Aankoopadvies 55 inch LED tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 21:52
Beste Tweakers,

Ik wil met Black Friday (of anders begin januari wanneer ik daadwerkelijk mijn nieuwe woning betrek) een nieuwe televisie aanschaffen.

Mijn eisen/wensen:
- 4K
- 55 inch (niet groter en niet kleiner)
- Geschikt voor een zeer lichte woonkamer (drie ramen op het zuiden van waaruit de zon direct op het scherm kan schijnen. Nu zal ik wel zonwering toepassen, maar ik wil niet in een donker hol zitten om tv te kunnen kijken). OLED - hoe mooi de techniek ook is, zal in mijn ruimte waarschijnlijk niet optimaal tot z'n recht komen.
- De beste ervaring voor het kijken van films en series (netflix, hbomax, kodi, etc) binnen het budget.
- Geluidskwaliteit is voor mij irrelevant, gezien ik het op een versterker met speakers aansluit
- Het smart platform is voor mij bijzaak. De apps moeten werken, maar ik heb geen voorkeur voor android, webos, tizen of wat dan ook. Grote kans dat er nog een Nvidia Shield o.i.d. aan gehangen wordt.
- Budget: +/- 1000 (met een heel klein beetje extra ruimte naar boven als een veel betere tv een actie heeft van bijvoorbeeld 1800 euro naar 1100.

Nu heb ik zelf op mijn shortlist de volgende tv's staan:

- Samsung 55QN95A (2021) - momenteel tussen de 1000 en 1100. Heb goede hoop op 8 a 900 euro tijdens BF. Mag eventueel ook de 90A variant zijn

- Samsung 55QN95B (2022) - momenteel tussen de 1500 en 2000. Alleen een optie wanneer het dus richting de 1000 euro daalt. Kan er eventueel ook wat langer op wachten als dat het waard is.

- TCL QLED 55C831 - Momenteel 1200 euro. Op papier heeft deze televisie alles wat je zou kunnen wensen

- LG 55QNED866 - momenteel 1600 euro. Ik verwacht dat dit de komende maanden ook nog wel zakt. Ook deze tv lijkt op papier alles te hebben. Ik zie hier op youtube helaas alleen nog maar "gemaakte" video's van. Bijvoorbeeld een Coolblue, PlatteTV en Mediamarkt die de tv bespreken op kantoor van LG. Rtings heeft deze tv volgens mij nog niet behandeld.

Samsung komt op mij over als een betrouwbaar merk in de televisiewereld, en ook de diverse reviews beoordelen deze televisies als zeer goed. Het grootste nadeel wat ik zelf heb kunnen ontdekken is het ontbreken van Dolby Vision. Hoe nadelig is dit voor mijn film en serie ervaring bij bijvoorbeeld Netflix?

TCL is een voor mij onbekend merk. Hoewel ik best open sta om iets nieuws te proberen, hebben we het hier wel over een behoorlijke investering waar ik hoop 8 tot 10 jaar mee vooruit te kunnen. Op papier heeft deze televisie zoals gezegd alles wat ik maar kan wensen, maar waar ik vraagtekens bij plaats is het gebrek aan youtube en webreviews (bijvoorbeeld Rtings) van de 55C83, slechts 2 klantenreviews bij Coolblue, en de zeer gebrekkige beschikbaarheid van de tv. Overal waar ik kijk staat er " nog enkele beschikbaar". Vind ik zeer vreemd voor een 2022 model.

Op de LG heb ik gevoelsmatig niets aan te merken, maar ik heb er helaas nog geen reviews van gevonden.

Ik ben erg benieuwd naar de meningen en tips hier. Mochten jullie nog andere merken of typen televisies weten die aan mijn wensenlijstje voldoen, dan hoor ik het ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
We zijn inmiddels een weekje verder en antwoord heb ik helaas nog niet mogen ontvangen. Is er iets wat ik kan verbeteren aan mijn vraag om reacties te krijgen, of zijn er gewoon weinig mensen actief binnen dit onderdeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarschijnlijk de QN90A of 90B van Samsung, als je lang wil doen met een TV die op LED gebied het beste moet zijn.

Gok dat je weinig reacties krijgt omdat LED TV's voor de meeste tweakers gewoon niet meer zo interessant zijn om te volgen. (QD)-OLED is waar alle techies nu te vinden zijn gok ik.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Jeroenneman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:56:
Waarschijnlijk de QN90A of 90B van Samsung, als je lang wil doen met een TV die op LED gebied het beste moet zijn.

Gok dat je weinig reacties krijgt omdat LED TV's voor de meeste tweakers gewoon niet meer zo interessant zijn om te volgen. (QD)-OLED is waar alle techies nu te vinden zijn gok ik.
En dat niet alleen. We weten gewoon niet hoe het landschap eruit ziet rond Black Friday. Nu al gericht vragen heeft nog niet zoveel zin.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Major_ton schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:19:
[...]

