Ook ik wil gaan verduurzamen, maar inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer dus wil ik graag een beroep doen op jullie advies en wijsheid.
:strip_exif()/f/image/eSuPFJdRZvNCWh629Qg99TVW.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter
:strip_exif()/f/image/sDsr7ZoOTSTR4E9MSeESKYr9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4LXjxcrAWQgesTpmw3wy1GzQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhelling: 30 graden
oriëntatie: west/oost voor/achter
Er komt nog een verhoogde nok dakkapel (geen platte) aan de achterkant (oost) hierdoor krijgen we voor meer ruimte. Helaas weet ik op het moment van schrijven de exacte maten nog niet. Maar er zal genoeg ruimte zijn voor nog een extra rij (heb als referentie de woning van mijn ouders welke ook een soortgelijk dakkapel + zonnepanelen hebben)
(er wel bij zeggend dat we op dit moment nog een paar energieslurpers hebben in de zin van oudere keukenapparatuur welke op termijn wel vervangen gaan worden),
Daarnaast komt er ook nog een hybride warmtepomp en mogelijk over op inductie dus ik verwacht zeker 6000 kWh nodig te hebben./f/image/29cW6b083jQoKmCtRGopoGt6.png?f=fotoalbum_large)
Bij optie 5: optimiser SolarEdge s440
Veel aanbieders werken met micro omvormers, opzicht gaat hier mijn voorkeur ook wel naar uit. Dit omdat ik het een mooi systeem vind en je geen extra kast op zolder hebt. Maar is dit echt het beste voor mijn opstelling of ben ik dan gewoon een dief van mijn portemonnee? Het zou wel veiliger zijn en bij overbelasting van het net heb je nog steeds stroom.
Bij 1 aanbieder geven ze aan Enphase IQ7A te willen gebruiken i.c.m. 400wp panelen, is dit wel zo verstandig en geeft dit niet juist verlies, als ik naar het onderstaande kijkis het zonde.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OYauVIxAe0jL7XZ2S9ARAjBp.png?f=user_large)
Bron: https://nl-zonnepanelen.n...20IQ7A20with20IQ7PLUS.pdf
de legplannen lijken veel op elkaar en er wordt ook al rekening gehouden met het nog te platen dakkapel, hebt blijft natuurlijk wel een gok zonder de exacte maten (echter is er wel gekeken naar referentie woningen in mijn straat)
/f/image/FgOvY0D4BcuoGyU6Ik7JdpX0.png?f=fotoalbum_large)
Waar doe ik het beste aan? Er zitten redelijk wat prijsverschillen in de offertes. Ook qua aangeboden materieel zit er verschil tussen Goed, Beter en Best wat ik zo op internet lees.
en zoals jullie kunnen zien, redelijk wat Micro omvormers is dit echt het geld waard? niet in dit overzicht maar bij 1 aanbieder was de geschatte opbrengst met enphase minder dan met solaredge (is dit niet een fout?)
Foto's
Voor:strip_exif()/f/image/eSuPFJdRZvNCWh629Qg99TVW.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter
:strip_exif()/f/image/sDsr7ZoOTSTR4E9MSeESKYr9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4LXjxcrAWQgesTpmw3wy1GzQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakhelling: 30 graden
oriëntatie: west/oost voor/achter
Beschikbare (dak)ruimte
Huidige staat ongeveer 25 m2Er komt nog een verhoogde nok dakkapel (geen platte) aan de achterkant (oost) hierdoor krijgen we voor meer ruimte. Helaas weet ik op het moment van schrijven de exacte maten nog niet. Maar er zal genoeg ruimte zijn voor nog een extra rij (heb als referentie de woning van mijn ouders welke ook een soortgelijk dakkapel + zonnepanelen hebben)
Schaduw
In zomer niet, op schaduw van dakkapel straks na. in de winter zou het kunnen door de hoge bomen ten zuiden (30m-40m afstand) van ons huis.Jaarverbruik
We gebruiken nu ongeveer 4000 kWh per jaar(er wel bij zeggend dat we op dit moment nog een paar energieslurpers hebben in de zin van oudere keukenapparatuur welke op termijn wel vervangen gaan worden),
Daarnaast komt er ook nog een hybride warmtepomp en mogelijk over op inductie dus ik verwacht zeker 6000 kWh nodig te hebben.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase -> dit al in ander topic besproken wordt omgezet naar 3 Fase https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/71978666Budget en doel
Budget is ongeveer +/- 10k, liefst dak zo vol mogelijk. doel verduurzamenWie gaat het project uitvoeren
Externe partij.Bijhouden van data
Via geleverde app, wellicht dat ik dit wil automatiseren via scriptje op raspberry of nas oid.. Ander idee was integreren in Home Assistant (hier verder nog geen onderzoek naar gedaan).Reeds verkregen offertes
/f/image/29cW6b083jQoKmCtRGopoGt6.png?f=fotoalbum_large)
Bij optie 5: optimiser SolarEdge s440
Veel aanbieders werken met micro omvormers, opzicht gaat hier mijn voorkeur ook wel naar uit. Dit omdat ik het een mooi systeem vind en je geen extra kast op zolder hebt. Maar is dit echt het beste voor mijn opstelling of ben ik dan gewoon een dief van mijn portemonnee? Het zou wel veiliger zijn en bij overbelasting van het net heb je nog steeds stroom.
Bij 1 aanbieder geven ze aan Enphase IQ7A te willen gebruiken i.c.m. 400wp panelen, is dit wel zo verstandig en geeft dit niet juist verlies, als ik naar het onderstaande kijkis het zonde.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OYauVIxAe0jL7XZ2S9ARAjBp.png?f=user_large)
Bron: https://nl-zonnepanelen.n...20IQ7A20with20IQ7PLUS.pdf
de legplannen lijken veel op elkaar en er wordt ook al rekening gehouden met het nog te platen dakkapel, hebt blijft natuurlijk wel een gok zonder de exacte maten (echter is er wel gekeken naar referentie woningen in mijn straat)
/f/image/FgOvY0D4BcuoGyU6Ik7JdpX0.png?f=fotoalbum_large)
Regio
De VeluweWaar doe ik het beste aan? Er zitten redelijk wat prijsverschillen in de offertes. Ook qua aangeboden materieel zit er verschil tussen Goed, Beter en Best wat ik zo op internet lees.
en zoals jullie kunnen zien, redelijk wat Micro omvormers is dit echt het geld waard? niet in dit overzicht maar bij 1 aanbieder was de geschatte opbrengst met enphase minder dan met solaredge (is dit niet een fout?)
[ Voor 7% gewijzigd door Mattyy op 29-06-2022 00:38 ]