Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vergelijken op basis van Wp/€ ombouw meterkast meenemen?

Pagina: 1
Acties:

• Mattyy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-10 00:23
Beste mede Tweakers,

Op dit moment ben ik druk bezig met het vergelijken van verschillende offertes. Hier maak ik gebruik van de wp/€ methode.

Nu ik zo bezig ben vroeg ik mij af of ik hierin ook de ombouw van de meterkast mee moet nemen? Op dit moment heb ik 1 fase dit moet 3 fase worden. Sommige aanbieders hebben dit namelijk in de offerte gespecificeerd/meegenomen. En andere weer niet, wat het vergelijken lastig maakt.

Nu weet ik dat als de aanbieder het ombouwen meeneemt je hier ook de btw op terug kan krijgt.

Korte versie: wel of niet ombouwen meterkast meenemen in vergelijking Wp/€

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat hangt er vanaf of het nodig is voor de installatie. Als het om 10 panelen met omvormer gaat zal dat niet snel nodig zijn.. ga je 40+ panelen neerleggen dan ontkom je er niet aan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Voor jezelf: neem het zeker mee; maar realiseer je je dat je ook bij aanpassingen in de toekomst baat kan hebben bij deze aanpassingen. Kosten netbeheerder kunnen ook mee in BTW teruggave overigens.

Ombouw naar 3 fase gaat niet soepel vanuit netbeheerders (Beschikbaarheid onderdelen). Ook mee te wegen.
Al ben ik geen fan van 5kW op 1 fase; het kan (Veel eerder problemen met hoge netspanning).

Wil je vergelijken met anderen op het forum: Dan kaal de panelen ex.BTW €/Wp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mattyy
DukeBox schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:27:
Dat hangt er vanaf of het nodig is voor de installatie. Als het om 10 panelen met omvormer gaat zal dat niet snel nodig zijn.. ga je 40+ panelen neerleggen dan ontkom je er niet aan.
Het gaat om +/- 18-20 panelen, de meeste partijen hebben mij dit wel aangeraden ook om klaar te zijn voor de toekomst, mochten we overgaan op inductie (grote kans) En als er een hybride of electrische auto komt.

• Mattyy
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:36:
Voor jezelf: neem het zeker mee; maar realiseer je je dat je ook bij aanpassingen in de toekomst baat kan hebben bij deze aanpassingen. Kosten netbeheerder kunnen ook mee in BTW teruggave overigens.
Bedankt voor deze info, dit wist ik nog niet. scheelt toch weer.
Ombouw naar 3 fase gaat niet soepel vanuit netbeheerders (Beschikbaarheid onderdelen). Ook mee te wegen.
Had al even gekeken bij netbeheerders ze konden dit over 2 maand bij mij plaatsen, vond opzicht meevallen.
Al ben ik geen fan van 5kW op 1 fase; het kan (Veel eerder problemen met hoge netspanning).
Jij raad dus aan om naar 3 fase te gaan, i.v.m. mogelijke overbelasting?
Wil je vergelijken met anderen op het forum: Dan kaal de panelen ex.BTW €/Wp.
Goede toevoeging, ik maakt dan maakt ik ze alle 2, voor de vergelijking hier op het forum nemen jullie altijd alleen de panelen of de gehele installatie inclusief omvormers en installatie materiaal ?

• Ronald
Mattyy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:47:
Had al even gekeken bij netbeheerders ze konden dit over 2 maand bij mij plaatsen, vond opzicht meevallen.
Dat valt inderdaad nog mee... Dan zou ik dat zeker in gang zetten!
Jij raad dus aan om naar 3 fase te gaan, i.v.m. mogelijke overbelasting?
Tenzij er veel onbalans is in de fasen, ja.
Voordeel tikt 3 keer:
3 fase stroom is efficiënter over de kabels in je huis (meer koper)
3 fase gaat bij lagere stroom voor zelfde vermogen (3 geleiders)
3 fase minder stuwing door net-impedantie. ('weerstand' van het elektriciteitsnet)

Al met al kan dat 3-5V schelen in aan je omvormer. Dat is veel...
Ik heb het bewust ook zo gedaan... redelijke fase balans, maar alles hoog in de 240 to laag in de 250. De buurvrouw schakelt af en toe af, ik nooit.
Goede toevoeging, ik maakt dan maakt ik ze alle 2, voor de vergelijking hier op het forum nemen jullie altijd alleen de panelen of de gehele installatie inclusief omvormers en installatie materiaal ?
Het enige meterkast werk wat mee gaat is plaatsen van de PV groep of PV verdeler. Je neemt gehele installatie mee: omvormers, legmateriaal, panelen, installatiekosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Mattyy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:38:
Het gaat om +/- 18-20 panelen, de meeste partijen hebben mij dit wel aangeraden ook om klaar te zijn voor de toekomst, mochten we overgaan op inductie (grote kans) En als er een hybride of electrische auto komt.
Klopt, je kan je meterkast hoe dan ook in orde maken voor overstap op 3 fasen, ook als de leverancier (ondanks dat ze aangeven 2 maanden) dit toch niet op tijd kan leveren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Mattyy
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:18:
Dat valt inderdaad nog mee... Dan zou ik dat zeker in gang zetten!
Top al staat er bij het aanvraagformulier wel het volgende: "Let op bij een verzwaring! Vaak is er bij een verzwaring van de aansluiting een aanpassing aan uw binneninstallatie nodig (bijvoorbeeld een aanpassing of het aanbrengen van een hoofdschakelaar)." Nu weet ik niet zeker of ik deze hoofdschakelaar al heb. Wat ik wel zie zijn 2 aardlek schakelaars maar dit is zo te zien niet hetzelfde als een hoofdschakelaar.

