Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 20:07
Omdat ik mijn werklaptop over mag nemen maar deze eerst terug gezet moet worden naar fabrieksinstellingen, wilde ik mijn eigen bestanden er nog afhalen. Door een probleempje met disabled gebuikersaccount/verlopen wachtwoord en daardoor niet meer in kunnen loggen, wilde ik via een usb stick opstarten om via een linux distro die bestanden uit te zoeken.

Daarvoor heb ik in de bios secure boot uitgezet zodat ik van usb stick kan starten. Maar door die wijziging krijg ik nu de vraag om een bitlocker sleutel. Die heb ik nagevraagd bij mijn werk, maar daar kunnen ze nergens een bitlocker herstelsleutel vinden.

Zijn er nog opties om toch nog naar die bestanden te kunnen kijken?
Simpel secure boot weer aanzetten en dan hopen dat je met een ander lokaal account in kunt loggen werkt ook niet helaas. Ik blijf het scherm met de vraag om de bitlocker code krijgen.

Zijn er nog opties die ik nog kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 16:12

Tys

Waarom laat je de ICT afdeling van de werkgever hier niet naar kijken? Dat apparaat wordt ongetwijfeld beheerd dus ze kunnen dat gebruikers account toch prima weer inschakelen voor deze actie? En Bitlocker zal ook beheerd zijn, dus die sleutels hangen in AD/AAD, de reactie dat die niet vindbaar is onlogisch. Of hebben ze blind je apparaat weggekiepert uit de administratie? Ik zou het echt even met hun overleggen want zonder sleutel ga je nergens komen.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54

DarkSide

theres no place like ::1

Idd.
Je HD is ge-encrypt. Daar kom je niet zo maar bij.
Je windows opstart procedure is aangetast. Die moet je dus eerst vrijgeven dmv de BL code. Zodat je vanuit Windows er weer bij kan.

Normaal wordt die idd weggeschreven in AD of AAD (bij laatste geval kan je je eigen BL recovery codes zelf inzien voor jouw devices).
als ze de objecten meteen weggooien, dan is er geen recovery key meer. Wij disablen objecten nar 90 dagen inactiviteit. En verwijderen ze pas 30 dagen later.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
ik heb al 3x met ze aan de telefoon gezeten hiervoor. Enige wat ik nu hoor is dat ik fysiek met de laptop op locatie moet komen. Nu zou dat geen probleem zijn als ik gewoon werk en naar kantoor ga, maar dat is juist niet het geval. Ik neem de laptop over ivm beeindiging arbeidsovereenkomst.

Account is weer ingeschakeld met ander wachtwoord, maar ik kom nu niet meer bij aanmeldscherm.
Hoop dat ze bij <<knip>> hier nog de sleutel voor hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door Question Mark op 29-06-2022 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:47
Je kan toch nog gewoon even bij je oude werkgever op locatie komen met de laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:58
Je hebt helaas niet altijd wat te willen. Jij wil een laptop overnemen. Als zij hiervoor vragen om langs te komen om hem vrij te maken dan moet je toch langs komen. Ze kunnen niet altijd magisch van een afstandje het probleem oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door corporalnl op 29-06-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Lansgkomen lijkt mij ook het meest logisch. Dat je er niet meer werkt lijkt mij niet zo relevant? Tenzij je naar een ver buitenland bent verhuist of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Arn0uDz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:10:
Je kan toch nog gewoon even bij je oude werkgever op locatie komen met de laptop?
gezien de huidige brandstof prijzen is 2x 3 kwartier rijden nog best kostbaar. kan het niet anders, dan doen we het, maar als het ook zonder kan, dan liever van afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 20:09
Kun je bitlocker niet gewoon verwijderen? Je hoeft data toch niet terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ze je de key niet van afstand kunnen of willen geven is de enige optie naar je oude werkgever rijden. Er is geen andere manier om bij de bestanden te komen dan via je ex werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

DeRooney schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:19:
[...]

gezien de huidige brandstof prijzen is 2x 3 kwartier rijden nog best kostbaar. kan het niet anders, dan doen we het, maar als het ook zonder kan, dan liever van afstand.
Mooie afweging om te maken ; Of je geeft geld uit aan een tripje, of je bent je data kwijt. De vraag is dan wat waardevoller is, je data of het geld op je rekening :+

Er is geen andere optie dan deze, en anders is het een diskwipe met nieuwe installatie :)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
DeRooney schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Je hebt het dan over 15 a 20 euro.

Daarnaast weet je eigenlijk het antwoord wel, maar wil je het liever niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
corporalnl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Je hebt het dan over 15 a 20 euro.

