Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 17:02

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
onze zoon gaat na de zomer naar de middelbare school (de tijd vliegt ;-))

nu raden ze het gebruik van een laptop aan en bieden ze vanuit school het volgende aan:
Dit gaat via https://laptopcampus.nl/voortgezet-onderwijs/laptops

optie 1
Dell - Latitude 3120 2-in-1
11.6" touch, 128GB SSD, Intel® Pentium Silver N6000
670 - 765 euro (resp. 3 of 5 jaar)

optie 2:
Dell - Latitude 3420 i5
14" touch, 256GB SSD, Intel® Core i5-1135G7
909 - 1005 euro (resp. 3 of 5 jaar)

voor beide geldt:

- vochtwerend toetsenbord
- touch screen

- 'directe' wissel op school bij defect (incl vervanging bij 50% batterij, eenmalig)
- verzekerd (diefstal, schade)
- maximaal 3x eigen risico 50 euro *

na wat zoeken....
heb ik het idee dat het wel wat prijzig is ...

Ter vergelijking:
zou ik 2x een pricewatch: Lenovo ThinkBook 14 G2 ARE (20VFS01U00) kopen (met betere specs..) ben ik goedkoper uit. Verzekering hebben we verder bij Interpolis (buiten de deur)

Ofwel zit een beetje in dubio, wat is verstandig in deze? ik (we) twijfel(en) echt.
wellicht nog een beter alternatief?

code:
1
* of ze hiermee bedoelen. : je mag maximaal 3x claimen of dat je maximaal 3x eigen risico betaald ... ik vrees het eerste ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 28-06-2022 16:19 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-05 11:03
Tja, wat de exacte waarde is kan je makkelijk zelf berekenen. Zoek die exacte modellen bij Dell op en zie het prijsverschil - de restwaarde na 3 jaar kan nog wat zijn, na 5 jaar verwaarloosbaar.

De grootste waarde die ik hier zie is de directe wissel. Wat doe je als de zelf gekochte laptop kapot gaat?

Verzekering of geen verzekering, dat komt gewoon neer op een nieuwe laptop kopen omdat ze geen 2-12 weken zonder kunnen, en dat duurt een reparatie makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

Mijn zoon gaat na de zomervakantie ook naar het VO. Ik heb gekozen om zelf de Thinkbook te halen en deze te upgraden met;
- pricewatch: Crucial CT8G4SFRA32A
En
- pricewatch: Gigabyte NVMe SSD 256GB

Totaal ca. €475,00

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:05
In het kader van duurzaamheid, heb je al eens aan een tweedehands gedacht. Onze medetweaker @mati1983 heeft bijvoorbeeld V&A aangeboden: Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH) in de aanbieding.

Wellicht moet je daar nog even het RAM van upgraden (als dat mogelijk is). De laptop heeft een 4800U. dat is best een dikke CPU voor in een laptop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mijn advies: koop goedkoop.
Laptopjes/ chromebookjes gaan op zijn best 2/3 jaar mee bij leerlingen, en ze gaan op de meest bizarre manieren stuk.

En persoonlijk vind ik het best aan de prijs. Dat kan je toch niet van ouders vragen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

teacher schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:34:
En persoonlijk vind ik het best aan de prijs. Dat kan je toch niet van ouders vragen?
Klopt, dat is ook onze afweging geweest. Je kan ze ‘huren’ voor €15 p/mnd (looptijd 48 maanden), maar dat is al een hele verbintenis. Ook lees je wisselende ervaringen met dit soort retailers. We hebben het voorrecht dat we dit kunnen betalen ineens… als dat niet gaat, tweedehands wellicht ook een optie is.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49
Ik werk op een school en ik merk dat laptops inderdaad op de vreemdste manieren op de vreemdste tijdstippen stuk gaan.
Leerlingen met een laptop van school (vergelijkbaar met wat jij aangeboden krijgt) gaan lachend naar de ict-helpdesk.
Leerlingen die zelf een laptop hebben geregeld (sommigen beter, de meesten een slechter apparaat) zitten vaak langer zonder en dus vast aan een afgeragd leenlaptopje van de mediatheek.

