Welke zenders waren er vroeger analoog in de ether?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:30
Welke televisiekanalen waren er vroeger, voor er digitale tv was, analoog in de ether te vinden? Alleen de publieke omroep en lokale omroepen (dus wat nu nog steeds gratis op Digitenne is), of ook commerciële en buitenlandse zenders?

In die tijd had ik (of mijn ouders) kabel en ik was nog niet zo op de hoogte van de techniek. Aangezien het al zo lang geleden is en er andere analoge signaal uitschakelingen zijn geweest kan ik met Google ook niet meer terugvinden wat er vroeger nou precies uit de ether te krijgen was. Er zijn hier ongetwijfeld tweakers die dat wel weten.

NB het gaat me niet om satellietzenders, daarvan waren er natuurlijk veel meer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Definieer ‘vroeger’? Lokale omroepen over de ether? Dat is volgens mij nooit geweest. Alleen Nederland 1, 2 en 3, de ARD, WDR en ZDF als ik het me goed herinner, daarna kwam kabel en toen is bij ons de antenne uitgeplugd…

Later ging digitenne van KPN ook via de ether, maar dat bedoel je denk ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Met 'vroeger' bedoel ik toen er nog een analoog tv signaal in de ether was. In de titel stond al 'analoog', dat heb ik in de post ook verduidelijkt. Dus ik bedoel niet digitenne nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 23:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik denk toen we nog alles in zwart wit keken

Zie ook deze link

In eind 70, jaren 80 werd NL flink bekabeld. RTL VERONIQUE/RTL 4 zond uit op de kabel en schotel, hoewel kindernet blijkbaar de eerste commeciele.

Dus Nld1 en 2, nld3 zal ook wel via de ether zijn uitgezonden, net als de procinxiale omroep.

Volgens mij kon je buitenlandse tv alleen in bepaalde delen van het land ontvangen, maar geen idee meer hoever dat kwam.

[ Voor 56% gewijzigd door jeanj op 29-06-2022 00:42 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
jeanj schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:35:
Volgens mij kon je buitenlandse tv alleen in bepaalde delen van het land ontvangen, maar geen idee meer hoever dat kwam.
Ook in de randstad had je mensen met een zogenaamde "Duitsland-antenne”, dus best ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

Doodsimpel

Drie nederlandse zenders (eerst waren het er maar twee kan ik me herinneren)
Twee belgische zenders
Drie duitse zenders

Commercieel/lokaal is nooit in de ether geweest.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

jeanj schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:35:
Ik denk toen we nog alles in zwart wit keken
Kleur was in de jaren 70 al prima mogelijk. Ook via de ether.

In de jaren 80 kwam daar nog stereo geluid bij 😀

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Toen ik de titel las moest ik meteen denken aan het REM eiland.

Wikipedia: REM-eiland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

psy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 03:20:
Doodsimpel

Twee belgische zenders
Drie duitse zenders

Niet in Noord Nederland. Wij konden in de jaren 70 welgeteld 2 Nederlandse en 3 Duitse zenders ontvangen: ARD, ZDF en een regiozender (NDR of WDR). En we keken veel naar de Duitse zenders want de Nederlandse zenders zonden niet de hele dag uit. België was te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:52
Ook de regionale omroepen zijn analoog uitgezonden.. Zie hier voor meer informatie voor de gebruikte frequenties (onderaan).

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52

FreakNL

Well do ya punk?

Doodsimpel

Twee belgische zenders
Drie duitse zenders

Hilversum III bestond nog niet….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Nederland 1 en 2, later 3. ARD, ZDF en WDR. (Regio Achterhoek)

En soms, als het mistig was, een onverstaanbare, besneeuwd, (vermoedelijk) Deens kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:20:
[...]

Die zin gaat over de radio :)

Nederland 3 begon in 1988
offtopic:
Hilversum 3 (radio) begon in 1965

[ Voor 16% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-06-2022 07:28 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 06:52

FreakNL

Well do ya punk?

Ah ja, natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:20:
[...]

O jee...

Vroeger werd gezongen en gefloten in de straat,
had de slagersjongen nog een opera paraat,
de metselaar kon zingend op de steiger staan,
de melkboer lengde fluitend zijn melk een beetje aan.
Hilversum III bestond nog niet,
maar ieder had zijn eigen stem.
Op elke steiger klonk een lied,
van Paljas of Jeruzalem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

ik ben vooral benieuwd naar waarom je dit wilt weten :)

It's me Mario

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Erg afhankelijk waar je woonde in die tijd.

Landelijk alleen NED 1, 2 en later ook NED 3. een enkele regio of stad had een regionale omroep die ook TV-uitzendingen verzorgde die via de ether te bekijken was. In het grootste deel van het land verzorgden de regionalen echter alleen radio. Fryslan had een status aparte omdat hun omroep zendtijd kreeg op de landelijke netten.

Als je dichtbij de Belgische grens woonde, ontving je ook de Belgische omroepen (BRT en RTBF destijds). Idem als je dichtbij de Duitse grens woonde: dan ontving je ook ARD en ZDF en, afhankelijk van of je in het Noorden of midden/zuiden woonde van Nederland woonde, ook NDR respectievelijk WDR.

Mensen die rond Rotterdam/Den Haag woonden en een flinke, draaibare mast hadden, konden bij helder weer ook BBC 1 London en BBC 2 (via de zender in Crystal Palace) ontvangen. Maar dat signaal was eigenlijk veel te zwak en als je pech had kon je TV niet overweg met de PAL-variant die het VK gebruikt (PAL I, met geluid op 6 MHz, terwijl Nederlandse TV's geluid op 5,5MHz verwachten (PAL B/G)). Dan had je daardoor geen geluid.

Ik kan me voorstellen dat in het noorden ook DRK (Denemarken) en misschien zelfs de Noorse omroep NRK ontvangen kon worden, maar dat weet ik niet zeker.

En dan had je nog de piraten. Hier in het oosten wemelde het ervan: zodra één van de NLD-zenders uit de lucht ging, kwam er een piraat voor in de plaats met vage films en pr0n.

Die piraten waren geen lang leven beschoren, dus die kwamen en verdwenen weer met regelmaat.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28
Strikvraag. Het antwoord is nul want de ether bestaat niet.

Wikipedia: Ether
De relativiteitstheorieën van Einstein toonden aan dat de ether niet bestond: het vacuüm kan kennelijk licht geleiden, de leegte kreeg de functie van de vroegere ether.
Win ik nu een koekje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:07
Doodsimpel

Twee belgische zenders
Drie duitse zenders

Yep, dat is ook wat wij met onze antenne konden ontvangen (Noordoost-Brabant). Ik denk dat wij pas in de eerste helft van de jaren 90 zijn overgestapt naar kabel TV.
Om de Belgische zenders te kunnen kijken moesten we een knop op een kastje aan de muur omzetten. Ik vermoed dat we daarmee overschakelden naar een andere antenne of dat het een versterker was? Zonder omzetten van dat knopje, was er veel ruis op de Belgische zenders.

En voor 1988 waren het inderdaad maar 2 Nederlandse zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 12:28

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier, vanuit Zeeland (gemeente Tholen) hadden we echt ALLES dat er te krijgen was!

