (en zal dat de komende dagen ook blijven doen). Op dit moment zie ik het echter niet schitteren, lijkt nogal willekeurig.

Had 1x een melding bij herstart Win10, disk J werd daarna "gefixt" (heb ook andere HD's, vandaar die J). Melding niet meer teruggezien bij meerdere herstarts, zowel warm als koud.
Bij Win11 disk helemaal geen meldingen, in geen enkele situatie. Ook switchen via reboot van disk gaf nu geen melding.

Kun je dus weinig mee, op dit moment. Ga ervan uit dat ze wel weer op gaan duiken.

Logboeken bekeken bij beide disks; daar valt op dat, naast foutmeldingen voor andere disks (zoals eerder vermelde J en tevens nog weer een andere), bij beide Windows versies/disks identieke foutmeldingen voor onbekende disks voorbijkomen. Die komen ook steeds weer terug, als er foutmeldingen staan.

Gaat om de volgende 2:

DriveName \\?\Volume{f6f96987-6481-495e-aa89-a97ff8eb4d26}
DeviceName \Device\HarddiskVolume1

DriveName \\?\Volume{6ca502b6-8afc-46fd-968e-58e6a3eb3194}
DeviceName \Device\HarddiskVolume6

Ik vraag me af het kan zijn dat bij het booten de ene disk de andere ziet (en tevens andersom dus) en daar fouten denkt te zien (en daarbij ook de schijfletter niet meer ziet)? Kan dat? Vind het wel opvallend dat in beide logboeken exact dezelfde vage foutmelding wordt genoemd.

Overigens wellicht niet onbelangrijk om te vermelden, is dat ik deze meldingen niet had voor ik de 2e Win disk aan mijn systeem hing. Ik ga daarom ook binnenkort even checken hoe het gaat als ik die laatst toegevoegde disk weer afkoppel. Ik denk en hoop dat ik dan weer van de meldingen af ben.

Ik wacht nog even met Memory fastboot uitzetten tot ik weer meldingen krijg, anders kan ik niet echt controleren of het iets uitmaakt...

EDIT i.v.m. aanvullende info:

Mmm, wellicht relevant: zie in schijfbeheer in Win10 dat er 2 herstelpartities op mijn Win 10 bootdisk (schijf 0) staan. Weet tamelijk zeker dat dat eerst niet zo was, dat er maar 1 was. Valt ook op dat dat volumes 1 en 6 zijn, net als de genoemde volumes in het logboek. Zou het dan daarom gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Yq5xdMoRUAsVHf6TjLBf_t7GsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AMC2GQC0aMDOKeLfB9s1C3IR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door flupke01 op 30-06-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
flupke01 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:42:
Logboeken bekeken bij beide disks; daar valt op dat, naast foutmeldingen voor andere disks (zoals eerder vermelde J en tevens nog weer een andere), bij beide Windows versies/disks identieke foutmeldingen voor onbekende disks voorbijkomen. Die komen ook steeds weer terug, als er foutmeldingen staan.
Die extra schijven/partities zijn dan de Windows recovery en EFI partities neem ik aan.
Het probleem met terugkerend disk checking is wel bekend: Google: dirty bit dual boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

flupke01 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:38:
...
Er is verder niet letterlijk een foutmelding. Wel de melding bij het booten dat ik een willekeurige toets moet aanslaan om disk check te verhinderen...
En dat wordt dus veroorzaakt door "snel starten". Als je "snel starten" aanzet (aan laat staan eigenlijk want default staat het aan) dan worden bij het afsluiten niet alle files afgesloten. Dan hoeven ze namelijk niet meer geopend worden, na de restart.
Maar als je dan de andere windows installatie boot, dan zitten er opeens open files op een volume en die moeten gerepareerd worden m.b.v. checkdisk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:04:
[...]

En dat wordt dus veroorzaakt door "snel starten". Als je "snel starten" aanzet (aan laat staan eigenlijk want default staat het aan) dan worden bij het afsluiten niet alle files afgesloten. Dan hoeven ze namelijk niet meer geopend worden, na de restart.
Maar als je dan de andere windows installatie boot, dan zitten er opeens open files op een volume en die moeten gerepareerd worden m.b.v. checkdisk
Geloof het onmiddellijk, maar zoals gezegd staat snel starten bij beide disks uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 21:17
Een bootloader installeren of de windows duaboot optie die ik eerder gaf is wel beter.
Ook kan het te snel afsluiten de oorzaak zijn, een controle op de hdd die nog loopt kan dan de actie niey afmaken waardoor je bij een herstart een chkdsk check krijgen.

