Waarop letten bij kopen 2e hands mining card?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
Zie titel, ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die een mining card hebben overgenomen van een andere tweaker. Zijn er achteraf gebreken gebleken? Ik lees online dat bij sommige kaarten het geheugen soms naar abnormale niveaus wordt overgeklokt wat op latere momenten problemen kan veroorzaken. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Hebben jullie het gevoel dat de prijs op V&A pagina soms indicatief kan zijn voor de staat van de kaart? Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Mining kaarten staan 24/7 te draaien, vaak in een open rek op een koele plek.
Versleten en stoffige fans komt vaak voor, oxidatie op de uitgangen wanneer ze ergens in een schuurtje of andere vochtige plek hebben gestaan
De coolpads op het geheugen hebben het zwaar en kunnen soort olie gaan lekken of zijn al vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door PP_Sound op 30-06-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb ooit een rx 480 gekocht, splinternieuw, en daarna een jaartje later een tweedehands (precies zelfde model) die dus een jaar gebruikt was om te minen.

Het verschil in performance is nihil, maar stabiliteit was wel een dingetje. Zoals @PP_Sound al aangaf was hij flink stoffig en gewoon duidelijk niet gebruikt in een case op een optimale locatie. Ik weet niet of hij was opgevoerd, maar hij was wel merkbaar minder stabiel wanneer je echt op 1440p (laat staan 4k) gamede voor langer dan een paar minuten.

Maar de prijs was er dan ook naar. Ik heb een kwart betaald van wat hij tweedehands als kaart waar niet op gemined was kostte toentertijd, en dat vond ik wel prima. Ik heb 'm uiteindelijk gebruikt om in een server te stoppen puur zodat ik een desktop environment kon draaien in een VM en daar was hij prima voor.

Maar ik zou je sterk afraden om een RTX 3000-series kaart op deze manier te kopen, tenzij je echt maar 100-200 euro kwijt bent voor een 3080, maar die kans acht ik klein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:27

RvV

En hoe weet je dan of er niet op gemined is? Alsof ik die tekst nog zou geloven die in een 3080 non-lhr advertentie staat: "Enkel gebruikt voor gaming" :F
Ik zou nog eerder een kaart kopen bij iemand die het eerlijk toe geeft wel aan mining gedaan te hebben.

Ik heb ooit een keer een kaart gekocht bij een gozer..alles mooi en wel "Enkel gebruikt voor gaming". Hij haalt hem uit zijn pc, ik betaal, prima. . Hij stuurt mij via mail de factuur van Coolblue voor garantie. Thuis aangekomen ga ik eens die factuur goed bekijken. Blijkt dat hij er 5 had gekocht. Ja...tuurlijk, enkel voor gaming. 8)7
Na een weekje begon de fan geluid te maken. Dat heeft hij trouwens wel gecompenseerd. :)

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Oon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:48:
Ik heb ooit een rx 480 gekocht, splinternieuw, en daarna een jaartje later een tweedehands (precies zelfde model) die dus een jaar gebruikt was om te minen.

Het verschil in performance is nihil, maar stabiliteit was wel een dingetje. Zoals @PP_Sound al aangaf was hij flink stoffig en gewoon duidelijk niet gebruikt in een case op een optimale locatie. Ik weet niet of hij was opgevoerd, maar hij was wel merkbaar minder stabiel wanneer je echt op 1440p (laat staan 4k) gamede voor langer dan een paar minuten.

Maar de prijs was er dan ook naar. Ik heb een kwart betaald van wat hij tweedehands als kaart waar niet op gemined was kostte toentertijd, en dat vond ik wel prima. Ik heb 'm uiteindelijk gebruikt om in een server te stoppen puur zodat ik een desktop environment kon draaien in een VM en daar was hij prima voor.

Maar ik zou je sterk afraden om een RTX 3000-series kaart op deze manier te kopen, tenzij je echt maar 100-200 euro kwijt bent voor een 3080, maar die kans acht ik klein
Lol, je hebt dus gewoon een kaart gekocht die alleen nog maar stabiel is bij simpele 2D omdat hij stuk is. Daar koop je geen RX480 voor.

Dan had je iedere aardappel voor kunnen gebruiken, als er maar driver-ondersteuning voor was.

Had ook nog eens flink in stroomketen gescheeld.

Dit is gewoon voor jezelf goedpraten dat je een miskoop hebt gedaan: “ik heb hem nog in gebruik (al moest ik eerst kijken waar dat kreng in vredesnaam nog wel voor gebruikt kon worden)”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:46
White Feather schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 06:56:
[...]

Lol, je hebt dus gewoon een kaart gekocht die alleen nog maar stabiel is bij simpele 2D omdat hij stuk is. Daar koop je geen RX480 voor.

Dan had je iedere aardappel voor kunnen gebruiken, als er maar driver-ondersteuning voor was.

Had ook nog eens flink in stroomketen gescheeld.