We hadden een behoorlijk forse antenne op het dak staan, ik denk dat zo iets behoorlijk meehielp.

- drie Nederlandse zenders
- twee Belgische zenders
- drie Duitse zenders
- Soms een Engelse of Franse zender, maar die stoorden zo erg dat het geen kijken was. Meer white noise dan beeld, en aan spraak hoorde je dat het Engels of Frans was.

Dat we Belgiesche en Duitse zenders konden ontvangen hadden we onder meer te danken aan hoe sterk de zenders aldaar waren, en hoe fijn we de signalen konden opvangen. Ook weersinvloeden speelden mee. Vergelijk het een (heel klein) beetje met de AM band voor radio. Die ontvang je ook over het hele land op min of meer dezelfde frequentie, en op sommige plaatsen ook wat buitenlands.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Waterbeesje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:59:
Hier, vanuit Zeeland (gemeente Tholen) hadden we echt ALLES dat er te krijgen was!

We hadden een behoorlijk forse antenne op het dak staan, ik denk dat zo iets behoorlijk meehielp.

- drie Nederlandse zenders
- twee Belgische zenders
- drie Duitse zenders
- Soms een Engelse of Franse zender, maar die stoorden zo erg dat het geen kijken was. Meer white noise dan beeld, en aan spraak hoorde je dat het Engels of Frans was.

Dat we Belgiesche en Duitse zenders konden ontvangen hadden we onder meer te danken aan hoe sterk de zenders aldaar waren, en hoe fijn we de signalen konden opvangen. Ook weersinvloeden speelden mee. Vergelijk het een (heel klein) beetje met de AM band voor radio. Die ontvang je ook over het hele land op min of meer dezelfde frequentie, en op sommige plaatsen ook wat buitenlands.
Mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar als je de mast had gedraaid (of een tweede antenne die gedraaid was ten opzichte van de rest aan de mast had gehangen) dan had je de BBC duidelijker kunnen ontvangen.

Bij helder weer dan, en als er op dat moment geen boot in het zichtveld voer en als de goden je gezind waren.

Ik prijs me gelukkig: toen wij in de 1980 verhuisden, was dat naar een nieuwbouwwijk waar meteen kabel lag. En op die kabel hadden we gewoon de BBC, Sky Channel en later ook Super Channel. Allemaal storingsvrij en met PAL I omgezet naar PAL B, dus geen compatibiliteitsproblemen met de TV.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Idem ook wij verhuisden in 1982 naar een ander huis, kabel en een kleuren TV met AB. (ja die waren er al eerder, maar ja als de TV het nog doet en je moet zuinig leven (een concept wat weer terug komt) dan maak je bepaalde keuzes (lastig)....)
Helaas duurde het nog een paar jaar voordat die TV op mijn slaapkamer werd vervangen....
....
Omrop fryslan heeft TV via de ether uitgezonden, van 1994 volgens hun informatie https://www.omropfryslan.nl/nl/over-ons/geschiedenis

[ Voor 14% gewijzigd door jeanj op 29-06-2022 11:46 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

Ik kan bevestigen dat ik op mijn slaapkamer keek naar Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3 en TV Gelderland. In bepaalde omstandigheden een Duitse zender, maar dat was eigenlijk qua ontvangst niet te doen.

Woonplaats naast de A30.

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Met in deze wiki:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/timeline/pm5mda3eze3quay1wdu754th0rjusz5.png

Waarbij alleen de eerste 3 landelijk in Nederland uizonden via de ether.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:02
Wij kregen door de jaren heen: Nederland 1, 2, 3, Duitsland 1, 2, 3 (ARD of WDR, ZDF, WDR3), VRT 1, 2. Ook AFN (American Forces Network) uit Soesterberg was te ontvangen.

Bij sporadische E reflecties kwamen de Spanjaarden en Italianen binnen. Ik meen vooral op kanaal 2 en 3. Bij inversies werkte het beter op de UHF kanalen en dan vooral de BBC, soms avonden op rij. Veel zenders waren ook niet 24 uur per dag in de lucht. Later wel en dan vooral met testbeeld.

Gebruikt: Multistandaard TV (van ome Flip) en draaibare antenne met een Channelmaster rotor. Er was dus best veel maar "normaal" waren het zo'n 9 zenders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Joris748 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Yep, dat is ook wat wij met onze antenne konden ontvangen (Noordoost-Brabant). Ik denk dat wij pas in de eerste helft van de jaren 90 zijn overgestapt naar kabel TV.
Om de Belgische zenders te kunnen kijken moesten we een knop op een kastje aan de muur omzetten. Ik vermoed dat we daarmee overschakelden naar een andere antenne of dat het een versterker was? Zonder omzetten van dat knopje, was er veel ruis op de Belgische zenders.

En voor 1988 waren het inderdaad maar 2 Nederlandse zenders.
Dat zal een rotor zijn geweest. Daarmee stuur je een motortje aan dat de hele mast (of alleen het bovenste stuk) kan draaien om zo de antenne onder de juiste invalshoek te zetten.

Hoewel dat voor de Belgische TV normaliter niet nodig was als ik me niet vergis (maar dat was meer mijn vader's pakkie an... die heeft verstand van dat soort dingen en was ook zendamateur enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-04 13:43
Vroeger kon je in het oosten als het mistig weer was, heel slecht DRK ontvangen. Verder de eerder genoemde zenders.

Toen we net Digitenne hadden, kon je via de seriële poort, custom firmware pushen en toen kon je ook een aantal Duitse zenders erbij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Nederland 1,2 en 3 in het dorp. Bij mist Duitsland.
In de grootte stad 1,2 en 3, Belgie, Duitsland, Engeland, wat muziek zenders en kinder zenders.

Er waren buren die een speciale antenne hadden, geen schotel, maar een hele grote mast die roteren kan om de mast zelf om piraten zenders te kijken. Overdag was er iets voor kinderen in de nacht wat voor papa.
De video's kwamen meestal van de lokale videotheek.

[ Voor 47% gewijzigd door onno oliver op 30-06-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:30
Nederland 1,2 en drie Duitse zenders dacht ik woonde in Arnhem in de jaren 70 ,moet zeggen we keken toen die tijd veel Duitse tv en TOPPOP niet te vergeten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vroeger? Toen had je Nederland en misschien nog een extra zender als je dicht bij de grens woonde.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

onno oliver schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:56:
In de grootte stad 1,2 en 3, Belgie, Duitsland, Engeland, wat muziek zenders en kinder zenders
Nederland 3 kwam in 1988, toen zat bijna iedereen al op de kabel. Die hadden wij dus niet. Nederland twee was er al wel een stuk eerder. Wij hadden een tv met 8 knoppen voor zenders, ruim voorbereid voor de toekomst :)

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 29-06-2022 16:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 16:49
In midden limburg begin jaren 90: 3 nederlandse netten (nld1, nld2, nld3), 3 duitse (wrd, ard, zdf), 2 belgen (??, ??), 1 franse (??) en ik meen ook nog bbc1 en bbc2 (al weet ik dat niet zeker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:21:
[...]

