Sonoff ZBMini aansluiten zonder nuldraad achter schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:17
Goedemiddag mede-tweakers,

ik wil een 'domme' buitenlamp toevoegen aan mijn zigbee (hue) omgeving. Ik heb hiervoor de Sonoff ZBMini in huis gehaald, maar nu vraag ik mij af hoe ik deze moet aansluiten.
Achter de betreffende schakelaar zit namelijk enkel een fasedraad (bruin) een een schakeldraad (zwart).
Bruin altijd spanning, schakeldraad enkel spanning als de schakelaar fysiek wordt omgezet. Draden trekken gaat helaas niet lukken.

Ik lees dat je 'verplicht' een Neutrale/Nul draad moet aansluiten op de controller, maar dat er soms vanaf wordt geweken. Ik kwam een YT video tegen van Home2Link , waarbij hij simpelweg een draad doorlust van het ene N poortje naar een ander N poortje (oudere/andere module dan die ik heb, maar zelfde principe).

Ook heb ik in oa Duits wat opties gezien met Shelly schakelaars waarbij ze dit ook zonder N doen, al hebben die schakelaars weer andere poorten.

Is dat een mogelijkheid of hoe kan ik hem het beste aansluiten?

[ Voor 15% gewijzigd door KoningPaulus op 29-06-2022 12:50 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lijkt me sterk dat dat werkt. Maar je geeft ook geen link naar het betreffende filmpje om te zien wat je precies bedoelt.

De module heeft twee N-poorten die intern gewoon met elkaar verbonden zijn, zie het als een ingebouwd kroonsteentje waardoor je geen aparte lasdop nodig hebt om je module en een andere verbruiker van neutraal te voorzien. Waarom je op magische wijze geen 0 meer nodig hebt als je een draadje op de N-poort aansluit (die al intern gewoon 1 geheel is), is mij een raadsel.

Als je geen draad wil trekken is het misschien handiger om een module die zonder 0 werkt te pakken? :)

Heb je al gecheckt of je bij de lamp zelf wel een blauwe draad hebt? De module hoeft niet per se achter je schakelaar, kan ook gewoon bij de lamp.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 29-06-2022 12:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Linkje van het filmpje nu wel correct bijgevoegd. Draad trekken is helaas geen optie.
Ik heb bij de buitenlamp (zandlopertje) geen ruimte om de module ergens in te verwerken en kan hem ook niet kwijt in de lamp zelf (+ de lamp wordt nat bij regen)
En een module zonder 0 is m'n last resort zeg maar, ik heb deze nu in huis en wil die eigenlijk gewoon werkend maken ipv weg te gooien ;)

[ Voor 26% gewijzigd door KoningPaulus op 29-06-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-07 13:42

Esumontere

Floep, banaan.

En waar moet de relais zijn stroom vandaan halen, als hij alleen een fasedraad krijgt?

Hoe dan ook, je kunt deze ook aanbieden op V&A en vervolgens degene bestellen die Gizz aanraadt :)

[ Voor 46% gewijzigd door Esumontere op 29-06-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKrBeT5V_wX4iSMLsEUS2Dit4ko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JtB6pMpT8kVz5qTOEiNOyYu5.webp?f=user_large

Zo ziet het er uit (maar dan met een normale schakelaar, geen dimmer, van Gira)

Kan ik het anders ook zonder de schakelaar aansluiten, dus dat er altijd stroom op de lamp staat? Aangezien ik de lamp toch wil gaan bedienen dmv de hue app hoef ik hem niet fysiek te kunnen schakelen in principe.
Dan de fasedraad aansluiten op de L in (3e poort van links) en de schakeldraad/nuldraad (hoe je het wil zien als de kring gesloten is) op de N in (1e poort van links)?

[ Voor 39% gewijzigd door KoningPaulus op 29-06-2022 14:23 ]