Marzman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:39:
[...]
Het is meer dat ik niet wil investeren in TV maar vooral dat ik het de extra abonnementskosten niet waard vind. Ik heb al 25 jaar ofzo geen tv meer. Ik heb het 20 jaar terug ofzo even gehad met alle opties omdat ik Tester was voor Telfort (ik mocht alles gratis proberen, ook films huren). Daarna weer niet na een verhuizing. En ik mis er niks aan, vroeger 'behielp' ik me met torrents, FTD waar alle Nederlandse shows op kwamen, tegenwoordig gebruik ik gewoon apps van NPO, VRT, VTM, Netflix, Youtube, Disney even geprobeerd.
Vroeger keek ik nog wel redelijk wat op de TV op deze manier, maar dat is ook veel minder. De tv staat misschien twee avonden aan in een week. Ik heb het idee dat dit tegenwoordig bij steeds meer mensen is, want steeds meer mensen cutten de cable

. Als ik bij mijn ouders op visite ben dan staat altijd de tv aan (zo ben ik ook opgevoed, met de tv als achtergrondgeluid) en dan verbaas ik me over de reclameblokken. Die zijn er online ook wel, maar die duren niet zo lang (even opgezocht, 7,5 minuut, het voelt dubbel zo lang als je ze kijkt).
Voor schotel heb je niet altijd een abonnement nodig. Het hangt er van af wat je wil zien.
De Nederlandse en Vlaamse zenders zijn inderdaad alleen met een abonnement te bekijken. Maar de Duitse en Britse zenders zijn vrijwel allemaal gratis te ontvangen.
Schotel op 28.2 oosterlengte en je ziet een hele sloot op de UK gerichte zenders. Daaronder ook alle varianten van de BBC, ITV (behalve ITV 4 HD) en Channel 4 en een enkele variant van Five. Vrijwel alles in HD en met een hoge bitrate. De rest is overigens pulp (teleshopping, religieuze groeperingen met een eigen zender, belspelletjes en secundaire streams bedoeld voor de interactieve platformen van BBC en ITV).
Er is ook een groep gecodeerde zenders (voor Sky), maar die zijn in de minderheid (dat was 20 jaar geleden overigens wel anders). Denk aan MTV, Nickelodeon, Discovery, Cartoon Network etc.). Daar heb je een (veel te duur) Sky-abonnement en Sky-decoder voor nodig. Heb je zo'n ding, dan kun je trouwens ook ITV 4 in HD en alle Five-kanalen bekijken.
Richt de schotel op 19.2 oosterlengte en je ziet tientallen Duitse zenders. Alles van de publieke omroepen (ARD, ZDF en de regionalen) in HD met hoge bitrate en de commerciële zenders in SD*. Er zit ook een hele sloot gecodeerde Duitse zenders op 19.2; dat zijn de zenders van de Duitse Sky. Denk aan Nickelodeon, MTV, Eurosport etc.
*De commerciëlen kun je in Duitsland alleen met een HD+-kaartje in HD bekijken; dat is geen abonnement, maar je moet er wel een eenmalige uitgave voor doen en iemand met een Duits adres kennen om het te mogen kopen.
Edit: de Nederlandse zenders zaten vroeger ook op 19.2, maar zijn enkele jaren geleden verplaatst naar 23.5 oosterlengte. Alle Canal Digitaal-abonnees moesten toen ook een andere kop op de schotel schroeven en soms opnieuw uitlijnen.
Canal Digitaal is overigens niet s'werelds beste sat provider: lage bitrates (om maar zoveel mogelijk zenders op een transponder te proppen om geld te besparen) en slechte hardware. De ultieme combi is schotel voor de Britse en Duitse zenders en een andere oplossing voor de Nederlandse (bijvoorbeeld Digitenne, of NLZiet als je verder een prima internetverbinding hebt).
Een schotelset hoeft niet veel te kosten: haal het vooral in Duitsland, daar liggen ze met regelmaat bij de LIDL voor 150 euro compleet met een 78cm schotel (nodig als je in het oosten van Nederland woont) of 100 euro met een 45cm schotel (nodig als je in het westen van Nederland woont). Ophangen en uitlijnen is niet moeilijk, en anders is daar vast wel iemand voor te vinden.
Nederlandse installateurs doen het doorgaans alleen als je ook een set bij hun afneemt en soms ook alleen als je daarnaast een Canal Digitaal-abonnement bij ze afsluit.
[
Voor 17% gewijzigd door
Heroic_Nonsense op 06-07-2022 09:12
]