E Fiber / Freedom eigen Router / SFP ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:49

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Binnenkort komt er eindelijk glas mijn huis in (E-Fiber).
Nu ben ik zoekende naar wat ik moet gaan aanschaffen om de boel aan te kunnen sluiten. Mijn ISP wordt Freedom.

Ik krijg helaas tegenstrijdige berichten vanuit E-Fiber en Freedom.
Bij vragen wat voor een netwerk er gelegd gaat worden krijg ik van Freedom PON te horen helpdesk Freedom roept AON.

Niet zo handig, want nu weet ik dus niet wat ik moet gaan regelen om de de verbinding zometeen op mijn netwerk / router aan te sluiten.

Nu kan ik de standaard fritzbox van Freedom huren / aanschaffen maar ik wil helegaar geen fritzbox. Ben nog een beetje aan het kijken maar zou zomaar eens een custom eigen router kunnen worden.
Aansluiten is geen probleem, SFP poorten zat op mijn netwerk beschikbaar, maarja welke interface moet ik daarvoor gaan aanschaffen ?

Iemand hier ervaring mee ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zie Freedom website:

https://www.freedom.nl/he...net/algemene-instellingen

Daar staat dit

1Gbit (1000Base-BX-10-U)
SFP specificaties: TX 1310 nm , RX 1490/1550 nm
Type Fiber: singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw), SC/APC (groen) of LC/APC (groen)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Thanks !
Heb de Freedom helpdesk gemaild maar die verwezen me niet naar deze pagina, en had hem zelf niet gevonden. Super!

Geef geen 100% uitsluitsel of het nou PON of AON is maar dat zie ik anders t.z.t. wel
Zal ook even polsen in de Freedom community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:22
Same, bleek uiteindelijk toch GPON te worden en ontving van Freedom een Huawei ONT en een fritzbox 7590. Die had ik al hangen en heb ik even uitgeprobeerd maar voelde traag aan. Heb een Mikrotik hap ax3 aangesloten op de ONT en nu schiet het wel op :)

Zou in de toekomst nog wel van de ONT af willen maar is wellicht het geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Kreeg onlangs een mail dat ze idd naar GPON gaan in mijn gebied.
Dus zelfde verhaal hier.
Die habbikebabbi router mogen ze houden draai zelf OpnSense draaien die makkelijk 1Gb aan kan en scheelt weer een paar euro in de maand.

Maargoed ondanks de borden 3 jaar geleden (toen ik het huis kocht) “binnenkort ook hier glasvezel” ligt het er nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myutopia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2024
Hi,

Is er iemand al verder gekomen. Ik heb nu ook e-fiber + freedom met GPON en ben op zoek naar een juiste oplossing voor mijn UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Neen helaas ik heb het i.v.m. gebrek aan tijd even laten rusten om 2 redenen.
Mijn OpnSense router trekt de PPPoE en-/decapsulation niet tot 1 Gbit (known issue omdat dit maar single threaded kan en ik met een energiezuinig doosje werk dat minimaal 2 threads daarvoor nodig heeft maar BSD support dat niet Linux wel overigens).

Ik heb gedoe met het opzetten van een PPPoE verbinding als ik de WAN poort van mijn router niet direct op de HuaWei mediaconverter aansluit. Met een switch ertussen met de juiste VLAN tagging (VLAN 6) krijg ik het niet aan de praat (gelukkig heb ik voldoende bekabeling liggen om het rechtstreeks aan te sluiten).

Draai het nu for the time being maar op een UniFi router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myutopia
@cyclone heb jij al wel de juiste SFP module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:40

nelizmastr

Goed wies kapot

myutopia schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:17:
Het ligt ook aan het onderliggende glasvezelnetwerk wat wel en niet werkt, bijv.

Delta Fiber
KPN
ODF

Dan moet je vervolgens een GPON SFP module hebben en die configureren.

