Aankoopadvies stationwagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilW1990
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-08-2023
Goedenavond,

Ik ben opzoek naar een leuke stationwagen met een budget tot 8000 euro. Ik ben vooral op zoek naar betrouwbaarheid en nog een beetje goede looks. Zelf vind ik een Mercedes c180 station jaren 2004 tot 2010 een mooie auto alleen weet ik niet of dit betrouwbaar is, degene die ik vind hebben al snel 230000 km gelopen. De laatste 2 jaren 2008 tot 2010 zijn nog mooier maar bijna niet haalbaar.
De auto is bedoeld als weekendauto voor het gezin, denk aan dagjes weg of als we met veel spullen ergens heen moeten. Kinderwagen, hond en baby op de achterbank.

Ik ben opzoek naar goede tips. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:06
Hmmm looks maken het moeilijker. Hoeveel ruimte wil je? Bijvoorbeeld
Mazda 6?
Ford focus?
Opel Astra?
Honda civic/accord
Mercedes is leuk, maar als er wat mee is zijn onderdelen duur.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je de auto niet dagelijks gebruikt, kan je nog jaren doen met eentje met 230.000 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:41

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Nadeel van premium merken zoals Mercedes, Audi en BMW dat als er iets kapot is dat je aan de beurt bent. Onderdelen zijn duur en monteurs kosten ook een hoop, dit is wel een risico met een auto met 230k erop.

Wat Snowhite ook al zegt, looks zijn lastig. Je noemt nu 1 auto, maar wat vind je nog meer mooi?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Een Mercedes (zeker een diesel) kan echt nog heel lang mee, ook met 230k op de klok. Ik heb zelf een Passat Variant (wel stukje nieuwer) maar dat is ook een ruimte auto waar je goed mee uit de voeten kan. Je kan ook die overwegen, maar dan een ouder model (let wel op de navigatie die erin zit bij 2008-2013 modellen, die zijn vrij populair bij dieven). Iets kleiner zou de Golf variant zijn (ook iets goedkoper)

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 29-06-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 19:50
Op zich hoeft zo'n kilometerstand geen probleem te zijn, maar wat gezegd wordt klopt wel: origineel dure auto's kunnen ook op latere leeftijd heel duur zijn om rijdend te houden. Kijk maar eens naar topklasse limousines (S-klasse, 7-serie, VW Phaeton), die koop je voor een knaak en een bos wortels, maar reserveer het aankoopbedrag gerust nog een of meerdere keren voor (achterstallig) onderhoud.

Daarbij: de "premium" merken vroegen extra geld voor het premium zijn, niet voor lekker ruime auto's.

In jouw geval zou ik zeggen: hoe belangrijk vind je je auto? Is het vooral noodzaak? Dan zou ik kijken naar een degelijke Koreaan (Hyundai i30/i40, Kia Ceed/Optima), voor ultieme ruimte een Ford Mondeo of Skoda Octavia/Superb. Mag extra luxe en/of uitstraling wat kosten (geld en minder ruimte)? Dan idd een C, BMW 3, Audi A4.

En mag het wel wat gekker (daar hou ik zelf wel van)? Alfa 159 SW, Cadillac BLS Wagon, Chevrolet Cruze, MG ZT, Saab 9-3/9-5, Subaru Legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ford Mondeo station is echt groot maar vergeet niet dat die baby heel snel uit de kinderwagen is en jij dan nog lange tijd met een grote dure auto zit met een hoog verbruik. Motorisch is niet direct het probleem wat ik merk bij mijn Volvo S40 uit 2002 is veel meer dat het kunststof van het interieur zwak wordt en afbreekt op vreemde plekken en onderdelen in Nederland een probleem worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Tja, wat heb je zelf al gevonden? Wat zijn je echte eisen? Wat vind je mooi? Ik kan wel een lijstje posten wat ik zou kopen met dat budget, en dat ga ik doen ook:
Mazda 6 2.5, vanaf bouwjaar 2007
Volvo V70N, 2.5T, of een leuke T5 (250 pk)
Honda Accord

Als je 'm als weekendauto gebruikt is de kilometerstand en het verbruik ook niet extreem relevant (ik heb dezelfde situatie namelijk, onze 'hoofdauto' gebruiken we eigenlijk alleen in het weekend, dat is dus een Volvo S80 2.5T, ik rij denk ik 7500 km per jaar). Auto's die ik post zijn auto's die je prima kunt kopen met een hogere km-stand, en die er mooi uit zien (vind ik).

