Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:15

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Momenteel ben ik in gesprek met een Amerikaans techbedrijf rond een vaste aanstelling. Het bedrijf werkt compleet remote en ik zal dan ook gewoon in Nederland blijven wonen en werken.

Het bedrijf heeft echter geen entiteit in Nederland (en ook niet van plan deze te starten) en maakt geen gebruik van een payroller zoals bijvoorbeeld remote.com. In de basis zeggen ze: we maken maandelijks geld over en dan regel je maar wat je moet regelen.

Totale compensatie is zo’n $220.000 base pay + $50.000 aandelen + Benefits (ziektekosten vergoed, onbeperkt verlof, vergoeden de kosten voor een co-working Office)

Mijn idee zou zijn een B.V. te starten en alle contracten en betalingen daar via te laten verlopen. Zelf zal ik als enige werknemer op de loonlijst staan van deze B.V. en salaris + dividend uitgekeerd krijgen.

Ik heb geen idee of dit handig is en überhaupt kan, maar dit was wat na een beetje googelen een mogelijke optie zou kunnen zij.

Ik zie hier wel een paar risico’s
- betaling is is US Dollar. Al mijn kosten zijn in Euro’s. Nu verwacht ik dat de komende tijd de Euro eerder daalt ten opzichte van andersom, blijft het wel een reeel risico dat mijn Euro inkomen gaat fluctueerden door de tijd heen.

- Ondanks dat het bedrijf een goede reputatie heeft en retentie enorm hoog is. Is er altijd een risico dat je eruit gegooid wordt. Daar lijk ik in deze constructie in ieder geval geen aansprak te kunnen maken op Nederlands arbeidsrecht gok ik.

- Door de BV/ZZP constructie heb ik, ondanks dat ik een vaste aanstelling heb, ook geen WW / WIA rechten wanneer er iets mis gaat.

Wanneer ik het definitieve aanbod krijg wil ik een afspraak maken met een fiscalist of jurist om te kijken wat de beste aanpak is; maar kom graag goed beslagen ten ijs en aangezien ik altijd gewoon simpel in loondienst heb gezeten heb ik hier totaal geen kennis van.

Ik ben dan ook benieuwd of iemand iets soortgelijks heeft gedaan hier en hier nog wat adviezen heeft (Wel geen B.V., zijn deze risico reeel, welke vergeet ik nog etc.).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:48
Waarom via een BV? Welk voordeel denk je te hebben, of welk risico ontloop je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
c-nan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:34:
Waarom via een BV? Welk voordeel denk je te hebben, of welk risico ontloop je ermee?
Mijn, waarschijnlijk slechte Google skills, leken te laten zien dat dit bij deze inkomsten uiteindelijk voordeliger zou zijn dan een eenmanszaak. Puur een euro ding, niet om risico’s te beperken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Het lijkt me dat de risico's die jij ziet nogal peanuts zijn in vergelijking met het salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23

Lordy79

Vastberaden

$220K per jaar = 200K EUR in de BV

Da's geen vetpot hoor. Je moet je eigen arbeidsongeschiktheid regelen, pensioen en een buffer voor werkloosheid opbouwen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:56

BCC

Idd en je mist alle zzp aftekposten. Als je over de 500k per jaar gaat, wordt het interessant een bv MET holding erboven op te zetten, tot die tijd zou m gewoon zzpen. Pensioen via Meersman

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 29-06-2022 22:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:22
Doe dan gewoon ZZP.

WW verzekering kan je bij UWV gewoon afsluiten en zelf de premies afdragen.

https://www.uwv.nl/partic...-verzekering-van-uwv.aspx

Daarvoor vraag je een vrijwillige verzekering aan.

Je meld je aan bij een pensioen en gaat daar premies over je salaris afdragen.

Je sluit een arbeidsongeschiktheidsverzekering af. Draag je ook je premies af.

Daarna betaal je jezelf de rest uit als salaris (of laat een deel in je bedrijf), en daar draag je netjes loonbelasting en premies voor af.

Dan hoor je redelijk goed te zitten. Je mist wel natuurlijk dat een 'werkgever' voor je 'moet' zorgen, maar voor dat bedrag mag dat wel.

Als je bijna 17K eur/mnd verdient, denk ik dat 2000-4000 per maand aan premies/verzekeringen prima is, de rest loonbelasting (~6000-7500 eur). Even met een dikke vinger door de pap, je houdt dan ong 7000 netto pmnd over.

