Airco met installatie pakket kopen als particulier

Pagina: 1
Acties:
  • 8.854 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan74
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-06-2022
Hallo,

Wie kan mij meer vertellen/advies geven over het kopen van een airco met zelf installatie pakket? Je kan via deze groothandel ook een monteur met f- gassen diploma krijgen. Je krijgt een telefoonnummer en zo kan je in contact komen met een monteur! Ze doen net of het een bedrijf is, maar deze mannen werken voor een bedrijven doen dit in de avond of op zaterdag. Ze zullen dit best kunnen daar twijfel ik niet aan.

Is het geoorloofd om het inbedrijf stellen op deze manier te doen als zaterdag/zwarte klus? Volgens mij wordt er niet op gecontroleerd, maar je kan wel een boete krijgen als het niet in orde is.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:28
Het is pas zwart als het niet bij de belastingdienst wordt opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom vraag je dat niet aan die groothandel of installateur.
Vragen of zij stek gecertificeerd zijn en of je ook een rekening voor de installatie garantie krijgt. Wij hebben geen glazen bol hier.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zolang de monteur een F-gassen cat 2 heeft (of 1 maar dat betwijfel ik. dan doen ze geen splitjes) is er niks aan de hand. kan de monteur niet bewijzen dat ie een certificaatnummer heeft kan je ook het bedrijf opzoeken of die geregistreerd staan: https://fgasbedrijf.infomil.nl/SearchCompany

butt beware: net als een rijbewijs zegt het alleen of je iets mag, niet of je het kan.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 29-06-2022 23:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Probleem met een "zwarte klus" is dat jij geen bon krijgt, de klus nergens in de boeken staat, en je bij eventuele problemen dus niet kan bewijzen kan je eea hebt laten uitvoeren door een gecertificeerde monteur.

Ik zou hem gewoon om een bon vragen en desnoods een paar tientjes meer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Je kunt ook zelf een willekeurige split aanschaffen bij een dozenschuiver en zelf installeren, en dan een lokale aircoboer de inbedrijfstelling laten doen, dan heb je vermoedelijk een stuk meer keuzevrijheid.
In die zin zie ik weinig meerwaarde in zo'n pakket, behalve dat dat voor de aanbieder gedoe is omdat hij een landelijk dekkend netwerk moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vraag even naar de BRL100
Niet alleen de monteur moet gecertificeerd zijn, ook het bedrijf.
Dan weet je meteen bij wie je moet zijn voor garantie.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
ASW1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:22:
Je kunt ook zelf een willekeurige split aanschaffen bij een dozenschuiver en zelf installeren, en dan een lokale aircoboer de inbedrijfstelling laten doen, dan heb je vermoedelijk een stuk meer keuzevrijheid.
In die zin zie ik weinig meerwaarde in zo'n pakket, behalve dat dat voor de aanbieder gedoe is omdat hij een landelijk dekkend netwerk moet hebben.
Ik denk niet dat er veel aircoboeren hieraan nog meewerken tegenwoordig.
Ons kent ons daargelaten natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Jim423 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:34:
[...]

Ik denk niet dat er veel aircoboeren hieraan nog meewerken tegenwoordig.
Ons kent ons daargelaten natuurlijk.
Waarom niet, gewoon een klus op uurtarief zonder verder garantie te hoeven verlenen op het apparaat.
Degenen die het als diy pakket in bedrijf komen stellen doen het tenslotte ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 12:08
ASW1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:16:
[...]

Waarom niet, gewoon een klus op uurtarief zonder verder garantie te hoeven verlenen op het apparaat.
Degenen die het als diy pakket in bedrijf komen stellen doen het tenslotte ook zo.
Ik ga deze zomer met de auto naar een warm zuid-europees land, waar airco's een fractie kosten van wat ze hier in Nederland kosten. Mijn plan is om 2 airco's mee te nemen naar huis, de installatie zelf doen en alleen de ingebruikname door een installateur.

Helaas weigeren ze allemaal hieraan mee te werken, want ze willen je ook de airco's zelf verkopen. Daar kunnen ze dan hun marge op pakken en dat vinden ze prettig.

Ter illustratie de 2 airco's (van eenzelfde merk als ik hier zou krijgen) kosten mij ongeveer 800 euro dus zelfs al rekenen ze voor de ingebruikname de hoofdprijs dan nog betaal ik niet zoveel als de offertes van 2400+ euro die ik heb ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zet het gewoon op werkspot.