Dit is gewoon voor jezelf goedpraten dat je een miskoop hebt gedaan: “ik heb hem nog in gebruik (al moest ik eerst kijken waar dat kreng in vredesnaam nog wel voor gebruikt kon worden)”.
Wat een reactie? En kan toch ook zo zijn dat de kaart op hogere resoluties wat zwaarder belast werd en onstabiel omdat dan de koeling net niet toereikend meer was? Kwestie van schoonmaken dan en nieuwe pasta.

Heb zelf na de vorige mining craze een R9 290 gekocht die voor mining was gebruikt. Is mooi wat jaartjes geleden alweer en hij doet het nog steeds (ligt sinds paar maanden wel op de plank nu)

Denk vooral dat het gewoon een kwestie van geluk is zoals met alles. Nooit overclocked is ook niet te controleren. En de 1 gamed 10 uren per dag, de ander 2 uurtjes per week. Misschien is continu belasten wel beter dan vele warm/koud sessies?

En ook een nieuwe kan stuk gaan net bijna de garantie...
.

[ Voor 13% gewijzigd door meljor op 30-06-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumtroll
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:16
Mijn ervaring is met deze kaarten als Miner zelf en als iemand die ze kocht, als iemand netjes er mee is omgegaan ze regelmatig stof vrij maakte, en temps onder controle hield, is er niets mis met de kaarten,

Tuurlijk verslijt het fannetje sneller door de draaiuren, maar daarom vragen veel Miners ook daar al wat minder voor de kaart,

en is het voor de meeste Miners in de beste interesse om de kaartjes netjes te houden, 1 gaan ze langer mee 2 resell waarde. Anders ben je gewoon een prutser.

[ Voor 19% gewijzigd door bumtroll op 30-06-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-08 11:36
meljor schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Denk vooral dat het gewoon een kwestie van geluk is zoals met alles. Nooit overclocked is ook niet te controleren. En de 1 gamed 10 uren per dag, de ander 2 uurtjes per week. Misschien is continu belasten wel beter dan vele warm/koud sessies?

.
Ik las dat memory zichzelf dan soms terugklokt als hij niet stabiel kan lopen op de out-of-the-box frequentie. Dit zou een simpele manier moeten zijn hoe je zou moeten kunnen zien via bijv gpu-z of er iets met de memory mis is.

Dank trouwens aan iedereen die al zijn/haar ervaring gedeeld heeft! Mochten er nog meer ervaring zijn dan hoor ik die ook graag! Ik zie de laatste tijd wat 3080's voor 600-700 euro voorbij komen evenals 3070's voor 450-500 euro. Ik moet dan echt m'n best doen om niet heel impulsief een kaart op de kop te tikken.

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threeler
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Miners zetten een videokaart aan het werk, aka ze gebruiken de videokaart 24/7. Als jij denkt dat het gebruiken van een videokaart de kwaliteit ervan afdoet, dan moet je gewoon niet tweedehands kopen voor je eigen geruststelling. Al schiet je je portomonnee daar wel mee in de voeten vind ik.

Ik heb zelf nooit crypto gehad of mining gedaan, maar wel af en toe gehandeld met miners. In mijn ervaring zorgen miners beter voor hun kaart dan menig Japie die naast de RTX 3080 zit te roken. De katten en honden die pal naast de lekkere warme PC chillen helpen ook niet. Voor miners is het een investering en de meesten passen wel op hun centen (videokaarten).

Echter bestaan er ook slechte miners en die MISbruiken de videokaart. Te hoge temperaturen, geen vervangende termal pads/pasta als die niet toereikend zijn en inderdaad soms ook roest dankzij een vochtige omgeving.

Kun je veilig een videokaart van een miner kopen? Dat ligt er dus aan van wie je het koopt, net als alles. Naar mijn mening kun je over het algemeen vrij veilig miner-kaarten kopen van mensen met goede reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:22

Coldcat

HODL

Ik heb zelf met een paar kaarten gemined. Toen ik begon was het drama. Veel instellen en opnieuw aansluiten in kast die er niet voor gemaakt is. Dat is niet het beste voor een kaart. Echter zorgde ik dat ze in goede condities draaiden.

Toen ik een maand bezig was wist ik alles. De kaarten hadden een goede airflow, lage rpm van de fans en goede temperaturen. Het waren m’n arbeiders en die verzorg je goed.

Van de week een kaart gekocht van een ‘gamer’. Nooit mee gemined volgens hem. Ik kwam thuis en de kaart deed het niet. Daardoor werd de kaart veel te warm. Ik was teruggegaan en mijn geld geeist. Bovendien voorgesteld de helft van brandstof te betalen. Hij had allemaal geen geld dus ik kreeg de kaart mee en zou laten weten of ik hem aan de praat zou krijgen.

Bleek dat de hele heatsink krom was, pads uitgedroogd en met de bios gekloot. Alles weer goed in orde gemaakt en later op internet op een forum gezien dat hij ermee gemined had. Zijn verhaal klopte helemaal niet. Dan heb ik liever een miner die een kaart wegdoet omdat hij niet winstgevend is.

