Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-04 15:46
Beste mensen van tweakers,

Ik ben op zoek naar meer stilte in mijn desktop PC, nadat ik verwend ben door de pure stilte van een Macbook Air.

Ik weet dat ik een passief gekoelde laptop niet ga evenaren, maar ik zou maar al te graag en stillere en minder warme PC hebben.

Nou heb ik geen zin om een andere desktop te halen, dus was mijn plan enkele componenten te vervangen.

Hier onder de naar mijn mening relevante specefiecaties.

Intel Core i7-8700K (stock)
Sapphire Nitro+ Radeon R9 Fury 4GB
Metallic Gear Neo Air
Cooler Master Hyper 212 Black
2x Metallic Gear Skiron RGB
2x Corsair SP120 uit een 4000D
Gigabyte B700H

Ik heb zelf al bekeken wat de luidste componenten zijn in twee situaties van luid naar stil:

Licht gebruik [Internet, Spotify, Netflix, Office werk]

Gigabyte B700H
Case Fans
Hyper 212 Black
Radeon R9 [Stil, 0dB modus]

Zwaar gebruik [Renders, Games]

Radeon R9 Fury
Hyper 212
Case Fans
Gigabyte B700H

Persoonlijk licht mijn focus op dit moment vooral op het geluids niveau bij licht gebruik. De videokaart stiller krijgen word m niet, repaste al gedaan dit jaar en aangepaste fancurve. Maar de planning is deze later dit jaar of volgend jaar eens met pensioen te sturen.

Hiernaast heb ik de hoop mogelijk mijn 8700K op 5GHz te draaien in de toekomst, de hyper 212 vind dat niet bepaald leuk. Ookal was een 8700K ook niet de planning origineel, het is dat ik deze goedkoop kon overnemen van een maat.

Het budget voor deze upgrade is €200-250.

Momenteel heb ik enkele componenten op de wenslijst staan:

Scythe Mugen 5 PCGH edition
2 x Arctic P14 PWM PST (Intake)
2 x Arctic P12 PWM PST (Exhaust)
Seasonic Focus GX-850

Nou ben ik niet helemaal zeker of ik met deze producten mijn doelstelling haal,
En vraag ik mij af of een CPU koeler als de Mugen 5 een 8700K stil en koel zou kunnen houden op 5GHz.
Ik weet uit eerdere tests dat mijn CPU stable op 1.295V 5GHz doet, maar wel rond de 130-140W consumeert. En dat de hyper 212 black het in elk geval maar moeilijk heeft, mid 80s met volle load met
10 minuten cinebench R23. Geen AVX-Offset.

Ik hoor graag wat jullie over dit plan denken, en of er andere dingen zijn die jullie aanraden!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
ik zou voor een waterkoeling zoals de silent loop 2 gaan omdat je een grootblok (mugen) naast je videokaart installeert en een videokaart wordt ook warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Steenw schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:29:
ik zou voor een waterkoeling zoals de silent loop 2 gaan omdat je een grootblok (mugen) naast je videokaart installeert en een videokaart wordt ook warm
Een silentloop kan inderdaad. Enkel vraag ik mij af in hoeverre dat zal helpen met GPU restwarmte.

Tevens kan ik maximaal een 280mm voor of een 240mm boven in mijn kast. Voor gpu temps, lijkt mij een 240 boven logisch, maar voor cpu een 280 voor logisch.

Dat is dan een grote vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
De 280 fans zijn groter meer lucht verplaatsing terwijl ze minder hard draaien dus geen herrie
de overige koelers kunnen meer lucht veplaatsen omdat er geen groot koelblok in de weg zit, plus dat koelblok (mugen) en videokaart bijna tegen elkaar geplaatst zijn dit zorgt voor warmte op warmte

met waterkoeling heeft de vdeokaart meer ruimte en de luchtstroom ook

[ Voor 11% gewijzigd door Steenw op 29-06-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Steenw schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:12:
De 280 fans zijn groter meer lucht verplaatsing terwijl ze minder hard draaien dus geen herrie
de overige koelers kunnen meer lucht veplaatsen omdat er geen groot koelblok in de weg zit, plus dat koelblok (mugen) en videokaart bijna tegen elkaar geplaatst zijn dit zorgt voor warmte op warmte

met waterkoeling heeft de vdeokaart meer ruimte en de luchtstroom ook
Ja dan vermoed ik dat dit zeker een optie is. Ik heb even getest met een zowieso accurate db meter app.
Ik kwam uit op ongeveer 40 a 42db met een cinebench R23 run, dus dit is bij stress van de CPU.

Waar mijn maximum temperatuur 71c was met 95W aldus HWmonitor. In idle valt dit naar een getal rond de 35db. Hierbij vallen de casefans terug naar ~600RPM +/- 10%. De CPU Fan draait in dit geval op 900rpm.
Waarbij mijn gpu fan uit is.

Ik zou het liefst rond de 30db voor de PC zelf zitten, aangezien mijn noise floor rond de 25 a 26db zit in mijn huis. (aldus een zeker weten accurate app /S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-01 17:20
Arctic Freezer II Lian Li Galahad en de EKWB 280 komen als beste CPU koelers uit de test bij Gamer's Nexus en die testen altijd wel heel nauwkeurig.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Pagina: 1