HD buitencamera woonveilig verliest verbinding met Deco M5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 17:51
Mijn vraag:
Ik heb 2 HD buitencamera's van woonveilig.
Nu heb ik 27 juni een update uitgevoerd van mijn TP-link Deco M5 wifi systeem (van 1.5.7 naar 1.6.0).

Sinds de update verliest 1 van de 2 camera's die ik heb in de nacht de verbinding.
Ik laat de DHCP door mijn modem uitvoeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
TP-link Deco M5 (3 stuks).
KPN Experiabox V10
HD Buitencamera Woonveilig (Egardia CAM-08AI).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op google en tweakers gekeken, maar nog niet een oplossing kunnen vinden.
Wel zie ik in de logs van mijn modem deze regels:

Tue Jun 28 02:50:14 2022 daemon.info hostapd: ath0: STA XX:XX:XX:XX:XX:XX IEEE 802.11: disassociated due to inactivity
Tue Jun 28 02:50:15 2022 daemon.info hostapd: ath0: STA XX:XX:XX:XX:XX:XX IEEE 802.11: deauthenticated due to inactivity (timer DEAUTH/REMOVE)

Wed Jun 29 02:08:49 2022 daemon.info hostapd: ath0: STA XX:XX:XX:XX:XX:XX IEEE 802.11: disassociated due to inactivity
Wed Jun 29 02:08:50 2022 daemon.info hostapd: ath0: STA XX:XX:XX:XX:XX:XX IEEE 802.11: deauthenticated due to inactivity (timer DEAUTH/REMOVE)

(adres veranderd in XX).

Deze tijden komen overeen met de melding die ik van Woonveilig krijg dat er 1 camera offline is (2 minuten later).

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken en hoe ik het op kan lossen?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:45

lier

MikroTik nerd

Eerste (en waarschijnlijk meest eenvoudige) dat je kan proberen is om een downgrade van de firmware te doen (nieuwer is niet altijd beter).

Verder kan je je afvragen of je beveiligingscamera's via Wifi wil laten werken, maar dat is eigenlijk een andere discussie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
lier schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:53:
Eerste (en waarschijnlijk meest eenvoudige) dat je kan proberen is om een downgrade van de firmware te doen (nieuwer is niet altijd beter).

Verder kan je je afvragen of je beveiligingscamera's via Wifi wil laten werken, maar dat is eigenlijk een andere discussie.
Downgraden is helaas geen optie (die staat ook in de omschrijving van de update dat dit niet mogelijk is).
Ik snap je opmerking over beveiligingscamera's via Wifi, echter is het voor nu alleen mogelijk via Wifi. Maar dit is inderdaad een andere discussie, het gaat me nu even om waarom die camera zijn verbinding verliest (en pas na uit en aan zetten weer terugkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Dan is het misschien interessant om te weten hoe een en ander ingesteld is (op SSID en WW na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
lier schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:15:
Dan is het misschien interessant om te weten hoe een en ander ingesteld is (op SSID en WW na).
De deco's zijn alle 3 bedraad verbonden (dienen als accespoint) met het modem.
De Wifi van het modem staat uit.
DHCP staat uit op de deco's (dhcp wordt door het modem afgehandeld).
De camera's draaien op 2,4 Ghz WPA2.

Is er nog meer wat je nodig hebt?
Zegt het logbestand in de startpost nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

knorde schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:20:
Is er nog meer wat je nodig hebt?
Kanaal/kanaalbreedte/upstream kanaal/beveiliging/etc. Dus nogmaals, alles behalve SSID en WW
Zegt het logbestand in de startpost nog iets?
Ja, vrij vaak gebruikte foutmelding. Ken deze apparatuur niet voldoende om hier iets aan te kunnen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
lier schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Kanaal/kanaalbreedte/upstream kanaal/beveiliging/etc. Dus nogmaals, alles behalve SSID en WW

[...]

Ja, vrij vaak gebruikte foutmelding. Ken deze apparatuur niet voldoende om hier iets aan te kunnen verbinden.
Bij de deco's kun je niet handmatig een kanaal opgeven.
Wel zie ik dit in de deco's:

2.4GHz Wireless:
Enable:
On
Channel:
8

5GHz Wireless:
Enable:
On
Channel:
40

Als ik via wifi analyzer kijk op 2,4 ghz (waar de camera's op draaien) zie ik dat de wifi een grote boog heeft tussen kanaal 6 en 13.
Gebruikte beveiliging is WPA2.

Als je nog info mist, kun je dan aangeven hoe ik dan achter die informatie kan komen?