Je kunt er vanuitgaan dat iedere kaart gebruikt is om te minen afgelopen jaar. Dan heb ik liever een professional die er goed voor gezorgd heeft.

Voor AMD kaarten let op dat de bios weer teruggezet is. Voor een aantal kaarten pas je die aan. Kan geen kwaad, alleen zorg dat de timings weer staan als ze moeten.

De 3080 loopt warm en heeft voor mining een repaid nodig. Vraag of dat gedaan is. Het is een teken dat er voor de kaart gezorgd is.

Kijk welke kaarten men verkoopt. De meeste mensen verkopen troep eerst. Kijk of ze in het verleden veel gehandeld hebben in videokaarten. Kijk wat voor kaart ze verkopen.

En altijd langsgaan om op te halen. Dan weet je waar ze wonen en kun je terug met problemen. De meeste mensen willen geen troep aan de deur verkopen. Vertrouw je de persoon niet dan weggaan. Er zijn veel te veel opties nu.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
meljor schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Wat een reactie? En kan toch ook zo zijn dat de kaart op hogere resoluties wat zwaarder belast werd en onstabiel omdat dan de koeling net niet toereikend meer was? Kwestie van schoonmaken dan en nieuwe pasta.
Als er iets kenmerkend is voor mine-kaarten, dan is het:
1) versleten fans
2) kapot geheugen. Geheugensnelheid is de grootste factor in mining en vaak wordt het geheugen dus overgeclockt. De gpu clockt zelf wel terug als het te heet wordt, de beveiligingen op het geheugen zijn veel minder.

Kapot geheugen geeft precies de symptomen die hier genoemd worden. Hogere resolutie geeft meer geheugengebruik en een van de chips daarvan is kapot.

Ik heb overigens nergens iets over temperatuur gezien, dus jij doet een grotere aanname dan ik.

Bovendien zou er op lagere resolutie dan ook nog een cpu-bottleneck moeten zijn om te kunnen beweren dat de kaart minder hard gebruikt wordt dan op hogere resoluties. Daar lees ik ook niets over.

*knip* niet op de man
Je snapt hopelijk wel dat de statistieken vele malen beter zijn bij een nieuwe kaart?

Ontopic: als je 2e hands koopt,
- kopen bij een aanbieder met goede reviews (bij voorkeur op Tweakers in plaats van marktplaats, daar zijn veel nep-accounts),
- afspraken maken over de termijn waarbinnen alles moet werken
- originele bon om garantie te kunnen claimen
- goed testen met benchmarksoftware en daarbij ook wat overclocken om te kijken hoe warm de kaart wordt (gpu en geheugen) en of het stabiel blijft. Als de kaart gelijk instabiel wordt en niet te heet, dan zit hij dus blijkbaar al aan zijn max en heeft hij het zwaar gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 02-07-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Bij defect geheugen zijn er ook bios aanpassingen om die uit te schakelen. De kaart lijkt dan te werken maar je mist dan b.v. 2 of 4 GB. Dit zie je pas bij gebruik. Er zijn aparte tools om dit te testen.

Zelf ooit een 290x gekocht waarmee gemined was en deze was niet helemaal stabiel maar dit had in mijn geval te maken dat er 2 verschillende merken geheugen gebruikt werden. Om dit toen op te lossen bios update geflashed. Kaarten doen het nu nog.

Voor de duidelijkheid niet 2 verschillende soorten.. geheugen op 1 kaart maar hetzelfde model met ik geloof micron of Samsung geheugen. Samsung kaarten waren stabieler. De micron kaart werkte prima na de bios update.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Ga een 2e hands kaart ophalen, check 'm goed op stof ed. en laat de verkoper een benchmark draaien (standaard port royal ofzo, dies volgens mij gratis(?), desnoods Valley of Heaven benchmark). Zoek van tevoren even op welke scores de kaart die je wilt kopen typisch haalt en vergelijk deze aan t einde.

Laat op een 2e scherm (of waar dan ook) GPU-Z meedraaien en houd de kloksnelheden en temperatuur goed in de gaten. Zoals al gezegd, als er iets kapot gaat bij mining kaarten zijn dat meestal de VRAM of de fans.

Ik ben het niet helemaal eens met deze opmerking van White Feather:
quote: White Feather
en daarbij ook wat overclocken om te kijken hoe warm de kaart wordt (gpu en geheugen) en of het stabiel blijft. Als de kaart gelijk instabiel wordt en niet te heet, dan zit hij dus blijkbaar al aan zijn max en heeft hij het zwaar gehad
Als een kaart de kloksnelheden uit de fabriek kan draaien, dan doet die kaart in principe wat de bedoeling is. Sillicon lottery is een ding en het zou zomaar kunnen dat een kaart na een kleine overclock al instabiel word.

Ik heb een 970 gehad die na 150MHz op de core al crashte, daarnaast heb ik 2 R9 290x gehad die 4 jaar lang stabiel met een overclock van 20% gedraait hebben.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Pagina: 1