Smarthome beginnen geen idee of dit werkt.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-04 14:07
Ik wil graag een aantal dingen smart maken en automatiseren.
Mijn probleem/wat ik wil doen:
Ik hoor de deurbel niet als ik op de film kamer zit die 1 verdieping hoger zit dit wil ik veranderen uiteraard.
Graag zou ik:
1. Een slimme deurbel willen waarmee ik zonder abonnement kan zien wie er aan de deur staat en als het kan een pop-up hebben op de beamer tijdens het film kijken( anders alleen op de telefoon is ook goed).
2. Een speaker hebben in de woonkamer om soms muziek te luisteren maar hoeft dus niet high end te zijn daarvoor heb ik de film kamer.
3 Automatisch verlichting in de woonkamer aan laten gaan via een sensor in de winter en zomer als het donker is en ik wat te eten wil pakken of voor de gezelligheid.
4 Led strips aan laten gaan in de film kamer voor het lopen en als primaire verlichting voor en na de film die automatisch aan gaat of uit bij gebruik van de beamer of Denon. En kunnen zeggen dat het gordijn open moet of movie time schreeuwen zodat gordijnen dicht gaan verlichting gedimpt wordt enz.
5 sensor in de brievenbus beneden buiten(woon op 1 hoog boven een andere woning)plaatsen zodat ik niet elke dag naar beneden moet lopen om te zien of er iets in zit( is optioneel maar hè als ik toch vragen stel dan gelijk alles right?).

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Cinema 4K Series projectiescherm(thenextshop.nl verkoopt die) met 12 volt trigger output en lan aansluiting.
- Denon AVC-X3700H receiver.
- XGIMI Horizon Pro 4K Led beamer.
- Amazon Firestick 4K Max.
- Speakers tot dus ver:(aangezien asap Dolby Atmos wordt)
2x Heco Aurora 700 floor standing speakers,
2x Heco Aurora 300 bookshelf speakers.
1x Heco Aurora Center speaker.
1x Heco 30A Subwoofer.
1x Denon sc-f391 front speakers(wordt gebruikt als surround back speaker)
Bosch easycontrol thermostaat.
Asus AX5400 router op de verdieping met de moviekamer en een KPN V12 in de meterkast naast de voordeur.
Glasvezel 200/200 en nu tijdelijk 500/500 van KPN.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik dacht zelf aan dit te kopen.
1- Ring wired doorbell koppelen aan de Firestick.
2- Echo 4th gen kopen of kan ik beter wachten tot dit najaar aangezien mensen verwachten dat de 5th gen dan wordt aangekondigd? En zo ja kan ik dan iets goedkoops kopen die alles regelt tot ik die komt.
3- Echo 4th gen +Aqara RTCGQ11LM B07D1CRRVF Motion Sensor motion detector voor de verlichting aan en uit te laten gaan, al moet ik nog wel dan smart schakelaars kopen voor in de muur of een slim stopcontact ofzo denk ik?

4- Led rgbic strips van govee kopen voor de film kamer en koppelen aan de echo om films te kijken en dus verlichting uit te laten gaan als ik zeg movie time, al weet ik niet als die beneden staat en de strips boven hangen of dat werkt? Mogelijk is er iets kleins wat een mic heeft die deze routine triggered?

5- IKEA draadloze sensor in de brievenbus plaatsen en die koppelen aan een Amazon echo 4th gen die een routine laten afgaan die de verlichting aanpast naar groen als er iets in de brievenbus wordt gestopt, of moet ik echt de IKEA hub + Amazon echo 4th gen beide hebben?

Ik weet dat ik veel wil en het budget heb ik verknalt aan het geluid enz dus dit is wat meer budget maar dit zou kunnen werken of zit ik echt verkeerd ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Valkyre

Kitesurf FTW!

Volgens mij moet je even in het home assistant topic gaan kijken.
Ik lees nog geen dingen die niet zou kunnen.