Als je weet wie het onderliggende netwerk doet kun je daar in de bijbehorende topics hier op 't forum vermoedelijk meer over vinden. GPON vereist doorgaans registratie bij de ISP en kan niet "zomaar" gewisseld worden. MAC en serienummer clonen van de Huawei is wellicht een alternatief daarvoor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
myutopia schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:17:
Nee geen tijd meer aan besteed gewoon dat E fiber huawei doosje (media converter) rechtstreeks op mijn WAN poort aangesloten.
Gezien geouwehoer met dat VLAN heb ik dat op het lijstje "ooit doen als ik tijd over heb" gezet
nelizmastr schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:21:
[...]

Het ligt ook aan het onderliggende glasvezelnetwerk wat wel en niet werkt, bijv.

Delta Fiber
KPN
ODF

Dan moet je vervolgens een GPON SFP module hebben en die configureren.
We hebben het allebei over E-Fiber en Freedom dus dat was al afgestemd en die GPON configs zijn vrij makkelijk te vinden / herleiden uit de Huawei mediaconverter dus dat is het werk niet.

[ Voor 39% gewijzigd door cyclone op 01-02-2024 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• myutopia
Ik heb het nu werkende met de module van FS.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
myutopia schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:15:
Ik heb het nu werkende met de module van FS.com
Zou je willen delen welke SFP je gekocht hebt en met welke config je het aan de praat hebt gekregen (dus ff alle details met betrekking tot welke merk en type switch je hebt gebruikt )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• myutopia
Yep, Ik zal snel een blogpost schrijven met wat ik heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
myutopia schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:45:
Yep, Ik zal snel een blogpost schrijven met wat ik heb gedaan.
Zit al 2 weken hard te refreshen en met smart te wachten.
Een link naar welke SFP je gebruikt hebt en een paar hits van hoe je die geconfigged hebt zou ik al zeer mee geholpen zijn (dus bespaar je de moeite van een gehele blog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:08
babbelbox in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Verder heb ik het serienummer van de module laten registreren om verbinding te krijgen.
Je kan ook het serienummer van je Huawei ONT er in zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:45

yay

babbelbox schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:17:
babbelbox in "[Freedom] Ervaringen & Discussie"
Verder heb ik het serienummer van de module laten registreren om verbinding te krijgen.
Je kan ook het serienummer van je Huawei ONT er in zetten
Bedankt. Ik heb de FS module besteld.

@Geinteresserden: Mocht je de module willen bestellen doe dat op tijd. Deze staat momenteel in back-order levering 11 april. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@babbelbox Het clonen van het serienummer was mij al bekend idd maar heb je verder geen config hoeven te zetten ?
In de Huamei ONT zit nog wel wat config namelijk dus mijn verwachting (niet anders dan gebaseerd op mijn aannames) is dat ik hier nog wat van zou moeten zetten op de GPON ONU on a stick.

Bij mij moet hij in een Unifi switch dus ben benieuwd of iemand al ervaring heeft of dit werkt.

Oohja laatste vraagje in welke regio zit je / welk type glas netwerk (e fiber of een ander ?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• babbelbox
cyclone schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:48:
@babbelbox Het clonen van het serienummer was mij al bekend idd maar heb je verder geen config hoeven te zetten ?
In de Huamei ONT zit nog wel wat config namelijk dus mijn verwachting (niet anders dan gebaseerd op mijn aannames) is dat ik hier nog wat van zou moeten zetten op de GPON ONU on a stick.

Bij mij moet hij in een Unifi switch dus ben benieuwd of iemand al ervaring heeft of dit werkt.

Oohja laatste vraagje in welke regio zit je / welk type glas netwerk (e fiber of een ander ?)
Ik woon in Uitgeest, E-fiber netwerk met Fiber Operator als belichter.
Omdat ik het serienummer van m'n stick heb laten registreren heb ik er niets op hoeven configureren. Uiteraard wel op de MikroTik de nodige config gezet qua ppppoe en nodige vlan.