Ik zou denk ik zelf iets kopen, maar wel nadenken over wat te doen bij schade. En wat ik zelf koop uitzoeken op onverwoestbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Pnnnkk schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:24:
Ik werk op een school en ik merk dat laptops inderdaad op de vreemdste manieren op de vreemdste tijdstippen stuk gaan.
Leerlingen met een laptop van school (vergelijkbaar met wat jij aangeboden krijgt) gaan lachend naar de ict-helpdesk.
Leerlingen die zelf een laptop hebben geregeld (sommigen beter, de meesten een slechter apparaat) zitten vaak langer zonder en dus vast aan een afgeragd leenlaptopje van de mediatheek.

Ik zou denk ik zelf iets kopen, maar wel nadenken over wat te doen bij schade. En wat ik zelf koop uitzoeken op onverwoestbaarheid.
Dat zit ook wel in mijn achterhoofd; andere kant…. Onze zoon heeft ook wel bewezen goed en zuinig om te gaan met apparatuur (telefoon etc)

Indien ie zo kapot is - ???? - heb je binnen een dag of 2 ook wel weer eentje staan. Ergste geval neemt ie die van het gezin even mee - bedoel er mee: backup is er wel.

Onverwoestbaar kom je al op de rugged versies uit ;-) meestal nog wel een stuk duurder dan de eerder genoemde Dells.

Wat wel interessant kan zijn om te kijken naar een degelijke “case”; en rugtas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:49
Een leerling krijgt een onverwoestbaar apparaat ook stuk. Maar t scheelt gewoon veel als je niet te makkelijk de knoppen uit het toetsenbord trekt of te kwetsbare scharnieren hebt en t een beetje valbestendig is. Een case of sleeve is sowieso een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier "onderwijs" chromebooks: "Waar is je chromebook?" "Ja, gesmolten.." of "mn scherm is in 8000 stukjes" :S

Maar voordat ik je te bezorgd maak, meestal is ie gewoon niet opgeladen... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:46
Die aanbiedingen via de school zijn over het algemeen gewoon te duur. Bij m'n neefje werd ze via een "partner" een of andere chromebook aangeraden. Dat model wordt al 4 jaar niet meer gemaakt en de opvolger is goedkoper en heeft betere specs. Had nog een pallet staan en dacht er zo lekker vanaf te komen denk ik. Mijn advies: zoek lekker zelf wat uit.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:34
Volgens mij zijn al die schoolaanbiedingen affiliate programma’s waar de school een kickback fee voor krijgt. Als ik een school was en ik zou ouders een laptop adviseren dan zou ik ze een linkje naar de pricewatch sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Refurbished is net eens zo gek … een degelijke Dell Latitude 74xx (i5-5300, 14” touch) - met jaar garantie kost rond de 279€

Nieuwe accu (7300mAh) erbij kom je op €340,-
Dat gaat wel ff mee

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 28-06-2022 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Crazy- schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:53:
Refurbished is net eens zo gek … een degelijke Dell Latitude 74xx (i5-5300, 14” touch) - met jaar garantie kost rond de 279€

Nieuwe accu (7300mAh) erbij kom je op €340,-
Dat gaat wel ff mee
En anders Tweakers v&a doet ook wonderen :). Zo af en toe zo goed als nieuwe voor 200 tot 400 minder van de nieuwwaarde. Zo heb ik toen voor een collega een laptop gekocht.

Via school zijn de prijzen meestal te hoog. Krijgt inderdaad een oudere generatie ofzo. Maar ja ergens moet men ook de prijs van die reserve laptop in verwerken.