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 29-06-2022 10:21 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 16:03

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als het puur een weekendauto is waar je veel ruimte in wil hebben maar deze verder niet gebruikt, dan zou ik kijken naar een station die in verbruik en kosten zo goedkoop mogelijk is.

Als uiterlijk niet uitmaakt en luxe bijvoorbeeld ook niet, dan kan je kijken naar een Dacia Logan.
Veel ruimte, weinig verbruik, lage verzekeringskosten en weinig wegenbelasting.

Wil je nog steeds goedkoop, maar qua uiterlijk iets mooiers, dan is een Mazda 6 Sportbreak erg leuk. Veel ruimte, flink wat luxer, iets hogere verzekering en wegenbelasting, maar nog steeds lekker zuinig.

Wil je de "patser" uithangen ; BMW 535 Touring ; vind je alleen met flink wat kilometers en is in alle aspecten 1 van de duurdere auto's binnen je budget. Verder wel zeer betrouwbare auto's.
Wil je liever voor mercedes in dezelfde "patser" klasse ; Mercedes C180 Estate. Mooie auto's, duur in alles en iets minder betrouwbaar dan de BMW, maar nog steeds knappe auto's.

Kilometerage maakt niet heel veel uit, van een dergelijke leeftijd zal je toch al snel 150k + aan KM-stand tegenkomen.

Succes!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 07:49
Als je de c180 een mooie auto vindt qua lijnen en design, hoe denk je dan over een Toyota Avensis station, wellicht een wat oudere variant? Om maar een voorbeeld te geven van iets wat binnen het budget valt:

https://www.autoweek.nl/o...ota-avensis-benzine-2008/

Op zich aardig zuinig, lekker ruim, van een hoop opties voorzien inclusief Toyota degelijkheid en betrouwbaarheid. En ik spreek inmiddels uit ervaring ;-)

Ik weet, smaken verschillen, en ook qua merkbetrouwbaarheid kun je eindeloze discussies voeren, maar heb zelf de voorganger van deze gehad, de sedan versie, benzine (2001) gekocht met 92.000 op de teller, en na ruim 10 jaar zonder noemenswaardige issues met 469.000km heb verkocht. Aanschaf destijds 8.500, en verkocht in de handel voor 1.000. Mijn ouders hebben jarenlang een Avensis van 2007 gehad zoals in de advertentie, ook om en nabij 120k op de teller, en 2 jaar geleden ingerolen op een bijna nieuwe Auris Hybride met ruim 350.000 op de teller, ook zonder noemenswaardige issues.

Zelf heb ik 2 jaar geleden een Auris aangeschaft, weliswaar een diesel en ietwat boven het budget van 8k, maar heb het volste vertrouwen erin dat ook deze nog heel wat jaartjes door pruttelt, want ook bij deze gaat er tot dusver niks mis (afkloppen!) en vind ik het een heerlijke auto om te rijden, en vooralsnog lekker ruim. Hybride was geen optie ivm het regelmatig gebruik maken van een aanhanger/vouwwagen.

En nee, ik ben geen Toyota aandeelhouder, maar tot dusver prijs ik het merk qua betrouwbaarheid. Heb tussen de Avensis en de Auris een Renault Megane station gehad, ook lekker ruim, maar een benzine slurper en ze maken waar wat over ze gezegd wordt: elektronisch een drama! Gelukkig ben ik zelf handig en heb ik zelf het nodige vervangen, anders had me die auto echt bakken geld gekost. Korte opsomming in de 2 jaar tijd dat ik de Renault heb gehad:

- elektro motor bijrijdersraam defect door corrosie (water in de deur)
- elektronische sluiting kofferbak defect door kabelbreuk (fijn op vakantie met je kofferbak propvol)
- aircopomp doorgebrand
- keycard printplaat gebroken
- halve zekeringkast defect na aansluiten aanhangwagen op trekhaak stekker

En toen de uitlaat stuk ging en de condensor van de airco lek raakte, heb ik die bak heeeeel snel de handel in gegooid en weer teruggerend naar een Toyota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilW1990
Snowhite0901 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:46:
Hmmm looks maken het moeilijker. Hoeveel ruimte wil je? Bijvoorbeeld
Mazda 6?
Ford focus?
Opel Astra?
Honda civic/accord
Mercedes is leuk, maar als er wat mee is zijn onderdelen duur.
Bedankt voor de opties, ga ze bekijken. Ruimte moet voldoende zijn voor kinderwagen en hond achterin. Oog wil ook wel wat alleen budget laat dat niet altijd toe. Zal denk ik zo’n 7500 km rijden met de auto per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilW1990
Mad-Matt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:28:
Nadeel van premium merken zoals Mercedes, Audi en BMW dat als er iets kapot is dat je aan de beurt bent. Onderdelen zijn duur en monteurs kosten ook een hoop, dit is wel een risico met een auto met 230k erop.