Als er daar niemand is die het wil doen, dan houdt het wel een beetje op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 11:12
Ik heb zelf ook alles geinstalleerd en alleen de leidingen laten afpersen door een monteur, kostte me 150 euro.
Gewoon een monteur uit de buurt gevonden die het kwam doen in de avond uurtjes via marktplaats.
Hij beschikte over alle benodigde apparatuur en certificaten.

Toen met hem afgesproken dat hij de airco boven ook komt doen als ik hem geinstalleerd heb.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Punt is ook wie je belt/wie je het vraagt.
Als je specifiek aircobedrijven benadert dan zijn dat veelal de bedrijven die ook units willen verkopen en daar een deel van hun marge op maken.
Wat je eigenlijk zoekt is een koelmonteur met F-gassencertificaat die op uurtarief werkt.

Trouwens die units uit Spanje oid kun je ook op laten sturen, zo duur is dat meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

NielsFL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:16:
Probleem met een "zwarte klus" is dat jij geen bon krijgt, de klus nergens in de boeken staat, en je bij eventuele problemen dus niet kan bewijzen kan je eea hebt laten uitvoeren door een gecertificeerde monteur.

Ik zou hem gewoon om een bon vragen en desnoods een paar tientjes meer betalen.
Precies dit. Je kan allerlei klusjes “zwart” laten doen, maar dingen zoals elektra, gas, cv ketel, airco. Alles wat door een gecertificeerd iemand gedaan moet worden of in de fik kan vliegen en problemen kan geven met de verzekering zou ik niet “zwart” laten doen.
Het zal je maar gebeuren dat je huis afbrand door de airco en de verzekering vraagt wie dat ding geïnstalleerd heeft… paar tientjes besparen om een (zeer klein) risico te lopen dat je je hele leven in de financiële problemen komt, mij niet gezien.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Airco's bij mijn ouders ook zelf gemonteerd.
Eigenlijk zou de aannemer het doen, maar die wou wel geld maar niet monteren. Raare jongen..

Via via een koeltechniek monteur gevonden die op 2 zaterdagen alles kwam controleren en in werking stellen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:14
tilburgs82 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Het zal je maar gebeuren dat je huis afbrand door de airco en de verzekering vraagt wie dat ding geïnstalleerd heeft… paar tientjes besparen om een (zeer klein) risico te lopen dat je je hele leven in de financiële problemen komt, mij niet gezien.
Bangmakerij dit. Ik heb nog nooit gehoord van een verzekeringsclaim die is afgewezen omdat er iets niet conform de normen was, en als je bedenkt in hoeveel huizen er is gebeund met elektra zou je verwachten dat dat iets is dat heel regelmatig voorkomt. Als je je verzekeringsvoorwaarden naleest, zul je daarin niks hierover vinden. Dat er eisen worden gesteld aan certificeringen komt eigenlijk alleen bij commerciële verzekeringen voor, niet bij particulieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 09:40
Tom-Z schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Bangmakerij dit. Ik heb nog nooit gehoord van een verzekeringsclaim die is afgewezen omdat er iets niet conform de normen was, en als je bedenkt in hoeveel huizen er is gebeund met elektra zou je verwachten dat dat iets is dat heel regelmatig voorkomt. Als je je verzekeringsvoorwaarden naleest, zul je daarin niks hierover vinden. Dat er eisen worden gesteld aan certificeringen komt eigenlijk alleen bij commerciële verzekeringen voor, niet bij particulieren.
Precies. De reden dat het moet gebeuren door een persoon/bedrijf die STEK gecertifieerd is, is alleen maar vanwege mileu geneuzel. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 10:52
Zeker niet twijfelen. Ik heb deze ook zelf geinstalleerd. Hoofdreden was dat het geen standaard situatie is (meerdere units, beton boringen, condens pompjes, domotica), waardoo het zich loonde om het allemaal uit te zoeken. Alleen de opstart is uitgevoerd door een erkend installateur.

Maar zelfs dat zou ik nu niet meer doen. Redelijk wat geld betaald voor 2 mannetjes om wat flares vast te draaien, vacumeren en de kraan opendraaien. Dat vacumeren hebben ze snel gedaan (veel te snel naar mijn zin). Had ik het geweten had ik zelf wel een vacuum pompje gekocht, van het geld kon ik gelijk 2 betalen