PS. Het serienummer dat je moet doorgeven is niet hetgeen dat op de verpakking staat. Je moet via ssh inloggen op de stick en daar dan het serienummer uitlezen.
Default IP van de stick is 192.168.1.10.
Username: ONTUSER
Password: 7sp!lwUBz1

Ik weet ff niet meer zo 123 het commando om de serial te zien, maar dat zou makkelijk te vinden moeten zijn met onze grote vriend Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@babbelbox Thanks da's mooie info.
Ik ga voor de makkelijke weg en dat is het clonen van het serienummer van mijn huidige ONT zodat mocht er iets stuk gaan ik altijd nog een fall back optie heb.

Ik doelde qua config overigens volledig op de SFP / ONT on a stick, dat is blijkbaar niet nodig als ik je nu goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
cyclone schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:58:
@babbelbox Thanks da's mooie info.
Ik ga voor de makkelijke weg en dat is het clonen van het serienummer van mijn huidige ONT zodat mocht er iets stuk gaan ik altijd nog een fall back optie heb.

Ik doelde qua config overigens volledig op de SFP / ONT on a stick, dat is blijkbaar niet nodig als ik je nu goed begrijp.
Ik heb de ONT ook gewoon bewaard en mij is verteld dat het registreren van de GPON stick niet de ONT vervangt. Ik heb dus nog steeds de mogelijkheid om de ONT aan te sluiten en te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
ooh tof ! Klinkt idd wel logisch .. al zou ik dat stiekem wel zo nu en dan eens proberen :-) (maar ik ben ook gewoon een gekkie )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:22

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

babbelbox schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Ik woon in Uitgeest, E-fiber netwerk met Fiber Operator als belichter.
Omdat ik het serienummer van m'n stick heb laten registreren heb ik er niets op hoeven configureren. Uiteraard wel op de MikroTik de nodige config gezet qua ppppoe en nodige vlan.

PS. Het serienummer dat je moet doorgeven is niet hetgeen dat op de verpakking staat. Je moet via ssh inloggen op de stick en daar dan het serienummer uitlezen.
Default IP van de stick is 192.168.1.10.
Username: ONTUSER
Password: 7sp!lwUBz1

Ik weet ff niet meer zo 123 het commando om de serial te zien, maar dat zou makkelijk te vinden moeten zijn met onze grote vriend Google.
Thanks voor de info. Ik woon zelf ook in Uitgeest dus ik heb je comment gelijk even opgeslagen, handig voor wanneer ik eindelijk eens aan de beurt ben :) Voor andere gebruikers: het commando om het SN uit de GPON stick te trekken zou als volgt moeten zijn:

code:
1
fw_printenv | grep nSerial

En om het SN aan te passen:

code:
1
set_serial_number ABCD12345678

Bron: https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-onu-stick-with-mac/

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Yariva
Welke SFP heb je aangeschaft en in welke (type) switch heb je hem gepropt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

cyclone schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:39:
@Yariva
Welke SFP heb je aangeschaft en in welke (type) switch heb je hem gepropt ?
Helaas ik ben zelf ook nog zoekende. Gezien @babbelbox in het zelfde dorp woont als ik lijkt het mij handig om zijn suggestie te gebruiken (https://www.fs.com/de-en/products/133619.html). Maar ik ben ook nog oriënterend. Mocht ik hem ergens in plaatsen zou dat voor mij oftewel een Mikrotik router worden of in mijn bestaande Fortigate.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
Yariva schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:41:
[...]

