meljor schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:21:
[...]
Wat een reactie? En kan toch ook zo zijn dat de kaart op hogere resoluties wat zwaarder belast werd en onstabiel omdat dan de koeling net niet toereikend meer was? Kwestie van schoonmaken dan en nieuwe pasta.
Als er iets kenmerkend is voor mine-kaarten, dan is het:
1) versleten fans
2) kapot geheugen. Geheugensnelheid is de grootste factor in mining en vaak wordt het geheugen dus overgeclockt. De gpu clockt zelf wel terug als het te heet wordt, de beveiligingen op het geheugen zijn veel minder.
Kapot geheugen geeft precies de symptomen die hier genoemd worden. Hogere resolutie geeft meer geheugengebruik en een van de chips daarvan is kapot.
Ik heb overigens nergens iets over temperatuur gezien, dus jij doet een grotere aanname dan ik.
Bovendien zou er op lagere resolutie dan ook nog een cpu-bottleneck moeten zijn om te kunnen beweren dat de kaart minder hard gebruikt wordt dan op hogere resoluties. Daar lees ik ook niets over.
*knip* niet op de manEn ook een nieuwe kan stuk gaan net bijna de garantie...
Je snapt hopelijk wel dat de statistieken vele malen beter zijn bij een nieuwe kaart?
Ontopic: als je 2e hands koopt,
- kopen bij een aanbieder met goede reviews (bij voorkeur op Tweakers in plaats van marktplaats, daar zijn veel nep-accounts),
- afspraken maken over de termijn waarbinnen alles moet werken
- originele bon om garantie te kunnen claimen
- goed testen met benchmarksoftware en daarbij ook wat overclocken om te kijken hoe warm de kaart wordt (gpu en geheugen) en of het stabiel blijft. Als de kaart gelijk instabiel wordt en niet te heet, dan zit hij dus blijkbaar al aan zijn max en heeft hij het zwaar gehad.
[
Voor 3% gewijzigd door
br00ky op 02-07-2022 10:51
]