Zolang je weet waarmee je bezig bent en het serieus aanpakt is er m.i. geen enkel probleem. Trouwens, R32 (wat je in de meeste nieuwe units zal terugvinden) is geen ozon gas zoals dat bij oudere varianten wel het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door miitjohn op 30-06-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Joey117 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Helaas weigeren ze allemaal hieraan mee te werken, want ze willen je ook de airco's zelf verkopen. Daar kunnen ze dan hun marge op pakken en dat vinden ze prettig.
onzin. zodra een STEK-man eraan heeft gezeten is het zijn probleem geworden als er wat niet goed is en dat wilt hij niet. daar betaal je voor.

ik ga niet mijn papiertje op het spel zetten of berg gezeik over me heen halen omdat jij voor dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
miitjohn schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:21:
Trouwens, R32 (wat je in de meeste nieuwe units zal terugvinden) is geen ozon gas zoals dat bij oudere varianten wel het geval is.
R32 is zeker wel een "ozon gas". een GWP van 685 is alleen minder erg dan sommige anderen gassoorten. maar dat is nog steeds het verschil tussen een knal voor je harses or een trap in de kroonjuwelen.

R718 is grofweg het enigste koelmiddel wat geen "ozon gas" is met een GWP van exact 0.

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 30-06-2022 22:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 12:08
flippy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:10:

onzin. zodra een STEK-man eraan heeft gezeten is het zijn probleem geworden als er wat niet goed is en dat wilt hij niet. daar betaal je voor.

ik ga niet mijn papiertje op het spel zetten of berg gezeik over me heen halen omdat jij voor dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.
Ik snap dat er bij een zelf installatie risico's verbonden zijn voor de STEK-man, daarom zou ik het ook volledig begrijpen als zijn uurloon in dit geval hoger is dan wanneer hij de volledige installatie komt verzorgen.

Maar je praat nu wel heel makkelijk over een verschil van 1600 euro, voor exact dezelfde apparatuur, als "dubbeltje op de eerste rang". Sommige mensen moeten daar gewoon lang voor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Joey117 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Ik ga deze zomer met de auto naar een warm zuid-europees land, waar airco's een fractie kosten van wat ze hier in Nederland kosten. Mijn plan is om 2 airco's mee te nemen naar huis, de installatie zelf doen en alleen de ingebruikname door een installateur.

Ter illustratie de 2 airco's (van eenzelfde merk als ik hier zou krijgen) kosten mij ongeveer 800 euro dus zelfs al rekenen ze voor de ingebruikname de hoofdprijs dan nog betaal ik niet zoveel als de offertes van 2400+ euro die ik heb ontvangen.
Dure offerte dan, ik heb 2 LG 3,5 laten plaatsen door een bedrijfje, €2200,- all-in, daar ga ik niet zelf voor kloten of risico nemen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
miitjohn schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:21:
Zolang je weet waarmee je bezig bent en het serieus aanpakt is er m.i. geen enkel probleem.
Behalve dat je een strafbaar milieudelict begaat, omdat het dus gewoon verboden is..
geen ozon gas
Ja, jij weet duidelijk waar je mee bezig bent ja… :X |:(

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Er is een verschil tussen een 'ozongas' (een stof welke de ozonlaag afbreekt) en een gas met een hoge GWP (Global Warming Potential) - de eigenschap om te werken als een broeikasgas. Het gas in moderne airco's tasten de ozonlaag niet aan, maar kunnen wel gevuld zijn met een gas dat tot 2600kg CO2-equivalent heeft per kilo vulling.

[ Voor 4% gewijzigd door Cr3ator op 01-07-2022 09:30 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Cr3ator schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:30:
Er is een verschil tussen een 'ozongas' (een stof welke de ozonlaag afbreekt) en een gas met een hoge GWP (Global Warming Potential) - de eigenschap om te werken als een broeikasgas. Het gas in moderne airco's tasten de ozonlaag niet aan, maar kunnen wel gevuld zijn met een gas dat tot 2600kg CO2-equivalent heeft per kilo vulling.
ONZIN.

Dat is miereneuken over of iemand dood is gegaan doordat iemand van het dak is geduwd, de val of de plotselinge stop op de stoep.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 01-07-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 10:52
BrainCrash schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Behalve dat je een strafbaar milieudelict begaat, omdat het dus gewoon verboden is..

[...]

Ja, jij weet duidelijk waar je mee bezig bent ja… :X |:(
Je bent waarschijnlijk installateur. Dat je, je inkomsten wil beschermen is logisch. Maar blijft objectief. De impact op het mileu voor R32 is klein. Wil dit zeggen dat je als een gek je arico moet laten leeglopen? Neen. Maar als je alles correct doet is er weinig risico. Het aansluiten van een airco is, mits inlezen, vrij eenvoudig.