Iemand die hier meer verstand van heeft kan dit vast wel regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 30-06-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:48
Don Quijote schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Mijn, waarschijnlijk slechte Google skills, leken te laten zien dat dit bij deze inkomsten uiteindelijk voordeliger zou zijn dan een eenmanszaak. Puur een euro ding, niet om risico’s te beperken dus.
Dat ligt er maar net aan. Je kan je zelf een DGA salaris uitbetalen en de rest in de BV laten en vervolgens dividend uitkeren.

De vraag is ook een beetje, wil je alles opnemen of een deel in je BV laten staan? Uiteindelijk is het een uitrekensom. Kost je een middagje, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Een BV (vooral in het begin) hoeft dus niet perse voordeliger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Dank. ik zal eens proberen wat pro-forma berekeningen te maken voor eenmanszaak en BV. Als jouw berekening @grasmanek94 inderdaad “ongeveer” klopt ga ik er financieel qua salaris eigenlijk niet echt op vooruit. Dus dat loont wel even om iets exacter door te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:22
Don Quijote schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:15:
Dank. ik zal eens proberen wat pro-forma berekeningen te maken voor eenmanszaak en BV. Als jouw berekening @grasmanek94 inderdaad “ongeveer” klopt ga ik er financieel qua salaris eigenlijk niet echt op vooruit. Dus dat loont wel even om iets exacter door te rekenen.
https://www.uwv.nl/partic...kering-van-uwv/index.aspx

code:
1
2
3
4
5
6
Verzekering Premie per maand
Ziektewet-verzekering   € 458,00
WIA-verzekering € 393,00
WAO-verzekering € 351,00
Werkloosheidsverzekering    € 95,00
Totale premie per maand € 1.296,00

Je verzekerd dan alleen / maximaal een bedrag van ong ~ € 60.000 / jr.

https://aov.allianz.nl/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Absoluut AOV
Geboortedatum
10-10-1985
Beroep
Elektromechanisch / instrumentatie-engineer
Gew. eindleeftijd
68 jaar
Verz. bedrag 1e jaar
€ 150.000
Verz. bedrag na 1e jaar
€ 150.000
Uitkeringsduur
Tot eindleeftijd
Eigenrisico
30 dagen

Standaard dekkingen
Uitkeringsdrempel
25%
Tarief
Combi
A.O. Criterium
Beroepsarbeidsongeschiktheid
Stijging uitkering
2%

Afsluitkosten eenmalig
€ 149
Netto per maand *
€ 387,28
Bruto per maand
€ 766,89

* Indicatie op basis van uw inkomen

Max € 150,000 / jr verzekerd.

Dan bv nog ergens 500 pensioen afdragen (of meer, of minder).

Totaal ong 2600 eur. 14067 blijft over.

https://services.raet.nl/proformalite/proforma.asp?dc=0
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Proforma 2022-1.01
Resultaat berekening
Berekeningsdatum:   30-06-2022

Persoonsgegevens
Geboortedatum:  01-01-1980
Deeltijdpercentage: 100,000
Soort tabel:    Wit
Loonheffingskorting:    Ja
Loontijdvak:    Maand
Minimumloon:    1725,00

Berekening  Grondslag   Perc    Bruto-netto Loon LH 
Salaris         14067,00    14067,00     
   Loon LH              14067,00     
Loonheffing 14067,00        6244,22-         
   NETTO/TOTAAL         7822,78          

Berekeningsgegevens
Arbeidskorting: 0,00

Dus 7800 netto over. Zat er niet ver naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan ZZP tegenwoordig nog wel met maar 1 opdrachtgever? Wordt dat niet als schijnconstructie gezien? Of geldt dat niet met dit soort bedragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:39:
Kan ZZP tegenwoordig nog wel met maar 1 opdrachtgever? Wordt dat niet als schijnconstructie gezien? Of geldt dat niet met dit soort bedragen?
https://ondernemersplein....omen-met-dba-voor-zzpers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:39
Kan je ze niet voorstellen een payroll constructie te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05 21:57
Ik denk dat je er goed aan doet om dit met een fiscalist op te pakken, er zijn veel invalshoeken op deze casus. Ben zelf wel een financial maar geen fiscalist dus houdt dat aan als disclaimer op onderstaande.

Als je de 50k aan aandelen bij een dienstverband uitgekeerd krijgt betaal je 50% inkomstenbelasting en jaarlijks vermogensheffing over de waarde, als het in een BV terecht komt betaal je 15% VPB en alleen bij waardevermeerdering extra belasting. Tenzij je die aandelen verkoopt en het geld privé wil gebruiken, dan betaal je nog 15% dividendbelasting.
Pagina: 1