Ik ben op zoek naar een PC die net als mn huidige een jaar of 5-7 mee gaat, daar wil ik ook best in investeren (uiteraard met grenzen). Hiervoor heb ik onderstaande samengesteld, maar het is al een redelijke tijd geleden dat ik me heb kunnen verdiepen in de huidige stand van zaken. Vandaar dit topic om een "sanity check" te vragen voor mijn samenstelling.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, 120+FPS op 1080p. Daarnaast ook hobby foto/video bewerking en video encoding
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2500
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen (2x AOC C27G1 1080p 144Hz), toetsenbord, muis en 2 SATA opslag disks gaan mee (4+10TB)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel tussen de 3070 Ti of een 3080 (al dan niet Ti), maar ik weet niet of boven de 3070 Ti iets uit gaat maken op 1080p.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor Intel gekozen want deze kwam qua gaming net iets beter uit de verf volgens meerdere reviews. Verder eigenlijk altijd voor corsair en MSI gegaan dus daar automatisch op uit gekomen vanwege goede ervaringen, maar ben ik niet aan gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede game prestaties en goede koel prestaties
Ga je overklokken?
Initieel stock, maar in de toekomst (na 2-3 jaar meestal) is dit wel het plan
Wat verwacht je van ons?
Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien, of zijn er componenten die beter met elkaar samen werken? Verder heb ik een beetje rondgeneusd in de BBG's voor een goede CPU koeler maar daar kwam ik ook niet helemaal uit. Zit ik met de Scythe Fuma goed of zijn er beteren t.o.v. de 12700 (Ook lettend op hoogte koeler ivm RAM modules). AiO is eventueel ook een optie, maar in het verleden heb ik gemerkt dat lucht een betere prijs/prestatie verhouding heeft.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, 120+FPS op 1080p. Daarnaast ook hobby foto/video bewerking en video encoding
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2500
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Schermen (2x AOC C27G1 1080p 144Hz), toetsenbord, muis en 2 SATA opslag disks gaan mee (4+10TB)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel tussen de 3070 Ti of een 3080 (al dan niet Ti), maar ik weet niet of boven de 3070 Ti iets uit gaat maken op 1080p.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor Intel gekozen want deze kwam qua gaming net iets beter uit de verf volgens meerdere reviews. Verder eigenlijk altijd voor corsair en MSI gegaan dus daar automatisch op uit gekomen vanwege goede ervaringen, maar ben ik niet aan gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goede game prestaties en goede koel prestaties
Ga je overklokken?
Initieel stock, maar in de toekomst (na 2-3 jaar meestal) is dit wel het plan
Wat verwacht je van ons?
Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien, of zijn er componenten die beter met elkaar samen werken? Verder heb ik een beetje rondgeneusd in de BBG's voor een goede CPU koeler maar daar kwam ik ook niet helemaal uit. Zit ik met de Scythe Fuma goed of zijn er beteren t.o.v. de 12700 (Ook lettend op hoogte koeler ivm RAM modules). AiO is eventueel ook een optie, maar in het verleden heb ik gemerkt dat lucht een betere prijs/prestatie verhouding heeft.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-12700KF Boxed | € 419,- | € 419,- |
1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 199,- | € 199,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G | € 799,- | € 799,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 2 Rev. B | € 64,90 | € 64,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 164,90 | € 164,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 139,- | € 139,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 190,04 | € 190,04 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB | € 96,09 | € 96,09 |
Totaal | € 2.196,83 |