De juiste vragen zijn, ga je voor z-wave , zigbee of matter.
IKEA werkt volgens mij op basis van zigbee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Ik wou om nu te beginnen alleen een Amazon echo kopen met Zigbee maar ik hoop niet dat ik het nu koop en er achter komt dat ik er beter mee had kunnen wachten tot eind dit jaar omdat die nieuwe echo meer up to date is met protocols enz.
Sowieso zou ik graag alles lokaal laten draaien maar hubitat lijkt mij te technisch en home assistant lijkt mij nouja meer een investering voor later omdat ik eigenlijk hoop alles simpel te doen met de echo van Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Met de Echo van Amazon zit alle smart in de cloud dus dat voldoet al niet aan "alles lokaal". Home Assistant op een Pi is redelijk makkelijk op te zetten en een goede eerste stap. Wil je het simpeler en meer gebruiksvriendelijk is een Homey (pro) ook nog een optie maar dat leunt dan toch weer op de cloud.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 20:01
[b]Gamer_Life in "Smarthome beginnen geen idee of dit werkt."Gamer_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @
1. Een slimme deurbel willen waarmee ik zonder abonnement kan zien wie er aan de deur staat en als het kan een pop-up hebben op de beamer tijdens het film kijken( anders alleen op de telefoon is ook goed).
Kijk even naar een Eufy deurbel.
Is lokaal en misschien een goed punt om mee te beginnen.

En wat betreft Home Assistant kan je beginnen met Blue:

https://www.home-assistant.io/blue/

[ Voor 16% gewijzigd door Bongoarnhem op 30-06-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Bongoarnhem schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Heb er naar zitten kijken en hoopte dat wat ik wou al kon met Amazon's echo 4th gen aangezien ik dan niet teveel extra dingen hoef te kopen, maar ik ben bang dat het uiteindelijk home assistant op een rasberry pi 4b 4 GB wordt met een echo voor geluid beneden in de woonkamer.
Maar wel bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Tassadar32 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:22:
Met de Echo van Amazon zit alle smart in de cloud dus dat voldoet al niet aan "alles lokaal". Home Assistant op een Pi is redelijk makkelijk op te zetten en een goede eerste stap. Wil je het simpeler en meer gebruiksvriendelijk is een Homey (pro) ook nog een optie maar dat leunt dan toch weer op de cloud.
De cloud is om te beginnen opzich geen probleem hoor, mag zolang wat ik graag zou willen doen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Bongoarnhem schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Helaas de Raspberry Pi 4b 4 GB (of welke versie dan ook) zijn nergens los te krijgen. Alleen bij de Mediamarkt kan je hem nog krijgen in de vorm van een starter kit, maar heb al een case gevonden die ik wil gebruiken waar ook alles bij zit dus dan betaal ik meer terwijl ik maar 50% van de verpakking gebruik. Plus wat in de verpakking zit is niet 109 euro waard(inclusief de pi).
Mocht je ergens een losse kunnen kopen dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58
Alles wat jij wil, kan.
Zolang je maar de onderdelen slim maakt.

Ik ben zelf van een draadloze deurbel naar een bedrade gegaan. Gewoon lekker zoals vroeger en dit is ook smart te maken door er een module tussen te zetten.
Moet het ooit nog uitvoeren of nooit. :p maar ik wilde dus na een bepaalde tijd niet de bel af laten gaan, maar een lamp van de kamer waar je bent. Dit omdat onze dochter na 20 uur op bed ligt.

Zoiets kun je voor jou prima doen. Een normale bel met trafo, maar bij het indrukken wordt dat ondervangen. Als je geen film aan het kijken bent, dan gewoon af laten gaan. Ben je wel film aan het kijken, niet af laten gaan, maar lamp in de hoek laten knipperen of een melding op je scherm, of je film op pauze en de verlichting aan laten gaan. Dit laatste kun je langzaam laten gebeuren van 5% tot wat je wilt om die kant op te gaan. Maar een melding op het scherm is ook mogelijk.
Zolang alles wat je hiervoor wilt gebruiken, maar smart is.

Of je dit doet met HA, Domoticz, Openhab of whatever. Die kunnen het allemaal. Heb je al een nas of server draaien, dan kun je dat prima daar op installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 20:01
Gamer_Life schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:05:
[...]

