Ultimaker Original+ stepperproblemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Topicstarter
Hoi mede-tweakers,

Heb recent besloten om 'n beetje te gaan klooien met 3D printen. Heb nog een solidworks licentie op m'n laptop staan om wat kleine prulletjes te ontwerpen, en heb een Ultimaker Original+ kunnen verkrijgen voor gratis en voor niets! Mooi ding, gemaakt van lasergesneden hout, maar ik heb een klein probleem.

Als ik met de console de X of Y axis probeer te bewegen, zit er nauwelijks of helemaal geen beweging in de printkop, en de steppermotors (SY42STH38-1684A) maken een soort van trillend geluid. Dit is alleen met de steppers voor de X en Y as, en het printbed (in dit geval de Z-as) gaat zonder moeite omhoog en omlaag. Heb al geprobeerd om met WD40 de assen te smeren, zonder succes.

Ikzelf weet eigenlijk niks van de werking van steppermotors, alleen de basic electrotechnica (weerstanden, transistoren, etc.), dus daarom dacht ik hier ff wat kennis op te doen bij degene die hier wel wat vanaf weten.

De printer heeft onder Control > Motion de volgende settings (waren ingesteld bij ontvangst):

Accel: 4000
Vxy-jerk: 20
Vz-jerk: +000.40
Ve-jerk: 5
Vmax x: 500
Vmax y: 500
Vmax z: 30
Vmax e: 25
Vmin: 0
VTrav min: 0
Amax x: 9100
Amax y: 9000
Amax z: 100
Amax e: 10000
A-retract: 3000
Xsteps/mm: +078.74
Ysteps/mm: +078.74
Zsteps/mm: +0200.0
Esteps/mm: +0836.0

Ik las ergens dat ik de motors meer stroom moest geven, maar ik heb geen idee waar dat moet. Ik voermoed zelf dat de waardes 'Amax' moeten worden aangepast, en dat de waardes 'Vmax' daar ook bij moeten worden aangepast? En als dit niet het geval is, wat zou ik anders moeten aanpassen?

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Als het defect hardwarematig is, dan kunnen het twee dingen zijn: drivers of de stepper motor zelf.

Dit kan je testen door bijvoorbeeld de Z-motor op de aansluiting van de X-as of Y-as aan te sluiten en dan proberen door de Z motor te laten bewegen (dus als je de Z-stepper hebt aangesloten op de X-as dus de X-as laten bewegen). Eventueel wilt je wel eventuele riemen losjes maken dat er geen onverwachte dingen gebeuren. Andersom kan je wellicht proberen om de X-as motor op de Z-as aan te sluiten.
Heb al geprobeerd om met WD40 de assen te smeren, zonder succes
WD40 is geen olie :o

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:36

Rmg

Vmax en amax zijn max velocity en acceleration.

Afhankelijk van de stepper drivers kan je de stroom naar de motoren aanpassen via firmware. Maar gezien de leeftijd van dat ding zal het via potmeters op de drivers gaan.

Dit zou trouwen mn laatste stap zijn om te proberen.

Eerst zou ik de motoren loshalen en checken of ze wel draaien.

Als ze dan draaien zou ik de gantry eens opnieuw opbouwen en controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Sebazzz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:46:
Als het defect hardwarematig is, dan kunnen het twee dingen zijn: drivers of de stepper motor zelf.

Dit kan je testen door bijvoorbeeld de Z-motor op de aansluiting van de X-as of Y-as aan te sluiten en dan proberen door de Z motor te laten bewegen (dus als je de Z-stepper hebt aangesloten op de X-as dus de X-as laten bewegen). Eventueel wilt je wel eventuele riemen losjes maken dat er geen onverwachte dingen gebeuren. Andersom kan je wellicht proberen om de X-as motor op de Z-as aan te sluiten.

[...]
WD40 is geen olie :o
Inderdaad goeie, aangezien ‘t allemaal dezelfde servo’s zijn. Zal ik straks als ik thuiskom is proberen. K spreek vanmiddag toevallig ook nog ‘n oom van me die zich redelijk veel bezighoud met 3D printen, dus zal die ook even raadplegen.

Dat WD40 geen olie is wist ik, dacht alleen dat als m’n fiets er wat beter van zou lopen een 3D printer ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Gister ben ik er ook achter gekomen dat als ik de servo’s een beetje help door de gantry tijdens het draaien van de servo duw dat de gantry dan beter heen en weer gaat. Miss handige info om het probleem vast te stellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Sebazzz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:46:
Dit kan je testen door bijvoorbeeld de Z-motor op de aansluiting van de X-as of Y-as aan te sluiten en dan proberen door de Z motor te laten bewegen
Dit geprobeerd en geen succes. Heb nu de servo losgemaakt en hij doet gwn z’n werk. Heb geprobeerd de gantry in de bijbehorende richting te duwen, en er zit compleet GEEN beweging in?! Heb nu dus het probleem gevonden, k ga de gantry is helemaal uit elkaar halen…

[ Voor 40% gewijzigd door JSande op 30-06-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

JSande schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:35:
[...]

Dit geprobeerd en geen succes. Heb nu de servo losgemaakt en hij doet gwn z’n werk. Heb geprobeerd de gantry in de bijbehorende richting te duwen, en er zit compleet GEEN beweging in?! Heb nu dus het probleem gevonden, k ga de gantry is helemaal uit elkaar halen…
Werkt de Z-stepper andersom wel op de X-as? Let wel op dat je printer uit hebt tijdens het herpluggen van de connecties.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
Sebazzz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:33:
[...]

Werkt de Z-stepper andersom wel op de X-as? Let wel op dat je printer uit hebt tijdens het herpluggen van de connecties.
Yes, werkte allemaal. Heb ondertussen even alle axles en rail-geleiders van de gantry gereinigd, want de resten smeer gecombineerd met stof braken letterlijk los, waardoor de gantry vrijkwam. Hierna bewoog alles vrij en ben momenteel de eerste print aan het afdrukken. Bedankt voor alle hulp mede-Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande

JSande

My nam jef

Topicstarter
(Breken als in een ijspegel die van de dakrand afbreekt, niet dat de gantry kapot is ;) )

[ Voor 84% gewijzigd door JSande op 30-06-2022 18:22 ]

Pagina: 1