Helaas ik ben zelf ook nog zoekende. Gezien @babbelbox in het zelfde dorp woont als ik lijkt het mij handig om zijn suggestie te gebruiken (https://www.fs.com/de-en/products/133619.html). Maar ik ben ook nog oriënterend. Mocht ik hem ergens in plaatsen zou dat voor mij oftewel een Mikrotik router worden of in mijn bestaande Fortigate.
Inmiddels ben ik wel ietsje minder te speken over de FS.com SFP+ module.
Ik haal down 9/10 keer +900Mbit bij een speedtest, maar upload komt structureel niet boven de 260Mbit.
Ik heb enige tijd geleden ook even voor de check de ONT van Freedom (Huwei) er tussen gehad, dan haal ik wel in beide richtingen 900+.
In de Freedom & Mikrotik threads zijn er ook diverse ervaringen.
Een van degene die is blijven hangen is deze
Misschien als je toch iets gaat aanschaffen beter die doen dan.

Nu ik lees dat je in de buurt woont is het jammer dat je de modules niet ff snel kan wisselen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

babbelbox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:07:
[...]

Ik haal down 9/10 keer +900Mbit bij een speedtest, maar upload komt structureel niet boven de 260Mbit.
Ik heb enige tijd geleden ook even voor de check de ONT van Freedom (Huwei) er tussen gehad, dan haal ik wel in beide richtingen 900+.

Nu ik lees dat je in de buurt woont is het jammer dat je de modules niet ff snel kan wisselen :9~
Poh dat is goede informatie, thanks! Ik zit in hoogbouw en in gebied 1A maar nog steeds niet aangesloten. Dus laat ik daar maar eerst op wachten voordat ik de koffer met SFP's open trek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
Yariva schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:09:
[...]

Poh dat is goede informatie, thanks! Ik zit in hoogbouw en in gebied 1A maar nog steeds niet aangesloten. Dus laat ik daar maar eerst op wachten voordat ik de koffer met SFP's open trek :+
Ik ben begin 2023 verhuisd van 1C naar 1A. Aangesloten sinds vorig jaar november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

babbelbox schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:07:
[...]

Ik had reeds al een paar maanden geleden de FS GPON module besteld vooruitlopend op de oplevering van de glasvezelaansluiting. Toen ik je bericht las dacht ik al: 'Hmm, jammer.'.

Sinds een week heb ik d egelasvezelaansluiting. Initieel aangesloten op de standaard Huawei ONT. Nu net even de tijd genomen om met de GPON te spelen. Alles werkt nu. Configureren was relatief eenvoudig.

Maar: zoals je al aangaf: Download is prima: hier 847 Mbps, maar download is beperkt: hier 288 Mbps.

Dus ik ga opteren voor de Leox.

Mocht iemand een FS GPON over willen nemen: laat maar weten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Iemand al contact opgenomen met FS support over de teleurstellende upload snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay

yay

Nog niet gedaan inderdaad.

Ik heb nog gelezen tussen de reviews en de Q&A van het product niemand die iets meldt.
Ik zal nog wat settings aanpassen en tests draaien kijken of het wat oplevert en anders doe ik een support aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drv1234
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-10-2024
Mijn excuses voor het heropenen van dit topic.

Ik vroeg mij af of iemand de SFP ONU van FS.com inmiddels goed aan de praat heeft gekregen?
Heb hier hetzelfde probleem.

Freedom Internet op Open Dutch Fiber
Router : Cisco C1111-8P
SFP : GPON-ONU-34-20BI (https://www.fs.com/de-en/products/133619.html)

Download is prima, maar Upload amper 10% van wat het behoort te zijn.

Ik ben al 2 weken bijna fulltime die SFP aan het uitpluizen, maar ik krijg het gewoon niet opgelost.
Goede leidraad hier : https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-onu-stick-with-mac/

Ben zeker dat het iets simpels moet zijn.
Maar het lijkt een incompatibiliteit specifiek met de OLT's van Open Dutch Fiber ( / E-fiber) te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door drv1234 op 17-09-2024 00:01 . Reden: FSP --> SFP ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Neen ik heb inmiddels de ONT direct in mijn Unifi router gepropt bij het uitblijven van meer info hier.
Houdt het liever simpel en scheelt me een hoop tijd als ik zo de ervaringen lees.

Pagina: 1