Verder heb ik geen enkel probleem met installateurs, alleen is mijn ervaring dat men voor wat complexere installaties gewoon de middenvinger opsteekt (je krijgt niet eens reactie) en dat de gemiddelde installateur zelf een loopje neemt met de regels want time = money. Ik wil zeker niet veralgemenen, maar zo ook wil ik inet veralgemenen dat als je een handige harry bent en je, jezelf goed inleest het perfect mogelijk is je eigen airco veilig aan te sluiten en dan doe je het beter dan de gemiddelde installateur. Anders beweren is gewoon job protectie of er zelf weinig kaas van gegeten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door miitjohn op 01-07-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Er is een reden waarom al die regels er zijn. En die reden ben jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

flippy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:33:
[...]

ONZIN.

Dat is miereneuken over of iemand dood is gegaan doordat iemand van het dak is geduwd, de val of de plotselinge stop op de stoep.
Geen onzin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9-BAk1mFaE4cgZO_MWTN86ZD5s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iQoXMZe7QoXzTHUUlRA11FZk.jpg?f=user_large

Het is geen ozonlaag afbrekende substantie. Het is een broeikasgas. Voor meer verdieping zie deze link bijvoorbeeld.

Neemt niets weg van het feit dat je het liever niet de atmosfeer in laat lekken en dat de handelingen met deze gassen alleen gedaan mogen worden door een F-gassen gekwalificeerde installateur. Met de invoer van R290 (propaan, met een GWP van 6 en ODP van 0) zou dit eigenlijk niet zo'n punt meer zijn, ware het niet dat dit dan weer akelig brandbaar is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
miitjohn schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:10:
[...]

Je bent waarschijnlijk installateur.
Nee. Niet dus.
Verre van. Ik heb in mijn werk totáál niets te maken met F-gassen of STEK certificeringen.
Sterker nog, ik ben niet eens werkzaam in iets wat maar lijkt op de bouw of bouw-installatiesector!
Maar als je alles correct doet is er weinig risico. Het aansluiten van een airco is, mits inlezen, vrij eenvoudig.
Dat is gewoon TOTAAL IRRELEVANT!
Het is wettelijk verboden om aan installaties met dergelijke gassen te klooien als je niet in het bezit bent van de juiste certificaten.. Punt!

Dat is hetzelfde als zeggen dat het besturen van een auto, mits inlezen, vrij eenvoudig is..
Kan wel zijn, maar hoe makkelijk het is, is dus eveneens irrelevant..
Je hebt gewoon verplicht een certificaat nodig om in een auto te mogen rijden... Noemen we een rijbewijs.
Ga je in een auto rondrijden zonder rijbewijs, ben je ook gewoon strafbaar bezig.
Daar hoef je ook geen beroepschauffeur voor te zijn om dat op te merken, noch heeft het iets te maken met "job protectie"

Zelfde met die F-gassen.
Hier wat info:
https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/overzicht-wet/

Zelfs op tweakers is het niet toegestaan om anderen te helpen zelf een airco aan te sluiten... precies om de reden dat het gewoon wettelijk verboden is.
Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

En het ís verboden omdat de impact op het milieu totaal niet "klein" is zoals je zegt.
Het is een zwaar broeikasgas, zoals @Cr3ator al liet zien, wat meer dan 600x schadelijker is dan CO2.
Als jij met prutswerk perongeluk een kilootje van dat spul de lucht in laat lopen, heeft dat net zoveel schadelijke gevolgen als wanneer je met een gemiddelde auto een rit van 6000 km gaat maken!
(immers, een auto stoot circa 100g CO2 uit per gereden km)

Roepen dat het allemaal geen kwaad kan omdat het geen "ozon gassen" zijn getuigt er juist van dat je zelf weinig kennis van de boel hebt..
De échte Ozone Depleting gasses zijn immers al jáááren geheel verboden om nieuw te installeren in normale huis-tuin en keuken apparatuur. Maar de regelgeving is de laatste jaren écht niet soepeler geworden hoor, juist vanwege de hoge Global Warming Potential van alle huidige gebruikte gassen...

(overigens kun je als particulier dat soort gassen veelal ook niet eens kopen op een legale manier.. dat zegt ook al wat natuurlijk)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Modbreak:Zoals al genoemd was hierboven is het op Tweakers niet toegestaan om te bespreken hoe je een airco in bedrijf kunt stellen. Zie ook Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2" voor meer uitleg.

Ik sluit daarom bij deze dit topic.
In dit subforum zijn genoeg andere topics te vinden voor aankoopadvies van een airco.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.