Keramische tuintegels leggen: enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramnia
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-01 20:47
Hallo
Ik wil zelf mijn keramische tuintegels (60x60x3) gaan leggen. Ik heb gelezendat ik het beste stabilisatiezand kan maken met een verhouding 1 op 8. Voordat ik hiermee aan de slag ga, even wat vraagjes om zeker te weten dat ik het goed doe 😊

Ik kan hiervoor gewoon ophoogzand gebruiken?
Moet ik hier een speciaal soort cement voor gebruiken, of gewoon het huis tuin en keukencement wat je bij de bouwmarkt haalt?
Als ik dit samenvoeg in een mortelmolen en ik ga het verwerken op de grond, moet ik het dan eerst nog een stuk laten drogen of kunnen er direct tegels op en hard het daarna uit?
Is het handig om dan nog een voegmiddel te gebruiken tussen de tegels?

Mochten hier experts in zijn, dan hoop ik wat vragen beantwoord te kunnen krijgen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
je keramische tegels zijn vrij dun (een standaaad stoeptegel van 30x30 is al 4 cm dik, 60x40 is 5-6cm dik) dus zorg er voor dat het (stabilisatie)zandbed goed aangetrild (=stevig) is en goed vlak.

dat voorkomt dat de tegels kunnen breken

[ Voor 15% gewijzigd door peter-rm op 28-06-2022 17:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 19:20
Een stabilisé maak je juist met een redelijk grove korrel zand. Dat zorgt er juist voor dat je een stevig bed krijgt waarbij de korrels soort van in elkaar grijpen. Het laat dan ook beter water door.
Ophoogzand is eigenlijk ongefilterd. Daarin zal je ook grind en schelpjes in tegen kunnen komen.

Dus eerst ophoogzand aanbrengen, egaliseren en verdichten.
Dan je stabilisatiezand aanmaken. Dat kan inderdaad gewoon met portland-cement. Je zou de tegels daar direct op kunnen leggen, maar je kan ook dit eerst egaliseren en de tegels in een hectmortel leggen.

Het voegen is juist harstikke belangrijk, want alle onkruid gaat van boven komen. Als je niet goed voegt, dan kun je binnen de kortste keren grasmaaien.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramnia
BennieWolters schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:14:

Dan je stabilisatiezand aanmaken. Dat kan inderdaad gewoon met portland-cement. Je zou de tegels daar direct op kunnen leggen, maar je kan ook dit eerst egaliseren en de tegels in een hectmortel leggen.
Met welk zand maak ik dit stabilisatiezand dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Vloerzand.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramnia
Dank je wel voor je reactie! is dat hetzelfde als straatzand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
Nee, straatzand zit weer erg dicht tegen ophoogzand aan, maar weer gefilterd en bevat geen vervuiling zoals schelpjes of steentjes.

Ingewikkelde boel met al die types en benamingen..

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:04

Agent47

I always close my contracts.

Goed aantrillen en aandrukken. Na het leggen even strooizand halen bij karwei en dit er tussen strooien.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-08-2024
Hoe is dit afgelopen ben je tevreden over het eindresultaat @Ramnia ?
Wij overwegen een eenzelfde klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:14
plunkett schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:25:
Doe jezelf een lol en koop tegels met een betonlaag er onder van 4cm dik. Die kunnen gewoon in zand en dat scheelt zoveel gedoe...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
2cm op stabilisatie zand niet aan te raden dus ?
Dat zand met cement draaien met een betonmolen vind ik geen probleem mocht dat het gedoe zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:08
Hier 2 zomers geleden 2 cm dikke keramische tegels gelegd op een zandbed. Bovenste laag cement door heen geharkt. Ligt nog steed prima.
Net weer een nieuwe lading zelfde soort tegels ratels vooronder een overkapping. Hier komt ook weer een zand bed en dan de keramische tegels. Het is. Iet zo dat er met auto’s etc over heen gereden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramnia
plunkett schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:25:
Hey! Ja het is prima gelukt. Ik heb het uiteindelijk inderdaad met ophoogzand gedaan en daar een 1 op 8 verhouding cement onderdoor. Ik heb er uiteindelijk ook nog voegmiddel tussen gedaan. Zie hieronder het resultaat. Ligt stevig, afschot ligt er in en niks verschuift. Ligt er nu sinds juli/augustus in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp7Z6PM7Qo-Cq15kUsogWbympSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8d9QtRXNh6DTPrLZWcRtPNI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Dat ziet er netjes @Ramnia