En dat niet alleen. We weten gewoon niet hoe het landschap eruit ziet rond Black Friday. Nu al gericht vragen heeft nog niet zoveel zin.
Deze snap ik niet zo. Wellicht is het overbodig om te vermelden wanneer ik de televisie wil kopen, maar als je kennis van deze televisies hebt, dan kun je toch aangeven wat in jouw ogen de beste optie is? Voornaamste reden waarom ik het vermeld, is om aan te geven dat ik weet dat ze momenteel boven mijn prijsrange zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het kan zo maar zijn dat de goedkoopste winkels die nu de QN95A aanbieden die rond zwarte vrijdag niet meer hebben en je tegen die tijd meer voor de QN95A betaalt. De QN95B zal nog wél in prijs zakken, maar het zou mij sterk lijken als je die in november voor €1000 zult kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Waarom ga je niet voor een QN92A? Is het zelfde als een QN95A maar dan zonder de connect Box(welke al je andere TV's in de lijst ook niet hebben)

https://tweakers.net/tele...021_p1302854/vergelijken/

Kijk dan ook eens naar de QN85A

https://tweakers.net/tele...85a_p1242564/vergelijken/

Valt precies in je prijsklasse, ook miniled dus goede zwartwaarden. Qua specs redelijk gelijk aan de QN92/95 alleen dan een IPS scherm. Staat wel een goede video review op tweakers van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

peeceej schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Deze snap ik niet zo. Wellicht is het overbodig om te vermelden wanneer ik de televisie wil kopen, maar als je kennis van deze televisies hebt, dan kun je toch aangeven wat in jouw ogen de beste optie is? Voornaamste reden waarom ik het vermeld, is om aan te geven dat ik weet dat ze momenteel boven mijn prijsrange zitten.
Prijzen fluctueren bijna per dag. Grote kans dat rond Black Friday de QN95B een betere koop is dan de QN95A, maar dat ligt op het huidige moment anders vanwege het prijsverschil. En wie weet switch je na wat inlezen wel naar Sony of blijkt dat je in je nieuwe woning toch gunstig een OLED TV op kan hangen en kies je uiteindelijk daarvoor. Dat hele gedoe dat ze niet helder genoeg zouden zijn is zwaar, zwaar overtrokken. Helemaal nu er zoiets bestaat als een LG G2. Gewoon gaan kijken wanneer je werkelijk wilt gaan kopen, want als je wacht tot januari kan ook nog eens zomaar zijn dat je wilt wachten op de 2023 modellen...

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
Major_ton schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:37:
[...]

Prijzen fluctueren bijna per dag. Grote kans dat rond Black Friday de QN95B een betere koop is dan de QN95A, maar dat ligt op het huidige moment anders vanwege het prijsverschil. En wie weet switch je na wat inlezen wel naar Sony of blijkt dat je in je nieuwe woning toch gunstig een OLED TV op kan hangen en kies je uiteindelijk daarvoor. Dat hele gedoe dat ze niet helder genoeg zouden zijn is zwaar, zwaar overtrokken. Helemaal nu er zoiets bestaat als een LG G2. Gewoon gaan kijken wanneer je werkelijk wilt gaan kopen, want als je wacht tot januari kan ook nog eens zomaar zijn dat je wilt wachten op de 2023 modellen...
Voor mij speelt daarnaast ook het burn in verhaal. Hoe klein de kans ook is, ik ken mezelf en dan ga ik daar elke dag op letten. Dan kan ik gewoon niet meer comfortabel tv kijken. Dat laatste is dan weer wel een mogelijkheid, ik hoef niet per sé met BF een tv te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:45
Ik zit naar dezelfde TV’s te kijken als optie om mijn 12 jaar oude 50” Panasonic Plasma te vervangen. Mijn blik was eerst gericht op OLED (LG C2, Sony A80K), maar miniled is ook erg interessant. De extra helderheid kan handig zijn (maar is in mijn geval met een wat donkerdere woonkamer niet zo doorslaggevend), maar ik vrees bij oled voor burn-in. Mijn huidige plasma heeft daar ook behoorlijk last van en daarvan werd destijds ook gezegd dat het niet meer zou voorkomen. Maar er is nog maar zo weinig qua reviews te vinden over bijvoorbeeld de LG QNED866. Ik kan ze in een winkel gaan bekijken, maar de beeldkwaliteit beoordelen in zo’n winkel is naar mijn mening niet echt mogelijk.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
PatrickC schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:25:
Ik zit naar dezelfde TV’s te kijken als optie om mijn 12 jaar oude 50” Panasonic Plasma te vervangen. Mijn blik was eerst gericht op OLED (LG C2, Sony A80K), maar miniled is ook erg interessant. De extra helderheid kan handig zijn (maar is in mijn geval met een wat donkerdere woonkamer niet zo doorslaggevend), maar ik vrees bij oled voor burn-in. Mijn huidige plasma heeft daar ook behoorlijk last van en daarvan werd destijds ook gezegd dat het niet meer zou voorkomen. Maar er is nog maar zo weinig qua reviews te vinden over bijvoorbeeld de LG QNED866. Ik kan ze in een winkel gaan bekijken, maar de beeldkwaliteit beoordelen in zo’n winkel is naar mijn mening niet echt mogelijk.
Klopt, ik zit al weken te zoeken naar qned866 reviews, maar ze zijn er niet echt. Alleen maar company visits (vind ik niet voldoende) en een aantal video's uit India. Ik zag em laatst bij de lokale Expert hangen, maar daar toonden ze een super blokkerige tenniswedstrijd op. Kortom, ik wacht nog even geduldig af.

Digital Trends heeft hier een video aan gewijd. Zelfs reviewers krijgen amper nog tv's opgestuurd vanwege tekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:45
Wel wat meer algemene videos over oled vs miniled…

[ Voor 44% gewijzigd door PatrickC op 16-07-2022 18:56 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeceej
@PatrickC klopt, alleen onder de qned tv's lijkt ook nog wat verschil te zitten, en vorig jaar was de eerste generatie. Voor mij is het voorlopig niet genoeg om er een beslissing in te nemen.

Van de TCL C835 komt mondjesmaat steeds meer online. Lijkt een hele mooie tv voor dat bedrag te zijn.
Pagina: 1