Over dat kapot gaan bij leerlingen. 1 iemand had hem maandelijks kapot (scherm kapot, dan speakers, dan toetsenbord knopjes los, en ga zo maar door) pech of lomp geen idee. De rest viel wel mee. Mijn gelukkig bij mij 4 jaren mee gegaan zonder defecten. Toen wel gekozen voor wat duurder zodat ik de 4 jaar zeker kon redden. Sommige hadden hadden een eee pc tja daar kon leerjaar 2 geen vm op worden gemaakt...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 22:20
Hier staan we voor een soortgelijke keuze:
  1. Dell Latitude 3120 2-in-1, 11,6" touch, Pentium, 8GB. €744 koop, inclusief 5 jaar garantie*
  2. Dell Latitude 3310, 13,3" non-touch, i3, 8GB. €789 koop, inclusief 5 jaar garantie*
*Garantie/verzekering geldt voor de genoemde periode en dekt vrijwel alles zoals defecten, schade, accu etc. (inclusief leenlaptop). Wel kent het een maximum van 3 schades voor de periode en een eigen risico van €50.

Kortere periodes zijn ook mogelijk maar gezien het HAVO advies ga ik even uit van 5 jaar. Tevens kan je de laptops huren voor respectievelijk €12,40 en €13,15 per maand. Bij huur kan aan het eind van het contract de laptop voor 4x dit maandbedrag worden overgenomen.

Die 5 jaar garantie/verzekering maakt het voor ons wel aantrekkelijk. Privé kom je volgens mij niet verder dan 3 jaar pro support.

Daarnaast is een belangrijk aandachtspunt de accuduur. Er is geen mogelijkheid om de laptop op school op te laden. 7 uur batterijduur is dus een must (wat de keuze voor een tweedehands lastiger maakt).

Al met al lijkt mij optie 2 koop inclusief 5 jaar garantie/verzekering een prima keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
zeezuiper schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:39:
Hier staan we voor een soortgelijke keuze:
  1. Dell Latitude 3120 2-in-1, 11,6" touch, Pentium, 8GB. €744 koop, inclusief 5 jaar garantie*
  2. Dell Latitude 3310, 13,3" non-touch, i3, 8GB. €789 koop, inclusief 5 jaar garantie*
*Garantie/verzekering geldt voor de genoemde periode en dekt vrijwel alles zoals defecten, schade, accu etc. (inclusief leenlaptop). Wel kent het een maximum van 3 schades voor de periode en een eigen risico van €50.

Kortere periodes zijn ook mogelijk maar gezien het HAVO advies ga ik even uit van 5 jaar. Tevens kan je de laptops huren voor respectievelijk €12,40 en €13,15 per maand. Bij huur kan aan het eind van het contract de laptop voor 4x dit maandbedrag worden overgenomen.

Die 5 jaar garantie/verzekering maakt het voor ons wel aantrekkelijk. Privé kom je volgens mij niet verder dan 3 jaar pro support.

Daarnaast is een belangrijk aandachtspunt de accuduur. Er is geen mogelijkheid om de laptop op school op te laden. 7 uur batterijduur is dus een must (wat de keuze voor een tweedehands lastiger maakt).

Al met al lijkt mij optie 2 koop inclusief 5 jaar garantie/verzekering een prima keuze?
Dit is wat exact besproken is; lees even de berichten en trek je conclusie, maar Voor dat geld koop je er 2 of 3 met een nieuwe accu.

Dan is de afweging: wil je dat en durf je het “risico” aan? Als ITer durf ik dat wel aan. Want wanneer gaat een laptop nou kapot? En anders binnen een dag staat er wel weer een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Crazy- schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:55:
Want wanneer gaat een laptop nou kapot?
Als je er mee gooit, er op gaat zitten, drinken er over heen gooit, ect ;)

En ja dat gebeurd vaak genoeg :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 22:20
Crazy- schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:55:
[...]

Dit is wat exact besproken is; lees even de berichten en trek je conclusie, maar Voor dat geld koop je er 2 of 3 met een nieuwe accu.