... maar als je de mast had gedraaid (of een tweede antenne die gedraaid was ten opzichte van de rest aan de mast had gehangen) dan had je de BBC duidelijker kunnen ontvangen.
In Amsterdam hadden wij 5 meter mast op het dak staan met een rotor en en een UHF antenne
Uiteraard ook een 3 spriets voor Nederland. Zo keken we Duitsland en Engeland met een prima signaal. België was alleen wat met mistig weer of onder speciale atmosfserische omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbyCx73TSvW8-RdjgO8N5qvIzCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwn12WgIPWTSptSAxxRMkEhW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze dus op een mast met rotor.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vroegah! op school naar de TV kijken met de antenne... als je pech had lekkere sneeuw :D

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-05 16:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Belgen en Duitsers waren met de meeste antennes goed te ontvangen. Ook de BBC was in het westen van het land te ontvangen, maar dat was een heel stuk lastiger. Met een hoog geplaatste richtantenne was het te doen.

Ned1,2,3 waren in het grootste deel van het land enorm sterk en met een binnenantenne te ontvangen. Zelfs als je louter en alleen een coaxkabel achter in de TV drukte kon je al een heel redelijke beeldkwaliteit hebben. Op de televisie die ik op mijn slaapkamer gebruikte voor mijn Commodore 64 had ik geen extra hulpmiddelen nodig, de C64 was permanent via de coax met de televisie verbonden en het signaal wat de kabel in "lekte" was genoeg voor prima kwaliteit op Ned1,2,3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
geloof dat ze vanuit Smilde en Ijsselstein met 1000KW ERP stonden te blazen (UHF) voor Ned 2 en Ned 3

als je alle DVB-T2 Zenders bij elkaar optelt krijg je toch wel meer dekking & zenders voor elke KW die de lucht in geblazen wordt :-D

82648KW afgestraald vermogen voor het DVB-T2 zenderpark :P

[ Voor 11% gewijzigd door SMSfreakie op 29-06-2022 18:58 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

onno oliver schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:56:
In de grootte stad 1,2 en 3, Belgie, Duitsland, Engeland, wat muziek zenders en kinder zenders
Muziek- en kinderzenders moet via schotel, kabel of Digitenne zijn geweest; die zenders hebben in Nederland nooit analoog in de ether gezeten.

Britse zenders (eigenlijk alleen de BBC; ITV en C4 hadden veel minder sterke zenders) kon je in een deel van Nederland wel uit de lucht plukken. Dan hebben we het vooral over de Randstad (en wellicht ook Zeeland bedenk ik me net).

In Gelderland kon je de BBC wel vergeten; dat signaal was veel te zwak. Gelukkig hadden we hier zeer vroeg de Beeb op de kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Muziek- en kinderzenders moet via schotel, kabel of Digitenne zijn geweest; die zenders hebben in Nederland nooit analoog in de ether gezeten.

Britse zenders (eigenlijk alleen de BBC; ITV en C4 hadden veel minder sterke zenders) kon je in een deel van Nederland wel uit de lucht plukken. Dan hebben we het vooral over de Randstad (en wellicht ook Zeeland bedenk ik me net).

In Gelderland kon je de BBC wel vergeten; dat signaal was veel te zwak. Gelukkig hadden we hier zeer vroeg de Beeb op de kabel :)
dacht dat de oosterburen nog wel wat analoog in de ether slingerden destijds..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MyHero schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:08:
[...]

In Amsterdam hadden wij 5 meter mast op het dak staan met een rotor en en een UHF antenne
Uiteraard ook een 3 spriets voor Nederland. Zo keken we Duitsland en Engeland met een prima signaal. België was alleen wat met mistig weer of onder speciale atmosfserische omstandigheden.

[Afbeelding]

Deze dus op een mast met rotor.. :)
Ah, de Belg heb je dan wel gemist hoor. Die hadden leuke kinderprogramma's (Detectivebureau Merlina comes to mind).

Ja, ik ben opgegroeid in de 80s. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

SMSfreakie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:59:
[...]

dacht dat de oosterburen nog wel wat analoog in de ether slingerden destijds..
Geen themazenders in ieder geval; die zijn echt van het schotel- en DTTV tijdperk.

De Duitsers hadden overdag wel veel kinderprogrammering (handig als je ziek thuis was van school).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
tja helaas tever van de grens af om met een antenne wat te kunnen destijds..

gelukkig lag er al heul snel kabel! :)

en was er nog zo weinig instraling dat het signaal prima over een stuk (5 meter) tweelingsnoer (zonder enige shielding!! :D!! ) kon :7

lukt je nu niet meer :+

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Overigens, een beetje offtopic, maar als je tegenwoordig Britse en Duitse zenders wil kijken, dan kan da met het allergoedkoopste schotelsetje van de Lidl.

28.2 graden oosterlengte hangt vol met satellieten met honderden Engelstalige zenders, de meeste ongecodeerd, waaronder alle regio's van BBC1, BBC2 en BBC4 (BBC3 bestaat niet meer als lineaire zender), ITV in alle smaken, Channel 4 in alle smaken (inclusief de themakanalen) en Five (de themazenders van Five zijn helaas wel gecodeerd).

Schroef je een duo-LNB op je schoteltje, dan kun je ook de Duitse zenders ontvangen op 19.2 graden oosterlengte. Ook ongecodeerd, maar de commerciële zenders wel uitsluitend in SD (HD zit achter de decoder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
@Heroic_Nonsense BBC Three is sinds een enkele jaar wel weer te ontvangen linear. Ging weg tijdens bezuinigen maar daar is nu weer budget voor.

[ Voor 27% gewijzigd door polopolo150 op 29-06-2022 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Haha… Mooi! Nostalgische gevoelen die ook een stukje leeftijd van ons weggeeft. Ik herinner me van vroeger Nederland 1 en 2 nog en later Nederland 3. Wij hadden thuis ook een handje vol Duitse kanalen, waaronder RTL+

Later kwamen de zenders die we via de schotel ontvingen, sommige gecodeerd, zoals Filmnet. Die deden we dan weer decoderen met één of ander shady kastje aan de scart kabel. Zonder geluid, maar we hadden beeld… Soms… Mooie tijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gverboon
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-10-2024
En iedereen vergeet de voorloper van de TROS. Deze zonden uit vanaf het Remeiland voor de kust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:07
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Ah, de Belg heb je dan wel gemist hoor. Die hadden leuke kinderprogramma's (Detectivebureau Merlina comes to mind).

Kwik en Flupke, Liegebeest, Plons de gekke kikker. Wij keken meer kinderprogramma’s op de Belg dan op Nederlandse zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:28:
Lokale omroepen over de ether? Dat is volgens mij nooit geweest. Alleen Nederland 1, 2 en 3, de ARD, WDR en ZDF als ik het me goed herinner, daarna kwam kabel en toen is bij ons de antenne uitgeplugd…
Ow jawel hoor. Wij hadden destijds Nederland 1, 2, 3 en Omrop Fryslân. Bij mooi weer ook nog ARD en/of ZDF.

* sypie is rustig groot geworden zonder kabelTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:01:
[...]