Helaas de Raspberry Pi 4b 4 GB (of welke versie dan ook) zijn nergens los te krijgen. Alleen bij de Mediamarkt kan je hem nog krijgen in de vorm van een starter kit, maar heb al een case gevonden die ik wil gebruiken waar ook alles bij zit dus dan betaal ik meer terwijl ik maar 50% van de verpakking gebruik. Plus wat in de verpakking zit is niet 109 euro waard(inclusief de pi).
Mocht je ergens een losse kunnen kopen dan hoor ik dat graag.
Het hoeft niet altijd nieuw te zijn.

merk: Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:56
Bij sommige aanbieders is nieuw wel goedkoper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
akatar schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:21:
Bij sommige aanbieders is nieuw wel goedkoper....
Zoals ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Arunia schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:50:

Of je dit doet met HA, Domoticz, Openhab of whatever. Die kunnen het allemaal. Heb je al een nas of server draaien, dan kun je dat prima daar op installeren.
Dus recap
Bedrade bel met trafo(heb ik al hangen is een jaren 80 woning die van de woning bouw was toen mijn ouders hem kochten).
Verbinden met???? Zodat die smart wordt en via ??? Kan die mijn smart light aan laten gaan?

Als ik dit lees kost dit al minder geld al mis ik de video functie maar hè als ik goedkoop mijn bel slim kan maken zodat ik boven verlichting kan laten knipperen zodat ik weet dat iemand voor de deur staat is iig beter dan niks.

Vraag (miss verkeerde plek)maar een winkel zegt koop odroid IPV Raspberry, die laatste zie ik dus alleen bij mm nog in een kant en klaar pakket a €109 euro tenzij je zegt dat is goedkoop doen zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ivCAe64fXDY6lZnLjtTIBxyMnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VS9VG2UyLM7kn6chLzxjLZgN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben inmiddels al zover dat ik de stap zal nemen om HA te gaan gebruiken gezien Paul Hibbert op YouTube er een tutorial over deed en het niet lastiger lijkt te zijn dan zelf een pc bouwen of een custom ROM en bootloader op een Samsung telefoon te flashen.

Dit nieuwe avontuur is volgens mij iets wat je moet doen maar wel met de juiste informatie vandaar alle vragen.
Dus top dat iedereen helpt mij wat zekerheid te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:56
@Gamer_Life
Als je een advertentie bekijkt, dan zie je rechtsboven wat deze kost bij een winkel/webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Gamer_Life schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Dus recap
Bedrade bel met trafo(heb ik al hangen is een jaren 80 woning die van de woning bouw was toen mijn ouders hem kochten).
Verbinden met???? Zodat die smart wordt en via ??? Kan die mijn smart light aan laten gaan?

Als ik dit lees kost dit al minder geld al mis ik de video functie maar hè als ik goedkoop mijn bel slim kan maken zodat ik boven verlichting kan laten knipperen zodat ik weet dat iemand voor de deur staat is iig beter dan niks.

Vraag (miss verkeerde plek)maar een winkel zegt koop odroid IPV Raspberry, die laatste zie ik dus alleen bij mm nog in een kant en klaar pakket a €109 euro tenzij je zegt dat is goedkoop doen zie foto.
[Afbeelding]

Ik ben inmiddels al zover dat ik de stap zal nemen om HA te gaan gebruiken gezien Paul Hibbert op YouTube er een tutorial over deed en het niet lastiger lijkt te zijn dan zelf een pc bouwen of een custom ROM en bootloader op een Samsung telefoon te flashen.

Dit nieuwe avontuur is volgens mij iets wat je moet doen maar wel met de juiste informatie vandaar alle vragen.
Dus top dat iedereen helpt mij wat zekerheid te geven.
Klopt.

https://www.robbshop.nl/domotica/projecten/z-wave-deurbel
Overigens is de shop zelf niet helemaal denderend heb ik begrepen, maar dan kun je zien wat je nodig zou kunnen hebben. Er moet iets tussen wat alles af vangt en dan communiceert met je software. Daar vandaan zorg je dat er iets gebeurd en een signaal terug wordt gestuurd zodat het gebeurd.

Bij ons is het een langzaam project en vervang ik spul wanneer die kamer gedaan wordt. Buiten momenteel erg weinig tijd, is er nog niet veel meer van gekomen. Je kunt er je geld en tijd op stuk slaan. :+

Ikzelf heb gekozen voor Z-wave met een Aeon Z-wave stick in mijn server. Daarnaast gekozen voor Fibaro dimmers en de ledstrips van Philips Hue (je kunt klooien met W-RGB led strips en controllers, maar Hue werkt gewoon zonder gezeik, maar wel een bridge er tussen).
Daarnaast zorgt de domotica software dan voor de communicatie tussen elkaar. Dus als je je deurbel ingeregeld hebt via de domotica software, dan kun je daarna van alles er aan koppelen.
Druk op de deurbel en bij wijze van spreken kun je je openhaard aan sturen. O-) Dus, zo gek als dat jij het kan bedenken kan.

Ik hoorde laatst van mijn teamleider die een huis had gekocht, dat haar vriend met KNX (bedraad domotica) bezig is. Erg leuk om te horen en te doen tijdens een verbouwing, maar is haast niet te doen als je al in een huis woont. Dan kom je op draadloos uit. Daar zijn ook legio opties in.

Ik raad je aan om wel goed te omschrijven wat je precies wilt. Anders is dat echt een grote valkuil heb ik gemerkt. Dus, ALS ik doe DIT > DAN gebeurt er DAT.
Ikzelf zou eerder met een lamp werken die reageert, dan met een melding op het scherm als de bel ingedrukt wordt. Ik noem maar wat.
Maar bijvoorbeeld als je automatische gordijnen hebt in je film kamer, zou je in combinatie (jammer dat Logitech er mee gestopt is) met een Logitech Harmony met zo'n hub ook via domotica van alles kunnen regelen.
Dus je drukt op scene film kijken. Dan rolt je beamer scherm uit, je gordijnen gaan dicht, je lampen dimmen naar laagste stand enzovoorts. Zoals ik al zei, je ideeën zijn je limiet in wat er kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 01-07-2022 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparta
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 16:32
Toevallig dat ik via een ander topic een projectje van een mede-Tweaker (@AtlonXP1800) tegenkwam die juist hier voor is; Doorbell modernizr 2.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f2KI2I7.png

[ Voor 27% gewijzigd door Sparta op 01-07-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Sparta Nette oplossing! Enige voor mijzelf (niet TS), zou dan Z-wave wel prettig zijn, maar aan de andere kant, met Domotica software zit je daar ook weer niet aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:40
Als je nog over een pot met geld struikeld zou je ook naar de deurbellen van Unifi Protect kunnen kijken. Geen abbonement en lokale opslag. En in Home Assistant te importeren.

Zelf heb ik het voorelkaar dat er op basis van tijd wel of niet een aanbel ook op google home's door het huis heen wordt aangekondigd.

Oh ja. zelf ervaring met Domoticz en Home Assistant. Waarbij HA wel echt veel meer producten aan elkaar kan knopen.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
SonOfSam schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:40:
Als je nog over een pot met geld struikeld zou je ook naar de deurbellen van Unifi Protect kunnen kijken. Geen abbonement en lokale opslag. En in Home Assistant te importeren.

Zelf heb ik het voorelkaar dat er op basis van tijd wel of niet een aanbel ook op google home's door het huis heen wordt aangekondigd.

Oh ja. zelf ervaring met Domoticz en Home Assistant. Waarbij HA wel echt veel meer producten aan elkaar kan knopen.
Helaas ben ik niet gestruikeld over een pot geld, zit te wachten tot sossolutions de Raspberry pi 4b 4gb weer heeft maar dan wil ik inderdaad HA gebruiken.
Toch bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
Gamer_Life schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:56:
[...]

Helaas ben ik niet gestruikeld over een pot geld, zit te wachten tot sossolutions de Raspberry pi 4b 4gb weer heeft maar dan wil ik inderdaad HA gebruiken.
Toch bedankt voor je reactie.
Ik heb zelf HA in een VM op m’n synology draaien. Misschien heb je al iets in huis wat het aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
SonOfSam schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Ik heb zelf HA in een VM op m’n synology draaien. Misschien heb je al iets in huis wat het aan kan?
Helaas ik heb al zitten kijken maar heb zelf geen nas draaien, en de laptop die ik heb gebruik ik zelf nog dus die kan ik ook niet ombouwen voor dit doel.
Het is jammer dat ik mijn oude N66U Asus router niet kan aanpassen en er een SSD aan kan hangen voor dit doel, aangezien ik die niet meer gebruik maar hij het nog wel doet en USB poorten heeft enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Ik weet niet wat je budget is. Maar tweedehands is vaak een prima optie

Pagina: 1