Wat Snowhite ook al zegt, looks zijn lastig. Je noemt nu 1 auto, maar wat vind je nog meer mooi?
Ik vind BMW 3/5,serie mooi, verder een leuk aangeklede auto van andere merkend zoals Renault ford en Opel vind ik ook wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilW1990
ID-College schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:31:
Een Mercedes (zeker een diesel) kan echt nog heel lang mee, ook met 230k op de klok. Ik heb zelf een Passat Variant (wel stukje nieuwer) maar dat is ook een ruimte auto waar je goed mee uit de voeten kan. Je kan ook die overwegen, maar dan een ouder model (let wel op de navigatie die erin zit bij 2008-2013 modellen, die zijn vrij populair bij dieven). Iets kleiner zou de Golf variant zijn (ook iets goedkoper)
Dat zijn inderdaad mooie ruime auto’s. Alleen weke motor kies je dan? Wat is betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilW1990
Stalensnuitje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:45:
Op zich hoeft zo'n kilometerstand geen probleem te zijn, maar wat gezegd wordt klopt wel: origineel dure auto's kunnen ook op latere leeftijd heel duur zijn om rijdend te houden. Kijk maar eens naar topklasse limousines (S-klasse, 7-serie, VW Phaeton), die koop je voor een knaak en een bos wortels, maar reserveer het aankoopbedrag gerust nog een of meerdere keren voor (achterstallig) onderhoud.

Daarbij: de "premium" merken vroegen extra geld voor het premium zijn, niet voor lekker ruime auto's.

In jouw geval zou ik zeggen: hoe belangrijk vind je je auto? Is het vooral noodzaak? Dan zou ik kijken naar een degelijke Koreaan (Hyundai i30/i40, Kia Ceed/Optima), voor ultieme ruimte een Ford Mondeo of Skoda Octavia/Superb. Mag extra luxe en/of uitstraling wat kosten (geld en minder ruimte)? Dan idd een C, BMW 3, Audi A4.

En mag het wel wat gekker (daar hou ik zelf wel van)? Alfa 159 SW, Cadillac BLS Wagon, Chevrolet Cruze, MG ZT, Saab 9-3/9-5, Subaru Legacy.
Iets gekker spreekt mij ook wel aan, ik ben alleen bang dat deze modellen niet betrouwbaar zijn of zit ik daar mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilW1990
Frogmen schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:04:
Ford Mondeo station is echt groot maar vergeet niet dat die baby heel snel uit de kinderwagen is en jij dan nog lange tijd met een grote dure auto zit met een hoog verbruik. Motorisch is niet direct het probleem wat ik merk bij mijn Volvo S40 uit 2002 is veel meer dat het kunststof van het interieur zwak wordt en afbreekt op vreemde plekken en onderdelen in Nederland een probleem worden.
Goede tip, eventuele een andere auto met evengoed veel:genoeg kofferruimte is natuurlijk ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilW1990
-tom-562 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:19:
Tja, wat heb je zelf al gevonden? Wat zijn je echte eisen? Wat vind je mooi? Ik kan wel een lijstje posten wat ik zou kopen met dat budget, en dat ga ik doen ook:
Mazda 6 2.5, vanaf bouwjaar 2007
Volvo V70N, 2.5T, of een leuke T5 (250 pk)
Honda Accord