Al dat verschillende zand maakt het toch ook nog een avontuur 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
plunkett schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:30:
2cm op stabilisatie zand niet aan te raden dus ?
Dat zand met cement draaien met een betonmolen vind ik geen probleem mocht dat het gedoe zijn.
Als je het doet zoals voorgeschreven, 5 cm brekerzand aangetrild, dan 5cm met traacement in de molen mixen, en daar dan nat in nat de tegels met speciale lijm in lijmen.

Zo hebben ze het mij toen verteld en heb ik het uitgevoerd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
@Makrolon heb je die bovenste 5cm niet meer aangetrild ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
plunkett schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:29:
@Makrolon heb je die bovenste 5cm niet meer aangetrild ?
Nee die is zo nat dat je dat niet kan trillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
Bij vloertegels in (cement)stabilisatie is dat ze goed vast moeten zitten. Als de verhoudingen van de stabilisatie niet helemaal lekker zijn dan komen ze weer los. Daarnaast is goed voegen ook een vereiste.

Met dit soort tegels is het wel: Als de zon er vol op staat heb je wel een mooie steenbakplaat. Je hoeft geen steengrill meer aan te schaffen om even wat te bakken en te braden. :D

Zelf zou ik altijd voor de dikkere betontegels (40 - 50mm) met keramische laag gaan. Dat is een stuk makkelijker leggen. Die kan je als gewone tegels in het zand leggen. Mogelijk zijn die ook zwaarder te belasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramonweb
  • Laatst online: 16-05 14:01
Hier afgelopen jaar zowel 3cm als 2cm keramische tegels gelegd. Op aanraden van een hovenier de volgende opbouw gehanteerd:
  • 10cm schoon puin aangetrild
  • 5/8cm drainagesplit gemengd met portlandcement
  • tegels voorzien van tegellijm (outdoor) en vervolgens inkloppen in het natte drainagesplit.
  • vervolgens invoegen met PFF kunsthars voegmortel
Vrij bewerkelijk maar zal nooit meer gaan verzakken dat bij keramische tegels op zand wel kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Brekerzand ia dat hetzelfde als beton brekerzand.?

De tegelboer spreekt net als @Makrolon over breker zand als in beton brekerzand en dat mengen met cement in een betonmolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonweb
plunkett schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:09:
Brekerzand ia dat hetzelfde als beton brekerzand.?

De tegelboer spreekt net als @Makrolon over breker zand als in beton brekerzand en dat mengen met cement in een betonmolen.
Brekerzand is gewoon schoon fijn zand met een korrelgrootte tot circa 2/4mm.
Door dit zand te gebruiken, op te sluiten, en aan te trillen krijg je een stabiele ondergrond. Door cement toe te voegen wordt deze laag nog stijver waardoor het verzakken verder tegengegaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Dankje @ramonweb

De tegelboer noemde het zuiver gruispuin van de breker 0-4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19KJcjNOWacrkCdMjf5FC4ABxEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D30jEG7Y5AULaNuLy9kcjHZS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonweb
plunkett schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:46:
Dankje @ramonweb

De tegelboer noemde het zuiver gruispuin van de breker 0-4

[Afbeelding]
ja, dit is schoon puin met een korrelgrote van maximaal 4mm.

Als je voor deze optie gaat ipv split dan altijd keramische tegels nemen met een facet. De grond zal altijd iets gaan zetten indien je tegels op gestabiliseerd zand gaat leggen met als gevolg allemaal scherpe randen (die je kapot stoot of je voeten aan open haalt).

Succes en doe later eens een update met het resultaat! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
Zit er veel verschil in Portland cement en Tras cement.

Voor of nadeel de een dan wel de ander.
Pagina: 1