[ Voor 11% gewijzigd door knorde op 29-06-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Heb even snel gekeken in de handleiding...enige optie die ik zo zie is om de network optimization (of optimalisatie) te draaien. Hopelijk helpt het iets. En anders óf op het TP-Link forum zoeken naar vergelijkbare problemen óf een support ticket inschieten bij TP-Link óf hopen dat er een nieuwe firmware uitgebracht wordt die dit probleem verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
lier schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:07:
Heb even snel gekeken in de handleiding...enige optie die ik zo zie is om de network optimization (of optimalisatie) te draaien. Hopelijk helpt het iets. En anders óf op het TP-Link forum zoeken naar vergelijkbare problemen óf een support ticket inschieten bij TP-Link óf hopen dat er een nieuwe firmware uitgebracht wordt die dit probleem verhelpt.
Ik heb nu netwerk optimalisatie gedraaid en hij gaf aan dat het kanaal te druk was. Hij is nu veranderd naar 2. Geen idee of dit het probleem zou moeten verhelpen (ook mede omdat de camera niet uit zichzelf terugkomt) maar het is het proberen waard. Het is ook lastig testen omdat het alleen maar 1x per dag gebeurt tussen 2 en 3 uur in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Dat is (een van) de beperking(en) van zo'n set. Morgen meer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mijn IP camera (EzViz) kreeg het voor elkaar om mijn complete deco set te laten crashen als die verbinding maakte. Geen enkel apapraat in het huis had dan meer wifi :P

Ik heb de camera maar op het 2.4 wifi van de experiabox gezet :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Even een update:

Inmiddels heb ik dit probleem met beide camera's (2 uur nadat ik mijn laatste post had geplaatst ging de andere camera ook offline).

Op het Deco forum is er ook nog geen oplossing voor handen.
Enige wat ik kan proberen is of ik een utp kabel kan leggen naar de camera's.

1 zou misschien wel lukken maar met de andere zou ik dat via powerline moeten werken.
Lastig allemaal, vooral omdat het voor de update prima werkte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRekenaar
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 07:02
- QoS instellen? Meer bandbreedte naar de camera’s. (Streaming optie)
- router als router instellen. En modem als modem.
- factory reset van de camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 18:06
Het is zeer onwaarschijnlijk dat het iets met een update te maken heeft.
En zeker niet in router of modem zaken.

Veel waarschijnlijker is dat er iets in je wifi omgeving verandert is waardoor de connecties niet meer tot stand komen.
Dat wordt versterkt door het feit dat de optimalisatie aangeeft dat het te druk op het gebruikte kanaal is.

Zonder buiten AP is het zo wie zo vaak lastig buiten goede wifi te krijgen.

Powerline zou je kunnen proberen, maar zijn ondingen die zelfs als je het werkend krijgt er o maar ineens mee kunnen stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 02-07-2022 09:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
I.v.m. offtopic heb ik besloten er een apart topic voor aan te maken.

Ik ga proberen een utp kabel te leggen, nu heb ik nog wel even een aanvullende vraag.

De antennes van de camera's zouden verwijdert kunnen worden als ik ze via utp aansluit.
Zijn daar ook afsluitdopjes voor die je erop kan draaien?
Ik zoek me rot op google maar kan het zo niet vinden.

Dit is de aansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/camera.jpg

Ik vond wel dit maar dat is volgens mij niet geschikt:
https://www.bol.com/nl/nl...VGjWlG-09Y5hoC4LsQAvD_BwE

[ Voor 19% gewijzigd door knorde op 02-07-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 20:44
@knorde

Ik zag je comment op het TP-link forum. Die van mij zal je nu waarschijnlijk ook hebben gezien.

Helaas hier ook alles omzeep ivm smart home spullen na de 1.6 update. Iets wat niet zo leuk is als je daarvoor gebruik maakt als licht schakelaar op sommige plekken.
Deze ochtend een engineer via de life chat gecontacteerd en die verwees me direct door naar een faq over onstabiel internet. Even gezegd dat ie het 'have you turned it off and on' protocol even mocht achterwege laten.

Heb de indruk dat het nu geescalleerd is vermits er direct tijdens de chat met wat details en gegevens een mail van een senior system engineer binnenkwam met een hoop vragen. Een hoop vragen die logisch waren en in de trent van wat ik al had uitgevoerd en getest.

Op mijn home assistant kan ik zeer duidelijk in de log zien waar het fout is gegaan, namelijk na de update.
Via de apps van de fabrikanten kon ik de devices ook niet benaderen. Ping etc allemaal njet. Zelfs de lamp in de slaapkamer op zolder stond heel vaak te pinken omdat hij geen connectie had.

Heb het dus voorlopig gefixt, onzin vermits er nu een deel van de bandsteering weg is, met een gewone wifi router aan te zetten op 2.4GHz met hetzelfde SSID en wachtwoord. De 2.4GHz op de Deco staat dus nu af.
Sinds de ander AP (Netgear router) aanstaat is er nog geen enkel device gedropt sinds wanneer ik de andere AP heb opgestart volgens home assistant.

Er zou een manier zijn om via tftp die dingen terug te flashen, maar ik weet niet of ik er momenteel tijd voor heb, Na lange tijd even een dagje af en dan krijg je dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Luke-san op 06-07-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb inmiddels een update.

Een tijdje getest op de WiFi van mijn router (buiten de deco's om dus).
Daar blijven ze wel online. Echter biedt dat geen genoeg dekking.

Ik heb daarom inmiddels netwerkkabels gelegd en daarmee is het probleem verholpen.
Voor de rest werken de deco's prima met de nieuwe update, alleen de camera's hadden problemen met de nieuwe firmware van de deco's (op de oude firmware ging het wel goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schutje45
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-05 21:57
Is er misschien iemand die de volgorde van de internetaansluiting van de woonveili buitencamera weet. Deze vraag stel ik omdat ik de connector heb afgeknipt en een nieuwe erop moet zetten. Is geen gewone lan maar heeft maar 6 draden?
Pagina: 1