Broekkie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Gverboon schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:04:
En iedereen vergeet de voorloper van de TROS. Deze zonden uit vanaf het Remeiland voor de kust.
MyHero in "Welke zenders waren er vroeger analoog in de ether?"

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

wolly_a schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:26:
Haha… Mooi! Nostalgische gevoelen die ook een stukje leeftijd van ons weggeeft. Ik herinner me van vroeger Nederland 1 en 2 nog en later Nederland 3. Wij hadden thuis ook een handje vol Duitse kanalen, waaronder RTL+

Later kwamen de zenders die we via de schotel ontvingen, sommige gecodeerd, zoals Filmnet. Die deden we dan weer decoderen met één of ander shady kastje aan de scart kabel. Zonder geluid, maar we hadden beeld… Soms… Mooie tijden!
FilmNet's eerste codering was een wassen neus. Wat oudere TV's konden FilmNet in zwart-wit weergeven bijvoorbeeld.

In de uitzending van het FilmNet-signaal zat een afwijking waardoor je TV de beeldlijnen niet op de juiste plek kon projecteren. Ook was de polariteit omgedraaid waardoor het beeld negatief was.

De "decoders" waren eenvoudige elektronische schakelingen die het beeldkanon op de juiste plek op het scherm zette en de polariteit omdraaide zodat het beeld weer klopte.

Dat je met zo'n illegale decoder soms beeld had en soms niet, kwam meestal doordat het kastje in kwestie maar één van de afwijkingen ("coderingen") kon corrigeren. FilmNet wisselde namelijk drie keer per dag (om de acht uur) van "codering". Zo kon men drie verschillende abonnementen aanbieden (de zogenaamde "Clubs"). Als je alle "Clubs" wilde ontvangen, betaalde je de hoofdprijs (maar kon je wel 24/7 films kijken).

De wat betere illegale decoders hadden alle schakelingen en een rijtje knoppen om de juiste te kiezen.

Zo nu en dan wijzigde FilmNet de "afwijkingen in het signaal", waardoor je illegale decoder het niet meer deed. Een kleine aanpassing zorgde ervoor dat het al snel weer werkte.

De latere, digitale, decoders waren iets geavanceerder en gebruikte CableCrypt (een kabelvariant van het LuxCrypt-systeem dat RTL gebruikte op de schotel). Daar kwamen ook al snel illegale decoders voor, maar die waren wel wat prijziger.

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 30-06-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:57:
[...]

FilmNet's eerste codering was een wassen neus. Wat oudere TV's konden FilmNet in zwart-wit weergeven bijvoorbeeld.

In de uitzending van het FilmNet-signaal zat een afwijking waardoor je TV de beeldlijnen niet op de juiste plek kon projecteren. Ook was de polariteit omgedraaid waardoor het beeld negatief was.

De "decoders" waren eenvoudige elektronische schakelingen die het beeldkanon op de juiste plek op het scherm zette en de polariteit omdraaide zodat het beeld weer klopte.

Dat je met zo'n illegale decoder soms beeld had en soms niet, kwam meestal doordat het kastje in kwestie maar één van de afwijkingen ("coderingen") kon corrigeren. FilmNet wisselde namelijk drie keer per dag (om de acht uur) van "codering". Zo kon men drie verschillende abonnementen aanbieden (de zogenaamde "Clubs"). Als je alle "Clubs" wilde ontvangen, betaalde je de hoofdprijs (maar kon je wel 24/7 films kijken).

De wat betere illegale decoders hadden alle schakelingen en een rijtje knoppen om de juiste te kiezen.

Zo nu en dan wijzigde FilmNet de "afwijkingen in het signaal", waardoor je illegale decoder het niet meer deed. Een kleine aanpassing zorgde ervoor dat het al snel weer werkte.

De latere, digitale, decoders waren iets geavanceerder en gebruikte CableCrypt (een kabelvariant van het LuxCrypt-systeem dat RTL gebruikte op de schotel). Daar kwamen ook al snel illegale decoders voor, maar die waren wel wat prijziger.
Niet dat je er nog wat aan hebt, maar het complete schema staat nog in deze Elektor van 1989: https://worldradiohistory...r/80s/Elektor-1989-03.pdf

Gewoon voor de nostalgische gevoelens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

wolly_a schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Niet dat je er nog wat aan hebt, maar het complete schema staat nog in deze Elektor van 1989: https://worldradiohistory...r/80s/Elektor-1989-03.pdf

Gewoon voor de nostalgische gevoelens...
Volgens mij heb ik nog ergens een Elektuur liggen met dat schema...

Ik lees trouwens net dat de officiële FilmNet-decoders een ingebouwde timer hadden. Als de timer afliep, deed de decoder niets meer. De timer werd gereset door een gemoduleerd signaal op 7,2MHz; het doel daarvan is me niet helemaal duidelijk; misschien om handel in decoders te voorkomen (te lang van het signaal verstoken = expensive paperweight)?

Iemand een idee wat het doel was van die timer? Het lijkt me vooral lastig als je de stroom er af haalde als je op vakantie ging... kom je thuis, moest je eerst FilmNet bellen voor een nieuwe decoder?

Via datzelfde signaal kon FilmNet overigens ook op afstand de nieuwe "codering" naar de decoders sturen. Een beetje zoals VideoGuard (satellietcoderingssysteem van Rupert Murdoch's News Corp, onder andere gebruikt door Sky in de UK, ViaSat in Scandinavië en Foxtel in Australia) hun smartcards updatete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
mmniet schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:13:
ik ben vooral benieuwd naar waarom je dit wilt weten :)
Ik zat me te ergeren aan al die beperkingen die sinds de digitalisering steeds meer worden. Je kan geen tv meer opnemen met een videorecorder (of de cloud)*, je kan bij veel kanalen reclame niet doorspoelen, aan terugkijken via internet zitten vaak allerlei hoepels vast, bijvoorbeeld als je een programma van Belgische publieke omroep als Nederlander wil terugkijken, je betaalt tegenwoordig per tv toestel in plaats van per adres, Digitenne wordt steeds duurder en sinds de dvb-t2 overstap werkt het ook vaak niet meer via een smartcard oid. Toen vroeg ik me af of dat in de analoge tijd eigenlijk beter was. Als je betaalde voor kabel wel in zoverre dat je zelf alles kon opnemen, maar er zat dan wel een prijskaartje aan die kabel. Via de ether blijkt dus van niet echt, want de NL publieke omroep is nog steeds gratis te ontvangen en gratis terug te kijken via internet, en andere zenders waren niet of niet overal te ontvangen. Je hoefde niet bang te zijn dat je apparatuur het na de volgende upgrade niet meer deed of je zorgen te maken over hoeveel kastjes je nodig had. Daar stond wel tegenover dat de beeldkwaliteit niet verbeterde en dat je niet alles kon bekijken wanneer je wilde.

Verder bleek een antwoord op deze vraag niet online te vinden te zijn, en ik ben ook blij dat er met dit topic een plek is voor allerhande nostalgie waar zo te zien behoefte aan was.