Daarnaast weet je eigenlijk het antwoord wel, maar wil je het liever niet horen.
dat is jouw invulling, maar dat maakt niet uit. Ging mij er om of ze me de sleutel konden opnoemen en ik die in kon voeren, ik hoor nog van ze. En wat ik zei: als het niet anders kan ga ik, maar als ik mij de tijd en het geld kan besparen heeft dat mijn voorkeur.

En ik was opzoek naar een eventuele mogelijkheid om er zelf nog iets mee te kunnen en niet af te hoeven wachten zodat ik zelf verder kan.

Bedankt voor de reacties, ik weet genoeg nu.

edit: laatste update: ze hebben de herstelsleutel gevonden, dus daar kan ik nu in ieder geval langs. Ik loop gelijk alweer tegen een volgend probleem aan, maar goed.

[ Voor 10% gewijzigd door DeRooney op 06-07-2022 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:47
DeRooney schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:33:
[...]

dat is jouw invulling, maar dat maakt niet uit. Ging mij er om of ze me de sleutel konden opnoemen en ik die in kon voeren, ik hoor nog van ze. En wat ik zei: als het niet anders kan ga ik, maar als ik mij de tijd en het geld kan besparen heeft dat mijn voorkeur.

En ik was opzoek naar een eventuele mogelijkheid om er zelf nog iets mee te kunnen en niet af te hoeven wachten zodat ik zelf verder kan.

Bedankt voor de reacties, ik weet genoeg nu.

edit: laatste update: ze hebben de herstelsleutel gevonden, dus daar kan ik nu in ieder geval langs. Ik loop gelijk alweer tegen een volgend probleem aan, maar goed.
Wat voor volgend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
dat ik de laptop nog steeds niet geboot krijg vanaf usb. Zal wellicht aan de usb boot stick kunnen liggen, al doet die het wel op mijn eigen laptop als ik die op legacy instel in de bios (en usb als eerste boot device instel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:04
Ik zou er een nieuwe disk inzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
yoga schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:45:
Ik zou er een nieuwe disk inzetten
Want?

Ontopic: wat is de hardware specs die je hebt en hoe heb je de usb disk gemaakt. En hoe staan de bios settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Het gaat om surface laptop 2 model 1769 met deze specs:
Performance
Clockspeed 1.6 Ghz
Graphic Processor Intel UHD 620
Processor Intel Core i5-8250U (8th Gen)
Memory
Memory Layout 1x8 Gigabyte
Ram Type DDR3
Memory Slots 1
Ram Speed 1600 Mhz
Capacity 8 GB
De uefi is als volgt geconfigureerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oMkEjvZ7GTwNIzPJgmNEL1sB2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2u5l5Qc9yE1xmej2yOyyKBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaQHGw4NS2-m372OjY2RYVXz9eY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odO8D5HW2cqKHPI3GqpW2wGG.jpg?f=fotoalbum_large

De USB stick is al even geleden gemaakt, gezien wat er op de stick staat is dat met Yumi gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door DeRooney op 31-07-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Volgens mij supporten surface devices geen legacy boot, probeer eens een uefi stick?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ah, daar had ik niet aan gedacht. Ik heb nu een usb stick die ik kan booten op de surface.
Nu nog kijken of ik er überhaupt iets aan heb: door de geactiveerd bit locker kan ik nog niet bij mijn bestanden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
Om bij je eigen bestanden te kunnen zal je alsnog via je werk moeten regelen. ( Bitlocker vrijgeven / account vrij geven )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:54

NSG

Je weet niks!

Zonder herstelsleutel heb je er momenteel niet veel aan, maar mijn er ervaring is dat je, door simpelweg de internetverbinding te verbreken, wél kan inloggen op een gedeactiveerd account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02:32
DeRooney schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Ik zet mijn geld op bovenstaande oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ik heb het geprobeerd met het lokale admin account en wachtwoord, helaas lukte dat ook niet. Kan wel inloggen met een andere user zijn account maar daarmee kan ik ook niet bij mijn eigen bestanden. Gok dat ik enkel er nog bij kan als ik op kantoor kom en weer verbinding in het domein ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nEbdV_pa7JRm7m06pebZ4UmDlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZmYYjou4waOKqdDiUvhr7my.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-08 16:04
Het antwoord is je nu al meerdere malen gegeven? Waarom ga je niet langs en dan ben je er vanaf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Les 1 als je van plan bent om ergens weg te gaan: stel alle bestanden veilig die je nog wil bewaren op een USB stick of externe harddisk. Meestal heb je daar nog tijd genoeg voor tenzij je op staande voet bent ontslagen...
Pagina: 1