Dan is de afweging: wil je dat en durf je het “risico” aan? Als ITer durf ik dat wel aan. Want wanneer gaat een laptop nou kapot? En anders binnen een dag staat er wel weer een ander.
Ik vergelijk de prijs met die op de Dell website en dan vind ik de genoemde prijs prima. Neemt niet weg dat het dure laptops zijn en er ongetwijfeld betere deals te vinden zijn.

Echter, die Dell laptops zijn wel speciaal voor het onderwijs gemaakt en zullen veel minder snel stuk gaan dan een standaard Acer, Lenovo, Asus oid.

Ook een stukje gemak speelt mee dat je 5 jaar lang geen gezeur heb op het moment dat het ding niet goed werkt, het scherm gebarsten is of de accu weer slecht is.

Alternatief is inderdaad twee (?) keer een refurbished/tweedehands laptop kopen; ervan uitgaand dat die minstens 1 maal stuk gaat en/of valt gedurende die 5 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door zeezuiper op 29-06-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koe161
  • Laatst online: 22:56

koe161

koe(c)

Ook ik zit met deze overweging.

Wat ook nog kan meespelen is dat de laptops W11 ondersteunen. Bij een oudere laptop zit je vaak vast aan W10, welke tot 14-10-2025 ondersteund is.

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

ook gewikt en gewogen hier.

Twee jaar geleden (onze oudste naar 't VO) gekozen voor de Dell Latitude 3190 2-in-1 via The Rent Company. Inclusief 4 jaar service ongeveer €750; met name onder het mom van '4 jaar lang geen gedoe' en 'service op school'. Laptop heeft (mede door zuinig omspringen ermee, meevaller) geen krimp gegeven, "hoeft" nog maar 2 jaar mee. Is geen strepentrekker, maar voor het standaard gebruik voldoet het (net).

Nu voor de jongste (die naar verwachting 6 jaar VO tegemoet gaat, dat speelt ook mee in de afweging) toch maar voor de Thinkbook 14 gekozen. Via The Rent Company zou de Dell Latitude 3420 inclusief 4 of 6 jaar service op bijna €800 resp bijna €900 uitkomen. Jongste is zo mogelijk nog zuiniger op z'n spullen, al is dat natuurlijk geen enkele garantie tegen ander onheil of domme pech. Of dit een verstandige keus blijkt te zijn? Over een aantal jaar zullen we 't weten...

Wat ik ergerlijker vind: een degelijke hoes a la die de Rent Company "gratis twv €30" meelevert ('n stevige "always on" hoes) is door mij bijna niet los te vinden. De enige serieuze kanshebber so far is de Belkin Air Protect 14"; maar die (b)lijkt louter leverbaar in de US. Gelukkig via amazon(.com) ook leverbaar in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-03 13:26
LittleKiller schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:26:
In het kader van duurzaamheid, heb je al eens aan een tweedehands gedacht. Onze medetweaker @mati1983 heeft bijvoorbeeld V&A aangeboden: Lenovo IdeaPad S540-13ARE (82DL002TMH) in de aanbieding.

Wellicht moet je daar nog even het RAM van upgraden (als dat mogelijk is). De laptop heeft een 4800U. dat is best een dikke CPU voor in een laptop
Dank voor het linken :-)

Met betrekking tot schoollaptops verder een algemene opmerking, wellicht goed om mee te nemen in de overweging:

Ik ben voorheen verantwoordelijk geweest voor de breakfix van consumer en professional laptops (idea en think dus) van Lenovo in de Benelux. Wij hadden oa enkele geote onderwijsinstellingen (en/of hun leverende providers) in ons klantenbestand. Het feit dat scholen heet doodnormaal vinden dat iedere ouder maar even een laptop regelt/betaalt vind ik een gotspe, maar bedenk je goed dat de lease-/huurcontracten die vaak via scholen worden aangeboden zeker hun voordelen hebben. Wanneer ieta defect is aan je machine regelen zij veelal een leenmachine, of hebben onsite vaste momenten/locaties waar je voor hulp naar toe gaat. Wanneer je consumenten laptopje (met alle respect) defect raakt, kun je achteraan aansluiten in de rij, de boel opsturen en ben je zo 10-15 werkdagen verder in het gnustigste geval. In iets minder gelukkige situaties mag je voor de reparatie betalen omdat het beoordeeld wordt als niet-gedekte schade (customer induced damage bij Lenovo genaamd bv (cid), vaste toppers zijn gebarsten schermen en toetsenborden) en/of lange levertijden op onderdelen. Met een eigen laptop is het jouw probleem; met een ‘schoollaptop’ is het vooral aan school om met een oplossing op de proppen te komen.