Nu zit ik alleen nog met het probleem welke van de vele goede antwoorden ik als beste antwoord markeer.

* Voor de detaillisten: het kan wel in de cloud, maar dan betaal je maandelijks met vaak allerlei beperkingen. Met een videorecorder of hd recorder kan ook maar alleen als je eerst handmatig de decoder op het juiste kanaal zet, getimed op een andere zender opnemen is er niet meer bij zonder heel veel getweak, om maar te zwijgen van de kwaliteit die je uiteindelijk over houdt.
Thy... schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:34:
Strikvraag. Het antwoord is nul want de ether bestaat niet.

[...]

Win ik nu een koekje?
Je krijgt een koekje als je me kan vertellen met welk woord ik het beter had aan kunnen duiden.

[ Voor 12% gewijzigd door somejan op 01-07-2022 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 14:25

lordsnow

I know nothing

2 oktober 1951: Nederland 1
1 oktober 1964: Nederland 2
4 april 1988: Nederland 3

In mijn jeugd keek ik dus naar Nederland 1 en 2.

In de jaren 80 keek ik naar RTE 1 en 2, HTV, S4C, BBC1 en 2.

Terug in nederland in de jaren 90 hadden ze hier er hier een shitload zenders bij: ZomerTV (BVN), RTL Veronique (RTL4), RTL5, Veronica (RTL7), SBS6, Net5, en diverse muziekzenders.

Kabel-TV kreeg ik pas eind jaren 90 (@home volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

lordsnow schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 01:13:
2 oktober 1951: Nederland 1
1 oktober 1964: Nederland 2
4 april 1988: Nederland 3

In mijn jeugd keek ik dus naar Nederland 1 en 2.

In de jaren 80 keek ik naar RTE 1 en 2, HTV, S4C, BBC1 en 2.

Terug in nederland in de jaren 90 hadden ze hier er hier een shitload zenders bij: ZomerTV (BVN), RTL Veronique (RTL4), RTL5, Veronica (RTL7), SBS6, Net5, en diverse muziekzenders.

Kabel-TV kreeg ik pas eind jaren 90 (@home volgens mij).
Dat je S4C kon verstaan zeg :+

Mijn jeugd bestond ook voor een groot deel uit BBC, ITV en C4. Oh en Sky en Super Channel.

Basil Brush FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:55:
[...]

Dat je S4C kon verstaan zeg :+

Mijn jeugd bestond ook voor een groot deel uit BBC, ITV en C4. Oh en Sky en Super Channel.

Basil Brush FTW!
Sky konden wij niet ontvangen in Ierland. Ten minste, niet via de normale antenne. Volgens mij was Sky alleen satteliet of DVBT? Je had iig een Sky Box nodig. Super Channel zegt mij helemaal niets.

S4C was niet alleen maar in Welsh, gelukkig. En had best goede programmas. Net zoals HTV, beter dan BBC.

Treasure Hunt, met Anneka Rice :) En Star Wars, en Chitty Chitty Bang Bang elke kerst. Oh, en elke dag na schooltijd natuurlijk The Den YouTube: Zig and Zag compilation

[ Voor 8% gewijzigd door lordsnow op 01-07-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

lordsnow schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Sky konden wij niet ontvangen in Ierland. Ten minste, niet via de normale antenne. Volgens mij was Sky alleen satteliet of DVBT? Je had iig een Sky Box nodig. Super Channel zegt mij helemaal niets.

S4C was niet alleen maar in Welsh, gelukkig. En had best goede programmas. Net zoals HTV, beter dan BBC.

Treasure Hunt, met Anneka Rice :) En Star Wars, en Chitty Chitty Bang Bang elke kerst. Oh, en elke dag na schooltijd natuurlijk The Den YouTube: Zig and Zag compilation
Afhankelijk van de periode waarover we het hebben was Sky satelliet-only inderdaad en later ook alleen tegen betaling.

HTV? Is dat een lokale ITV-zender?

En over Anneka gesproken: Challenge Anneka was geweldig!

Net als Noel Edmonds (behalve dan dat hele gedoe met Mr Blobby dat later kwam).

Going Live!, The 8:15 from Manchester en later Live & Kicking waren zoveel beter dan wat er in Nederland aan kinderTV was (met uitzondering van Telekids, hoewel die de formule wel erg van Schofield & Greene hebben afgekeken IMHO).

[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 01-07-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:37:
[...]

HTV? Is dat een lokale ITV-zender?

En over Anneka gesproken: Challenge Anneka was geweldig!

Net als Noel Edmonds (behalve dan dat hele gedoe met Mr Blobby dat later kwam).

Going Live!, The 8:15 from Manchester en later Live & Kicking waren zoveel beter dan wat er in Nederland aan kinderTV was (met uitzondering van Telekids, hoewel die de formule wel erg van Schofield & Greene hebben afgekeken IMHO).
HTV Cymru Wales (Harlech Television) is inderdaad een franchise van ITV, voor Wales. Wij woonden aan de oostkust van Ielrand, dus konden de tv-signalen uit Wales oppikken.

Challenge Anneka ken ik niet. Ik zie dat dat uitgezonden werdt vanaf 1995. Toen woonde ik al weer in nederland.Hetzelfde eigenlijk voor The 8:15 from Manchester, en Live & Kicking.

Going Live! met Phillip Schofield zou ik gezien moeten hebben, maar kan ik mij niet herinneren.

Zo te horen woonde jij in engeland in de jaren 90?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

somejan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:42:
[...]

Ik zat me te ergeren aan al die beperkingen die sinds de digitalisering steeds meer worden. Je kan geen tv meer opnemen met een videorecorder (of de cloud)*, je kan bij veel kanalen reclame niet doorspoelen, aan terugkijken via internet zitten vaak allerlei hoepels vast, bijvoorbeeld als je een programma van Belgische publieke omroep als Nederlander wil terugkijken, je betaalt tegenwoordig per tv toestel in plaats van per adres, Digitenne wordt steeds duurder en sinds de dvb-t2 overstap werkt het ook vaak niet meer via een smartcard oid. Toen vroeg ik me af of dat in de analoge tijd eigenlijk beter was. Als je betaalde voor kabel wel in zoverre dat je zelf alles kon opnemen, maar er zat dan wel een prijskaartje aan die kabel. Via de ether blijkt dus van niet echt, want de NL publieke omroep is nog steeds gratis te ontvangen en gratis terug te kijken via internet, en andere zenders waren niet of niet overal te ontvangen. Je hoefde niet bang te zijn dat je apparatuur het na de volgende upgrade niet meer deed of je zorgen te maken over hoeveel kastjes je nodig had. Daar stond wel tegenover dat de beeldkwaliteit niet verbeterde en dat je niet alles kon bekijken wanneer je wilde.

Verder bleek een antwoord op deze vraag niet online te vinden te zijn, en ik ben ook blij dat er met dit topic een plek is voor allerhande nostalgie waar zo te zien behoefte aan was.

Nu zit ik alleen nog met het probleem welke van de vele goede antwoorden ik als beste antwoord markeer.