Als je 'm als weekendauto gebruikt is de kilometerstand en het verbruik ook niet extreem relevant (ik heb dezelfde situatie namelijk, onze 'hoofdauto' gebruiken we eigenlijk alleen in het weekend, dat is dus een Volvo S80 2.5T, ik rij denk ik 7500 km per jaar). Auto's die ik post zijn auto's die je prima kunt kopen met een hogere km-stand, en die er mooi uit zien (vind ik).
Bedankt voor de tips, ga ze bekijken. Had zelf nog Renault Megane 2.0 GT gevonden of Ford Focus/ Mondeo en dan de zwaardere motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:24
Maakt leeftijd nog wat uit? Dan is misschien een oudere Volvo station ook prima te doen. Wij hadden een V70 2.4t uit 2001 en hebben we in zes jaar tijd bijna geen onderhoud aan gehad. Is alleen qua brandstofverbruik icm automaat niet zuinig in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-06 19:50
EmilW1990 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Dat zijn inderdaad mooie ruime auto’s. Alleen weke motor kies je dan? Wat is betrouwbaar?
Daar kun je met alle fatsoen geen generiek antwoord op geven, elke auto heeft zo z'n goede en minder goede punten. @KatirZan noemt een 535i, dat is een auto met een nieuwprijs van tegen de ton, die zou ik in jouw geval dus niet aanraden. Relatief complexe techniek, mijn ervaring met E61 (dat model 5) is juist niet extreem positief. Kleine dingetjes kunnen al snel in de papieren lopen en doe je het niet, dan rijd je in je "luxe" wagen vol gebreken rond. Dan maar niet, is (nu) mijn insteek.
EmilW1990 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Iets gekker spreekt mij ook wel aan, ik ben alleen bang dat deze modellen niet betrouwbaar zijn of zit ik daar mis?
Waar baseer je dat op? Onbekend maakt onbemind denk ik dan ;)

Maar goed, heel eerlijk zou ik in jouw geval kijken of er een (Bovag/Bosch oid) garage bij jou in de buurt zit waar je een goed gevoel bij hebt. Kijk of ze wat moois hebben staan of evt voor een ergens anders gevonden auto een aankoopkeuring kunt doen. Dan heb je in elk geval een prettig adres waarvoor je niet het hele land door hoeft te reizen als er toch wat aan de hand is. Ik krijg het idee dat je gewoon wat moet gaan proberen en een model zien te vinden waar je een goed gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

loeberce schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:29:
Maakt leeftijd nog wat uit? Dan is misschien een oudere Volvo station ook prima te doen. Wij hadden een V70 2.4t uit 2001 en hebben we in zes jaar tijd bijna geen onderhoud aan gehad. Is alleen qua brandstofverbruik icm automaat niet zuinig in de stad.
No offence, maar 6 jaar rijden in een V70 van dat type en nauwelijks onderhoud, dan rij je niet, of het ding rijdt als een natte dweil :P (of het ding heeft nog geen 150k gelopen)
EmilW1990 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Bedankt voor de tips, ga ze bekijken. Had zelf nog Renault Megane 2.0 GT gevonden of Ford Focus/ Mondeo en dan de zwaardere motoren.
De Ford Focus deelt zijn onderstel met een Mazda 3 (daar kun je dus ook naar kijken), de Mondeo (de wat nieuwere) deeld het onderstel met dezelfde Mazda 6 die ik benoem (en ook het onderstel van de Volvo V70NN, dus vanaf 2009 o.i.d., is grotendeels hetzelfde).
Zo'n Mondeo is ook te krijgen met een Volvo blok (2.5 liter 5-cilinder turbo), dan heb je een mooie onopvallende snelle wagen die ook aardig betrouwbaar is 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:24
-tom-562 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:41:
[...]

No offence, maar 6 jaar rijden in een V70 van dat type en nauwelijks onderhoud, dan rij je niet, of het ding rijdt als een natte dweil :P (of het ding heeft nog geen 150k gelopen)
Dan heb ik misschien geluk gehad, maar we reden hem dagelijks met 25000 km per jaar. Van 100k naar 270k gereden en enige bijzondere onderhoud/reparatie waren de draagarmen voor. Was trouwens een van de eerste V70n modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
EmilW1990 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Er is altijd wat als je hier leest. Wij hebben ook al jaren een ibiza staan met een ketting. Alleen maar dramaverhalen maar rijdt ie nog als een zonnetje (heeft dan ook niet superveel km'ers gelopen).

Ik kijk daar niet zo superveel naar. Ik pak gewoon wat ik goed vind, maar zijn vaak wel wat nieuwere idd, dus minder gedoe. Met een oude auto zou ik vooral naar je brandstofverbruik gaan kijken. Dat kan nog weleens aantikken met de huidige prijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retep2124
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 09:46
Volvo V50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik had een aantal jaar geleden veel aan de top 10's en occassion-tests van de ANWB (inclusief opmerkingen van de Wegenwacht). Dat is objectievere en - excuus voor de posters hierboven - bruikbaardere informatie dan de n=1 ervaring "ik ben er blij mee".

In dezelfde situatie als jij kwam ik uit op een Kia Cee'd Sportswagon. Destijds had deze de grootste kofferbak in zijn klasse. En... Ik ben er blij mee :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1