Misschien kunt u dit snel zien? Want als ik deze niet heb moet de monteur eerst even langskomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUc2uMslA1kCrZ322ZY1fbPqIC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLgJPMOTHLskRrx59IuayJ0V.jpg?f=fotoalbum_large
Tenzij er veel onbalans is in de fasen, ja.
[....]
Bedankt voor de uitleg over de fasen dit geeft opheldering, en ik denk gewoon doen.
Het enige meterkast werk wat mee gaat is plaatsen van de PV groep of PV verdeler. Je neemt gehele installatie mee: omvormers, legmateriaal, panelen, installatiekosten.
Hmm daar moet ik dan even goed op letten, want ik heb 1 offerte waar ze een hele nieuwe groepenkast willen plaatsen, dat is denk ik beetje "overkill" en zonde van het geld.

• Mattyy
DukeBox schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:31:
[...]

Klopt, je kan je meterkast hoe dan ook in orde maken voor overstap op 3 fasen, ook als de leverancier (ondanks dat ze aangeven 2 maanden) dit toch niet op tijd kan leveren.
Ja precies, dit houdt dan in de hoofdschakelaar zoals waar ik hierboven naar vraag?

• Ronald
Tenzij hij verstopt zit achter het briefje... heb je geheel geen hoofdschakelaar.
Dat werd ooit oké geacht, maar dat is al een tijdje terug. Geheel vervangen is daarmee niet een heel verkeerde optie - dit is toch bedoeld voor jouw eigen veiligheid.

Een nieuwe groepenkast valt mee overigens: Hier een mooi A-Merk: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Inclusief overstroom beveiliging die kan optreden bij 'zware' PV installaties - al is dat urgenter bij 1 fase installaties.
Sander Vunderink kan dat ook in 1/3 fase uitvoering doen. Je dient eerst namelijk de groepenkast te vervangen (of eigenlijk: de netbeheerder wil een 3 fase hoofdschakelaar om op aan te sluiten)
Omdat je eerst de hoofdschakelaar moet plaatsen, maar nog geen 3 fase hebt worden de fasen tijdelijk doorverbonden. De netbeheerder haalt die doorverbinding voor je weg.

• Mattyy
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:02:
Tenzij hij verstopt zit achter het briefje... heb je geheel geen hoofdschakelaar.
Dat werd ooit oké geacht, maar dat is al een tijdje terug. Geheel vervangen is daarmee niet een heel verkeerde optie - dit is toch bedoeld voor jouw eigen veiligheid.
Haha nee achter het briefje zit niets, ja precies, wat ik nu heb is redelijk gedateerd wat ik er zo aan kan zien.
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:02:
Een nieuwe groepenkast valt mee overigens: Hier een mooi A-Merk: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Inclusief overstroom beveiliging die kan optreden bij 'zware' PV installaties - al is dat urgenter bij 1 fase installaties.
Sander Vunderink kan dat ook in 1/3 fase uitvoering doen. Je dient eerst namelijk de groepenkast te vervangen (of eigenlijk: de netbeheerder wil een 3 fase hoofdschakelaar om op aan te sluiten)
Omdat je eerst de hoofdschakelaar moet plaatsen, maar nog geen 3 fase hebt worden de fasen tijdelijk doorverbonden. De netbeheerder haalt die doorverbinding voor je weg.
Top, dat scheelt bijna €600 in vergelijking tot wat ik op mijn offerte heb staan :9 Goed om te weten, ga ik dat maar voor elkaar laten maken. Met dit prijsverschil maakt btw terug kunnen vragen of niet veel uit qua totaal bedrag.

• Ronald
Dit is zonder plaatsing hè; dat kost ook wel even tijd (ik spreek uit ervaring... me pa is elektrotechnicus, en zodoende ben ik niet erg bang van werken met stroom... dus dat doe ik allemaal zelf / met zijn hulp)

• Mattyy
Ronald schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:21:
Dit is zonder plaatsing hè; dat kost ook wel even tijd (ik spreek uit ervaring... me pa is elektrotechnicus, en zodoende ben ik niet erg bang van werken met stroom... dus dat doe ik allemaal zelf / met zijn hulp)
haha ja scherp, gelukkig heb ik wel elektrotechnicus in de kennissen kring dus moet vast goedkomen.

• Ronald
Dan moet het goed komen; Even bellen met Sander Vunderink, je kunt 3 fase niet online doen (maar de beschrijving zegt dat ze het kunnen leveren)

(En dan gelijk krachtgroep er in voor inductie + omvormer?)

Bij her-aansluiten even opletten dat je boiler/droger/wasmachine/oven over de fasen verdeeld. Als je warmtepomp droger hebt dan kan die beste samen met boiler of wasmachine op 1 fase.

• Mattyy
@Ronald Bedankt voor de toevoegingen, goede dingen om mee te nemen. Bedankt voor het advies! Ik ga denk ik ook nog even een "Rate mijn offertes" topic starten zodat ik daaruit ook nog wat meer informatie kan trekken.
Pagina: 1