* Voor de detaillisten: het kan wel in de cloud, maar dan betaal je maandelijks met vaak allerlei beperkingen. Met een videorecorder of hd recorder kan ook maar alleen als je eerst handmatig de decoder op het juiste kanaal zet, getimed op een andere zender opnemen is er niet meer bij zonder heel veel getweak, om maar te zwijgen van de kwaliteit die je uiteindelijk over houdt.

[...]

Je krijgt een koekje als je me kan vertellen met welk woord ik het beter had aan kunnen duiden.
Klopt toch niet helemaal.
Sinds de digitale TV kwam, ben ik direct overgestapt op DVB-C kijken met een Alphacrypt module en een smartcard van @Home. Later werd dit Ziggo, maar deze loophope heeft Ziggo (bewust) nooit helemaal gedicht.
Het werd wel steeds moeilijker gemaakt. DVB-C werd DVB-C+. Je kan nu bijvoorbeeld geen smartcards meer krijgen, maar DVB-C met bestaande smartcard werkt nog steeds.
En ik heb totale vrijheid wat ik wil doen met de zenders.
Welke software ik gebruik, wat ik wil opnemen, wat ik wil doorspoelen.

Heb nu in de huidige situatie een aparte server draaien hier thuis (gewoon een windows machine) met een multituner (8 gecodeerde zenders tegelijk) en een hele grote harde schijf. En overal in huis kan ik deze zenders kijken met timneshift en al, of de recordings, zolang ik maar een KODI client gebruik. En dat kan je bijna overal op draaien.

Overigens is bovenstaande oplossing nog steeds gewoon te realiseren met DVB-S2 (dus via satelliet). Maarja, veel mensen willen daar niet in investeren. Want een lelijke schotel enzo/

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 01-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:03

sjaool

Every life should have 9 cats

somejan schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:20:
Welke televisiekanalen waren er vroeger, voor er digitale tv was, analoog in de ether te vinden? Alleen de publieke omroep en lokale omroepen (dus wat nu nog steeds gratis op Digitenne is), of ook commerciële en buitenlandse zenders?

In die tijd had ik (of mijn ouders) kabel en ik was nog niet zo op de hoogte van de techniek. Aangezien het al zo lang geleden is en er andere analoge signaal uitschakelingen zijn geweest kan ik met Google ook niet meer terugvinden wat er vroeger nou precies uit de ether te krijgen was. Er zijn hier ongetwijfeld tweakers die dat wel weten.

NB het gaat me niet om satellietzenders, daarvan waren er natuurlijk veel meer.
Alle publieke omroepen. De commerciële zenders startend met Veronique zonden/zenden allemaal via satelliet uit. Ook vanwege de vergunning die ze in Luxemburg kregen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

lordsnow schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:22:
[...]

HTV Cymru Wales (Harlech Television) is inderdaad een franchise van ITV, voor Wales. Wij woonden aan de oostkust van Ielrand, dus konden de tv-signalen uit Wales oppikken.

Challenge Anneka ken ik niet. Ik zie dat dat uitgezonden werdt vanaf 1995. Toen woonde ik al weer in nederland.Hetzelfde eigenlijk voor The 8:15 from Manchester, en Live & Kicking.

Going Live! met Phillip Schofield zou ik gezien moeten hebben, maar kan ik mij niet herinneren.

Zo te horen woonde jij in engeland in de jaren 90?
Ah ja, Welsh. Ik ken alleen S4C en S4C2 vanuit de tijd dat ik (hier in NL) Sky Digital had. HTV zal vast ook op de transponder van ITV hebben gezeten, maar ik keek naar de ITV-zender uit de Midlands (wat ooit Central en later Carlton was) die ik vanuit mijn jeugd kende, vandaar mijn link dat HTV wel eens een ITV-zender zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28
[...]

Elektromagnetische straling
Elektromagnetische straling is de voortplanting door de ruimte van elektrische en magnetische trillingen.
De ruimte (en dan niet als in die plek waar raketten naartoe vliegen, maar als in de drie dimensionale ruimte om je heen). Maar lucht had ik ook goedgerekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
[...]

[...]

als ik nu iets opneem vanaf via DVB-C (Ziggo) kan ik dat gewoon doorspoelen bij reclames, bewaren tot in de eeuwigheid, bewerken, op een DVD schroeien, afspelen op praktisch elk apparaat *O*
gewoon in de zelfde kwaliteit als het via DVB-C aangevoerd is..
en opnames gewoon aan de hand van de EPG inprogrammeren..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55
hcQd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 01:02:
[...]

Ook in de randstad had je mensen met een zogenaamde "Duitsland-antenne”, dus best ver.
Volgens mij hoorde ik toen ook dat ze in Zeeland en ZH de BBC konden ontvangen. Wij zaten in het oosten dus altijd 3 Duitse zenders naast de 2 later 3 Nederlandse. Wel naar de TV lopen om van zender te wisselen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Nou, alsof de duvel er mee speelt. Ik vond toevallig onderstaand fragment van Sonja Barend over illegale FilmNet-decoders op YouTube. Het gaat over een distributeur die voor de rechter werd gesleept door het bedrijf achter FilmNet. Er wordt ook kort stilgestaan bij de werking (nu ja op z'n Sonja's, dus niet heel erg diepgaand).

YouTube: Sonja Barend over Filmnet 1986

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

psy schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Overigens is bovenstaande oplossing nog steeds gewoon te realiseren met DVB-S2 (dus via satelliet). Maarja, veel mensen willen daar niet in investeren. Want een lelijke schotel enzo/
Het is meer dat ik niet wil investeren in TV maar vooral dat ik het de extra abonnementskosten niet waard vind. Ik heb al 25 jaar ofzo geen tv meer. Ik heb het 20 jaar terug ofzo even gehad met alle opties omdat ik Tester was voor Telfort (ik mocht alles gratis proberen, ook films huren). Daarna weer niet na een verhuizing. En ik mis er niks aan, vroeger 'behielp' ik me met torrents, FTD waar alle Nederlandse shows op kwamen, tegenwoordig gebruik ik gewoon apps van NPO, VRT, VTM, Netflix, Youtube, Disney even geprobeerd.

Vroeger keek ik nog wel redelijk wat op de TV op deze manier, maar dat is ook veel minder. De tv staat misschien twee avonden aan in een week. Ik heb het idee dat dit tegenwoordig bij steeds meer mensen is, want steeds meer mensen cutten de cable :P . Als ik bij mijn ouders op visite ben dan staat altijd de tv aan (zo ben ik ook opgevoed, met de tv als achtergrondgeluid) en dan verbaas ik me over de reclameblokken. Die zijn er online ook wel, maar die duren niet zo lang (even opgezocht, 7,5 minuut, het voelt dubbel zo lang als je ze kijkt).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Marzman schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Het is meer dat ik niet wil investeren in TV maar vooral dat ik het de extra abonnementskosten niet waard vind. Ik heb al 25 jaar ofzo geen tv meer. Ik heb het 20 jaar terug ofzo even gehad met alle opties omdat ik Tester was voor Telfort (ik mocht alles gratis proberen, ook films huren). Daarna weer niet na een verhuizing. En ik mis er niks aan, vroeger 'behielp' ik me met torrents, FTD waar alle Nederlandse shows op kwamen, tegenwoordig gebruik ik gewoon apps van NPO, VRT, VTM, Netflix, Youtube, Disney even geprobeerd.

