Game PC en Streaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coocster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb een aardige game PC. Met daarbij een triple screen setup met 34inch ultra wide. Daarnaast stream ik enthousiast met OBS studio op Twitch en speel graag VR met m'n HP Reverb G2.

Ik merk dat alles bij elkaar toch veel trekt van mijn systeem als ik stream. Als ik niet stream gaat alles helemaal prima.
Daarom denk ik dat misschien een 2e pc ernaast te plaatsen die de gehele encoding tijdens de stream op zich gaat nemen.

Voor de goede orde hieronder mijn huidigde specs.

Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600 Geheugenmodule
AMD Ryzen 9 5900X processor
Gigabyte X570 AORUS ELITE moederbord
Lian Li PC-O11 Dynamic Zwart Midi Tower Behuizing
Corsair RM850 PSU / PC voeding
NZXT Kraken X73 RGB
MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO

Wie kan en wil mij adviseren hoe ik dat kan aanpakken. Of zien zaken waardoor mijn streams op triples beter verlopen.
OBS staat helemaal optimaal dus denk niet dat het daaraan kan liggen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:42
De zwakste schakel is je videokaart. Welke monitoren heb je, zijn dat 1440p/144Hz exemplaren? Dan zou ik denken dat de allerduurste videokaart die je je kan veroorloven waarschijnlijk een betere investering dan een tweede PC ernaast: MSI GeForce RTX 3090 Ti Gaming X TRIO 24G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinTH
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:06
martyw schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:13:
De zwakste schakel is je videokaart. Welke monitoren heb je, zijn dat 1440p/144Hz exemplaren? Dan zou ik denken dat de allerduurste videokaart die je je kan veroorloven waarschijnlijk een betere investering dan een tweede PC ernaast: MSI GeForce RTX 3090 Ti Gaming X TRIO 24G
Hangt er wel vanaf hoe hij zijn streams codeert. Als die vooral codeert met zijn cpu zal een nieuwe videokaart niet heel veel verschil maken.

@coocster Zelf heb ik het nooit geprobeerd, maar ik hoor veel positieve verhalen over NVENC encoding, dit is mogelijk met NVIDEA kaarten. Hiermee breng je wat load van je cpu naar je gpu (de cpu blijft wel altijd betrokken, dus waarschijnlijk zul je wel een betere performance op je game pc hebben als je een streaming pc ernaast hebt). Maar ik weet niet welke methode je nu gebruikt. Kijk deze video eens voor het verschil tussen CPU en GPU encoden.

Voor zover ik weet en gezien heb, hebben de meeste (grote) streamers ook allemaal een gaming pc én een streaming pc. Een streaming pc hoeft ook niet heel veel te kosten; je kunt de GPU bijvoorbeeld gewoon achterwege laten en met een iGPU werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coocster
martyw schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:13:
Ja het zijn 144hz en 1440p schermen. Ben dat wel aan het overwegen vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coocster
RobbinTH schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:47:
[...]

Hangt er wel vanaf hoe hij zijn streams codeert. Als die vooral codeert met zijn cpu zal een nieuwe videokaart niet heel veel verschil maken.

@coocster Zelf heb ik het nooit geprobeerd, maar ik hoor veel positieve verhalen over NVENC encoding, dit is mogelijk met NVIDEA kaarten. Hiermee breng je wat load van je cpu naar je gpu (de cpu blijft wel altijd betrokken, dus waarschijnlijk zul je wel een betere performance op je game pc hebben als je een streaming pc ernaast hebt). Maar ik weet niet welke methode je nu gebruikt. Kijk deze video eens voor het verschil tussen CPU en GPU encoden.

Voor zover ik weet en gezien heb, hebben de meeste (grote) streamers ook allemaal een gaming pc én een streaming pc. Een streaming pc hoeft ook niet heel veel te kosten; je kunt de GPU bijvoorbeeld gewoon achterwege laten en met een iGPU werken.
Gebruik de NVENC new voor de encoding. Bij sommige spellen zoals AMS2 draait het prima, maar andere spellen zijn gewoonweg niet te streamen op triples. Dan is de 8gb waarschijnlijk niet genoeg. Dus zoekende naar of een nieuwe GPU of streaming pc. IGPU ken ik niet. En hoe ik überhaupt een 2e pc het zware moet laten doen en alles connectie.. jullie een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbinTH
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:06
coocster schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:52:
[...]

Gebruik de NVENC new voor de encoding. Bij sommige spellen zoals AMS2 draait het prima, maar andere spellen zijn gewoonweg niet te streamen op triples. Dan is de 8gb waarschijnlijk niet genoeg. Dus zoekende naar of een nieuwe GPU of streaming pc. IGPU ken ik niet. En hoe ik überhaupt een 2e pc het zware moet laten doen en alles connectie.. jullie een idee?
Een iGPU zit in de CPU. Dan heb je dus geen externe videokaart nodig en ontvang je nog steeds beeld. Voordeel hiervan is dat het gewoon veel goedkoper is, en voor een streaming pc heb je toch geen externe videokaart nodig.
De beste optie om het te connecten is een capture card; deze neemt het videosignaal van je gaming pc en dit kun je dan doorvoeren naar je streaming pc. Je moet dan wel even kijken in welke kwaliteit je wilt streamen; sommige cards (oudere elgato's) gaan tot maximaal 1080p60.
Er is hier op Youtube ook wel erg veel over te vinden.
Pagina: 1