Dat gezegd hebbende, verkoop ik je mijn laptop uiteraard nog steeds graag.. 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

zeezuiper schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:39:

De laptops en de voorwaarden doen mij vermoeden dat het hier om the rent company gaat. Ik vond de voorwaarden van de verzekering aardig karig. Zo een beetje alles is uitgesloten. Ook de accu is volgens mij alleen het eerste jaar garantie en dan moet hij ook nog onder de 50% (?) zitten. Volgens mij haalt de accu de 5 jaar niet. En mag je er dan zelf een nieuwe in zetten zonder dat de rest van de garantie/verzekering vervalt?

Bij ons gaat nummer 1 aankomend jaar ook naar het voortgezet onderwijs. Ik koop denk ik 2 laptops, 1 voor gebruik, 1 op reserve. Volgend jaar gaat nummer 2 ook naar het voortgezet, die krijgt dan laptop nr 2 en koop ik een derde als reserve. De kans dat ze allebei te gelijk dat ding slopen lijkt me klein. Toch.... :P :X

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Crazy- schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:14:
onze zoon gaat na de zomer naar de middelbare school (de tijd vliegt ;-))

nu raden ze het gebruik van een laptop aan en bieden ze vanuit school het volgende aan:
Dit gaat via https://laptopcampus.nl/voortgezet-onderwijs/laptops

optie 1
Dell - Latitude 3120 2-in-1
11.6" touch, 128GB SSD, Intel® Pentium Silver N6000
670 - 765 euro (resp. 3 of 5 jaar)

optie 2:
Dell - Latitude 3420 i5
14" touch, 256GB SSD, Intel® Core i5-1135G7
909 - 1005 euro (resp. 3 of 5 jaar)

voor beide geldt:

- vochtwerend toetsenbord
- touch screen

- 'directe' wissel op school bij defect (incl vervanging bij 50% batterij, eenmalig)
- verzekerd (diefstal, schade)
- maximaal 3x eigen risico 50 euro *

na wat zoeken....
heb ik het idee dat het wel wat prijzig is ...

Ter vergelijking:
zou ik 2x een pricewatch: Lenovo ThinkBook 14 G2 ARE (20VFS01U00) kopen (met betere specs..) ben ik goedkoper uit. Verzekering hebben we verder bij Interpolis (buiten de deur)

Ofwel zit een beetje in dubio, wat is verstandig in deze? ik (we) twijfel(en) echt.
wellicht nog een beter alternatief?

code:
1
* of ze hiermee bedoelen. : je mag maximaal 3x claimen of dat je maximaal 3x eigen risico betaald ... ik vrees het eerste ;-)
Wij hebben een soortgelijke aanbieding gekregen (optie 1).
Wel daarnaast een lijstje aan opties waar een eigen laptop aan moet voldoen, en we krijgen 100€ terug als je een nieuwe factuur kan overleggen.
Eisen zijn
- 8 uur moet de accu meegaan
- 4GB geheugen
- 32GB opslag
- minstens 11,6 inch scherm

Ik vind alleen die eis van 8 uur bizar.
Als ik die Dell zo bekijk, dan heeft die een 40 Wh accu, dan zou de laptop slechts 5 Watt moeten gebruiken om 8 uur mee te kunnen gaan. En dan moet de accu de volle capaciteit hebben. Dat is toch niet erg realistisch te noemen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1