Vroeger keek ik nog wel redelijk wat op de TV op deze manier, maar dat is ook veel minder. De tv staat misschien twee avonden aan in een week. Ik heb het idee dat dit tegenwoordig bij steeds meer mensen is, want steeds meer mensen cutten de cable :P . Als ik bij mijn ouders op visite ben dan staat altijd de tv aan (zo ben ik ook opgevoed, met de tv als achtergrondgeluid) en dan verbaas ik me over de reclameblokken. Die zijn er online ook wel, maar die duren niet zo lang (even opgezocht, 7,5 minuut, het voelt dubbel zo lang als je ze kijkt).
Voor schotel heb je niet altijd een abonnement nodig. Het hangt er van af wat je wil zien.

De Nederlandse en Vlaamse zenders zijn inderdaad alleen met een abonnement te bekijken. Maar de Duitse en Britse zenders zijn vrijwel allemaal gratis te ontvangen.

Schotel op 28.2 oosterlengte en je ziet een hele sloot op de UK gerichte zenders. Daaronder ook alle varianten van de BBC, ITV (behalve ITV 4 HD) en Channel 4 en een enkele variant van Five. Vrijwel alles in HD en met een hoge bitrate. De rest is overigens pulp (teleshopping, religieuze groeperingen met een eigen zender, belspelletjes en secundaire streams bedoeld voor de interactieve platformen van BBC en ITV).

Er is ook een groep gecodeerde zenders (voor Sky), maar die zijn in de minderheid (dat was 20 jaar geleden overigens wel anders). Denk aan MTV, Nickelodeon, Discovery, Cartoon Network etc.). Daar heb je een (veel te duur) Sky-abonnement en Sky-decoder voor nodig. Heb je zo'n ding, dan kun je trouwens ook ITV 4 in HD en alle Five-kanalen bekijken.

Richt de schotel op 19.2 oosterlengte en je ziet tientallen Duitse zenders. Alles van de publieke omroepen (ARD, ZDF en de regionalen) in HD met hoge bitrate en de commerciële zenders in SD*. Er zit ook een hele sloot gecodeerde Duitse zenders op 19.2; dat zijn de zenders van de Duitse Sky. Denk aan Nickelodeon, MTV, Eurosport etc.

*De commerciëlen kun je in Duitsland alleen met een HD+-kaartje in HD bekijken; dat is geen abonnement, maar je moet er wel een eenmalige uitgave voor doen en iemand met een Duits adres kennen om het te mogen kopen.

Edit: de Nederlandse zenders zaten vroeger ook op 19.2, maar zijn enkele jaren geleden verplaatst naar 23.5 oosterlengte. Alle Canal Digitaal-abonnees moesten toen ook een andere kop op de schotel schroeven en soms opnieuw uitlijnen.

Canal Digitaal is overigens niet s'werelds beste sat provider: lage bitrates (om maar zoveel mogelijk zenders op een transponder te proppen om geld te besparen) en slechte hardware. De ultieme combi is schotel voor de Britse en Duitse zenders en een andere oplossing voor de Nederlandse (bijvoorbeeld Digitenne, of NLZiet als je verder een prima internetverbinding hebt).

Een schotelset hoeft niet veel te kosten: haal het vooral in Duitsland, daar liggen ze met regelmaat bij de LIDL voor 150 euro compleet met een 78cm schotel (nodig als je in het oosten van Nederland woont) of 100 euro met een 45cm schotel (nodig als je in het westen van Nederland woont). Ophangen en uitlijnen is niet moeilijk, en anders is daar vast wel iemand voor te vinden.

Nederlandse installateurs doen het doorgaans alleen als je ook een set bij hun afneemt en soms ook alleen als je daarnaast een Canal Digitaal-abonnement bij ze afsluit.

[ Voor 17% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 06-07-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik zat me te ergeren aan al die beperkingen die sinds de digitalisering steeds meer worden. Je kan geen tv meer opnemen met een videorecorder (of de cloud)*, je kan bij veel kanalen reclame niet doorspoelen, aan terugkijken via internet zitten vaak allerlei hoepels vast, bijvoorbeeld als je een programma van Belgische publieke omroep als Nederlander wil terugkijken, je betaalt tegenwoordig per tv toestel in plaats van per adres,
Ik heb Ziggo met een Humax iHDR 5200. Die heeft een harddisk en kan alle programma's opnemen, die staan op de harddisk, niet in de cloud, kun je blijvend bewaren en vooruit- en achteruit spoelen.
Ook als je naar een zender zit te kijken kun je de uitzending pauzeren en later verder kijken (zolang je niet wegzapt). De decoder heeft twee tuners dus je kunt één zender opnemen en een ander bekijken. Je kunt ook twee zenders opnemen maar dan kun je maar een beperkt aantal andere zenders bekijken (een stuk of 5, ik weet niet wat daar de logica van is). Opnemen en reclame skippen is zo'n beetje mijn enige methode van TV kijken, ik haat reclame, het is voor mij een zapmoment. Ik kom wel eens iets tegen wat ik interessant vind, dan begin ik te kijken en zodra de eerste reclame begint druk ik op de record knop en ga wat anders doen (de afwas, de tuin schoffelen, alles is beter dan reclame kijken).
Ik betaal één abonnement waar je een aantal smartcards op kunt activeren, dus ik betaal zeker niet per toestel.
Terugkijken via internet (op de computer of via de app) werkt, maar ik gebruik het niet vaak dus ik weet niet hoe lang het werkt.

Mijn broer heeft digitale TV van XS4ALL (nu KPN) via de glasvezel en kan nog meer dan mij. Die kan via de TV zelfs programma's terugkijken. Kan volgens mij ook met Ziggo als je een extra abonnement aanschaft.

Vergeleken met vroeger analoog antenne/kabel en opnemen met de videorecorder is dit wel een verbetering.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 17:15
breew schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:21:
Nederland 1 en 2, later 3. ARD, ZDF en WDR. (Regio Achterhoek)

En soms, als het mistig was, een onverstaanbare, besneeuwd, (vermoedelijk) Deens kanaal.
Ik heb ooit de Belgische Sinterklaas intocht kunnen kijken. Het weer was er kennelijk goed voor. Daarnaast hebben we ooit een extra antenne bevestigd, dacht ik, om RTL+ te kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Mijn broer heeft digitale TV van XS4ALL (nu KPN) via de glasvezel en kan nog meer dan mij. Die kan via de TV zelfs programma's terugkijken. Kan volgens mij ook met Ziggo als je een extra abonnement aanschaft.

Vergeleken met vroeger analoog antenne/kabel en opnemen met de videorecorder is dit wel een verbetering.
Wat ik bij veel IP-digitale TV wel zie is dat de beperkingen om door te spoelen (en zo reclame vermijden) wel moeilijker gemaakt wordt.
Er zijn dingen die beter worden, maar ook zeker dingen die minder worden imho.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:48:
Nou, alsof de duvel er mee speelt. Ik vond toevallig onderstaand fragment van Sonja Barend over illegale FilmNet-decoders op YouTube. Het gaat over een distributeur die voor de rechter werd gesleept door het bedrijf achter FilmNet. Er wordt ook kort stilgestaan bij de werking (nu ja op z'n Sonja's, dus niet heel erg diepgaand).

