Receiver upgrade na aanschaf nieuwe speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:13
Na vele jaren plezier heb ik mijn chorus 8 serie vervangen voor de aria lijn. Ik had domes aan het plafond voor atmos tijdens het kijken van films.
Nu ben ik overgestapt naar de aria lijn en ook de domes zijn de flax variant. Ik heb al weleens gelezen dat de aria's makkelijker zijn dan de chorus. Daarmee is bij mij de vraag gekomen of ik mijn Marantz Sr7011 zou kunnen upgraden naar iets anders.
Ik heb niks te klagen met films en de marantz doet het nu ook heel mooi op de aria's. Maar ik weet niet of er nog iets te winnen valt met een eventuele upgrade.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Consumentenelektronica koopadvies is voor aankoopadvies in een iets verdere stap in het proces. Meer concreet als er is X budget, met eisen Y en Z en Apparaat 1, 2 en 3 staan op de short list. De vraag of een nieuwe receiver überhaupt winst geeft is meer iets voor Audio en hifi. CEK > AUD

Glazen bol:
Bereid je voor op een topic waar je niets aan hebt :P De ene groep zal komen met dat een ander merk receiver zeker verschil gaat geven, de andere groep is van mening dat het met normaal gebruik geen verschil zal geven.

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 29-06-2022 14:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen functionaliteit mist bij je huidige receiver dan is het waarschijnlijk geen upgrade maar verandert er gewoon niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Dat idd.
Als ik even vluchtig de specs van je Marants lees heeft het ding zelfs volledige 4K ondersteuning, en dan zou ik zeggen dat je aan functionaliteit niks tekort komt.
Zo even op het eerste gezicht doen een willekeurige Chrus 8 en Aria 9 beiden 91,5dB aan gevoeligheid, da's ook niet iets waar je iets heel speciaals voor nodig zou hebben.

Dus als je niks mist: lekker zo laten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
@The Eagle @Verwijderd Dit had ik al een beetje in mijn hood. Maar wilde voor de zekerheid toch even navraag doen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 20:51
Alleen op het aansturen van je speakers kun je vooruit gaan. Maar dan mis je alle moderne technieken van de Marantz.

De truuk is om de specificaties op te zoeken van de versterker en te kijken wat deze kan leveren op 4ohm. Ideaal gezien wil je dat de 4ohm wattage 2x zo hoog is als de 8ohm.

Moderne receivers hebben dat bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whiner schreef op zondag 3 juli 2022 @ 07:01:
Alleen op het aansturen van je speakers kun je vooruit gaan. Maar dan mis je alle moderne technieken van de Marantz.
Wat bedoel je hiermee? Enige verandering die hij zal zien is dat nieuwe receivers nieuwe technieken ondersteunen (HDMI 2.1 etc.).
De truuk is om de specificaties op te zoeken van de versterker en te kijken wat deze kan leveren op 4ohm. Ideaal gezien wil je dat de 4ohm wattage 2x zo hoog is als de 8ohm.

Je kan beter kijken naar hoeveel vermogen de versterker überhaupt kan leveren. Liever een versterker die 100W @ 4 ohm en 70W @ 8 ohm kan leveren dan een versterker die 50W @ 4 ohm en 25W @ 8 ohm kan leveren.

(overigens zijn er ook fabrikanten die de 8 ohm rating onderspecificeren zodat het een verdubbeling lijkt)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Als je vermogen beperkt wordt door de uitgangstrap wil je dat ja. Als je vermogen echter beperkt wordt door zijn voeding, dan verwacht je dat het een stuk dichter bij elkaar ligt, en ik zie niet echt in waarom dat problematisch zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg

Dan denk ik dat ik daarmee zou uitkomen op een receiver van Arcam. Dolby atmos is voor mij het belangrijkst. de marantz komt over al die kanalen dan wel iets lager te zitten. Echter heeft focal niet veel power nodig om goed aangestuurd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marcievg schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Dan denk ik dat ik daarmee zou uitkomen op een receiver van Arcam. Dolby atmos is voor mij het belangrijkst. de marantz komt over al die kanalen dan wel iets lager te zitten. Echter heeft focal niet veel power nodig om goed aangestuurd te worden.
Arcam is niet zo goed qua receivers, teveel bugs in het DA/Digitale gedeelte. Als je er echt op vooruit wilt gaan kan je beter kijken naar Denon. Valt onder de zelfde eigenaar als Marantz, maar voegt geen extra vervorming toe zoals Marantz doet met SDAM (of hoe dat ook heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Verwijderd schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:20:
[...]

Arcam is niet zo goed qua receivers, teveel bugs in het DA/Digitale gedeelte. Als je er echt op vooruit wilt gaan kan je beter kijken naar Denon. Valt onder de zelfde eigenaar als Marantz, maar voegt geen extra vervorming toe zoals Marantz doet met SDAM (of hoe dat ook heet).
De laatste denon die ik heb gehad was de SR1911. Ik zal eens kijken naar de on dan. Had die eigenlijk niet verwacht omdat ik marantz als het luxemerk daarvan zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Marcievg schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:53:
[...]

De laatste denon die ik heb gehad was de SR1911. Ik zal eens kijken naar de on dan. Had die eigenlijk niet verwacht omdat ik marantz als het luxemerk daarvan zag.
Da's knap. Een Denon kan de AVR 1911 zijn geweest. Het kan ook een SR xxxx geweest zijn, maar dan was het een Marantz ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
The Eagle schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:18:
[...]

Da's knap. Een Denon kan de AVR 1911 zijn geweest. Het kan ook een SR xxxx geweest zijn, maar dan was het een Marantz ;)
Je hebt gelijk. Het was lang geleden en er verschillende gehad sindsdien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 20:51
Marcievg schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:39:
[...]

Je moet kijken of je een frequentieverloop tabel kan vinden van deze speakers.
Het kan zijn dat het gemiddelde van deze speaker 8ohm is maar er in het laag een dip zit dat naar 4ohm gaat.

Mijn praktijk ervaring is dat je voor deze dippen veel stroom nodig hebt. Kan een versterker dat niet leveren dan mis je laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tja je kan front speakers laten aansturen door een aparte eindversterker maar de Marantz is al niet kinderachtig. Ik heb vroeger een Yamaha receiver met pre-out voorzien van 2 Marantz MA500 monoblokken. Ik vond dat voor muziek beter klinken. Of het ook beter was? De monoblokken waren wel beter dan my first Sony als je het volume een beetje opendraaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
bouwfraude schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:39:
Tja je kan front speakers laten aansturen door een aparte eindversterker maar de Marantz is al niet kinderachtig. Ik heb vroeger een Yamaha receiver met pre-out voorzien van 2 Marantz MA500 monoblokken. Ik vond dat voor muziek beter klinken. Of het ook beter was? De monoblokken waren wel beter dan my first Sony als je het volume een beetje opendraaide.
Muziek is leuk maar ik vind een top atmos geluid belangrijker. Met eindversterkers lees ik vaak verschillende verhalen. De een zegt dat het zonde geld is en de ander geeft aan dat het merkbaar is.

Pagina: 1