Toon posts:

Asus CUSL-2C IDE instellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames

Op mijn moederbord Asus CUSL-2C heb ik de beschikking over 2 IDE Ultra ATA-100 aansluitingen.
Op IDE 1 zitten 2x Maxtor ATA-100 disks, dit werkt goed.
Op IDE 2 heb ik ook middels een 80 aderige kabel een DVD (toshiba 1502) en een brander plextor 8x4x32 zitten.
Ik heb twee vragen: wat is de beste aansluit volgorde voor de dvd en brander (slave master)?
Na installatie van de Intel ATA-100 drivers heb ik bij de eigenschappen van de brander en dvd geen mogelijkheid meer om DMA te enablen of disablen krijg dus die mogelijkheid helemaal niet meer, hoe kan ik dit oplossen of is het alleen mogelijk om via de bios instellingen van elk de DMA in of uit te schakelen? Of moet ik wellicht voor de secundaire IDE een andere driver installeren? (hoe)
Tot zover en alvast mijn dank

Kwaak

• Bluezy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Bluezy

kiss my As(s)us

Bij mijn cusl2-c heb ik plextor brander als master en dvd rom als slave op ide 2 en dat werkt prima.

Heb hiervoor geen 80 aderige kabel gebruikt maar kan wel dma
enabelen of disabelen

Zou het aan die kabel kunnen liggen?

I'm partial to your abracadabra

Verwijderd

Dat van master-slave: Daar zijn de meningen over verdeelt
Mijn mening: DVD -master omdat je daar de beste performance van wilt hebben (rippen/filmpje kijken)
brander op slave omdat het max toch 8 speed is heb je niet echt de beste performance nodig. Die 8 speed haalt hij toch wel, en is voor de bus redelijk traag (dus no problemmo)

Dat van die driver is een goeie
Ik denk dat hij altijd dma aan heeft omdat hij het max. eruit haalt. (denk ik)

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

DMA staat standaard aan bij deze controller, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Verder heb je trouwens geen 80-aderige kabel nodig voor de CD-ROMs omdat deze beide geen UDMA-66/100 gebruiken!
Tsja master of slave. Ik zou hem op slave zetten, maar als je ze toch op de zelfde kabel wilt hebben, maakt dit weinig uit.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Er is geen optie om dit aan te zetten met de busmastering drivers om de simpele reden dat je deze BUSMASTERING drivers hebt geinstalleerd en dus ook automatisch DMA aan hebt staan. Is toch een logische redenatie. 8-)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB