Oude (low end) platenspeler vs nieuwe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 03:41
Ik gebruik al een poosje met veel plezier een kenwood p-62 platenspeler. Een prima apparaat, het kwam na 20-30 jaar van zolder van een familielid, en het ding is amper gebruikt.

Toch ben ik nu benieuwd in hoeverre ik mijn hifi set verder kan upgraden. Als ik zoek op het internet, dan zie ik dat vaak een goede vintage platenspeler het goed kan meten met moderne apparaten. De kenwood is verwacht ik eerder low-end. Veel plastic, een licht apparaat.

Wat kan ik verwachten als ik een goede modernere platenspeler koop, bijvoorbeeld een Pro-Ject Debut Carbon Esprit of iets dergelijks? Qua geluid, qua opties?

De rest van mijn set is redelijk goed, een nieuwe Denon stereo versterker (pma600) met 2e hands Dali Ikon 1 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:29
Nieuw is vaak ok maar qua opties erg eenvoudig. Een speler uit de jaren 70 van de betere merken is vaak ook goed en uitgebreider qua functies, denk aan automaat en quartz gestuurde direct drive. Maar ook weer listiger qua kwalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijanus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-11-2024
Pro-ject ken ik niet (en ik ben sowieso niet zo van de platenspelers), maar ik zou vooral ook overwegen de door jou geschetste tegenstelling te ontwijken. Voor het geld van die Pro-ject kun je bij bosjes oude Thorensen (TD160, 320, of iets dergelijks) van marktplaats plukken, met wat (veel?) geluk (of meer geld) zelfs met een SME-arm.

Vast niet zo goed als een nieuwe SME, maar ja, je hoeft er je hypotheek ook niet voor te verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Het hangt er vanaf welke oudere platenspeler je pakt, niet elke oude platenspeler is even goed. Dat geldt ook voor de nieuwere platenspelers welke nu verkocht worden. Het belangrijkste is voor jou nu, wat mis je nu waarom je wilt upgraden? Ja de kenwood is een low-end, maar als jij er tevreden mee bent dan maakt het toch niets uit dat het een low-end is.

Zelf heb ik afgelopen week een oudere platenspeler gekocht, een Akai uit de begin jaren 80. Tweedehandse prijzen zijn de afgelopen tijd omhoog gegaan aangezien er weer meer interesse is in platen. Soms moet je net mazzel hebben dat je voor weinig een goede platenspeler kunt kopen. De mijne heeft door zijn leeftijd gewoon wat onderhoud nodig en wat vervanging van onderdelen, niets heel groots maar je moet er even handig genoeg voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb in de jaren negentig een pro-ject gekocht was beter dan een Dual uit de jaren zeventig.
In het vinyl forum sporen ze sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:31
De kenwood p-62 is niet echt een goede draaitafel allicht vergelijkbaar met de goedkopere nieuwe draaitafels onder de 100 a 150 euro. Als de conditie en naald nog goed is, wel geschikt om zo nu en dan een plaatje te draaien. Voor regelmatig gebruik en hobby raad ik een betere aan.
bouwfraude schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 17:27:
Ik heb in de jaren negentig een pro-ject gekocht was beter dan een Dual uit de jaren zeventig.
In het vinyl forum sporen ze sowieso niet.
In het vinyl forum gaat het juist om zo goed mogelijk te sporen.

[ Voor 36% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-07-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 03:41
Roderiktweaker schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:29:
De kenwood p-62 is niet echt een goede draaitafel allicht vergelijkbaar met de goedkopere nieuwe draaitafels onder de 100 a 150 euro. Als de conditie en naald nog goed is, wel geschikt om zo nu en dan een plaatje te draaien. Voor regelmatig gebruik en hobby raad ik een betere aan.
Right, hij doet het prima hoor. Maar mijn vraag is dus wat ik daar op win? Geeft het "beter geluid' of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:31
leeuwtje1 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Right, hij doet het prima hoor. Maar mijn vraag is dus wat ik daar op win? Geeft het "beter geluid' of iets dergelijks?
Een betere draaitafel geeft vaak een betere geluidskwaliteit vooral een goed element is belangrijk, je haalt meer informatie uit de groef.

Verschil in geluidskwaliteit is uiteraard subjectief het beste is om dit zelf te ervaren door een betere draaitafel uit te proberen op jouw installatie.
Pagina: 1