YouTube: Sonja Barend over Filmnet 1986
Haha ja die kastjes. Ik heb er nog zo een gebouwd. Ze waren als "pakketje" verkrijgbaar later dus printplaat en onderdelen. Wat een tijden waren dat 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Voor schotel heb je niet altijd een abonnement nodig. Het hangt er van af wat je wil zien.
Ik heb niet het gevoel dat ik dingen mis, anders zou ik er wel meer moeite voor doen. Over programma's op de bbc hoor ik niks, dus die mis ik ook niet. Als het echt epische programma's zijn dan lukt het me toch wel ze te kijken ;) SBS en RTL en zo mis ik ook totaal niet, ik erger me meer aan de reclameblokken dan dat ik de programma's leuk vind en als achtergrondgeluid zijn er genoeg andere opties, voor fims zijn er betere opties.

Mijn vader doet wel alles met de schotel, bij hem is het een beetje hobby, maar hij vindt het ook handiger omdat ze meer dan zes maanden per jaar niet thuis zijn maar met de camper op pad. In de winter zitten ze in Benidorm en nu rijden ze een beetje door Nederland. Vast internet hebben ze ook niet meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 06-07-2022 10:13 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Maasluip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:37:
[...]

[...]

Je kunt ook twee zenders opnemen maar dan kun je maar een beperkt aantal andere zenders bekijken (een stuk of 5, ik weet niet wat daar de logica van is).

[...]
De logica is een technische.

In DVB-C (het protocol waarmee zenders digitaal op de kabel worden gezet) worden meerdere zenders gebundeld op één frequentie. Stel dat de tuner afstemt op frequentie x, dan ontvangt hij dus een aantal zenders tegelijk. Je ziet alleen de zender die je hoort te zien doordat iedere zender een aparte stream is.

Dat je tijdens het opnemen van twee programma's dus uit een beperkt aanboe van zenders kunt kiezen, komt omdat die zenders toevallig op de frequenties worden uitgezonden waar de twee tuners op afgestemd staan voor de opname.

Hoeveel zenders je precies kunt bekijken tijdens het opnemen van twee programma's, is afhankelijk van de beeldkwaliteit van de zenders binnen die frequentie. Zo neemt een HD-stream meer ruimte in beslag dan SD.

De kabelboer kan ook nog spelen met de beeldkwaliteit om zo meer ruimte te creëren op de kabel).

Bovenstaande geldt overigens ook voor schotel en in theorie ook voor DVB-T (maar KPN heeft in al haar wijsheid besloten dit trucje te voorkomen in de firmware van zowel de decoder als de CAM-module. Je kunt maar één TV-zender tegelijk ontvangen op Digitenne-kastjes, ongeacht of er nog meer zender op diezelfde frequentie worden uitgezonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:38:
Bovenstaande geldt overigens ook voor schotel en in theorie ook voor DVB-T (maar KPN heeft in al haar wijsheid besloten dit trucje te voorkomen in de firmware van zowel de decoder als de CAM-module. Je kunt maar één TV-zender tegelijk ontvangen op Digitenne-kastjes, ongeacht of er nog meer zender op diezelfde frequentie worden uitgezonden).
Ik vermoed dat dat ook met de rest van de hardware te maken heeft. Dat kastje heeft 1 HDMI poort waar dus maar 1 programma over kan worden afgespeeld. En nog een composiet uitgang (neem ik aan), daar zou je in theorie een tweede programma over kunnen afspelen in SD. Maar dan nog heeft het kastje voldoende CPU power nodig om twee streams te decoderen en om te zetten naar composiet dan wel HDMI. Het zou me niks verbazen als dat ding precies genoeg CPU vermogen heeft om 1 stream af te spelen.

Hoe dit soort dingen werken met CAM modules weet ik niet, misschien zou het daar wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Thy... schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Elektromagnetische straling

[...]

De ruimte (en dan niet als in die plek waar raketten naartoe vliegen, maar als in de drie dimensionale ruimte om je heen). Maar lucht had ik ook goedgerekend ;)
Geen koekje, de EM golven die door je coax kabel gaan zijn ook elektromagnetische straling. Tenzij jij vindt dat licht geen straling meer is als het door een glasvezel gaat.

'Lucht' had wel gekund, maar daar hadden ongetwijfeld andere bijdehante tweakers opmerkingen over gehad, dus ik denk niet dat ik dat een beter alternatief vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

somejan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Ik vermoed dat dat ook met de rest van de hardware te maken heeft. Dat kastje heeft 1 HDMI poort waar dus maar 1 programma over kan worden afgespeeld. En nog een composiet uitgang (neem ik aan), daar zou je in theorie een tweede programma over kunnen afspelen in SD. Maar dan nog heeft het kastje voldoende CPU power nodig om twee streams te decoderen en om te zetten naar composiet dan wel HDMI. Het zou me niks verbazen als dat ding precies genoeg CPU vermogen heeft om 1 stream af te spelen.

Hoe dit soort dingen werken met CAM modules weet ik niet, misschien zou het daar wel kunnen.
De meeste ontvangers decoderen niet tijdens het opnemen; de stream wordt gecodeerd opgeslagen en decodering vindt pas plaats bij weergave van de opname.

KPN heeft vrij restrictieve firmware in haar bruikleenontvangers en CAM-modules. Ze zetten dergelijke opties gewoon uit (ik vermoed om lastige belletjes naar de klantenservice te voorkomen).

Op zich jammer, want DVB-T2 is echt een mooi alternatief voor Canal Digitaal in Nederland. Having said that, als ik kijk naar wat je in de buurlanden uit de lucht kunt plukken met DVB-T2, dan is Digitenne wel een bedroevend beperkt product.

In de UK krijg je 70 TV-zenders (waarvan 15 in HD) en 30 radiozenders helemaal gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mijn enigma2 based DVB-C decoder met twin tuner neemt gewoon ongecodeerd op *O*

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:33:
Erg afhankelijk waar je woonde in die tijd.
[...]
Als je dichtbij de Belgische grens woonde, ontving je ook de Belgische omroepen (BRT en RTBF destijds). Idem als je dichtbij de Duitse grens woonde: dan ontving je ook ARD en ZDF en, afhankelijk van of je in het Noorden of midden/zuiden woonde van Nederland woonde, ook NDR respectievelijk WDR.
BRT (vlaams) en RTBF (waals) hadden elk 2 netten, dit waren dus 4 zenders.

Verder kon je via de ether het commerciële Duitse RTL+ ontvangen (met programma's als Tutti Frutti).

Soms werden de Nederlandse TV-zenders gestoord door „atmosferische omstandigheden” (dit werd dan in de loop van avond letterlijk door de omroepster gezegd) en dan was er de kans dat je (al was het heel vaag) met een gewone antenne beeld van een ver gelegen TV-zender kon ontvangen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1