De schijf check uitzetten op beide windows kan je ook doen:
Typ in uitvoeren, regedit, en volg deze stappen, en doe dat ook bij je andere windows versie.
Navigate the following path in Registry Editor: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager.
Double-click BootExecute key in the right window. And delete all lines under Value data except autocheck autochk *.
Close Registry Editor and restart your computer to check if CHKDSK runs at startup.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Mel33 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:38:
Een bootloader installeren of de windows duaboot optie die ik eerder gaf is wel beter.
Ook kan het te snel afsluiten de oorzaak zijn, een controle op de hdd die nog loopt kan dan de actie niey afmaken waardoor je bij een herstart een chkdsk check krijgen.

De schijf check uitzetten op beide windows kan je ook doen:
Typ in uitvoeren, regedit, en volg deze stappen, en doe dat ook bij je andere windows versie.

[...]
Dank voor de info. Maar waarom zou een bootloader dan beter zijn? Is booten via F11/bootmenu dan per definitie slecht(er)?
En als te snel afsluiten de oorzaak zou zijn, dan had dit probleem op de al veel langer aanwezige Win10 disk toch net zo goed al moeten spelen? Probleem is pas ontstaan na het toevoegen van de 2e disk...

Dank voor de info over uitzetten Chkdsk. Weet nog niet of ik daar al aan toe ben :/ Ook al niet omdat ik sinds ik het ben gaan bijhouden gisteravond, het probleem zich maar 1 x heeft voorgedaan. Toch al minstens 15 x ge(her)start sindsdien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
flupke01 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 01:10:
[...]

Dank voor de info. Maar waarom zou een bootloader dan beter zijn? Is booten via F11/bootmenu dan per definitie slecht(er)?
Geen idee of dat zo is maar bootloader werkt gewoon makkelijker. Met EasyBCD kun je makkelijk een bootloader maken en kiezen of je klassieke bootloader (mijn voorkeur) of de Metro bootloader wilt gebruiken.
En als te snel afsluiten de oorzaak zou zijn, dan had dit probleem op de al veel langer aanwezige Win10 disk toch net zo goed al moeten spelen? Probleem is pas ontstaan na het toevoegen van de 2e disk...
Even hardop denkend. Wellicht dat de voeding de tweede disk niet goed trekt. Kijk eens of je een voeding bij iemand kunt lenen.
Dank voor de info over uitzetten Chkdsk. Weet nog niet of ik daar al aan toe ben :/ Ook al niet omdat ik sinds ik het ben gaan bijhouden gisteravond, het probleem zich maar 1 x heeft voorgedaan. Toch al minstens 15 x ge(her)start sindsdien...
Bekijk de Windows logboeken eens van rond het tijdstip van deze ene keer. Je zult wellicht fouten mbt DCOM tegen komen; deze kun je negeren. Ze hebben geen betrekking op jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

flupke01 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Geloof het onmiddellijk, maar zoals gezegd staat snel starten bij beide disks uit...
Ik weet niet hoe jij op je disks snel starten aan- of uitzet, maar ik bedoel deze optie https://enterprisesecurit...g-Windows-10-Fast-Startup

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Brahiewahiewa schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:22:
[...]

Ik weet niet hoe jij op je disks snel starten aan- of uitzet, maar ik bedoel deze optie https://enterprisesecurit...g-Windows-10-Fast-Startup
Ja, op die manier inderdaad. Op de Win10 disk al minstens een jaar, op de Win11 sinds een paar dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
EricJH schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:33:

Geen idee of dat zo is maar bootloader werkt gewoon makkelijker. Met EasyBCD kun je makkelijk een bootloader maken en kiezen of je klassieke bootloader (mijn voorkeur) of de Metro bootloader wilt gebruiken.
Dit is voor mij makkelijker. Als ik niets doe ga ik gewoon naar Win 10 (mijn standaard OS). En als ik Win 11 wil gewoon via F11.
Even hardop denkend. Wellicht dat de voeding de tweede disk niet goed trekt. Kijk eens of je een voeding bij iemand kunt lenen.
Interessante gedachte. Heb sowieso ook nog meerdere HDD's in mijn systeem, dit zou net de druppel kunnen zijn. Anderzijds lijkt het mij in dat geval logisch dat dit probleem zich dan altijd zou moeten voordoen. Is nu al sinds vrijdag niet meer gebeurt. Dus dat is dan wel weer vreemd....
Bekijk de Windows logboeken eens van rond het tijdstip van deze ene keer. Je zult wellicht fouten mbt DCOM tegen komen; deze kun je negeren. Ze hebben geen betrekking op jouw probleem.
Had ik dus al gedaan, met de al vermelde resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupke01
Sowieso, aan iedereen die met ideeën komt; bedankt voor de input!
Pagina: 1