Mijn huidige PC voor privé gebruik heb ik gebouwd in 2016, kort samengevat een Intel Core i5 6500 met een RX 480 4GB. Hoog tijd om deze te vervangen dus!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn nieuwe build wil ik verschillende zaken vlot(ter) kunnen.
Enerzijds is het gaming op een 1440p 75Hz scherm, met titels als No Man's Sky, Rust, FFXV, maar ook recente Assassin Creed titles, Cyberpunk 2077, ... Sommige games zijn dus wel wat demanding.
Anderzijds wil ik ook kunnen dualbooten Windows/Linux, met linux meer als development environment (oa Web dev (PHP/React) en anderzijds Java/Kotlin) en virtualisatie (Dockerized containers).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik rond de 1500 euro, maar dat is geen fixed upper limit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel de huidige peripherals (mechanical keyboard, mouse, 1440p 75Hz Dell S Series S2721D). Mijn huidige PC wordt een backup, of zal als central Nas systeem worden ingezet, nog onzeker.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een midrange build, met current-gen hardware. Ik vermoed weer rond de 5/6 jaar hiermee te kunnen doen, zonder short-range upgrades te doen (behalve eventueel RAM, mocht dit nodig blijken voor development).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, al zou ik graag de build met de andere spelers dan m'n huidige PC te willen bouwen (dus CPU met AMD ipv Intel, en GPU met Nvidia ipv AMD), puur om architecturaal the other side te ervaren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voldoende CPU power om virtualisatie voor local development aan te kunnen.
Een GPU die op 1440p op high/ultra settings 60fps haalt op recente games.
M'n huidige PC is nu niet bepaald stil te noemen, daarom net wat meer focus op voldoende en deftige koeling. Geen extreme kosten, want echt fluisterstil hoeft nu ook niet.
Ga je overklokken?
Ik ga zeker wel een beetje experimenteren met max speeds CPU/GPU en voltage settings.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag valideren of de build in de eerste plaats evenwichtig en correct is voor m'n use cases en rond deze price-range. Alternatieven hoor ik graag, zeg mij wat er beter kan
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn nieuwe build wil ik verschillende zaken vlot(ter) kunnen.
Enerzijds is het gaming op een 1440p 75Hz scherm, met titels als No Man's Sky, Rust, FFXV, maar ook recente Assassin Creed titles, Cyberpunk 2077, ... Sommige games zijn dus wel wat demanding.
Anderzijds wil ik ook kunnen dualbooten Windows/Linux, met linux meer als development environment (oa Web dev (PHP/React) en anderzijds Java/Kotlin) en virtualisatie (Dockerized containers).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik rond de 1500 euro, maar dat is geen fixed upper limit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel de huidige peripherals (mechanical keyboard, mouse, 1440p 75Hz Dell S Series S2721D). Mijn huidige PC wordt een backup, of zal als central Nas systeem worden ingezet, nog onzeker.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een midrange build, met current-gen hardware. Ik vermoed weer rond de 5/6 jaar hiermee te kunnen doen, zonder short-range upgrades te doen (behalve eventueel RAM, mocht dit nodig blijken voor development).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, al zou ik graag de build met de andere spelers dan m'n huidige PC te willen bouwen (dus CPU met AMD ipv Intel, en GPU met Nvidia ipv AMD), puur om architecturaal the other side te ervaren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voldoende CPU power om virtualisatie voor local development aan te kunnen.
Een GPU die op 1440p op high/ultra settings 60fps haalt op recente games.
M'n huidige PC is nu niet bepaald stil te noemen, daarom net wat meer focus op voldoende en deftige koeling. Geen extreme kosten, want echt fluisterstil hoeft nu ook niet.
Ga je overklokken?
Ik ga zeker wel een beetje experimenteren met max speeds CPU/GPU en voltage settings.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag valideren of de build in de eerste plaats evenwichtig en correct is voor m'n use cases en rond deze price-range. Alternatieven hoor ik graag, zeg mij wat er beter kan
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 314,90 | € 314,90 |
| 1 | Moederborden | MSI B550M PRO-VDH WIFI | € 104,89 | € 104,89 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X Plus 8G OC LHR | € 669,- | € 669,- |
| 1 | Behuizingen | Lian Li O11 Air Mini Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S redux | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Ventilatoren | Noctua NA-FK1, 120mm | € 17,90 | € 17,90 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston Fury Renegade KF436C16RBK2/16 | € 79,62 | € 79,62 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-750 | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Solid state drives | Crucial P5 Plus 1TB | € 109,90 | € 109,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.545,91 | ||
/f/image/awLVbAB8qgP5PdbUZRSs87xw.png?f=fotoalbum_large)